Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - دولت يازدهم با گام هاي موثر در تحول نظام سلامت، کاستي هاي حوزه بهداشت و درمان را ترميم کرد و در اين خصوص هزينه 500 ميليارد ريال براي اجراي برنامه تامين مراقبت هاي بهداشتي در حاشيه شهرهاي استان مرکزي، رضايتمندي بالاي مردم را درپي داشته است.

به گزارش ايرنا، سياست هاي ارتقاي سلامت از راهبردهاي محوري در دولت يازدهم بود که دولت با جديت، نظارت و برنامه توانست رهاورد ماندگاري را رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يکي از جنبه هاي موثر برنامه تحول نظام سلامت توجه توامان آن به گام هاي سلامت در حوزه بهداشت در کنار اقدامات درمان محور بود و در اين راستا 15 برنامه ملي تعريف شده با 10 طرح پشتيبان از سال 1393 در کشور کليد خورد.
حوزه درمان سالانه ارقام نجومي را از بودجه و منابع کشور مي بلعد که اين مهم نتيجه نامتعادل بودن کفه پيشگيري و راهبردهاي بهداشتي نسبت به حوزه درمان است و دولت آگاهانه و بهنگام در راستاي جبران اين کاستي پاي به ميدان عمل گذاشت و با تخصيص بودجه مناسب، تقويت پايگاه هاي سلامت حاشيه شهرها و ساير راهبردهاي پيشگيرانه، ضريب تضمين موفقيت برنامه ملي تحول سلامت را افزايش داد.
استان مرکزي در راستاي راهبردهاي تحول نظام سلامت همسو با سياست هاي دولت اقدامات چندجانبه نگر را با بسته هاي خدمتي در حوزه بهداشت و درمان به صورت همزمان به پيش برده و اين مهم امروز نيز با قوت دنبال مي شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي اراک در اين خصوص به ايرنا گفت: اگرچه در سال هاي اخير برنامه تحول نظام سلامت موفق شده با استفاده از راهبرد مراقبت هاي بهداشتي اوليه به پيشرفت هاي چشمگيري در سطح کلي سلامت مردم و بالا بردن شاخص هاي مربوط به آن برسد، اما همچنان يکي از مهمترين دغدغه کارگزاران کشور برقراري عدالت در سلامت و دسترسي به خدمات سلامتي است.
دکتر حسن طاهر احمدي تصريح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به عنوان متولي سلامت در کشور با توجه به وظايف و ماموريت هاي کلي و اسناد بالا دستي به ويژه سند چشم انداز 20ساله، سياست هاي ابلاغي سلامت توسط مقام معظم رهبري، مواد قانوني مرتبط با سلامت در برنامه پنجم توسعه و برنامه هاي دولت يازدهم، اجراي برنامه تحول سلامت را پس از يک مرحله مطالعاتي نيم سال، از ارديبهشت ماه سال 1393 آغاز کرد.
وي افزود: تحول در نظام سلامت با سه رويکرد حفاظت مالي از مردم، ايجاد عدالت در دسترسي به خدماتي سلامت و نيز ارتقاي کيفيت خدمات اجرا مي شود و در اين سرفصل ها دولت توانسته کارنامه مثبت و درخشاني ارايه دهد.
طاهر احمدي بيان کرد: بيشترين جمعيت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي اراک(در حدود 100 هزار نفر زن و مرد) در بازه سني 30 تا 35 سال است که با برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتي اهدافي همچون افزايش سطح سلامت جامعه هدف، افزايش عادلانه سطح دسترسي به خدمات سلامت، افزايش کيفيت ارائه خدمات، افزايش رضايتمندي و افزايش کارايي و حرکت به سمت مديريت منابع براي اين قشر بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک عنوان کرد: مرکز بهداشت استان مرکزي به منظور تحقق اهداف مندرج در برنامه تحول نظام سلامت خدمات مورد نياز را در قالب 15 برنامه ابلاغي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي انجام داده است که مهمترين آن 2 برنامه اساسي ارتقاي راهبردهاي ارائه خدمات و مراقبت هاي اوليه بهداشتي به روستائيان و شهرهاي زير 20 هزار نفر و تامين مراقبت هاي اوليه سلامت در حاشيه شهرها و سکونتگاه هاي غير رسمي و شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر است.
دکتر جواد نظري اظهار کرد: معکوس شدن درصد جمعيت شهري و روستايي نسبت به سه دهه قبل، توسعه نامتناسب شهرها به ويژه حاشيه آن ها و رشد سکونتگاه هاي غيررسمي، تغيير سيماي بيماري ها و مرگ هاي زودرس ناشي از بيماري هاي غير واگير، روند رو به رشد آسيب هاي اجتماعي به ويژه در کلانشهرها، بي عدالتي در دسترسي و بهره مندي از خدمات سلامت کشور، سهم پايين اعتبارات حوزه بهداشت از منابع عمومي کشور و تغيير تقاضاي عمومي جامعه به علت افزايش آگاهي و تغيير نگرش و نيازهاي جديد سلامت بخشي از چالش هاي اصلي حوزه بهداشت قبل از برنامه تحول نظام سلامت بود.
وي افزود: ابلاغ سياست هاي کلي از سوي مقام معظم رهبري، حمايت دولت از سلامت مردم و اهتمام و توجه وزارت بهداشت به امر تکميل نظام شبکه بهداشتي کشور، وجود برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشتي، افزايش اعتبارات بخش بهداشت کشور، مشارکت خيران سلامت و مشارکت مردم در اجراي برنامه خودمراقبتي از جمله فرصت هاي اثر بخش در حوزه بهداشت است که به مدد تمرکز بر سياست هاي تحول سلامت در سال هاي اخير حاصل شده است.
نظري توضيح داد: باتوجه به چالش ها و فرصت هاي موجود اهداف راهبردي حوزه بهداشت تدوين شد و بر همين اساس توانمندسازي مردم و ارتقاي سواد سلامت، افزايش پوشش و بهره مندي از خدمات مراقبت هاي اوليه، کاهش 25 درصدي مرگ هاي ناشي از سکته هاي قلبي و عروقي، سرطان و بيماي هاي تنفسي در جمعيت 30 تا 70 سال و ايجاد همکاري فرابخشي در کاهش عوامل خطر در راستاي گام هاي بهداشتي تحول سلامت پي گرفته شد.
وي توضيح داد: کاهش 10 درصد نمک دريافتي، مصرف سيگار، فشارخون بالا و کم تحرکي، کاهش شيب تبديل افراد اضافه وزن به افراد چاق و توقف رشد ديابت در استان، کاهش شيوع اختلالات شايع روانپزشکي(اختلال افسردگي و اضطراب)، کاهش شيوع مصرف مواد مخدر، الکل و ارتقاي شاخص هاي سلامت اجتماعي، ارتقاي کيفيت مراقبت بيماري هاي مزمن غيرواگير، افزايش تعداد محيط هاي حامي سلامت، کاهش مرگ و مير گروه هاي هدف نوزادان، کودکان و مادران باردار و جمعيت 30 تا 70 سال، ارتقاي برنامه مراقبت از سلامت مادران و کودکان و تثبيت تغيير ساختار ارائه خدمات مراقبت هاي اوليه در شهرها با اولويت حاشيه شهر و شهرهاي کوچک با جمعيت کمتر از هزار نفر نيز طبق دستورالعمل اجرايي از سوي وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت و کار در استان ها آغاز شد.
رئيس مرکز بهداشت استان مرکزي با اشاره به برنامه پزشک خانواده روستايي و شهرهاي زير 20 هزار نفر بيان کرد: اين برنامه از سال 1384 در استان مرکزي همزمان با کشور در کليه نقاط روستايي و شهرهاي هدف آغاز شد، اما با توجه به اينکه بعد از گذشت چندسال افزايش سرانه متناسب با ساير بخش هاي انجام نگرفت، برنامه کارايي خود را از دست داد و در سال 1393 با شروع برنامه تحول نظام سلامت و افزايش بيش از چهار برابري سرانه برنامه با قدرت بيشتري به ارائه خدمات پرداخت.
نظري گفت: جمعيت روستايي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي اراک به غير از ساوه و زرنديه 267 هزار و 232 نفرو جمعيت شهرهاي کمتر از 20 هزار نفر ساکن در 21 نقطه شهري 156 هزار و 666 نفر برآورد شده است که 285 هزار و 493 نفر معادل 67 درصد داراي دفترچه روستايي هستند.
رئيس مرکز بهداشت استان مرکزي افزود: با توجه به افزايش سرانه برنامه پزشک خانواده و افزايش حقوق و مزاياي پزشکان، جذب پزشک در سال 93 و 94 افزايش يافت و اکنون هيچ کمبودي در رابطه با پزشک و ماما در مراکز روستايي و شهرهاي زير 20 هزار نفر وجود نداردف به طوري که 104 پزشک موجود در زنجيره خدمات پزشک خانواده استان مرکزي در سال 93، به 117 پزشک و 92 ماما به 103ماما در اين مراکز افزايش يافته است.
وي اظهار کرد: همسو با افزايش نيروي انساني و متخصص در مراکز مجري برنامه پزشک خانواده تعمير و تجهيز مراکز با اعتباري معادل 150 ميليارد ريال نيز در 2 سال اخير انجام شده و با فعال سازي 49 آزمايشگاه، 34 مرکز نمونه گيري، فعال شدن 36 واحد ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در اين مراکز و ساخت و تجهيز 9 خانه بهداشت و يک مرکز خدمات جامع سلامت افزايش و بهبود خدمات پاراکلينيک حاصل شده است.
نظري بيان کرد: در کنار اقدامات انجام شده در راستاي برنامه پزشک خانواده برنامه ريزي براي ساخت 30 خانه بهداشت، 25 پانسيون پزشک و هشت مرکز خدمات جامع روستايي در سال 95 انجام گرفته که بخش اعظمي از اين برنامه پيشرفت کرده است.
وي درخصوص اجراي اين برنامه در شهرهاي بالاي بيش از 20 هزار نفر جمعيت خاطر نشان کرد: با توجه به رشد سريع شهرنشيني و مهاجرت روز افزون مردم از مناطق روستايي به شهرها به خصوص نواحي حاشيه اي، پيدايش پديده حاشيه نشيني و نبود يکي سيستم کارآمد و پاسخگو در کلانشهرها خدمات در راستاي اين مهم در شمول گام بهداشتي تحول نظام سلامت قرار گرفت.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک افزود: در همين راستا معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک در سال 94 و 95 با راه اندازي و تبديل مراکز و پايگاه هاي سلامت، کل جمعيت شهري و حاشيه نشين در اراک و ساير شهرها(محلات، دليجان و شازند) را تحت پوشش برنامه قرار داد.
وي تصريح کرد: براساس اين برنامه 762 هزار و 392 نفر متشکل از 94 هزار و 384 نفر در شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر، 494 هزار و 447 نفر در شهرهاي بيش از 50 هزار نفر و 173 هزار و 561 نفر در مناطق حاشيه مشمول اين برنامه شدند که ثبت اطلاعات 944 هزار و 875 نفر در سامانه يکپارچه بهداشت(سيب)، راه اندازي هشت مراکز خدمات جامعه سلامت در اراک و شهر محلات، راه اندازي 38 پايگاه سلامت که 10 پايگاه در مناطق حاشيه قرار دارد، تبديل 18 مرکز بهداشتي درماني به مراکز خدمات جامعه سلامت، تبديل 32 پايگاه بهداشتي به پايگاه سلامت و بهبود استاندارد 13 مرکز خدمات جامعه سلامت و 40 پايگاه سلامت از جمله اقدامات صورت گرفته طي سال 93 تا 95 بوده است.
نظري گفت: در بازه زماني اشاره شده،ر 500 ميليارد ريال در اين راستاي اجراي برنامه تامين مراقبت هاي بهداشتي در مناطق شهري و حاشيه نشين هزينه شد و 413 نفر در واحدهاي جديد و تبديلي اين برنامه به خدمت گرفته شد، به طوري که 233 مراقب سلامت زنان متشکل از 108 ماما و 125 کارشناس بهداشت، هفت مراقب سلامت مردان، 32 کارشناس بهداشت محيط، 24 کارشناس بهداشت حرفه اي، 15 کارشناس تغذيه، 38 کارشناس بهداشت و سلامت روان، 13 پرستار، 12 پزشک و 11 کارشناس علوم آزمايشگاهي جذب برنامه شدند.
وي ادامه داد: علاوه بر توسعه ارائه خدمات، ايجاد طرح هاي بهداشتي نيز با آغاز برنامه ها در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر 456 واحد شامل خانه بهداشت، مرکز خدمات جامعه سلامت شهري و روستايي و پايگاه سلامت تحت پوشش معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک فعاليت دارند که 20 درصد خانه هاي بهداشت با قدمت بيش از 30 سال و 48 درصد مراکز خدمات جامع سلامت با قدمت بالاي 30 سال و 37 درصد پايگاه هاي سلامت فاقد ساختمان دولتي هستند.
رئيس مرکز بهداشت استان مرکزي افزود: در راستاي اجراي طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و نياز مبرم به بهبود استاندارد فضاهاي فيزيکي يکي از 10 طرح پشتيان، احداث واحدهاي بهداشتي بوده است که به اين منظور تفاهم نامه اي سه جانبه مابين وزير بهداشت، استاندار مرکزي و رياست دانشگاه علوم پزشکي اراک منعقد شد و براساس آن تعداد 108 طرح که نوسازي 23 درصد از کل واحدها را به دنبال دارد، انجام مي شود.
وي، اعتبار پيش بيني شده اي تفاهم نامه را 440 ميليارد ريال دانست و گفت: 50 درصد اعتبارات توسط وزارتخانه و نيم ديگر از محل اعتبارات استاني(35 درصد استانداري و 15 درصد دانشگاه علوم پزشکي) به منظور ساخت 30 خانه بهداشت، 25 پانسيون پزشک، 26 پايگاه سلامت، 3 ستاد شبکه، 15 مرکز شهري و هشت مرکز روستايي و يک آموزشگاه بهورزي در مساحتي به وسعت 28 هزار و 340 مترمربع تامين مي شود.
وي عنوان کرد: تا به امروز علاوه بر کمک خيران و هزينه 140 ميليارد ريالي، 67 درصد پيشرفت فيزيکي اين طرح ها حاصل شده است که به زودي بيش از 50 درصد طرح به زودي بهره برداري مي شود.
نظري بيان کرد: قبل از اجراي برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، شمار خانه هاي بهداشت استان مرکزي 280 باب بود که به دليل تبديل تعدادي از آن ها به پايگاه سلامت اکنون 278 خانه بهداشت در استان خدمات رساني انجام مي دهد.
وي اضافه کرد: در بحث تعمير واحدهاي فعال نيز 27 خانه بهداشت در سال 93 به 60 خانه در سال 95 افزايش يافته و 2 آزمايشگاه مراکز خدمات جامع سلامت روستايي به هفت آزمايشگاه رسيده است، 2 واحد دندانپزشکي به هشت واحد ارتقا يافت، 2 مرکز خدمات جامع سلامت شهري به 10 مرکز تعمير شده افزايش يافت، شش مرکز خدمات جامع سلامت شهري و روستايي 12 مرکزشده است.
نظري عنوان کرد: آزمايشگاه خدمات جامع سلامت شهري و شهري روستايي نيز به هفت مورد رسيده است درصورتي که در سال 93 هيچ گونه تعميري در بحث آزمايشگاهي صورت نگرفته بود و در شاخص مرمت شمار پايگاه هاي سلامت نيز 26 پايگاه تعمير شده است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک ادامه داد: در بحث تجهيز مراکز و واحدهاي مجري برنامه، با 12 واحد تجهيز، شمار خانه هاي بهداشت تجهيز شده در مقايسه با سال 93 به 112 خانه رسيده است، چهار آزمايشگاه مراکز روستايي مورد تجهيز قرار گرفت، هفت واحد دندانپزشکي، 10 مرکز خدمات جامع سلامت شهري، هفت مرکز خدمات جامع سلامت روستايي، 33 پايگاه سلامت شهري و 2 مرکز مشاوره و مراقبت هاي بيماري هاي رفتاري نيز طي دو سال اخير تجهيز شده است.
استان مرکزي با جمعيت بيش از يک ميليون و 99 هزار نفر در مرکز کشور واقع شده است که داراي داراي 20 بيمارستان فعال با يکهزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال در قالب 85 بخش درماني است.
در راستاي برنامه تحول نظام سلامت به ازاي هر 800 تا هزارو 500 نفر يک خانه بهداشت، به ازاي هر چهار تا پنج هزار نفر يک مرکز خدمات جامع سلامت روستايي و به ازاي هر 25 تا 50 هزار نفر يک مرکز خدمات جامع سلامت شهري در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر 25 مرکز خدمات جامع سلامت و 68 پايگاه سلامت در استان مرکزي فعال است که از بين 68 پايگاه سلامت 38 پايگاه در دولت يازدهم احداث و 30 مرکز نيز نوسازي و بهسازي شده است.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندياري***انتشاردهنده:مژگان حيدري



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۶۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت

بابک بوالحسنی سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: تمام خدمات سرپایی و بستری زوج‌های نابارور در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته که این امر اتفاق بزرگی است.

وی بیان کرد: آزمایش ژنتیک و خدمات درمانی زوج‌های نابارور در دولت سیزدهم به ارایه ۵۷ خدمت آزمایشگاهی، ۵۶ قلم داروی تخصصی و ۲۰ عمل جراحی ناباروری با پوشش ۹۰ درصد در بخش دولتی رسیده است.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی ادامه داد: محدودیت‌هایی پیش از این برای مراجعه به آزمایشگاه‌ها برای زوج‌های نابارور بود که این محدودیت‌ها نیز برداشته شده است.

بوالحسنی اظهار کرد: بحث غربالگری و آزمایشات این بخش نیز در تعهد درآمده و کسانیکه که ناباروی آنها مشخص شد، می‌توانند این آزمایشات را انجام دهند.

وی یادآور شد: سه میلیارد و ۳۶۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ و ۱۵ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال در ۱۰ ماه سال گذشته برای انجام آزمایشات مختلف این بیمه شدگان هزینه شده است.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی اضافه کرد: اجرای طرح دارویار و افزایش پوشش تعهدات بیمه اقلام دارویی از دیگر توفیقات دولت سیزدهم است که از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلید خورد و هدف آن بود تا یارانه دارو به صورت مستقیم به بیمه‌شدگان پرداخت شود و این یارانه به شرکت‌های دارویی و وارد کننده پرداخت نشود.

بوالحسنی عنوان کرد: این طرح دولت نقش موثری در مبارزه با قاچاق دارو دارد و باعث می‌شود تا پرداختی از جیب بیمه‌شدگان کاهش یابد.

وی گفت: ۶۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و یک‌هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال در ۹ ماه سال گذشته در راستای اجرای این طرح در استان مرکزی پرداخت شد.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: بیمه شده با اجرای این طرح هزینه کمتری برای فرانشیز پرداخت می‌کند و بیمه سلامت هم سهم خود را به داروخانه‌ها و مراکز دولتی پرداخت می‌کند.

بوالحسنی تاکید کرد: پوشش بیمه مادران باردار، شیرده و فرزندان تا سن هفت سال از دیگر طرح‌های خوب و در جریان است که مادران باردار فاقد بیمه تا پایان شیردهی و فرزندان آنها تا سن هفت سالگی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی گفت: بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان در آبان‌ماه سال ۹۹، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و بیمه سلامت به منظور بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی منعقد شد که بر اساس آن ۹ کد خدمتی در حوزه کار درمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی و شنوایی شناسی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی ادامه داد: کد‌های خدمتی این طرح در دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۱ به ۵۹ کد رسید و در این سال، ۷۹ میلیارد ریال و در سال گذشته چهار هزار میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریال هزینه شد.

بوالحسنی عنوان کرد: ۱۰۰ درصد تعرفه توانبخشی بیماران اوتیسم در بخش دولتی و ۸۰ درصد تعرفه در بخش خصوصی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  • ارائه بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر خدمت رایگان در حوزه سلامت
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان