Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@19:01:17 GMT

روغن بادام زميني، روغني سالم و خوش طعم

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۵۷۶۰۷

خبرگزاري آريا - وب‌سايت دکتر کرماني: برخي از مزاياي روغن بادام زميني از جمله قابليت آن براي کاهش سطح کلسترول، محافظت از سلامت قلب، پيشگيري از سرطان، تقويت عملکرد شناختي، بهبود سيستم عصبي، تقويت سيستم ايمني، کاهش فشار خون و محافظت از پوست است.


روغن بادام زميني همانطور که از نامش برمي آيد، يک نوع روغن گياهي است که معمولا در پخت و پز استفاده مي شود و از بادام زميني گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روغن بادام زميني انواع مختلفي دارد از جمله تصفيه شده، غير تصفيه شده، سرخ شده و پرس سرد. اين تفاوت در ميزان مواد مغذي و مزاياي اين روغن ها تغييراتي ايجاد کرده است.

افراد معمولا به اين دليل از روغن بادام زميني در پخت و پز استفاده مي کنند که طعمي جالب و متفاوت به غذا مي دهد، مخصوصا اگر نوع سرخ شده آن را مورد استفاده قرار دهيد، البته از ديگر دلايل استفاده اين روغن آن است که از روغن هاي ديگر سالم تر است.

بيشترين مزاياي روغن بادام زميني براي سلامت، از اسيد چرب هاي مختلفي که دارد مي آيد از جمله اسيد اولئيک، اسيد استئاريک، اسيد پالميتيک و اسيد لينولئيک. سطح نامتعادل اسيد چرب ها مي تواند براي سلامت خطرناک باشد، اما روغن بادام زميني مقدار مناسبي از اين اسيدها را در خود دارد که مي تواند از راه هاي متفاوتي به تقويت سلامت کمک کند. بعلاوه ويتامين ها، مواد معدني و ترکيبات ارگانيک ديگري که در روغن بادام زميني وجود دارد نيز، براي سلامتمان مفيد هستند.

بياييد نگاهي دقيق تر به مزايايِ اين روغن سالم و خوش طعم براي سلامت داشته باشيم:




سطح کلسترول: برخلاف بسياري از روغن هاي گياهي، روغن بادام زميني هيچ گونه کلسترولي ندارد که يکي از عوامل مهم براي بيماري هاي قلبي عروقي مانند آترواسکلروز است و اساسا باعث مسدود شدن رگ ها مي شود. از آنجا که روغن پخت و پز به طرق مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد، حذف کلسترول هاي مضر از برنامه غذايي به از بين بردن انواع مختلفي از بيماري ها
مي انجامد. روغن بادام زميني نه تنها کلسترول پاييني دارد بلکه مي تواند به کاهش کلسترول فعلي تان نيز کمک کند، چون حاوي استرول گياهي است. اين فيتو استرولها در واقع با جذب کلسترول هاي بد در معده و روده مقابله مي کنند که مي تواند سطح کلسترول را 10 تا 15 درصد کاهش دهد.

سلامت قلب: همانطور که در بالا گفته شد، روغن بادام زميني خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش مي دهد که در نتيجه از سکته قلبي و مغزي در امان مي مانيد. روغن بادام زميني همچنين حاوي اسيد چرب هاي غير اشباع مانند اسيد اولئيک است که باعث افزايش کلسترول خوب به نام HDL در خون مي شود. اين کلسترول پر خاصيت، به از بين بردن و کاهش کلسترول بد ( LDL ) کمک مي کند که در نتيجه خطر ابتلا به بيماري قلبي عروقي و سکته مغزي را کاهش مي دهد.

پيشگيري از سرطان: روغن بادام زميني همچنين سرشار از آنتي اکسيدان هاي پلي فنول از جمله رزوراترول است. اين ترکيب با از کار انداختن راديکال هاي آزادي کار مي کند که محصولات جانبي خطرناک متابوليسم سلولي هستند و باعث بسياري از بيماري ها از جمله سرطان در بدن مي شوند. تحقيقات نشان داده استفاده از روغن گياهي سرشار از رزوراترول مانند روغن بادام زميني، مي تواند به لطف آنتي اکسيدان هاي قوي، خطر گسترش سرطان را کاهش دهد.

فشار خون: رزوراترول يک تاثير مهم ديگر نيز روي بدن دارد. با هورمون هاي مختلف در بدن تعامل مي کند که روي رگ هاي خوني تاثير دارند مانند آنژيوتانسين که باعث تنگ شدن عروق و شريان ها مي شود. با خنثي ساختن تاثير آن هورمون، رزوراترول به کاهش فشار خون کمک مي کند که باعث کاهش فشار روي سيستم قلبي و عروقي مي شود.

تقويت شناختي: بيماري آلزايمر، يکي از فراگيرترين و تراژيک ترين مشکلاتي است که افراد با بالا رفتن سنشان دچار آن مي شوند. اما رزوراترول که آنتي اکسيداني چند کاره است نشان داده که مي تواند شروع بيماري هاي شناختي مانند آلزايمر را متوقف يا به تعويق بيندازد. راديکال هاي آزاد مسئول شکستن مسير عصبي در مغز هستند، بنابراين آنتي اکسيدان هايي مانند رزوراترول
مي توانند جلوي اين فرآيند را به خوبي بگيرند.

سلامت پوست: روغن بادام زميني، مانند بسياري از ديگر روغن هاي گياهي سرشار از ويتامين E است. ويتامين E به ويژه در تثبيت و سلامت پوست نقش مهمي ايفا مي کند. پوست را از آسيب راديکال هاي آزاد که باعث چروک، لکه و ديگر مشکلات پوستي مي شوند محافظت مي کند. ويتامين E موجود در روغن بادام زميني، ظاهر پوست را جوان و سالم نگه مي دارد.

سيستم ايمني: آخرين مزيت سطح بالاي رزوراترول در روغن بادام زميني، بهبود و تقويت سيستم ايمني بدن است. عفونت هاي ويروسي و قارچي بسيار به اين آنتي اکسيدان حساس هستند. بنابراين اضافه کردن روغن بادام زميني به برنامه غذايي تان مي تواند شما را از اين جهت نيز ايمن نگه دارد. سلول هاي سفيد بدن تحريک مي شوند تا تمام عوامل خارجي تهديد کننده را از بين ببرند.

سخن آخر: با وجود اينکه اسيد چرب هاي موجود در روغن بادام زميني مفيد هستند، اما تنها مقدار متعادل آنها مي تواند مفيد باشند. به هر حال هر روغني کالري بالايي دارد. بنابراين هنگام پخت و پز با اين روغن نيز مانند ديگر روغن ها، اندازه را رعايت کنيد تا باعث اضافه وزنتان نشود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۷۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست

آفتاب‌‌نیوز :

و به نقل از scitechdaily، دانشمندان تا مدت‌ها از سطح کلسترول خوب (HDL) به عنوان شاخصی برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کردند، اما یافته‌های اخیر بیانگر آن است که HDL نمی‌تواند به اندازه‌ای که محققان روی آن حساب باز کرده اند، برای همه گروه‌های جامعه مؤثر واقع شده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می‌دهد: پایین بودن سطح HDL در سفیدپوستان با خطر بالای ابتلا به حملات قلبی مرتبط است، اما این امر در سیاه پوستان صدق نمی‌کند و سطح بالای این کلسترول نمی‌تواند برای این گروه از افراد نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد. در مقابل، بالا بودن سطح این نوع کلسترول در هیچ کدام از این دو گروه با خطر بیماری‌های قلبی ارتباطی ندارد.

به عبارتی، این مطالعات، مؤثر بودن HDL را برای همه گروه‌های جامعه زیر سؤال می‌برد و محققان این موضوع را پذیرفته اند که سطح پایین HDL، صرف نظر از نژاد می‌تواند مضر باشد و برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش‌های گسترده‌ای را روی حدود ۲۴ هزار بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

پژوهشگران در این یافته‌ها علاوه بر تأیید نقش LDL و تری گلیسیرید در افزایش نسبی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دریافتند که میزان پایین کلسترول HDL تنها می‌تواند شاخصی برای بروز احتمالی بیماری قلبی و عروقی در سفیدپوستان باشد. محققان به دنبال راهکار‌های متفاوتی هستند که در آینده شاخص‌هایی فراتر از میزان کلسترول HDL بتواند به پیش بینی وقوع حملات و بیماری‌های قلبی در بیماران کمک کند.

 آن‌ها در این راه از تئوری‌های مختلفی، چون HDL بالاتر و کیفیت عملکرد HDL استفاده می‌کنند که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. محققان ویژگی‌های کلسترول HDL را به روش‌های میکروسکوپی بررسی کرده اند که از آن جمله می‌توان به تجزیه و تحلیل صد‌ها پروتئین مرتبط با انتقال کلسترول و چگونگی تغییر این ارتباطات بر پایه یک یا گروهی از پروتئین‌ها اشاره کرد که ممکن است به بهبود پیش بینی‌ها از بروز مشکلات قلبی و عروقی کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی
  • (ویدیو) طرز تهیه کرپ سیب‌زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده
  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • طرز تهیه کرپ سیب زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده (فیلم)
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • امضای تفاهم‌نامه تکمیل زنجیره ارزش راهبردی بادام