Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- گاردين نوشت: روزنامه هاي ايراني در تجليل از ميرزاخاني تابو شکني کرده اند.
به گزارش سرويس فرهنگي خبرگزاري آريا، سعيد کمالي دهقان، در گزارشي در روزنامه گاردين (انگلستان)، نوشت:
روزنامه هاي ايران روز يکشنبه با نقض قوانين انعطاف ناپذير کشور خود در مورد موازين مربوط به پوشش زنان ، تصوير بدون حجاب مريم ميرزاخاني رياضيدان را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ايران در غم مرگ اين بانوي ٤٠ ساله ايراني معروف به ملکه رياضيات سوگوار است.
رئيس جمهور حسن روحاني با قرار دادن تصوير اخير و بدون حجاب ميرزاخاني در صفحه اينستاگرام خود، ضمن اداي احترام به او ، نوشت:" درگذشت اندوهبار مريم ميرزاخاني رياضيدان برجسته ايران و جهان بسيار بسيار جانکاه است."
ميرزاخاني، استاد دانشگاه استنفورد، روز شنبه پس از آن که سرطان سينه به مغز استخوان او سرايت کرد، در بيمارستاني در کاليفرنيا درگذشت. مارک تسير لاويگنه، رئيس دانشگاه استنفورد، گفت تاثير ميرزاخاني "بر زندگي هزاران زني که او براي دنبال کردن رياضي و علم منبع الهام شان بود" زنده خواهد ماند.
هنگامي که مريم ميرزاخاني در سال ٢٠١٤ نخستين زن برنده جايزه فيلدز لقب گرفت که اغلب از آن به جايزه نوبل رياضيات ياد مي شود، روزنامه هاي ايران با دستکاري در تصوير بدون حجاب او برايش روسري کشيدند و ديگر نشريات نيز تنها صورت او را از نماي نزديک منتشر کردند. به موجب قوانين انعطاف ناپذير ايران درباره پوشش بانوان، همه زنان بايد در انظار عمومي حجاب داشته باشند.
صفحه نخست روزنامه دولتي همشهري به علت انتشار تصوير بدون حجاب ميرزاخاني يعني گونه که ميزيست ، مورد ستايش قرار گرفت. همشهري در بالاي تصوير بدون حجاب ميرزاخاني نوشت" نابغه رياضي تسليم جبر مرگ " روزنامه دنياي اقتصاد نير در عنوان اصلي خود نوشت " هجرت ابدي ملکه رياضيات "
جايزه فيلدز که نخستين بار در سال ١٩٣٦ اعطا شد، هر چهار سال يک بار به استعدادهاي درخشان زير ٤٠ سال اعطا مي شود. ميرزاخاني اين جايزه را در سال ٢٠١٤ به علت مشارکت هاي برجسته خود در زمينه ديناميک و هندسه سطوح "ريمن " و فضاهاي پيمانه اي آنها به دست آورد.
کريستيان روسو، معاون اتحاديه جهاني رياضيات ، در آن زمان اظهار داشت که "اين لحظه اي خارق العاده است" و آن را با جوايز ماري کوري در رشته فيزيک و شيمي در آغاز قرن بيستم مقايسه کرد.
در نشانه ديگري از تابو شکني هرچه بيشتر ميرزاخاني حتي پس از مرگ خود، گروهي از نمايندگان مجلس ايران روز يکشنبه خواستار تسريع در اصلاح قانوني شدند که به فرزندان مادران ايراني ازدواج کرده با بيگانگان اجازه مي دهد تابعيت ايران را دريافت کنند.
از ميرزاخاني يک همسر دانشمند تبعه چک و يک دختر باقي مانده است. ولي ازدواج ميان زن ايراني و مرد غيرمسلمان پيش از اين به رسميت شناخته نمي شد و ديدار فرزندان آنها از ايران را دشوار مي ساخت. خبرگزاري فارس روز يک شنبه گزارش داد ٦٠ نفر از نمايندگان مجلس خواستار اصلاح قانون به گونه اي شده اند که دختر ميرزاخاني بتواند از ايران ديدن کند.
ميرزاخاني در ايران متولد شد و پرورش يافت. او در دانشگاه صاحب نام صنعتي شريف تهران تحصيل کرد و مدرک دکتراي خود را در سال ٢٠٠٤ از دانشگاه هاروارد گرفت.
ميرزاخاني درماه فوريه سال ١٩٩٨ از حادثه واژگون شدن اتوبوس جان به در برد. در آن تاريخ، اتوبوس حامل نخبگان رياضي دانشگاه شريف که در حال بازگشت از مسابقات علمي در شهر اهواز ، واقع در غرب ايران ، بود از کنترل خارج شد و به دره سقوط کرد که تعداد هفت نفر از رياضيدانان صاحب مدال و دو راننده اتوبوس جان باختند.
ميرزاخاني و حداقل دونفر از بازماندگان اين حادثه بعدها کشور خود را ترک کردند. اين نکته بر مشکل ديرينه فرار مغرهاي ايران تاکيد مي کند.
فيروز نادري ، دانشمند ايراني فعال در ناسا، مي گويد:" امروز چراغي خاموش شد و قلب من شکست .. .او بسيار زود رفت. يک نابغه؟ آري . ولي همچنين يک دختر، يک مادر و يک همسر."
تسير لاويگنه، رئيس دانشگاه استنفورد، ميرزاخاني را به عنوان يک نظريه دان نابغه رياضي و يک انسان متواضع توصيف کرد که تنها به آن علت افتخارات را قبول مي کرد که ديگران را به پيمودن راه خود تشويق کند."
ادوارد فرنکل، استاد دانشگاه برکلي کاليفرنيا و نويسنده کتاب پرفروش "عشق و رياضيات" ، چاپ نشريه واشنگتن تايمز، در توئيتر خود نوشت:"مرحوم مريم ميرزاخاني رياضي داني بزرگ و انساني بي نظير بود که سقف شيشه اي را شکست و الهام بخش زنان و مردان بسياري شد."
ميرزاخاني فعاليت گسترده اي بر روي ساختارهاي هندسي سطوح و اعوجاجات آنها داشت.
در بيانيه دانشگاه استنفورد آمده است که او"در رياضيات نظري که از سوي افراد خارج از حوزه رياضي همانند زبان خارجي به نظر مي رسيد، فضاهاي پيمانه اي، نظريه تيشمولر، هندسه هذلولي، نظريه ارگوديک و در هندسه سيمپلکتيک متخصص بود."
ميزاخاني در مصاحبه اي کم نظير با موسسه رياضيات کلي ، اظهارداشت در کودکي دوست داشت نويسنده شود و در درس رياضي ضعيف بود.
او با قدرداني از برادر بزرگترش که علاقه او را به رياضيات و علم افزايش داد، گفت:"من تا آخرين سال حضور در دبيرستان هرگز فکرنمي کردم که رشته رياضيات را دنبال کنم."
" برادر بزرگم کسي بود که مرا به طور کلي به علوم علاقمند کرد. او هرآنچه را که در مدرسه مي آموخت، به من ياد مي داد. نخستين خاطره من از رياضيات شايد به زماني باز مي گردد که او مساله اي را در مورد جمع بستن اعداد از يک تا صد برايم شرح داد.( پاسخ آن ٥٠٥٠ است که از کنار هم گذاشتن اعدادي به دست مي آيد که حاصل جمع آنها صدويک مي شود.)

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۰۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند

اعتماد نوشت: اینستاگرام از همان آغاز راه‌اندازی‌اش در سال ۲۰۱۰ برای همه مردم در هرجای جهان شبکه اجتماعی جذابی بود، اما جذابیت ویژه‌اش را در ایران مدیون یک چیز بود: فیس‌بوک که یکی از بزرگ‌ترین فضا‌های اجتماع مجازی ایرانیان بود، فیلتر بود و مسدودنبودن اینستاگرام خیلی زود کاربران ایرانی را از فیس‌بوک بیرون کشید.

البته اینستاگرام هم سال‌ها بعد فیلتر شد، اما وقتی که دیگر قاعده بازی عوض شده بود. اینستاگرام آنقدر در زیست روزمره مردم ایران جا گرفته بود که با فیلترشدنش هم کسی جایی نرفت؛ ماندند و پس گرفتند.

گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.

یافته‌های دیتاک نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ از ۶ میلیون اکانت پابلیک ایرانی در اینستاگرام ۴۵۰ میلیون پست منتشر شده و کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • واکنش عرب ها به وانت نیسان ایرانی | ویدئو
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»
  • واکنش عرب‌ها با دیدن نیسان طلایی ایرانی (فیلم)
  • واکنش عرب‌ها به وانت طلایی ایرانی
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • دانش‌آموزان نابغه ایرانی بر بام والیبال جهان ایستادند
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم