Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@03:36:12 GMT

مصرف روزانه آب در رودهن ۳ برابر استاندار جهانی است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۱۶۰۹

مصرف روزانه آب در رودهن ۳ برابر استاندار جهانی است

رئیس اداره آب و فاضلاب رودهن گفت: استاندارد جهانی مصرف روزانه آب برای هر شهروند روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ لیتر است ولی متأسفانه این میزان مصرف در شهر رودهن به ۳۰۰ لیتر می‌رسد.

مسعود هادی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رودهن، با اعلام این خبر که مصرف روزانه آب در رودهن 3 برابر استاندار جهانی است اظهار داشت: این میزان مصرف نه تنها در شهر رودهن بلکه در بسیاری از شهرهای همجوار و کشور انجام شده و قطعاً باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد؛ چرا که آب به هیچ عنوان جایگزینی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آموزش‌های زیادی در رده‌های سنی مختلف در زمینه مصرف بهینه آب در سطح منطقه صورت گرفته که تا حدودی هم جوابگو بوده است؛ ولی شهروندان باید بدانند که اگر با همین رویه پیش بروند قطعاً در چند سال آینده که با افزایش جمعیت، با مشکل کم‌آبی و حتی بی‌آبی بسیاری مواجه خواهیم شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب رودهن با اشاره به وضعیت توپوگرافی رودهن بیان کرد: منطقه رودهن از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین سطح، 320 کیلومتر اختلاف سطح دارد که در همین راستا و در جهت رفاه مردم تنها در سال 94 و 95 در حدود 30 دستگاه فشارشکن در بین خطوط نصب شده و همچنین 8 کیلومتر نیز اصلاح و بازسازی شده است.

هادی‌زاده با بیان اینکه آب شُرب شهر رودهن از 13 حلقه چاه موجود در منطقه و سد لتیان تأمین می‌شود تصریح کرد: 90 لیتر در ثانیه از چاه‌ها و 100 لیتر در ثانیه هم از سد لتیان به خطوط انتقال آب شهر رودهن تزریق و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، که از سال 1393 تاکنون 13 هزار 500 متر مکعب مخزن در مدار بهره‌برداری رودهن قرار داده‌ایم و در مجموع 22 هزار و 600 متر مکعب مخزن در رودهن داریم.

وی عنوان کرد: مخزن‌های شهرک‌های چمران، پونا و نور به بهره‌برداری رسیده و مخزن 5 هزار متر مکعبی مسکن مهر هم با درایت مدیرعامل شرکت آبفای شرق استان تهران در حال بهره‌برداری است.

رئیس اداره آب و فاضلاب رودهن در رابطه با فاضلاب شهری نیز اظهار داشت:‌ فاضلاب شهری از نیازهای اساسی و اصلی شهر رودهن بوده و در همین راستا تاکنون 28 کیلومتر لوله‌گذاری شده است، که در حدود 100 کیلومتر دیگر باقی مانده و در دست اجرا است که پس از راه‌اندازی کامل فاضلاب شهری رودهن، به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود.

هادی‌زاده همچنین پیرامون قطعی‌های آب در شهر رودهن تصریح کرد: سال‌های گذشته قطعی‌های زیادی در منطقه بود و همین مسئله گلایه‌مندی همشهریان را در پی داشت؛ ولی به‌لطف خداوند متعال و همّت پرسنل آبفا و تمهیدات انجام شده قطعی‌های آب در منطقه به صفر رسیده و ‌تنها در مواقعی آب قطع می‌شود که نقاطی از خطوط نیاز به ترمیم و بهسازی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آب شُرب شهر رودهن و مناطق پیرامون به‌هیچ عنوان آلودگی ندارد و روزانه در چندین نوبت این آب شُرب در آزمایشگاه شرکت آبفا که از مجهزترین آزمایشگاه‌های استان تهران است، آزمایش و از سلامت آن اطمینان حاصل می‌شود و اینکه برخی مواقع گفته می‌شود که آب شُرب رودهن آلوده و بد بو است، کاملاً منتفی و صحت ندارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب رودهن خاطرنشان کرد: آب یک‌کالای حیاتی است که در اختیارشان قرار گرفته و باید به خوبی از آن مراقبت کنند و از مصرف بی‌رویه آب که در رودهن بسیار مشاهده می‌شود، خودداری کنند تا آیندگان هم که فرزندان خود ما هستند به خوبی و به راحتی بتوانند از این نعمت بزرگ الهی استفاده کنند.

انتهای پیام/

R7840/P41362/S6,60/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، طی پیامی فرا رسیدن بیست و هفتمین سال‌روز جهانی آسم (سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸) را فرصتی مناسب جهت جلب توجه مسئولان و آگاهی بیشتر جامعه به اهمیت بیماری آسم به عنوان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شایع‌ترین بیماری‌ تنفسی بزرگسالان، و به‌منظور مشارکت همگان در کمک به رفع کاستی‌های دارو و درمان و چالش های پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماران دانست. به این مناسبت یک همایش علمی و مباحث تخصصی در این زمینه در تهران (بیمارستان میلاد) و توسط شاخه‌های انجمن آسم وآلرژی ایران در چندین استان دیگر برگزار می‌شود.

در ادامه پیام دکتر معین آمده است که: هم اکنون بیش از ۳۵۰ میلیون تن از جامعه بشری از علائم تنفسی آسم رنج می‌برند و طبق مطالعات اخیر (۸-۱۳۹۷) انجام‌گرفته در مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی، حدود ۱۰/۹ درصد از کودکان و بیش از ۸/۹ درصد از بزرگسالان در ایران دچار این بیماری هستند.

نتایج پژوهش‌های علمی بین‌المللی نشان می‌دهد که علیرغم پیشرفت‌هایی که در تشخیص و درمان دارویی آسم حاصل شده و میزان مرگ و میر به علت این بیماری کاهش یافته ولی هنوز هم مشکلات تنفسی بیماران در حدود ۵۰ درصد از موارد به خوبی کنترل نشده که علت آن عدم مهارت بیماران در مصرف اسپری‌ها و یا عدم همکاری آن‌ها در مصرف اسپری استروئیدی تجویزشده توسط پزشکان معالج در ۳۰ تا ۷۰ درصد موارد بوده است. عدم کنترل مطلوب آسم موجب می‌شود که کیفیت زندگی این بیماران و خانواده‌های ایشان از نظر روانی و اجتماعی کاهش یابد و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم و سنگین دارو و درمان که به طور میانگین سالانه بالغ بر حدود ۳۰ میلیون تومان (۵۰۰ دلار) برای هر بیمار است، به آن‌ها تحمیل گردد. هم‌چنین افراد مبتلا به آسم با افت تحصیلی و غیبت از کلاس درس و یا کار و اشتغال، اختلال در خواب و استراحت، محدودیت در انجام ورزش و فعالیت‌های روزمره روبه‌رو می‌شوند. عدم کنترل مطلوب بیماری آسم کاستی‌های و علت‌های مختلفی دارد که رفع آن‌ها منوط به اهتمام پزشکان معالج، همکاری بیماران و خانواده‌های آنان و برنامه‌ریزی مناسب مسئولان نظام سلامت قرار دارد. بنابراین رفع این کاستی‌ها نیز در سه محور به شرح زیر ارائه می‌شود:

الف) رفع علل و کاستی‌های مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری توسط پزشکان

۱. عدم تشخیص دقیق و به هنگام آسم با وقت‌گذاری کافی برای بیماران

۲. درمان ناقص (مقدار دارو و طول مدت مصرف) با اسپری‌های کورتیکواستروئیدی

۳. عدم ارتباط منظم با بیماران و ارزیابی پیشرفت بهبودی با انجام معاینه و آزمون‌های تنفسی و یا آزمون‌های حساسیت (آلرژی)

۴. عدم ارائه آموزش و آگاهی به بیماران نسبت به مزمن بودن بیماری و جلب اعتماد و مشارکت آنان در چگونگی مصرف درست داروها در بلندمدت و سالم‌سازی محیط زندگی

۵. عدم تشخیص و درمان بیماری‌های همزمان؛ مانند چاقی و اضافه وزن، آلرژی بینی و سینوزیت، اکزمای پوست یا رفلاکس معده

۶. عدم توجه به شرایط خانوادگی، مسایل روانی- اجتماعی و وضعیت اقتصادی بیماران، و تاثیرپذیری آنها از خرافه‌ها و شایعات و شبه‌علم در اینترنت

ب) رفع علل و کاستی‌های مربوط به بیماران (و خانواده‌ها) در زمینه نیاز به افزایش آگاهی، یادگیری و رعایت توصیه‌های پزشک معالج و کسب مهارت‌های خودمراقبتی

۱. عدم همکاری بیماران (و خانواده‌ها) در مراجعه منظم به پزشک و مصرف طولانی‌مدت داروها

۲. عدم مصرف دقیق داروهای استنشاقی و استفاده از ابزار کمک دارویی (آسان‌نفس، دم‌یار...) به شکل درست

۳. نگرانی و یا وحشت از مصرف اسپری‌های تنفسی به‌ویژه کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، تاثیرپذیری از شایعات و شبه‌علم در فضای مجاری

۴. عدم همکاری در پیگیری توصیه‌های پزشک معالج برای بهداشتی کردن محیط زندگی و پرهیز از مواد آلرژی‌زا و یا تحریک‌کننده مانند دود سیگار و اسپند

۵. عدم گزارش دقیق سوابق پزشکی و ابتلا به بیماری‌های دیگری غیر از آسم به پزشک معالج

۶. مشکلات اقتصادی و عدم تمکن مالی بیماران برای تهیه اسپری‌های دارویی، مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903231

دیگر خبرها

  • مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟
  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • پیروزی نوشاد عالمیان برابر بازیکن ۱۹ ساله با رنکینگ‌ جهانی ۲۹
  • مسیر جنوب به شمال هراز تا اطلاع ثانوی مسدود شد
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات