Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شهامت، دبیر مشاوران منطقه‌ای جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبا، با اشاره به آیه شریفه 14 سوره مبارکه طه «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي؛ منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار»، گفت: هر دلی در هر جایی که به یاد خداوند باشد آن دل بارور و زنده می‌شود؛ همان‌طور که زمین خشک و بی‌حاصل است وقتی که باران بر آن می‌بارد این زمین زنده و حاصل‌خیز می‌شود، یاد خداوند نیز همین‌گونه است و باعث می‌شود که دل انسان را روشن کند و به قلب آرامش دهد و وقتی که انسان آرامش پیدا کرد و دلش روشن شد طبیعتا همه زمینه‌های توفیق و سعادت برای او فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اگر به خواندن نماز تأکید زیادی شده است به این خاطر نیست که خدا به نماز و عبادت ما نیاز دارد بلکه این انسان‌ها هستند که به نماز نیاز دارند؛ همان‌طور که زمین نیازمند به آب است و حیاتش بستگی به آن دارد انسان‌ها نیز در تمام صحنه‌های زندگی چه از نظر فردی، خانوادگی، اجتماعی و زندگی دنیوی و اخروی به نماز و یاد خداوند نیازمند هستند.
حجت‌الاسلام شهامت درباره اهمیت خواندن نماز و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی، گفت: در زندگی فردی مشخص است که اگر ما از نماز فاصله گرفتیم قطعا از خدا فاصله گرفته‌ایم و فاصله گرفتن از خدا به معنای دور شدن از فطرت و فضایل الهی است؛ در زندگی اجتماعی نماز برکاتی مانند تعاون و خیرخواهی را با خود به همراه دارد و با ترک نماز این برکات از جامعه دور می‌شود برای مثال می‌توان گفت اکثر مجرمینی که در زندان‌ها هستند و مرتکب جرم و جنایت شده‌اند کسانی هستند که از نماز دوری کرده‌اند.
دبیر مشاوران منطقه‌ای جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در ادامه با اشاره به اینکه نماز می‌تواند عاملی برای نجات انسان باشد، افزود: خدای متعال در آیه شریفه 132 سوره مبارکه طه می‌فرماید «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ؛ اهلت را به نماز خواندن دعوت کن»، چراکه انسان به وسیله نماز است که می‌تواند از آتش نجات پیدا کند و این آتش هم آتش دنیوی و هم اخروی است. بنابراین، نماز آرام‌بخش روح و جان است و کسانی که به نماز اعتقاد دارند در زندگی خانوادگی خود از یک احترام متقابل و یک عشق و محبت و همکاری برخوردار هستند.
وی افزود: بی‌نمازی خسران دنیا و آخرت است؛ چراکه انسان بی‌نماز با خدای خود قهر است و این قهر آرام آرام به کینه، نفرت و دشمنی تبدیل می‌شود و این عوامل باعث می‌شوند تا انسان از خدا دور شود و عاقبت این دوری چیزی جز هلاکت نیست.
حجت‌الاسلام شهامت ادامه داد: نماز انسان را در تعادل نگه می‌دارد، همان‌طور که عالم طبیعت یک عالم متعادل است و هر چیزی در جا و مکان خود قرار دارد و هر یک کار خود را می‌کنند و به نوعی سرباز خداوند هستند بدن انسان نیز به‌عنوان یک مجموعه منظم نیاز به یک تعادل دارد و این تعادل از طریق نماز حاصل می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت خواندن نماز جماعت، افزود: روایات بسیاری زیادی درباره خواندن نماز جماعت وجود دارد و اینکه نماز را فردی نخوانیم و آن را به‌صورت جماعت بخوانیم و چقدر خوب است که نماز در مسجد و به‌صورت جماعت خوانده شود چراکه مسجد خانه خداوند و مکانی به دور از شرک است و در واقع قطعه‌ای از بهشت است که در روی زمین قرار گرفته است تا انسان با پناه بردن به آن خود را از گناه و معصیت دور کند.
وی درباره جایگاه مساجد، گفت: مساجد در هر مکانی خانه‌های خداوند هستند و خوش به حال کسی که وضو بگیرد و به مسجد برود و نماز خود را به صورت جماعت اقامه کند چراکه در این صورت برای خواندن نماز به خانه پروردگار خود رفته است.
حجت‌الاسلام شهامت با تأکید بر حضور در مساجد، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم مسلمانان این است که مساجد را آباد کنند و این آباد کردن فقط به معنای فیزیکی نیست بلکه بهترین نوع آبادی مساجد حضور مردم در آن است چراکه مساجد کانون توحید و عدالت هستند.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره اهمیت مسجد، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که اگر کسی می خواهد خدا را دوست بدارد من را دوست داشته باشد، اگر کسی می‌خواهد من را دوست بدارد عترت من را دوست داشته باشد، اگر کسی می‌خواهد عترت من را دوست بدارد قرآن را دوست داشته باشد و اگر کسی می‌خواهد قرآن را دوست بدارد مسجد را دوست داشته باشد، و این در واقع ارتباطی است بین محبت خدا، پیغمبر(ص)، عترت، قرآن و مسجد.
دبیر مشاوران منطقه‌ای جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در ادامه با اشاره به نقش نماز جماعت در شکل‌گیری شخصیت جوانان در اجتماع، گفت: جوانی که در مسجد برای خواندن نماز جماعت حاضر می‌شود با افرادی آشنایی پیدا می‌کند که مقید به نماز و مسجد هستند و می‌تواند از دانش و تجربیات آنها در زمینه‌های مختلف استفاده کند و دریچه‌های سعادت و شفاعت را به‌روی خود باز کند. بنابراین، نماز جماعت و حضور در مسجد در شکل‌گیری شخصیت جوانان بسیار مؤثر است و آنها را برای حضور در اجتماع آماده می‌کند.
وی افزود: خواندن نماز جماعت و حضور در مسجد باعث می‌شود که جوانان مسئولیت‌پذیر شوند و این مسئولیت‌پذیری سبب می‌شود که وقتی جوان در اجتماع حاضر شد بتواند وظایف مهم‌تری را بپذیرد.
حجت‌الاسلام شهامت با اشاره به آیه شریفه 31 سوره مبارکه اعراف «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» درباره نقش خانواده‌ها در علاقه‌مند کردن نوجوانان و جوانان به نماز جماعت، گفت: والدین خیلی می‌توانند نقش داشته باشند به اینکه فرزندان‌شان به نماز جماعت و حضور در مسجد اهمیت دهند، چراکه بچه‌ها افرادی تأثیرپذیر هستند و آنچه که والدین به آنها آموزش دهند اثر بهتری خواهد داشت. در واقع کودکان همانند یک زمین زراعی هستند و آنچه که والدین می‌کارند همان را درو می‌کنند.
وی درباره نقش مبلغان دینی و امام جماعت مساجد در علاقه‌مند کردن نوجوانان و جوانان به نماز جماعت، گفت: امام جماعت و مبلغان دینی خیلی مؤثر هستند که چگونه عمل کنند و بچه‌ها را به خواندن نماز جماعت تشویق کنند. در واقع نوع برخورد عوامل مسجد و امام جماعت باعث می‌شود نوجوانان و جوانان به نماز جماعت علاقه زیادی نشان دهند.
وی یادآور شد: مسجد محل ارتباط مِلک و مَلکوت است و انسان حاضر در مسجد بین زمین و آسمان سیر می‌کند اما باید توجه داشت که آسیب مساجد را کم کنیم برای نمونه می‌توان برنامه‌های سیاسی را از مساجد دور کرد و علمای خوش‌بیان، زیرک، باهوش و با جذبه را جذب مساجد کنیم تا عاملی برای علاقه‌مند سازی نوجوانان و جوانان به نماز جماعت و حضور در مساجد شود.
محمد چشمه‌نوشی

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

 حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد،گفت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه (س) در تمام شهر‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا (ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

 خداداده با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، عنوان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت (عج) است.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • استاندار مازندران: به زیرساخت‌های مساجد بین‌راهی رسیدگی شود
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد