Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و مسئول برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص چگونگی برگزاری مسابقات گفت: تاکنون ۵ دوره مسابقات مناظره برگزار شده و امسال ششمین دوره آن برگزار خواهد شد؛ که سه دوره به صورت متمرکز کشوری و دو دوره به صورت استانی برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امسال دور ششم مسابقات در حال برگزاری است؛ که ۲۷ استان و ۱۰ دانشگاه در شهر تهران از اسفند سال گذشته مراحل دانشگاهی آن را آغاز کرده‌اند و تا شهریور ماه ادامه دارد.

کاظمی در مورد دستاوردهای این مسابقات گفت: اصل برگزاری مسابقات مناظره یک رویداد آموزشی است. شعار مسابقات هم‌‌ همان گونه که شورای علمی مسابقات تصویب کرده «مناظره فرصتی برای یادگیری است» می باشد. دانشجویانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند ابتدا آموزش‌هایی را می‌بینند که چگونه بتوانند با اصول گفت‌و‌گو عقلانی، علمی و منطقی آشنا شوند و در جریان مسابقات هم به صورت گروهی موضع‌های خودشان در مورد مسائل جامعه و دانشگاه و مسائل مختلف را اعلام می‌کنند. همچنین برای کار گروهی مطالعه می‌کنند و مطالبی را گردآوری می‌کنند و زمان کوتاهی به آن‌ها داده می‌شود که از نظرات و موضع خود دفاع کنند. به صورت عملی گفت‌و‌گوی با یکدیگر را تمرین می‌کنند و گروه‌هایی که این فعالیت‌ها را بهتر انجام دهند، تیم درست تشکیل دهند، یاد بگیرند در مورد موضوعی که می‌خواهند ارائه دهند تحقیق کنند و مختصر و دقیق آن را ارائه کنند و طرف مقابل را مجاب کنند، قاعدتا به عنوان تیم‌های برنده محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: یک تیم در مجموع ۱۰ ماه درگیر شرکت در این مسابقات است و بین ۱۶ تا ۲۰ مسابقه برای هر تیم برگزار می‌شود. می‌توان گفت که در این مسابقات توانمند‌ترین دانشجو‌ها در عرصه گفت‌و‌گو، تحقیق و مناظره هستند.

کاظمی در خصوص تاثیرگذاری مسابقات در برگزاری مناظره‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی در داخل دانشگاه‌ها گفت: از مشکلی که دانشگاه‌ها در برگزاری مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی دارند، آگاه هستیم. یکی از دلایلی که باعث برگزاری این مسابقات شد، این بود که این مشکلات را بررسی و بر روی آن تحقیق، بومی سازی و اجرا کنیم تا بتوانیم مشکلات برگزاری مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی را برطرف کنیم.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: با وجود اینکه رهبر انقلاب بار‌ها تاکید کرده‌اند که باید کرسی‌های آزاد اندیشی مناظرات در دانشگاه‌ها نهادینه شود، اما تاکنون مسئولان دانشگاهی نتوانستند این مشکل را برطرف کنند؛ چرا که اگر برطرف می‌شد، رهبری در دیدارهای مختلف بر این موضوع تاکید نمی‌کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی فضای گفت‌و‌گوهای داخل دانشگاهی به تنش، تشنج و حاشیه کشیده می‌شود و حتی گفت‌و‌گوی علمی در داخل دانشگاه با مشکل مواجه شده است. این مسابقات بهانه‌ای است که بتوانیم این فضا‌ها را به دانشجویان آموزش دهیم و فضای اخلاقی و علمی را نهادینه کنیم.

کاظمی با اشاره به دستاورد اساسی این مسابقات گفت: یکی از کارهای جدی که در برگزاری این مسابقات انجام دادیم، این است که قالب صحیحی به مسابقات بدهیم، آموزش‌هایی را داشته باشیم و بیشتر از مناظره به دانشجویان آموزش دهیم؛ که تمرین و آموزش مهم است و قالب صحیح و جدی در بحث داوری داشته باشیم.

مسئول برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان اظهار داشت: قالب مسابقات مناظره بیشتر برای جذابیت آن است و وقتی این اتفاق افتاد، تیم‌ها و دانشجویانی که این آموزش‌ها را دیدند، یاد گرفته‌اند که از تنش و حاشیه دوری کنند. ثانیا برد در مسابقه و رفتن به مراحل بالا‌تر برای دانشجویان جدی‌تر شد و سعی کردند در قالب همین چارچوب‌ها، مناظره‌های اخلاقی را انجام دهند. در نتیجه با وجود برگزاری این حجم از مسابقات ،کمترین مشکل و حاشیه را داشتیم و حتی موضوعات گسترده‌ای برای مناظرات انتخاب شد؛ به عنوان مثال برای دور پنجم این مسابقات ۵۳۰ مناظره در دانشگاه‌های کشور برگزار شد که ۲۰۰ موضوع برای مسابقات انتخاب شد.

وی یادآور شد: گذاره‌هایی که انتخاب شد متنوع و متناسب با حوزه دانشجویی و موضوعات روز کشور بود که حاشیه‌ای هم نداشتیم و مناظره کننده‌ها هم یاد گرفته‌اند که به دور از فضای غیراخلاقی، به مناظره بپردازند.

کاظمی در خصوص استفاده از دانشجویان برگزیده دوره‌های قبل در داوری مسابقات گفت: در دور قبل مرحله کشوری با توجه به محدودیت‌هایی که داشتیم، از دانشجویان برگزیده دوره‌های قبل برای داوری‌ها استفاده کردیم و جواب خوبی هم از طرف شرکت کننده‌ها گرفتیم. این دانشجویان در کنار اساتید، مسابقات را داوری کردند که اشراف دانشجویان به این مسائل خوب بود و هم خود دانشجویان از این موضوع استقبال کردند. اما جایگزین کردن دانشجویان در جایگاه داوری، تمهیدات خاصی را نیاز دارد و باید مسابقات، بیشتر از این دوام پیدا کند تا بتوانیم از دانشجویان برگزیده و با تجربه در داوری مسابقات استفاده کنیم.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در خصوص تاثیرات این مسابقات در گفت‌و‌گو و مناظره بین دانشجویان اظهار داشت: در مجموع بیشتر از ۱۰۰۰ مسابقه در دانشگاه‌ها در این ۵ دوره برگزار شده. همچنین گزاره‌های مختلف چالش برانگیز و عمومی به عنوان موضوع مسابقه بوده و دانشجویان با تفکرات مختلف، تشکل‌های دانشجویی با نگاه‌ها و ایده‌های مختلف شرکت کردند که کمترین حاشیه را در این مسابقات داشتیم. اگر اعتراضی هم وجود داشت، اعتراض معمولی بود که در هر مسابقه‌ای می‌تواند باشد و حداقل حاشیه ممکن را داشتیم که بیشتر در ارتباط با داوری بوده و مشکلی بین تیم‌ها و افراد شرکت کننده ایجاد نشده است و حتی به جای رقابت رفاقت، این دانشجویان در این مسابقات بیشتر شده است.

وی ادامه داد: خروجی‌هایی که مسابقات تاکنون داشته، شاهد این مدعا است. از طرف دیگر مجموعه ای مثل صدا و سیما بدون دغدغه و نگرانی این مسابقات را ضبط و گاهی هم به صورت زنده از صدا و سیما پخش کرده است؛ که این نشان از این دارد گروه‌های شرکت کننده به این پختگی رسیده‌اند که بدون دغدغه و نگرانی در مورد مسائل مختلف اظهارنظر می‌کنند.

کاظمی در خصوص برنامه‌های امسال این مسابقات گفت: امسال رشد کمی در مسابقات داریم و تعداد تیم‌ها افزایش پیدا کرده؛ حتی دانشگاه‌های کوچک هم در این مسابقه شرکت کردند. از بین ۳۷ دانشگاهی که در استان‌ها میزبان این مسابقات هستند، تاکنون ۲۷ دانشگاه مسابقاتش را برگزار کرده و ۱۰ دانشگاه دیگر نیز در حال برگزاری است؛ در این ۲۷ دانشگاه بالای ۳۰۰ تیم با یکدیگر رقابت کردند .هم چنین بحث محتوای مسابقات رشد خوبی پیدا کرده است.

مسئول برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان یادآور شد: انتشار کتاب، استفاده از منابع علمی مختلف، کمک از دانشجویان برگزیده برای ارتقای مسابقات، ایجاد فرصت برای دانشجویان بر‌تر دوره‌های گذشته که بتوانند در جاهای مختلف مانند نمایشگاه یا برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا کنند، این فضا‌ را ایجاد کرده که بتوانیم بیشتر در فرهنگ سازی این مسابقات کار کنیم.


وی خاطر نشان کرد: با همین هدف در حال کار هستیم تا تیم‌ها بتوانند تمرین کنند به زبان انگلیسی مناظره کنند و بتوانیم در سال‌های آینده نمایندگان شایسته‌ای تربیت کنیم که از طرف ایران در مسابقات جهانی شرکت کنند.

کاظمی یادآور شد: برگزاری مسابقات مناظره، کار سازمان دانشجویان و یا جهاد دانشگاهی به صورت صرف نیست؛ این نیازی است که در کشور احساس می‌شود که واقعا گفت‌و‌گوی صحیح باید آموزش داده شود و همه مجموعه‌ها چه دانشگاهی و چه غیردانشگاهی باید در آن نقش داشته باشند تا این آموزش‌ها گسترده و این فرهنگ نهادینه شود که افراد بدون تنش و تشنج می‌توانند با یکدیگر گفت‌و‌گو و مشکلات کشور را حل کنند.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: ۱۵ سال است که به طور مستمر رهبر انقلاب از مجموعه‌های مختلف خواسته‌اند که در زمینه کرسی‌های آزاد اندیشی کار کنند و حتما در این زمینه موفق نبوده‌ایم که این خواسته از طرف رهبر انقلاب تکرار می‌شود . امیدواریم مسابقات مناظره بتواند قدم کوچکی در این زمینه بردارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۷۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران در حاشیه مراسم تقدیر از مجریان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در فیروزکوه برگزار شد، گفت: مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های ورامین، قرچک و پیشوا  به طور نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد.
سعید ضیایی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در استان تهران انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند افزود: دور اول، انتخابات با قوت و قدرت در همه حوزه‌ها برگزار شد و امیدوارم که در مرحله دوم نیز شاهد برگزاری انتخاباتی امن توأم با مشارکت حداکثری مردم باشیم.

آقای ضیایی افزود: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۲ نفر در حوزه انتخابیه تهران برای ۱۶ کرسی و دو تن از نامزد‌ها نیز برای رسیدن به یک کرسی مجلس در ورامین با هم رقابت خواهند کرد.

وی درباره صحت انتخابات نیز گفت: صحت انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه استان تهران به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • رقابت ۹۰ نفر برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /خبر ستاد انتخابات درباره تعرفه ها
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد