Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بین المللی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها گفت: وضعیت نابه سامان جامعه بیانگر این است که امروز افراد شرور بر جامعه حاکم شده اند و جامعه دچار اضطراب اجتماعی شده راه حل این است که مردم، مسئولین و حکومت باید با جدیت به موضوع امربه معروف ونهی ازمنکر با تمام ابعادش بپردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس نصیری فرد معاون بین المللی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛ در خصوص اهمیت و توجه به تمامی ابعاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب الهی دارای چندین شان است و یکی از این شئونات حکومتی است یعنی حکومت اسلامی باید آنها را انجام بدهد بخش دیگر آن شان اجتماعی است یعنی جامعه باید نسبت به این موضوع اهمیت دهد و بخشی هم فردی است که هر فردی به عنوان انجام این عمل و واجب الهی موظف است که به این مهم اهتمام بورزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بین المللی مجمع جهانی اساتید مسلمان افزود: متاسفانه شان حکومتی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نمی شود در واقع حکومت باید یک سری بسترهایی را ایجاد کند که معروف ها در جامعه گسترش پیدا کنند و همچنین باید بسترهای گسترش منکرات را از جامعه جمع کند.

نصیری فرد بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اصول قانون اساسی متاسفانه در کشور ما اجرا نمی شود بعد از ۳۸ سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی می گذرد یکی از اصول مهم قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر است محجور مانده و اجرا نمی شود وقتی حکومت به عنوان مجری اصلی دستورات اسلام در جامعه و بستر ساز آموزه های دینی این شان امر به معروف که جز وظایفش است را اجرا نمی کند شما چه توقعی از مردم می توان داشت.

وی اظهار داشت: مشکلی که امروزه وجود دارد این است که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب الهی نگاه نمی شود؛ حاکمیت یعنی قوه مجریه، مقننه و قضائیه باید اصول اجرایی قانون اساسی را انجام دهند که متاسفانه انجام نمی شود.

نصیری فرد اظهار داشت: امروزه نگاه مردم به امر به معروف و نهی از منکر نگاه واقعی و حقیقی نیست و آن را به عنوان یک واجب دینی نمی شناسند بلکه از آن به عنوان دخالت در امور زندگی دیگران یاد می کنند یعنی اگر کسی به دیگری تذکر دهد برای منع ازمنکر با او برخورد می شود که در زندگی شخصی دیگران دخالت نکند.

این کارشناس دینی افزود: در امر به معروف و نهی از منکر اول باید معروف ها را برجسته کرد تا منکرها ایجاد نشوند. ترتیب خود این واجب دینی هم اول امر به معروف را مطرح کرده است چرا که امربه معروف گسترش خوبی ها و ارزش ها را به دنبال دارد و وقتی که معروف ها و نیکی ها زیاد شود منکر در جامعه کم می شود.

نصیری فرد علت زیاد شدن منکرات و زشتی های جامعه را در عدم بستر سازی برای افزایش معروف ها دانست و گفت: زشتی ها و ضد ارزش ها در جامعه ما زیاد شده اند ودلیل آن عدم بستر سازی برای تقویت معروف ها است وقتی در جهت تقویت زیرساخت هایی برای افزایش معروف ها و فضائل در جامعه تلاش نکنیم منکرات و بدی ها جایگزین می شوند.

معاون بین المللی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها در خصوص عدم توجه به منکرات بزرگ در جامعه گفت: وقتی صحبت ازامر به معروف و نهی از منکر می شود سریعاً ذهن ما به این سمت می رود که جوونی آستین کوتاه پوشیده یا یک دختر خانمی مویش بیرون است بله این ها نیز منکر محسوب می شود و باید مقابله شوند اما باید به منکرات بخش های دیگر جامعه هم توجه کنیم منکرات سیاسی، منکرات اقتصادی،اجتماعی که بخش عظیمی از جامعه ما را فرا گرفته اند.

وی اذعان داشت: بدنامی ها، بداخلاقی ها، تهمت زدن ها منکرات سیاسی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری و در فضای سیاسی کشور اتفاق می افتاد نباید نادیده گرفته شود یا منکرات اقتصادی که در جامعه اتفاق می افتد و فسادی که برخی از مدیران ما در کشور دارند؛ رباهایی که بانک ها به خورد مردم می دهند معاملاتی که همراه با ربا در بازار رواج دارد؛ بدقولی هایی که مسئولین به مردم می کنند به لحاظ اجتماعی منکر محسوب می شوند در نتیجه تمامی ابعاد امر به معروف و نهی از منکر را باید مورد توجه قرار داد نه اینکه فقط منکرات اخلاقی را منکر بدانیم.

نصیری فرد بیان کرد: خیلی از منکرات و ناهنجاری های جامعه حاصل منکرات اقتصادی است که در جامعه رواج پیدا کرده فزونی مال حرام و ربا در اقتصاد مردم چشم و گوش مردم را بر روی حقایق بسته است و زمینه را برای انجام گناه و رذیلت های اخلاقی فراهم می کند. مبارزه با منکرات یک زنجیره است که به تمامی ابعاد آن باید توجه کرد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حادثه تلخ مترو شهر ری بیان داشت: منکراتی که امروزه در جامعه می بینیم نشانگر این است که فضا برای شرارت و بد اخلاقی در جامعه فراهم است انسان مومنی که در مترو شهر ری مورد ضرب و جرح فرد شروری قرار گرفت به خاطر این بود که این فرد خاطی و شرور فضا را برای شرارت مناسب می بیند یا آن اتفاقی که در پارس آباد اردبیل افتاد آن دختر هفت ساله که به آن صورت فجیع کشته شد و دل همه را به درد آورد این ها حاصل چیست؟ اگر ریشه یابی کنیم می بینیم که اکثر این رفتارها حاصل رسوب انواع منکرات در جامعه است.

وی اظهار داشت: متاسفانه رسانه های ما فقط منکرات اخلاقی را می بینند مسئولین و مردم فقط نسبت به منکرات اخلاقی حساسیت نشان می دهند تا زمانی که به تمامی ابعاد امر به معروف و نهی از منکر توجه نشود و در راستای آن تلاش نشود و گسترش داده نشود فضای جامعه ما نسبت به امر به معروف و نهی از منکر دچار همین نمونه هایی می شود که در سطح جامعه می بینیم واین بار اول نیست بار آخر هم نخواهد بود متاسفانه یک جو احساسی ایجاد می شود اما بعد از مدتی همه فراموش می کنند.

معاون بین المللی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه هادر پایان افزود: امر به معروف و نهی از منکرباید به عنوان یک عامل اساسی بهداشتی کردن جامعه شناخته شود؛ حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود اشرار بر جامعه مسلط می شوند» یعنی یک دختر هفت ساله مورد تجاوز قرار می گیرد و بعد به فجیع ترین حالت به قتل می رساند. اگر کسی شخصی را به معروف دعوت کند یا از منکر باز دارد با او برخورد می شود و با ضربات چاقو مورد حمله قرار می گیرد این وضعیت بیانگر این است امروز اشرار بر حامعه حاکم شده اند وجامعه دچار اضطراب اجتماعی شده راه حل این است که مردم، مسئولین وحکومت باید با جدیت به موضوع امربه معروف ونهی ازمنکر با تمام ابعادش بپردازند.

انتهای پیام/م

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاجانی عصر شنبه در همایش گرامیداشت روز کار و کارگر در جمع کارگران و کارگزاران مجتمع دخانیات گیلان در رشت اظهار کرد: تکریم از کارگران و جامعه کارگری و بهبود پرداخت دستمزد و مزایا موجب شور و نشاط می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر داد و بیان کرد: بالا رفتن ضریب امنیت شغلی در گیلان کاهش نرخ بیکاری را توأم شده است.

آقاجانی با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضای کار در گیلان به تعادل نسبی رسیده است، گفت: امنیت شغلی برای کارگران گیلانی نسبت به گذشته تضمین شده است.

وی با بیان اینکه پرورش نیروی ماهر در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: امروزه احساس اینکه پشت درب کارخانه‌ها نیروی کار ماهر و آماده وجود دارد، دور از منطق است.

ارتباط مستقیم توسعه کشور با جامعه کارگری

«محمدرضا احمدی سنگری» نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تبریک روز کارگر، اظهار کرد: کارگران همچون حافظان امنیت و سلامت و دیگر گروه‌ها در شبانه‌روز برای ارتقای کشور زحمت می کشند.

به گفته وی جامعه کارگری در پایداری امنیت اقتصادی کشور، رشد، توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور سهیم هستند.

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اثر مستقیم حال خوب کارگر با حال خوب جامعه، بیان کرد: اگر حال کارگر و اقتصاد خوب باشد جامعه در مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد.

کد خبر 6090374

دیگر خبرها

  • «به یادِ ماموستا فخری»
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • تصاویر دوربین مداربسته از تعقیب و آزار دختران نوجوان توسط اوباش | صحنه مجروح شدن جوان با غیرت کاشمری با چاقو | ویدئو
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب