Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-30@06:18:14 GMT

شرط بهره‌وری هواپیماهای برجامی

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۰۳۳۸

تین‌نیوز |

کى از مهم‌ترین اخبار هوانوردى که در اوایل خرداد امسال منتشر و موجب خوشحالى بسیارى از اهالى صنعت هوانوردى و علاقه‌مندان به آن شد، نهایى شدن قرارداد خرید هواپیماهاى نو و مدرن بوئینگ ٧٣٧ بین شرکت هواپیمایى آسمان و غول هواپیماساز جهان یعنى بوئینگ بود.

خرید هواپیماى نو، موضوعی بسیار مهم است که به‌طور حتم باید در دستورکار قرار گیرد و اگر بخواهیم به طور کلى به این موضوع نگاه کنیم، با دو مسئله ایمنى و خدمات در اولویت نخست و بحث اقتصاد و بازرگانى در مرحله بعد روبه‌رو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحال‌حاضر دو شرکت قدیمى هواپیمایى کشور یعنى هما و آسمان اقدام به انعقاد قراردادهاى خرید هواپیما کرده‌اند، شرکت هما خرید هواپیماهاى نو و مدرن از دو هواپیماساز بزرگ و معتبر جهان یعنی بوئینگ و ایرباس را دنبال می‌کند. در این زمینه تاکنون ۳ ایرباس و بر اساس قراردادى با شرکت ای‌تی‌آر، ۴هواپیماى توبوپراپ منطقه‌اى نیز وارد کشور شده است.

ورود هواپیماهاى نو که اولویت اصلى یعنى ایمنى و خدمات را پوشش مى‌دهد، اقدامی بسیار مهم و البته رضایت‌بخش است اما در کنار آن نیاز است شرایط مقتضى ورود هواپیما به کشور نیز فراهم شود. در حال حاضر براى بهره‌بردارى از هواپیماهاى جدید مى‌توان گفت فقط دو بستر فراهم است:


١- خلبانان بیکار که تشنه دعوت به خدمت هستند
٢- مسافر

در بستر دوم شاید به اندازه بستر نخست ظرفیت نباشد و برحسب فصل گردشگرى، ظرفیت مسافر مى‌تواند کمتر یا بیشتر باشد، اما در زمینه بستر نخست باید گفت سالانه جوانان زیادى هستند که با گرفتن گواهینامه‌هاى خلبانى به دنبال کار هستند و به جایى هم نمى‌رسند. البته این موارد، چالش‌هایی نیست که با ورود هواپیما ایجاد شود. در واقع با ورود هواپیماهاى جدید، باید تعریف جدیدى از مدیریت در سطوح مختلف ارائه شود. یکى از مهم‌ترین این تعریف‌ها باید در مدیریت یا درواقع معاونت آموزش شرکت‌هاى هواپیمایی رخ دهد. براى اینکه یک خلبان کفایت لازم را براى پرواز با یک هواپیما کسب کند، باید دوره‌هاى تایپ آن هواپیما را بگذراند، بنابراین نیاز است تسهیلات آموزشى مناسب و مقتضى هواپیماهاى جدید نیز فراهم شود. به عنوان نمونه اگر به اندازه خرید یکى از این هواپیماها براى تسهیلات آموزشى هزینه شود، به لحاظ اقتصادى صرفه‌جویى بلندمدت قابل‌توجهى انجام خواهد شد.

مسلم است خرید هواپیما و انقعاد قراردادهاى این‌چنینى بسیار خوشایند و مورد حمایت است، اما تنها خرید هواپیما نمى‌تواند کمک‌کننده باشد، اینکه هواپیما بخریم و در ادامه، دوره‌هاى آموزشى آن براى گروه‌هاى متخصص، برای عملیاتى ساختن هواپیما در کشور برگزار کنیم، به طور قطع فرآیند ورود هواپیما را جذاب‌تر خواهد کرد. به عنوان نمونه اگر دستگاه‌هاى شبیه‌ساز پرواز بوئینگ ٧٣٧، ایرباس ٣٣٠ یا خانواده ٣٢٠ را به داخل کشور آورده و در کنار آن به تربیت معلم پروازهاى تی‌آر‌آی پرداخته شود، در بلندمدت هزینه‌هاى قابل‌توجهى ذخیره و صرفه‌جویى خواهد شد و همین فرآیند براى سایر گروه‌هاى فنى و عملیاتى باید اجرایى شود.
همزمان با انتقال هواپیماهاى نو و مدرن، لازم است دانش مقتضى آن نیز با ایجاد کارگاه‌هاى آموزشى، منتقل شود. البته نباید فراموش کنیم که رشد صنعت هوانوردى امروز در هر کشورى نیازمند ایجاد و ارتقاى فرهنگ لازم آن است.

اگر انتقال دانش و تسهیلات مورد نیاز آموزشى در این زمینه‌ها فراهم نشود، صنعت هوانوردى ما فقط براى مدت اندکى دچار وضعیت رضایت‌بخش خواهد شد و این دوره پس از مدتى به پایان مى‌رسد.
در حال حاضر فراهم کردن زیرساخت آموزشى و تعیین و تبیین نظام آموزش درست، الزام قابل‌توجهی است که اگر رعایت نشود به هیچ عنوان به بهره‌ورى دست نخواهیم یافت و با آمدن صدها هواپیما نیز دردى دوا نخواهد شد. این آموزش نه فقط براى متخصصان عملیاتى لازم است، بلکه براى برنامه‌ریزى‌هاى اقتصادى صنعت هوانوردى نیز ضروری است. فراموش نکنیم در صنعت هوانوردى همه‌چیز زنجیروار به یکدیگر متصل است. همان‌طور که زنجیره می‌تواند موجب ایجاد حادثه و سانحه ‌شود، می‌تواند شکوفایى و توسعه را نیز به دنبال داشته باشد. توفیق یا شکست زنجیره در صنعت هوانوردى مى‌تواند نمونه‌ای بارز و مثال‌زدنى از مسئله اتحاد یا تفرقه باشد. امید است اتحاد و همدلى و رشد در صنعت هوانوردى ما لحظه به لحظه افزایش یابد.

حامد جوادی - پژوهشگر هوانوردی غیر نظامیی

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۰۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست

تین نیوز

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم بها از سامانه های حمل ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده ‎است.​

به گزارش تین نیوز به نقل  از ایرنا؛ فاطمه عباسی افزود: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده اند که می توانند بلیت نیم بها از سامانه های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت: براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم بها از سامانه های حمل ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه های متولی است. وظیفه ای که مسوولیت دولت ها بود اما سال ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین شهری را به شکل نیم بها خریداری کنند.​

با امضای تفاهم نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت های حمل ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بسترهای مجازی استفاده می کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • تمساح سرگردان در فرودگاه/ عکس
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • دخترى كه با طلا و ركورد شكنى به قولش عمل كرد
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد