Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان بشاگرد با حدود 170 روستا از جمله شهرهایی است که به طور جدی درگیر معضل کمبود آب شده به گونه ای که اغلب روستاهای آن از داشتن نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛ کمبود آب، بزرگترین مشکل و دغدغه ملت ها در قرن حاضر شده است به گونه ای که کشورهای بزرگ و پیشرفته با برنامه ریزی های کارشناسی شده و ایجاد قوانین مصرفی جدید به پیشواز این معضل جهت کنترل آن رفته اند و طبیعتا عدم برنامه ریزی دقیق و مهارت لازم برای کنترل آن می تواند بحرانی به قیمت جان انسان ها و موجودات زنده و انقراض داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران،از جمله کشور هایی است که زنگ خطر کم آبی و بحران بی آبی در آن به صدا در آمده ولی گویا این زنگ خطر گوش مسئولان مربوطه را آزار نمی دهد که عواقب این زنگ خطر را میتوان به ویژه در استان های جنوبی و روستاهای آن با نشانه های ترس ناک مانند ترک خوردن دشت های شهرستان میناب مشاهده کرد.

شهرستان بشاگرد، با حدود 170 روستا، از جمله شهرهایی است که به طور جدی درگیر معضل کمبود آب شده و اگر پای صحبت قدیمی ها بنشینید از رودخانه های پر از آب صاف تا دشت های پر نخل و گندم را برایتان بازگو می کنند که فقط تلی از خاک و زمین های خشک و نخل هایی که ایستاده،مرده اند به چشم میخورد ، که هیچ سنخیتی با گذشته و آن داستان های رنگارنگ ندارند.

کمبود آب در بشاگرد باعث روی آوردن مردم به انواع آب های سطحی و یک جا جمع شده یا رودخانه های گل آلود و پر از میکروب که در دراز مدت باعث بروز بیماری های کلیوی می شود، شده و کسانی که وسیله ای دارند با جابه جا کردن آب از چشمه های غیر بهداشتی و نامعلوم و فروش آن با قیمت چند برابر سود کلانی به جیب می زنند.

اگر در شهر زندگی می کنید حس بد قطعی دو ساعته آب را درک خواهید کرد اما درک اینکه مردم مرکز شهرستان بشاگرد دو روزی یک ساعت آب دارند دشوار است که آن هم با فشار بسیار ضعیف که همه اهالی شهرستاننمی توانند از آن بهره ببرند و اگر از بد روزگار آن روز برای خودتان یا تاسیسات آب منزلتان مشکلی پیش آمد شما تا چهار روز آینده آبی برای مصرف ندارید.

وضعیت روستاهای بشاگرد به مراتب بدتر از مرکز شهرستان است که با بی توجهی مسئولان همان چشمه های قدیمی دست ساز خود مردم بر اثر بارندگی و تخریب شده به عنوان مثال چشمه روستای اهون در فاصله11کیلومتری مرکز شهرستان تخریب شده و همین دلخوشی مردم، که نیاز های اصلی این روستا را برطرف می کند در حال نابودی است که البته مسئولان سازمانی نشین تقصیری ندارند چون به دلیل تامین بودن امکاناتشان مشکلی نمی بینند که آن را حل کنند.

ببشاگرد دارای نرخ بالای مهاجرت به شهر را به دلایل زیادی از جمله کمبود امکانات و بیکاری را دارا است و کمبود آب هم به آن اضافه شده که فقط از یک روستای اهون، حدود بیست خانواده به شهر مهاجرت کردند و با ادامه این روند کوچ روستانشینان به شهر همچنان ادامه خواهد داشت.

نکته قابل توجه این است که اکثر آبی که از رودهای بشاگرد به عنوان آب روان در می آید به سد جگین که متعلق به بشاگرد و بزرگترین سد بتنی غلتکی خاورمیانه می باشد میریزد اما مردم بشاگرد سهمی از این آب ندارند و این آب به شهرستان های دیگر از جمله جاسک برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی استفاده می شود.

مشکل کم آبی بشاگرد با وجود خشک سالی 18 ساله کشور نشان دهنده این موضوع است که هیچ کدام از مسئولان تاکنون هیچ برنامه ای در این راستا نداشتند و هر زمان از این موضوع اعتراض مان را به آنها می گوییم با دیالوگ تکراری و خسته کننده «اعتبار نداریم» استفاده می کنند در حالی که مشکل آب، نبود قوانین و فرهنگ های لازم برای مصرف آن است که نیاز به اعتبار خاصی ندارد و با آموزش هایی از طریق مصرف صحیح و بازسازی و نوسازی تاسیسات آب به راحتی میتوان این مشکل را کنترل کرد.

معضل استفاده از آب های سطحی باعث تهدید سلامتی مردم بشاگرد شده به گونه ای که دیگر نیازی نیست که منتظر بمانیم تا سالها بعد تاثیر استفاده از این آب ها راببینیم ، و طبق آزمایش هایی که بر روی این آب ها صورت گرفته خطر ابتلا به بیماری هپاتیت A را جدی اعلام کرده اند و همچنین در سال گذشته حدود 6 خانم باردار در عرض 10 روز در روستای ملکن سقط جنین کرده اند که دلیل آن استفاده از آب های آشامیدنی سطحی ناسالم بوده است.

سردشت با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه است

دانشمند، رئیس شورای شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه نه تنها روستاهای بشاگرد بلکه سردشت مرکز شهرستان با کمبود شدید آب مواجه شده است ، گفت:آب قسمتی از شهر که از چاه روستای بیسکاو تامین می شود قبلا یک روز در میان بود الان دو روز در میان با فشار ضعیف که تعدادی از منازل اصلا آب نمی رود.

وی افزود: قسمتی دیگر مرکز شهرستانهم یک روز در میان آب وصل می شود که البته به تعدادی از منازل اصلا آبرسانی انجام نمی شد و بنا بود اصلاح شبکه انجام بشود که تاکنون انجام نشده است.

رئیس شورای شهرستان بشاگرد با اشاره به اینکه مردم بشاگردبا گرفتاری آب مورد نیاز خود را تهیه می کنند ،تصریح کرد: گاهی مردم آب مورد استفاده خود را خریداری یا از خانه های همسایه که فشار آب آنها بالا است تامین می کنند.

دانشمند خاطر نشان کرد: یکدستگاه تانکر به مرکز شهر جهت آبرسانی اختصاص داده اند اما به علتعدم بیمه در حال حاضر قابل استفاده نیست وتانکر بیمه شخص ثالث ندارد مگر بیمه کردن هزینه آن چقدر است که بیش از دو هفته درگیر بیمه هستند؟

چشمه های آب روستای اهون تخریب شده است

صابر، حسن زاده عضو شورای زوستای اهون شهرستان بشاگرد با بیان اینکه چشمه های آب روستای اهون بر اثر بارندگی تخریب شده است ،گفت: یکی از چشمه ها به همت کشاورزان باز شده اما این آب چشمه هم جوابگویک هزارو ۵۰۰ نفر جمعیت را ندارد.

وی بیان کرد: آب روستای اهون یک روز درمیان به مدت یک ساعت باز می شود که به بیشتر منازل هم این آب نمی رسد چرا که فشار آب بسیار پایین است که مردم را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

مهاجرت 20 خانوار به علت کمبود آب آشامیدنی در روستای اهون

عضو شورای زوستای اهون با بیان اینکه تنها توجیه مسئولان کمبود اعتبار است که این پاسخ قانع کننده ای نیست ،اظهارکرد: به دلیل کمبود آب آشامیدنی قریب به 20 خانوار روستای اهون به شهرهای همجوار مهاجرت کردند که اگر این روند بی آبی تدوام داشته باشد باید شاهد کوچ روستا نشینان به شهرها باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....

تین نیوز فروغ فاریابی :

تصادفات جاده ای در کشور، سالانه جان هزاران نفر از هموطنانمان را می گیرد و بسیاری را برای همیشه با معلولیت درگیر می کند.

هزینه های تصادفات علاوه بر اندوه و سوگ سنگین در غم جان های عزیزی که برای همیشه از دست می روند، خسارت های مادی سنگینی بر خانواده ها، جامعه، سیستم امداد و درمان، سیستم توانبخشی، و ....تحمیل می کند.

مطالعات بسیاری برای محاسبه همه جانبه  هزینه تصادفات انجام گرفته. در یک مطالعه حتی رنج و اندوه و فشارهای روانی حاصله از تصادف را ، تقویم به پول کرده و به هزینه های کمّی و ملموس افزوده اند. 

برآورد هزینه ها، یکی از راه هایی است که ابعاد هولناک سوانح را آشکار و کمک می کند تصمیمات بازدارنده و پیشگیرانه بهتری اتخاذ شود.  

در شرایط اقتصادی سختِ متاثر از تحریم های ظالمانه، و تورم کمر شکن، عزم مدیران و سیاستگذاران کشور باید هر چه بیشتر به سمت عقلانیت و دوراندیشی و دلسوزی برای مصرف درست ریال به ریال منابع کشور میل کند و سازمان برنامه بایستی با خساست و سختگیری منطقی نسبت به توزیع منابع و تخصیص بودجه اقدام کند و دستاورد اعتبارات را بازخواست کند. 

با انتشار بودجه سال ۱۴۰۳ ، باز هم ردیف های بودجه ای خاصی ذهن را آزار می دهد. 

۶۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی و دینی با عملکرد منفی یا نامعلوم!!!

در کنار آنها ۶۸ هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه وزارت راه با این مقدار کاستی و نیاز و حوادث جاده ای و ریلی و زیرساخت های ناکافی و ....

پول هدر دادن نیست؟!

نهادهایی که چنین پولی را از جیب مردم جذب می کنند و شاید بیشتر از آن هم طلب می کنند آیا با توجه به عملکرد خود، در قبال مردم  احساس دین نمی کنند؟ 

حتی اگر سهم تقصیر  خطای انسانی در تصادفات بزرگ باشد، خود دلیل بی ثمری این نهادها در تربیت انسان های قانونمند و دیگرخواه و مسئول است. 

ای کاش برای یک سال بطور آزمایشی، همه این نهادهای تبلیغی و فرهنگی و مذهبی تعطیل شوند و بودجه آنها به بهبود ایمنی راه های کشور و نوسازی ناوگان عمومی درون شهری و برون شهری و بهبود سیستم های امداد و فوریت های پزشکی  اختصاص یابد.

اقلا آنها که می توانند خدمت ملموسی ارائه کنند ، در ارائه خدمات خود تقویت خواهند شد.

 

فروغ فاریابی وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد