Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگاهی به مواضع مسئولان دولت آمریکا در قبال بحران روابط عربستان و متحدانش با قطر حاکی از ابهام و چندصدایی بودن این مواضع است.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «النهار» نگاهی به مواضع مسئولان آمریکا و پیش از همه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و وزیر خارجه او در قبال بحران روابط دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر از ابهام و چندصدایی بودن این مواضع حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سفر بی حاصل تیلرسون به چند کشور عربی
همانطور که پیش بینی می شد میانجیگری «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در خصوص بحران عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر که از ابتدای ماه گذشته میلادی آغازشد، بدون هیچ نتیجه یا حتی نشانه ای از گشایش پایان یافت.
پیش از سفر تیلرسون به منطقه، منابع آمریکایی اعلام کردند، وزیر خارجهاز این موضوع با خبر است که دور اول میانجیگری او تحول چشمگیری در این قضیه محققنخواهد ساخت و او فقط به دنبال کاهش تنش روابط بین دو طرف است.

تیلرسون درمسیر بازگشت به آمریکا در دو مصاحبه کوتاه اظهار داشت: «برگه هایی را به هر دو طرفعرضه کردیم که در آن راههای برای اندکی پیشرفت ذکر شده بود. وی به محتوای این برگه ها هیچ اشاره ای نکرده و اعتراف کرد که در این سفر نتوانست راهی برای حل بحران ارائه کند. وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: شاهد تفاوت خاصی بودم به این معنی که دست کم دو طرف به گونه ای آمادگی گفت و گو با یکدیگر را پیدا کرده اند حال آنکه تا پیش از سفرماین وضعیت وجود نداشت.

نشست فاجعه بار تیلرسون با سران سعودی
در این میان یک منبع آگاه کهاز محتوای گفت و گوهای وزیر خارجه آمریکا با سرانسعودی با خبر بود، تصویری کاملامتفاوت از آنچه تیلرسون بر زبان آورد ارائه کرد به این معنی که وی نشست های تیلرسون در عربستانرا «فاجعه بار» خواند و گفت: وزیر خارجه آمریکا همدلی خود با قطر و عدم موافقت قلبی با خواستههای کشورهای تحریم کننده قطر را مخفی نکرد.

مخالفت محور سعودی با اطمینان بخشی تیلرسون
تیلرسون پیش از نشست های مزبور، یادداشتتفاهمی با قطر درباره مبارزه با تروریسم و تامین کنندگان مالی آن امضا کرده بود تابا این کار به یکی از خواسته های اصلی چهار کشور تحریم کننده یعنی توقف حمایت هایمالی از گروههای تندرو از جمله اخوان المسلمین که محور سعودی آنرا گروه تروریستی می داند، پاسخ مثبت داده باشد، اما اعضای این محور با صدور بیانیه ای این یادداشت تفاهم را برای حل بحران کافی ندانستند.

چراغ سبزهای متناقضآمریکا
نکته قابل توجه اینکه در ابتدای بحران، ترامپبلافاصله در قبال قطر موضع انتقادی گرفت و در پیام های توئیتری خود این کشور را بهحمایت های مالی از تروریسم متهم کرد بی آنکه از دو طرف بخواهد برای حل بحراندر مسیر گفت و گو گام بردارند. جالب اینکه حتی تا امروز نیز موضع گیری های ضد و نقیض واشنگتن درقبال ریشه های این بحران و راه حل آن ادامه دارد.

اظهارات تیلرسون به خوبی نشان داد، ازنظر او خواسته های 13 گانه محور سعودی از قطر بیشتر خواسته های غیر قابل تحقق است تا راهی برای حل بحران.

هشدار و نگرانی ماتیس از شدت کشمکش عربستان و قطر
در همین ارتباط بنابر برخی منابعآگاه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز ضمنقدردانی از همکاری های امنیتی ونظامی با قطر، در تماس با طرف های درگیر با آن به آنها اعلام کرد، این کشمکش به مرحله نگران کننده ای رسیده و چه بسا یکی از مهمترین اولویت های واشنگتندر منطقه خلیج فارس یعنی تشکیل جبهه یکپارچه علیه ایران را تحت تاثیر قراردهد.

با توجه به این موارد، برداشت عمومیناظران و تحلیلگران بیطرف در آمریکا مبنی بر این است که دستگاه دیپلماسی به تنهایی قادربه حل و فصل این بحران است به شرط اینکه یک صدا از آن شنیده شود.

چراغ سبزهای خطرناک آمریکا در قبال بحران محور سعودی با قطر
اما «مارسل وهبه» سفیرسابق آمریکا در امارات در گفت و گو با النهار اظهار داشت : نشانه ها و چراغ سبزهایی که ازآمریکا در این قضیه صادر می شود، نه تنها باعثسردرگمی شده بلکه به شدت خطرناکاست.

به گفته وهبه که اکنون ریاست مرکز کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در واشنگتنرا بر عهده دارد، وقتی ترامپ از یک طرف در برابر طرف مقابل حمایت می کند،هیچ یک از دو طرف انگیزه ای برای گفت و گو نخواهند داشت حال آنکه موضع تیلرسون نیز مبتنی بر حمایت از یکی از طرفین طرف نزاع بود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه از همان زمان آغاز بحران، دو طرف به منظور جلب حمایت های واشنگتن جبههرسانه ای، سیاسی گسترده ای را تشکیل دادند.

در همین ارتباط «یوسف العتیبه» سفیر امارات و «مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در واشنگتن تحرکاتسیاسی همه جانبه ای در سطح دولت و کنگره آمریکا شروع کرده اند که در انتشار مقالاتی در روزنامه های آمریکا و گفت و گو با رسانه های این کشور نمود یافته است. النهار در ادامه نوشت: با اینهمه بیشتر ناطران بی طرف بر این باورندکه در صورت طولانی شدن بحران – که احتمال آن زیاد است – چه بسا شورای همکاری های خلیجفارس رو به ضعف گذاشته و یابه کلی کارآیی خود را از دست بدهد، در نتیجه فرصت جلوگیری از نفوذ ایران از دست برود.

این در حالی است که این بحران تا این لحظه افزایش نفوذ ایران در قطر و تقویت حضور نظامی ترکیه در این کشور را رقم زده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است

به گزارش خبرآنلاین، عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

آمریکا از چند ماه گذشته درصدد پیش بردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی است تا از طریق آن به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو دست یابد.

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید شاهد «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903142

دیگر خبرها

  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • فیلم| انتقاد تند سناتور آمریکایی از سیاست آمریکا در قبال جنایات در غزه؛ وقت آن رسیده به صدای مردم آمریکا گوش دهیم!
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • هشدار مدیریت بحران استانداری برای تردد در محور خوسف_قلعه زری
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها