Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با اشاره به اینکه انتخابات حفظ آبروی کشور است، گفت: حجم مشارکت ۸۵ درصدی در انتخابات ایران در دنیا بی نظیر است. لذا باید تلاش کنیم تا بستر سلامت انتخابات روز به روز بیشتر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید باقر تقوی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی در گفتگو با خبرنگاردیار آفتاب؛ به مناسبت ۲۶ تیرماه و سالروز تشکیل شورای نگهبان(سال ۱۳۵۹) به دستور امام راحل گفت: ترکیب شورای نگهبان به نحوی است که با هماهنگی قوه قضائیه و قوه مقننه شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ویژگی های برجسته شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: این شورا از ۶ فقیه تشکیل شده است که از طرف ولایت فقیه منصوب می شوند. این ۶ فقیه کسانی هستند که سرسوزنی حاضر به فروختن آخرت خود برای دنیای دیگران نیستند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران ۱۲ وظیفه مهم برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده که مهمترین آن تفسیر قانون اساسی است. در تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان نهادی است که نظر پایانی را می دهد.

تقوی یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان را تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام دانست و گفت: نظارت بر صفر تا صد روند اجرای ۳ انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری نیز یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: چنانچه در برهه ای نیاز به همه پرسی باشد مسئولیت نظارت بر این امر نیز برعهده شورای نگهبان است که این سه وظیفه از جمله اساسی ترین وظایف شورای نگهبان محسوب می شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی مخالفت و طعنه های عده ای به شورای نگهبان، سپاه و نهادهای موثر در کشور را امری با سبقه تاریخی دانست و گفت: مخالفت با رهبران الهی، پیامبران و جانشنیان آنان از دیرباز در تاریخ وجود داشته است که آنها و پیروان آنها را با سختی هایی رو به رو می کرده است.

تقوی ادامه داد: امروز در هر نقطه ای از دنیا که کشتار دسته جمعی صورت می گیرد به دلیل مبارزه با اسلام است. جریانات بوسنی و هرزه گوین، فلسطین، جنگ ۳۳ روزه لبنان، دفاع ۸ ساله ایران، جنایت های داعش در سوریه و عراق، تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان از جمله سندهای تاریخی مخالفت با مسلمانان و حکومت دینی است چرا که اسلام منافع ابر قدرت ها را به خطر انداخته و آنها مخالف پیاده شدن قانون الهی در دنیا هستند.

وی تصریح کرد: اکنون ادعا نمی کنیم که حکومت اسلامی در ایران کاملا پیاده شده است بلکه به تعبیر امام(ره) نسیمی از اسلام در ایران وزیده شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی بیان کرد: مخالفت دشمنان با اسلام و حکومت اسلامی در مخالفت و دشمنی با نهادهای موثر در جمهوری اسلامی ایران نمود پیدا کرده است؛ نهادهایی که حافظ اسلامیت و جمهوریت کشور هستند و عمدتا زیر نظر مستقیم رهبر معظم انقلاب هستند. در این راستا سپاه، بسیج، شورای نگهبان، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و صدا و سیما مورد هجمه دشمنان نظام قرار دارند.

نظارت استصوابی شورای نگهبان، خدمتی سه سویه به جمهوری اسلامی ایران

تقوی با اشاره به اصطلاح نظارت استصوابی گفت: استصواب به معنای صحیح در مقابل خطا و در اصطلاح به نظارتی گفته می شود که در آن ناظر در تمام مراحل تصمیم گیری وجود دارد و صحت آن را تایید یا رد می کند که این موضوع در انتخابات بروز پیدا می کند.

وی این نظارت را خدمتی سه سویه به مردم، نظام و نامزدهای انتخاباتی دانست و گفت: برخی نامزدهای انتخاباتی پیش از این اقداماتی داشته اند که سابقه آن ها را بد کرده است در حالیکه مردم از آن اقدامات خبر ندارند. شورای نگهبان با کمک نهادهای اطلاعاتی از جمله وزارت اطلاعات و سپاه این اقدامات را رصد می کند و از ورود افراد بد سابقه در پست های کلیدی کشور جلوگیری می کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: شورای نگهبان اطلاعات و سوابق این افراد را هیچگاه به مردم ارائه نمی کند چون مصداق بی توجهی به حفظ آبروی فرد می شود اما به این نامزدها این موضوع اطلاع داده می شود تا از جریان کاندیداتوری انتخابات خارج شوند. عدم آشکارکردن سوابق این نامزدها خدمتی از شورای نگهبان به این افراد و خانواده شان است تا بتوانند به راحتی در جامعه زندگی کنند.

تقوی تصریح کرد: چنانچه به افراد حقه باز، بد سابقه اجازه ورود به صحنه رقابت انتخابات داده شود ممکن است با حقه بازی و استفاده از شگردهایی خاص رای مردم را بگیرند و به بدنه نظام ورود پیدا کنند. شورای نگهبان اجازه این حقه بازی را به افراد نامناسب نمی دهد که این خود نوعی خدمت به مردم محسوب می شود.

اکنون انتخابات در کشور مقداری از بستر سلامت خود خارج شده است

وی با اشاره به اینکه این روند نظارتی را هر آدم منصفی می پذیرد، گفت: این نوع نظارت در هر کشوری وجود دارد و هر کشوری در دستگاه های خود فیلترهایی لحاظ می کند و اجازه ورود برخی افراد را برای تصدی پست های کلیدی را نمی دهد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با اشاره به اینکه اکنون انتخابات در کشور مقداری از بستر سلامت خود خارج شده است، گفت: در انتخابات افراد حقه باز، دروغگو و حیله گری وارد می شوند که احتمال رای آوری آنها با حقه و حیله بیشتر است که نباید این طور باشد. البته راه هایی در حال بررسی است که از بروز این موضوعات در انتخابات جلوگیری شود.

انتخابات در ایران کاملا آزاد برگزار می شود

تقوی مطرح کرد: انتخابات در ایران زیبایی های خاصی دارد از جمله اینکه مردم کاملا آزاد و به صورت خودجوش وارد انتخابات می شوند و کسی مردم را وادار به این امر نمی کند.

وی ادامه داد: مردم به طور واقعی مسئولان اصلی نظام را به صورت مستقیم و غیر مستقیم انتخاب می کنند. در انتخابات ایران، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای و خبرگان رهبری و اعضای شوراهای شهر و روستا به صورت مستقیم توسط مردم و وزرا و رهبر جمهوری اسلامی ایران به صورت غیرمستقیم توسط نمایندگان مردم انتخاب می شوند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی مشارکت مردم در برگزاری انتخابات را از جمله زیبایی های این اتفاق در کشور دانست و گفت: در انتخابات مردم اعضای هیئت های اجرایی صندوق انتخابات و رای گیری را تشکیل می دهند و شورای نگهبان نیز بازرس های خود را از میان مردم انتخاب می کند.

تقوی تصریح کرد: تقید به رعایت قانون از طرف مردم و اکثر مسئولان یکی دیگر از زیبایی های انتخابات است. همچنین در این روند مردم یکدیگر را به شرکت در انتخابات تشویق می کنند. از سویی در برقراری و حفظ امنیت انتخابات مردم ایفای نقش می کنند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات حفظ آبروی کشور است، گفت: حجم مشارکت ۸۵ درصدی در انتخابات ایران در دنیا بی نظیر است. لذا باید تلاش کنیم تا بستر سلامت انتخابات روز به روز بیشتر شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: شورای نگهبان در تایید صلاحیت نیز وظایفی دارد و به صورت کشوری و سپس استانی در این زمینه ادای وظیفه می کند.

انتخابات در هر کشوری نیازمند نظارت است

تقوی اظهار کرد: بی شک هر اقدام مهمی در هر نقطه دنیا نیاز به ناظر دارد و انتخابات به عنوان مهمترین رویداد در هر کشوری نیز نیازمند نظارت است که نقش نظارت بر انتخابات را در جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان ایفا می کند. انتخابات یکی از رخدادهای مهم جمهوری اسلامی ایران است که آبروی کشور محسوب می شود.

وی مطرح کرد: نظارت در سایر ارگان ها نیز وجود دارد به گونه ای که مجلس شورای اسلامی نیز علاوه بر قانون گذاری وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را نیز دارد. یکی از وظایف قوه قوضائیه نیز نظارت بر حسن اجرای قانون و حسن اجرای امور کشور است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با اشاره به وجود نقص در قانون انتخابات کشور گفت: در انتخابات ریاست جمهوری این نقص به شدت نمایان شد که اصلاح این قانون باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان قوای سه گانه قرار گیرد. شورای نگهبان نیز با فعال تر کردن بخش پژوهشکده در این زمینه در حال فعالیت است.

