Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر بورد آموزش پرستاری وزارت بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت رشته پرستاری گفت: مسلماً در رشته پرستاری برای کار در بیمارستان که در بخش‌های زیادی از کشور کمبود جدی وجود دارد و واقعا افزایش ظرفیت ضروری است. این درحالی است که نقش پرستار بر اساس برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌ها از قبیل مراکز مراقبت در منزل و امثال آن توسعه خواهد یافت و عرصه کار پرستار منحصر به بیمارستان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر عباس عباس زاده دبیر بورد آموزش پرستاری،با بان ان مطلب درخصوص بالینی سازی آموزش و رفع فاصله آموزش و بالین درپرستاری با استفاده از ظرفیت و توان بیمارستان‌های واجد شرایط در کشور و مزایای این روش آموزشی گفت:ارتقا و پیشرفت در رشته های علوم پزشکی وازجمله پرستاری ضرورتی انکار ناپذیر است ونیاز مردم به مراقبت های پرستاری به دلیل تغییر الگوی بیماری ها و نیازهای سلامت، پیشرفت دانش پزشکی و مراقبت از سلامت تغییر کرده و این می طلبد که آموزش پرستاری هم به روز شده و محتوا و روش های آن متحول شود.

وی ادامه داد: بر اساس دیدگاه متخصصین، تحول در رشته پرستاری باید متوجه افزایش مهارت های دانشجویان، اعم از مهارت های شناختی و استدلال بالینی، برقراری ارتباط با مددجویان، ارائه خدمات، کار با دستگاه ها و تجهیزات، ارتباط بین رشته ای ؛ مراقبتهای جامعه محور و کار تیمی، باشد. برای دستیابی به چنین مهارت هایی آموزش پرستاری باید علاوه بر کلاس وآزمایشگاه در محیط واقعی و در ارتباط با انسان ها اعم از سالم و بیمار، زن و مرد کودک و بزرگسال اتفاق بیفتد.

دبیر بورد آموزش پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: بیمارستان آموزشی نیز یکی از مهم ترین جاهایی است که این تعامل و آموزش با رویکرد تخصصی بالینی می تواند در آن اتفاق بیفتد و در همه مراکز آموزش پرستاری در دنیا بخش مهمی از آموزش دانشجویان پرستاری در عرصه و در بیمارستان اتفاق می افتد.

وی افزود: دانشکده های پرستاری با همه پیشرفت هایی که از لحاظ کمی و کیفی در سال های اخیر به دست آورده اند، اما حضور معنی دار و موثرشان در عرصه های بالینیمتناسب با رسالت وظایف فارغ التحصیلان آنها کم است.

دکتر عباس زاده با بیان اینکهآیین نامه "توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری"،در واقع یک ابزار خوب برای دستیابی به این تحول و معنی دار کردن حضور دانشکده های پرستاری در عرصه بالینی و بالینی تر شدن آموزشها است، گفت: حتی اگر هدف افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشکده ای مطرح نباشد، با استفاده از این آیین نامه می تواند به آموزش دانشجوی پرستاری و متعهد شدن مراکز آموزشی درمانی به پذیرش مسئولیت همکاری با دانشکده پرستاری در آموزش دانشجوی پرستاری بپردازد.

وی افزود: به همه اساتید، دانشجویانو همکاران این اطمینان را می دهم که آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی که با همکاری اعضای بورد پرستاری، اکثریت روسای دانشکده های پرستاری، معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری و انجمن های علمی تدوین و ابلاغ شده و در جلسات بعدی که اخیراً تشکیل شده باز هم مورد وثوق همه نهادهای پرستاری است ، نه تنها تهدیدی برای آموزش آکادمیک پرستاری نیست بلکه چنانچه دانشکده ها به خوبی از آن استفاده کنند ابزار بسیار خوبی برای افزایش قدرت و حضور دانشکده و ارتقای کیفیت آموزش بالینی پرستاری وبرطرف کردن بسیاری ازمشکلات دانشجویان پرستاری دربالین وبیمارستان ها است.

دکتر عباس زاده اظهار کرد: "پرستار بیمارستانی "یک واژه خاص است که فقط تبلیغ می شود درحالی که مبنا وپایه واساس ندارد و درآیین نامه تنظیم شده دراصفهان وهیچکدام ازمکاتبات معاونت محترم آموزشی وزارت به دانشگاه ها وجودنداروهیچگاه چنین مطلبی مورد موافقت هیچ نهاد آموزشی در وزارت بهداشت نمی باشدو هیچگاه در پرستاری کشور ما مطرح نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: طبعاً هیات بورد پرستاری هم با این موضوعی و درخواستتا کنون روبرو نشده و به دلیل اینکه این نوع تربیت پرستار را که معدود نقاط دنیا وجود دارد ؛ به صلاح نمیداند، در صورت وجود چنین درخواستی مخالفت خواهد کرد. اما تا به امروز چنین موضوعی در پرستاری مطرح نیست اما ظاهراً بعضی از همکاران از آیین نامه همکاری دانشکده ها وبیمارستان ها چنین برداشتی کرده اند که قطعاًچنین برداشتی صحیح نیست.

دبیر بورد آموزش پرستاری وزارت بهداشتدر خصوصافزایش ظرفیت رشته پرستاری تاکید کرد:مسلماً در رشته پرستاری برای کار در بیمارستان که در بخشهای زیادی از کشور کمبود جدی وجود دارد واقعا افزایش ظرفیت ضروری است و این درحالی است که نقش پرستار بر اساس برنامه ششم توسعه و سایر برنامه ها از قبیل مراکز مراقبت در منزل و امثال آن توسعه خواهد یافت و عرصه کار پرستار منحصر به بیمارستان نیست.

وی ادامه داد: در مجموع کشوردر مقایسه با کف استانداردهای نسبت پرستار به جمعیت؛ کمبود زیادی وجود دارد. اما به نظر من مسئولین دانشگاه ها و دانشکده های پرستاری بایددر تعامل با معاونت های پرستاری و درمان در دانشگاههای مختلف بر اساس نیاز افزایش ظرفیت منطقی را ایجاد کنند. که ضمن حفظ استانداردهای آموزشی نیاز جامعه به پرستار هم بارویکرد بالینی وهم با رویکرد پرستاری جامعه نگرتوسط آنان برطرف شود.

عباس زاده در ادامه خاطرنشان کرد: البته بکارگیری فارغ التحصیلان هم میبایست دغدغه ما باشد که خوشبختانه همه ظرفیت هایی که با استفاده از آیین نامه اصفهانبارویکرد بالینی اضافه می شود بر اساس همان تاحدود زیادی از بکارگیری آنان اطمینان حاصل می شود. اما من تصور می کنم دانشگاه ها و استان های مختلف کشور از لحاظ نیاز به افزایش ظرفیت متفاوتند ودر مجموع به نظر من چون افزایش ظرفیت به درخواست دانشکده های پرستاری و با استفاده از این آیین نامه و از طریق قانونی یعنی کنکور سراسری صورت می گیرد، قانونی و قابل قبول است و به روند تخصصی سازی پرستاری هم کمک بزرگی می کند.

دبیر بورد آموزش پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: روند رو به رشد کیفیت آموزش پرستاری که از بعد از انقلاب و با تلاش پیشکسوتان شروع شده در سالهای اخیر افزایش سرعت چشمگیری به دست آورده است. بطوری که در حال حاضر کمتر رشته ای چنین شرایطی را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 12 رشته کارشناسی ارشد وجود دارد که صرفاً پرستاران در آن ادامه تحصیل می دهند، بیش از 190 دانشکدهدر کشور آموزش پرستاری را عهده دار هستند که همه آن ها توسط هیات بورد ارزشیابی می شوند و لاوه بر این کارشناسان پرستاری می توانند در چندین رشته دیگر نیز در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند و بالاترین مقطع تحصیل یعنی مقطع دکترا در پرستاری فعالانه دایر است و همچنین هرم هیات علمی در این رشته ترمیم شده و تعداد قابل توجهی از مدرسین در مرتبه استاد و دانشیار وجود دارد.

دکتر عباس زاده تصریح کرد: اغلب برنامه‌های آموزشی در رشته مقاطع پرستاری بازنگری و بروز رسانی شده و تعامل بین المللی خوبی بین دانشکده های پرستاری داخل و خارج انجام شده اس و همچنیندستاوردهای پژوهشی در رشته پرستاری قابل افتخار و عرضه است.

وی با بیان اینکه سطح نمره ورودی داوطلبان ورود به رشته پرستاری افزایش پیدا کرده است و همه این پیشرفت ها و سایر پیشرفت هایی را که در این فرصت کم نمی توان برشمرد، برای همکاران و بویژه دانشجویان پرستاری می تواند بسیار امید بخش باشد گفت:به دانشجویان و همکاران عزیزم این اطمینان را می دهم که راه رشد رشته پرستاری که سالها است توسط اساتید پیشکسوت شروع شده با سرعت هرچه بیشتر طی می شود و اخیرا با برنامه های خوب حوزهمعاونت آموزشوزارت متبوع نظیر صدوربخشنامه جذب هیات علمی بالینی ؛ ایجاد گرایشات شبهDNPدر دوره دکترا ؛تعریف دورههای مهارتی برای تربیت پرستاران پرکتیشنر و... نشان دهنده وجود دغدغه مندی مسئولین وزارت بهداشت برای ارتقاء اثربخشی وکارآمدی فارغ التحصیلان پرستاری درمقاطع تحصیلی مختلف است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دبیر بورد آموزش پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکهیکی ازمهمترین مقاطع مقطع کارشناسی است که باتوجه به آیین نامه اصفهان امید می رود بسیاری ازمشکلات دانشجویان ما دربیمارستان ها وبالین ازبین برود و مهارت وتوانمندی عملی آنها رامتناسب با دانش تئوری آنها افزایش دهد گفت: بنابراین نه تنها دلیلی برای نگرانی و ایجاد فضای یاس و نا امیدی وجود ندارد، بلکه به دانشجویان توصیه می کنم یک بار هم که شده آیین نامه مذکور را مطالعه کنند تا ببینند چقدر به دغدغه‌های دانشجویان پاسخ مثبت داده شده است. البته جالب این است که مطالب مایوس کننده که گاهی شنیده می شود، عموما توسط کسانی مطرح میشود که در آموزش دانشجو بویژه درحوزه دانشجویان کارشناسی پرستاری دخالتی ندارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳، از تصویب تعرفه ترجیحی برای ماندگاری در مناطق کم برخوردار برای اولین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، عباس عبادی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: سال جاری برای نخستین بار تعرفه ترجیحی برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری(k) نسبت به سال قبل اضافه شده است که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

عبادی با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: با اجرای این قانون، استقلال مالی و ارتقای هویت سازمانی گروه پرستاری بهبود یافته است.

وی ادامه داد: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کره است، دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمام پرستاران برسد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم و وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری اضافه کرد: این دستاوردها حاصل تلاش‌های یک ساله و اصلاحات انجام شده در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که بدون شک، این اقدامات گامی کوچک در جهت ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و افزایش انگیزه آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم شریف ایران خواهد بود.

کد خبر 745118

دیگر خبرها

  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری
  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل
  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار