Web Analytics Made Easy - Statcounter

اظهارات سخنگوی دولت درباره قرارداد نفتی با توتال و پرونده حسین فریدون، ابلاغ ۵ قانون از سوی رئیس جمهور، جزئیات جلسه‌های علنی و غیر علنی امروز مجلس، ادامه رسیدگی به پرونده متهمان فساد نفتی، اظهارات قاطعانه ظریف درباره ادعای تغییر رژیم در ایران و اعتراف مجدد مقامات آمریکا به پایبندی ایران به برجام از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه-۲۷ تیر ۱۳۹۶- است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات سخنگوی دولت درباره قرارداد نفتی با توتال و پرونده حسین فریدون/ ابلاغ ۵ قانون از سوی رئیس جمهوری

محمدباقر نوبخت –سخنگوی دولت- در نشست خبری هفتگی خود به بیان توضیحاتی درباره قرارداد توتال و انتقادات مطرح شده به این قرارداد پرداخت. وی خاطر نشان کرد: قرارداد همکاری با توتال، قراردادی کم نظیر در تاریخ ایران به ویژه پس از برجام و ثمره فعالیت دولت و همچنین برجام محسوب می شود.

سخنگوی دولت همچنین درباره بازداشت حسین فریدون گفت: از قوه‌قضائیه انتظار قضاوت عادلانه داریم؛ البته اینکه قوه‌قضائیه مستقل است و برادر رئیس‌جمهور را احضار و به زندان می برد، موجب قوت ما است که اگر برای برادر رئیس قوه‌قضائیه و مقننه هم موارد مشابهی باشد، قوه‌قضائیه مستقل همین گونه که برای برادر رئیس‌جمهور اقدام کرد، با آن ها هم همانگونه رفتار می کند. این موجب مباهات ما است که عدالت برای همه یکسان اجرا شود.

رییس جمهوری نیز امروز در نامه‌های جداگانه‌ای به وزارت دادگستری و سازمان برنامه و بودجه کشور ۵ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، قوانین معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری، موافقت نامه انتقال محکومین به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، معاهده معاضدت قضای در موضوعات مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه استرداد مجرمین) را برای اجرا، ابلاغ گردید.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهوری- که از دیروز به جزیره کیش سفر کرده است، صبح امروز در آیین افتتاح ۹ پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری به سخنرانی پراخت. وی با تاکید بر اینکه مسئله گردشگری از اولویت های محوری دولت دوازدهم است، اظهار کرد: در دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغالزا در طی چهار سال پیاپی هستیم و قطعا توسعه گردشگری می تواند تاثیر بسزایی در دستیابی به این مهم داشته باشد.

جزئیات جلسه های علنی و غیر علنی امروز مجلس

از ساعت ۸ صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیر علنی مسائل اقتصادی کشور و تاثیر آن در اقدامات پیش رو برای تشکیل کابینه و برخی مسائل مهم دیگر منطقه و بین‌المللی را بررسی کردند.

پس از یک ساعت، صحن مجلس بصورت علنی به کار خود ادامه داد. نمایندگان در اولین دستور کار جسله علنی امروز خود، طرح دو فوریت تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۹۵ را بررسی کردند و با ۱۸۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر کلیات آن را تصویب رساندند. براساس این مصوبه، مهلت تعهد و پرداخت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور اعم از وجوه نقد و اوراق بهادار (اسناد خزانه،‌ اوراق مشارکت و سایر اسناد مالی) تا پایان شهریور ماه ۹۶ تمدید می‌شود. مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات فوق‌الذکر حداکثر تا دهم مهر ماه ۹۶ به خزانه داری کل کشور واریز می شود. مهلت ارسال صورتحساب دریافت و پرداخت نهایی نیز تا پایان مهر ۹۶ تعیین می شود.

مجلس همچنین در جریان رسیدگی به اصلاح ماده‌ای از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب کرد که پرداخت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیرکارکنان مشمول مالیات با نرخ ۵ درصد می‌شود.

بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که به عنوان یکی از دستور کارهای جلسه علنی امروز مجلس قرار داشت با ۱۴۲ رأی موافق، ۳۵ رأی موافق و ۶ رأی ممتنع نمایندگان از مجموعه ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. نمایندگان موافقت کردند که تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در پنج محور از جمله بررسی علل افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، بررسی عملکرد و چگونگی هزینه‌کرد منابع، علل عدم اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ بررسی اجزای قانون حمایتی هدفمند کردن یارانه‌ها مانند مسکن و... و بررسی نحوه و مقدار پرداخت سهم تولید از منابع انجام شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه پس از اصلاح طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد جهت تامین نظر شورای نگهبان، کلیات لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را به تصویب رساندند. به دنبال تصویب جزئیات این لایحه، در صورت استفاده از آثار متقلبانه در تهیه آثار علمی، برای آن دسته از افرادی که چنین جرم‌هایی را مرتکب شده باشند مجازاتی در نظر گرفته می‌شود. طرح تسهیل خروج زنان از کشور نیز امروز اعلام وصول شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما در یکی از مهم ترین مصوبات امروز خود، به یک‌فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه رأی مثبت دادند. این طرح که به امضای نمایندگان مجلس رسیده است، هشت بخش دارد که شامل تعاریف، تعیین راهبرد، حمایت آمریکا از تروریسم، نقض حقوق بشر توسط آمریکا، ‌مجازات‌ها و اقدامات متقابل، مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا، حمایت از اتباع ایران و هماهنگی است. این طرح با ۲۱۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. پس از رأی گیری نیزعلی لاریجانی رییس مجلس با اشاره به رأی بالای نمایندگان به این طرح گفت که «دستگاه چند نفر خراب بوده وگرنه آرای موافق طرح بیشتر از این بود؛ رأیی که نشان دهنده عزم ملت ما در مبارزه با آمریکا است».

در ادامه جلسه امروز مجلس،۱۴۷ نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای ضمن تسلیت درگذشت دکتر مریم میرزاخانی-نخبه بین‌المللی کشورمان- خواستار تجدید نظر در زمینه قوانین مرتبط با تابعیت شدند.

مراسم چهلم شهدای ترور مجلس نیز ظهر امروز با حضور رئیس و جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، وزرای اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بنیاد شهید و همچنین خانواده‌های شهدای حمله تروریستی هفدهم خرداد مجلس در محل نمازخانه نمایندگان برگزار شد.

ادامه رسیدگی به پرونده متهمان فساد نفتی

صبح امروز چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

قاضی مقیسه ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در ابتدای این جلسه، ضمن قرائت اتهامات متهم ردیف دوم، جلسه را رسمی اعلام کرد و از متهم خواست تا برای دفاع در جایگاه قرار گیرد.

مهدی شمس متهم ردیف دوم که در جایگاه حضور یافته بود در بخشی از دفاعیات خود اظهار کرد که« قصد من کلاهبرداری نبود و وحدت قصدی با زنجانی نداشتم؛ به خاطر این موضوع هم خیلی غصه خوردم». قاضی مقیسه نیز خطاب به وی گفت: شما تمام محموله‌های نفت را تحویل گرفتید و پول آن را برنگرداندید!؛ غصه خوردن برای نان درآوردن بود.

پس از پایان این جلسه، رییس شعبه اعلام کرد که ادامه رسیدگی به پرونده به ۲ مرداد ماه موکول می‌شود.

قاضی مقیسه همچنین در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی درباره روند رسیدگی به پرونده متهمان فساد نفتی پرداخت وابراز امیدواری کرد که زنجانی در راستای پرداخت مبالغ همکاری کند و اموال بیت المال بازگردد.

در جلسات اول (شنبه ۱۷ تیر)، دوم(یکشنبه ١٨ تیر) و سوم(یکشنبه ۲۵ تیر) دادگاه، دو متهم نفتی، کیفرخواست «مهدی شمس» متهم ردیف دوم پرونده از سوی نماینده دادستان قرائت شد و در ادامه این متهم در جایگاه قرار گرفت و به ارائه دفاعیات خود پرداخت. در این جلسات، علاوه بر دو متهم، وکلای مدافع آن‌ها، وکلای شرکت ملی نفت، وکلای بانک مسکن و کارشناسان بانک مرکزی حضور داشتند.

امروز همچنین دومین نشست شورای قضایی استان تهران در سال جاری به ریاست غلامحسین اسماعیلی- رییس کل دادگستری استان تهران - در اداره کل زندان‌های استان تهران برگزار شد.

اظهارات قاطعانه ظریف درباره ادعای تغییر رژیم در ایران/ اعتراف مجدد مقامات آمریکا به پایبندی ایران به برجام

وزیر امور خارجه کشورمان که از پنج‌شنبه هفته گذشته برای حضور در نشست مجمع عالی‌رتبه سیاسی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، بامداد امروز با آنتونیو گوترش -دبیرکل سازمان ملل متحد- دیدار و رایزنی کرد. بر اساس اخبار اعلام شده، در این دیدار، مجید تخت‌روانچی و سیدعباس عراقچی که ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند نیز حضور داشتند.

ظریف همچنین روز دوشنبه به وقت محلی برای بررسی تحولات خاورمیانه، در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی با حضور «ریچارد هاس»- رئیس اندیشکده- حضور یافت و سخنرانی کرد. در بخشی از این نشست «هاس» درباره اظهارات تیلرسون –وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا- مبنی برحمایت از عناصری در داخل ایران برای تحقق گذاری مسالمت‌آمیز در حکومت ایران و تمایل برخی از سناتورهای آمریکایی به تغییر رژیم در کشورمان پرسید و نظر وزیر امور خارجه کشورمان را در این باره جویا شد که در پاسخ، ظریف تصریح کرد: خودتان را مسخره نکنید! به واقعیت‌ها بنگرید. تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد؛ زیرا کشوری نیست که برای بقا و مشروعیت به آمریکا وابسته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست به پرسش هایی درباره تعاملات با دولت ترامپ، تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، موضع کشورمان در قبال کردها و برگزاری رفراندوم از سوی آن ها در عراق و موضع ترکیه در قبال کردها پاسخ داد.

امروز همچنین رکس تیلرسون - وزیر خارجه آمریکا- در نامه‌ای به کنگره آمریکا اعلام کرد که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. دولت آمریکا هر ۹۰ روز یک بار باید گزارشی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام را به کنگره ارایه دهد که آخرین بار ۱۸ می(۲۹ فروردین) این گزارش به کنگره ارایه شد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود، مجددا با اشاره به موضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای، آن را یک توافق بد برای آمریکا توصیف کرد. شان اسپایسر در پاسخ به پرسشی درباره تایید پایبندی ایران به برجام گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا به طور واضح گفته است که از دید وی، توافق هسته‌ای توافقی بد برای آمریکا است، اما بررسی این مساله به وزارت خارجه سپرده شده است و وزیر امور خارجه در این‌باره موضع‌گیری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران تحریم‌ها را به فرصتی برای تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی تبدیل کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 748371

دیگر خبرها

  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران
  • رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند