Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضروری است تا مشارکت عمومی و مسئولیت پذیری افراد و خود مراقبتی مردم از طریق برنامه های آموزشی افزایش یابد تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، بطور خلاصه اهم وظایف سازمان بهزیستی عبارت است از حمایت از خانواده های بی سرپرست و مردان از کار افتاده ناشی از بیماران صعب العلاج و ارائه خدمات مختلف به آنها ، ارائه خدمات مختلف به کودکان و نوجوانان و حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی سرپرست و بدسرپرست، تامین جهیزیه، مسکن، ازدواج، شهریه دانشگاهی، تحصیلی و … مورد نیاز ایتام، معلولان و زنان سرپرست خانوار و …، ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به بیماران روانی مزمن، پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی، کودک آزاری و … پیشگیری، درمان، بازتوانی و حمایت از معتادان بهبود یافته و نیز صدور پروانه فعالیت برای متقاضیان تاسیس مهدهای کودک، مراکز توانبخشی، روستامهد، مراکز مشاوره و … است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند که ۱۲ الی ۱۵ درصد افراد ناتوان هستند و نتایج نیز نشان می دهد بطور متوسط ۱/۳۵ درصد از جمعیت کل ایران را افراد معلول تشکیل می دهند که در این میان خدمت کردن به معلولان و آسیب دیدگان لطف کردن به آنها نیست، بلکه یک وظیفه است بطوری که انبیاء و امامان ما نیز امر مهم را خودشان راساً انجام داده و به دیگران واگذار نمی کردند.

به گفته علی کریمی رئیس اداره بهزیستی میاندوآب، سازمان بهزیستی در بحث سلامت اجتماعی سه رویکرد راهبردی و استراتژیک را دنبال می کند که عبارتند از:

۱ـ رویکرد اول تقویت اقدامات فراگیر، برنامه ریزی شده و پایداری پیشگیرانه در مسائل و اسیب های اجتماعی است با شناسایی گروههای آسیب پذیر، ارتقاء آگاهی جامعه و توسعه غربالگری

۲ـ رویکرد دوم توسعه کمی و کیفی خدمات حوزه سلامت اجتماعی و حفاظت مالی از مددجویان با استاندارد کردن خدمات با توسعه مراکز وابسته

۳ـ رویکرد سوم تشویق و ترویج مشارکتهای مردمی افزایش مسئولیت پذیر افراد جامعه در بحث سلامت اجتماعی است

در این میان، با توجه به رویکردها که در سه بخش، پیشگیری، خدمات دهی و افزایش مسئولیت پذیری انجام می گیرند، می توان با انجام اقداماتی فردی و اجتماعی، ضمن پیشگیری از ورود به مراحل بعدی نیز جلوگیری کرد.

رئیس اداره بهزیستی میاندوآب در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: همه ساله چقدر منابع دولت صرف درمان می شود، مثلاً همه ساله چقدر تخت بیمارستانی اضافه می شود، چقدر مراکزی مانند آی سی یو، سی سی یو و تصویر برداری پزشکی راه اندازی می شود؟ آیا باز هم نیازها مرتفع می شود کمبودی در این خصوص احساس نمی شود؟

علی کریمی ادامه می دهد: اگر با این روش فعلی بررسی کنیم هیچگاه از محدودیت های بودجه ای رهایی پیدا نمی کنیم و در موضوع کاهش معلولیت ها، آسیب های اجتماعی و … نیز همچنین است.

وی بر لزوم خودمراقبتی و افزایش آگاهی های مردمی برای کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد تا مشارکت عمومی و مسئولیت پذیری افراد و خود مراقبتی مردم از طریق برنامه های آموزشی افزایش یابد و در این زمینه نیز رسانه نقش خاص و مهمی داشته و می تواند به وظیفه خود در امر اطلاع رسانی، آگاهسازی و حساسیت جامعه به موضوع آسیب ها عمل کند.

رئیس اداره بهزیستی میاندوآب تصریح کرد: رویکرد فعلی در ارائه خدمات، پس از وقوع اتفاق است که باید این رویکرد تغییر داده شود، سازمان بهزیستی متولی امور آسیب ها نیست ولی در مراکز آسیب ها دخیل است مثلاً ما به زنان سرپرست خانوار ـ معتادان ارائه خدمات می دهیم ولی اینگونه افراد بعد از اتفاق افتاده به سراغ ما می آیند، معلولین بعد از معلول شدن به سراغ ما آمده و تحت پوشش قرار می گیرند که این رویکرد ان شاء الله با برنامه ریزی تغییر یابد و آن همان گسترش بحث پیشگیری در همه امورات است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۲۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی

   مهدی امیری بیان کرد: باتوجه‌به نام‌گذاری امسال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار امسال را زمین پاک را مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین نام‌گذاری کردند که در راستای پایان بخشیدن به آلودگی‌های پلاستیکی، فرهنگ‌سازی مردم و تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ محیط زیست است.
 
 وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی برای یادآوری، احترام مردم به زمین به‌عنوان مادر هستی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست است و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل به مناسبت هفته زمین پاک که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه است اقدام به برنامه متنوع در حوزه سیستان پرداخته است.

 امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌ها نواختن زنگ زمین پاک به‌صورت نمادین در یکی از مدارس شهرستان زابل بود این ویژه‌برنامه که نماد توجه فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست است به‌منظور ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های محوری هفته زمین پاک در حوزه سیستان مسابقه نقاشی زمین پاک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوعات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف پلاستیک و تفکیک زباله‌ها است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زابل تأکید کرد: برنامه‌های دیگر با مناسبت این هفته اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان است که ویژه مدارس و دانش‌آموزان که با حضور محیطبانان در مدارس برگزار خواهد شد و آموزش مسائل زیست‌محیطی به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: و از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک نشست هم‌اندیشی با موضوعات مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک در فروشگاه‌ها و همچنین برنامه نیز بازید از سایت پسماند حوزه سیستان در شهرستان هامون است.

 امیری خاطرنشان کرد: مراسم پاک‌سازی طبیعت به مناسبت هفته زمین پاک که با شعار مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین که باهدف ارتقا آگاهی و آموزش مسائل زیست‌محیطی که در مسیر جاده بنجار روبه روی دانشگاه ملی وبا مشارکت مردم اساتید دانشگاه ملی شهرداری زابل و مسئولین شورای اداری شهر زابل برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به هفته زمین پاک در پایان از مردم درخواست دارم در مسائل پلاستیک دقت بیشتری داشته باشند بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی