Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از علت‌هاي کتاب‌نخواني ما ايرانيان اين است که کتابخواني ديگر فضيلت و ارزش نيست.ما تا زماني نتوانيم فضيلت کتابخواني را دوباره برگردانيم و مردم احساس کنند اگر اهل کتاب خواندن نباشند، حتما چيزي کم دارند، مشکل کتابخواني ما حل نمي‌شود. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، آيين تجليل از روستاهاي برگزيده سومين جشنواره روستاها و عشاير دوستدار کتاب با حضور عليرضا مختارپور، دبيرکل نهاد کتابخانه عمومي کشور، محمد اللهياري، معاون توسعه کتابخواني نهاد، علي‌اصغر سيدآبادي، دبير جشنواره روستاها و عشاير دوستدار کتاب و نمايندگان 10 روستاي برگزيده اين جشنواره امروز دوشنبه در مجموعه باغ زيبا برگزار شد
علي‌اصغر سيدآبادي، دبير جشنواره روستاها و عشاير دوستدار کتاب افزود: ايده اين جشنواره براي اين است که ظرفيت‌هاي بومي روستاها در حوزه کتاب احيا و هم‌افزايي شود و کتاب خوانده به يک اداره، نهاد يا سازمان محدود نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سيدآبادي عنوان کرد: امسال در 82 شهر باشگاه‌هاي کتابخواني شامل حدود 15 تا 20 کارگاه‌ ترويج کتابخواني اجرا شد. برخي روستاها نيز خواستار برگزاري اين کارگاه‌ها بودند که خوشبختانه برگزار شد.

دبير جشنواره‌ روستاها و عشاير دوستدار کتاب افزود: امسال نيز اين جشنواره برگزار خواهد شد. اميدوارم دوستان ما در روستاها فعاليت‌هايشان را به روستاهاي خود محدود نکنند و طرح‌هايشان را به ساير روستاها نيز تأمين دهند و اميدوارم هر روز روستاها مستقل‌تر از گذشته و بي‌نياز از دولت‌ها فعاليت کنند.
مختارپور در اين مراسم با ابراز خرسندي از حضور بانوان در عرصه فرهنگي به‌ويژه جشنواره روستاها و عشاير دوستدار کتاب، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر 7 مديرکل استاني نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور، 3 مديرکل ستادي، 1327مسئول کتابخانه‌ها بر نهاد و 97 رئيس شهرستان‌هاي نهاد از بانوان هستند که افتخاري براي نهاد محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: براي گسترش کتابخواني در کشور برنامه‌هاي مختلفي مانند پايتخت کتاب ايران، روستاها و عشاير دوستدار کتاب و نشست کتابخواني برگزار شده است که اين برنامه‌ها اثر خود را گذاشته و خواهند گذاشت. اما در سطح عموم مردم آنچه که باعث رشد کتابخواني مي‌شود به تشخيص بنده احياي ارزش و فضيلت کتابخواني است.يکي از علت‌هاي کتاب‌نخواني ما ايرانيان اين است که کتابخواني ديگر فضيلت و ارزش نيست؛ امروز چنانچه يک جوان مدل گوشي‌اش پايين باشد، از دوستانش خجالت مي‌کشد. ما تا زماني نتوانيم فضيلت کتابخواني را دوباره برگردانيم و مردم احساس کنند اگر اهل کتاب خواندن نباشند، حتما چيزي کم دارند، مشکل کتابخواني ما حل نمي‌شود.
مختار پور افزود: امروز کسي نمي‌تواند بگويد که مردم کتاب نمي‌خوانند چون وقت ندارند. نه چنين نيست چرا که طبق اعلام مرکز بازي‌هاي ديجيتال 27 ميليون نفر از مردم ايران روزانه به طور متوسط 72 دقيقه به بازي‌هاي مجازي اشتغال دارند.

دبيرکل نهاد کتابخانه‌‌هاي عمومي کشور با اشاره به ظرفيت‌هاي محلي در حوزه کتاب افزود: در نقاط مختلف کشور به‌ويژه در روستاها نويسنده و عالم وجود دارد. بايد اين ظرفيت‌ها شناسايي شود. يکي از مشکلاتي که اکنون در شهرها وجود دارد و به روستاها نيز سرايت کرده است اين است که پيوندهاي عاطفي در اثر مجتمع‌ و شهرنشيني شکسته شده است درحالي‌که روستاها نقش بسيار مهم‌تري در توسعه فرهنگي دارند بايد مانع از ظهور و بروز بيشتر اين معضل شوند.

وي اظهار کرد: 61هزار روستا در کشور وجود دارد که از آن ميان 54هزار روستا فاقد کتابخانه هستند. در تلاش هستيم در اين دولت با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مکان‌هايي که بلااستفاده در روستاها هستند براي ايجاد کتابخانه استفاده کنيم.

وي به مسأله خاطره‌سازي در کتابخانه‌ها نيز اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌هاي مراکز مهم خاطرات جهاني‌اند. بنابراين من به معاون توسعه کتابخواني نهاد پيشنهاد دادم که عکس کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها را قاب و در محل کتابخانه‌ها نصب کنند. تا با رفتن يک کتابدار و آمدن کتابدار جديد بتوان به گذشته کتابخانه پي برد و آنها را به دست فراموشي نسپرد.

وي در پايان اظهار کرد: نبود کتاب خوب در کشور تنها يک بهانه است. سال گذشته 85هزار عنوان کتاب چاپ شد که از بين اين 85هزار عنوان کتاب آيا واقعاً کتاب خوب يافت نمي‌شود؟!
در ادامه اين مراسم، نمايندگان 10 روستاي برگزيده سومين دوره جشنواره روستاها و عشاير دوستدار کتاب به ارايه طرح‌ها و فعاليت‌هاي خود در اين جشنواره پرداختند و مشکلات و انتظارات خود را از دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور مطرح کردند. اين روستاها عبارتند روستاهاي «فهليان» از نورآباد ممسني استان فارس، «علوي» از نياسر استان اصفهان، «خواجه جمالي» از ني‌يز استان فارس، «سردوش» از مريوان استان کردستان، «گَزير» از بندر لنگۀ استان هرمزگان، «رئيس‌آباد» از ابرکوه استان يزد، «درازي» از دشتي استان بوشهر، «طبر» از جاجرم استان خراسان شمالي، «قُباق تپه» از کبودرآهنگ استان همدان و «فرّخ‌آباد» از فرديس استان البرز، به‌عنوان روستاهاي دوستدار کتاب کشور معرفي شدند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی

مدیر کل کتابخانه‌های استان در این مراسم با بیان اینکه یکی از بزرگترین داشته‌های ما رشادت‌ها، خود باوری‌ها واستقلال ملت است که از مردان غیور دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است گفت: در افق جدید در کتابخانه‌های استان سعی بر رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس هستیم.

بابایی با اشاره به اینکه در ۱۹ ماه گذشته سعی بر آشتی مردم با کتابخانه‌ها داشتیم افزود: درهمین راستا تعداداعضای کتابخانه‌های ما به ۱۶۱ هزار نفر افزایش داشته وبیش از ۱میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

وی اضافه کرد: ۶۴ برنامه فرهنگی از سنین کودکان تا بزرگسالان در حال اجرا است و در حال تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم، ما در کنار امانت کتاب در حال تبدیل کتابخانه به مرجع و منبع هستیم وامروز بیش از ۷۰کتابخانه ما بالای ۵۰ سال سن داردکه نیازمند بهسازی است.

گفتنی است کتاب «لبخند آفتابی» به قلم سید رضا علوی به رشته تحریر در آمده که در بردارنده بخشی از خاطرات رسول آفتابی از رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»