تقوی با بیان اینکه در شورای نگهبان اساس را بر شرع، قانون و اخلاق گذاشتیم، گفت: در این زمینه تمام دقت های لازم باید صورت بگیرد تا دشمنان موفقیتی در صدمه زدن به کشور کسب نکنند. چرا که دشمنان در موسم انتخابات امید به نفوذ در بدنه کشور پیدا می کنند تا به نظام ضربه بزنند.

انقلابی عمل کردن توسط اهالی رسانه از مسئولان مطالبه شود

وی با اشاره به نقش اهالی رسانه در انتخابات و تعالی کشور گفت: اهالی رسانه به عنوان بخش اعظمی از جامعه که روشن و به روز است، مطالبات رهبری از دستگاه های مختلف از جمله دولت، قوه قضائیه، مجلس، مطبوعات و دانشگاه ها را پیگیری کنند و از مسئولان این دستگاه ها انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن را مطالبه کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی بیان کرد: هرگاه انقلابی عمل کردیم موفق شدیم اما هرگاه وارد جریان دیپلماسی با دشمنان شدیم، ضرر کردیم. تاریخ هم این موضوع را تصدیق می کند چه اینکه در جریان ریاست جمهوری مصر این موضوع به وضوح قابل مشاهده است و اعتماد محمدمرسی به آمریکا موجب شد تا با طرح کودتا از سوی آمریکا اکنون در انتظار اعدام باشد.

تقوی با تاکید بر اینکه راه موفقیت در مقاومت است، گفت: فلسطینی ها ۶۰ سال در حال مذاکره اند. اگر مردم عراق و سوریه هم قصد می کردند با مذاکره کشور خود را آزاد کنند آیا موصل و حلب آزاد می شد؟ این دو شهر در جنگ با داعش و همچنین شهر خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی تنها با استقامت و مقاومت آزاد شدند.

وی ادامه داد: امروز عراق و سوریه با مقاومت آزاد شده اند این درحالیست که اوباما ۶ سال پیش اعلام کرد بشار اسد تا ۳ سال دیگر پایدار نیست اما مردم سوریه با مقاومت خود موفق و پیروز شدند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: با کنار آمدن و سازش با دشمن، پیروزی حاصل نمی شود. دشمن با مشت محکم عقب نشینی می کند. یک قدم عقب کشیدن، دشمن ۱۰ قدم پیشروی می کند.

مسئولان اقدام قابل توجهی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام نداده اند

تقوی بیان کرد: نقش های اهالی رسانه در اجرای اقتصاد مقاومتی بسیار پررنگ است. تاکنون با این موضوع شعارگونه برخورد شده و عملا هیچ اقدامی از سوی مسئولان دیده نمی شود که این موضوع باید توسط فعالان رسانه ای پیگیری شود.

القای ما نمی توانیم به جوانان و مسئولان نظام/ جوانان توانایی های خود را ثابت کرده اند

وی ادامه داد: امروز برخی می خواهند نمی توانیم را به جوانان و مسئولان القا کنند در حالیکه بسیاری از افتخارات ما از جمله دستیابی به انرژی هسته ای و کسب مدال در المپیادهای جهانی توسط همین جوانان صورت گرفته است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: حراست و پاسداری از راه امام و شهدا یکی دیگر از وظایف اهالی قلم است چراکه همه ما مدیون این عزیزان هستیم و اگر این افراد از جان خود نمی گذشتند، امروز طعم امنیت را نمی چشیدیم.

تقوی تبیین ماموریت اصلی انقلاب اسلامی را یکی از مهمترین وظایف مسئولان و اهالی رسانه دانست و گفت: ماموریت اصلی انقلاب زمینه سازی برای ظهور است که این موضوع به خوبی در انقلاب انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در جریان انتخابات ریاست جمهوری قول هایی برای اشتغالزایی جوانان از سوی مسئولان وقت داده شد که این وعده ها باید عملی شوند. مردم اجازه ندهند مطالبات معیشتی و مهم جامعه در سایه حاشیه سازی و دوقطبی سازی عده ای به فراموشی سپرده شود. امروز زمان عمل به وعده های انتخاباتی است و مردم انتظار دارند. اهالی رسانه با توصیه، نصیحت، بیان ضعف ها و قوت ها، بازخوانی تذکرات رهبری، مطالبات مردم و رهبر انقلاب را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند.

وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه «دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری ۸ سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است»، اظهار کرد: قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را بر عهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین اعلام کرد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد؛  سپس هیات رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیات رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. هیات رئیسه دائم نیز شامل ۷ نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.

به گزارش ایسنا، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!