سفارش لباسهای «شهرزاد» توسط مخاطبان سریال
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۶۱۳۰
صراط: طراح لباس سریال «شهرزاد» گفت: بارها اتفاق افتاده که مخاطبان «شهرزاد» با من تماس گرفته و گفتهاند مشابه لباسهایی که در سریال هست را برای فروش هم دارید؟
به گزارش ایلنا، ژاله زکیزاده درباره طراحی لباسهای سریال «شهرزاد» گفت: طراحی لباسها را خودم انجام میدهم و چهار دستیار دارم که دو نفر آقا و دو نفر خانم هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: لباسها بر اساس پژوهش مستندات تاریخی طراحی شده است اما ما، کمی فراتر از تاریخ ایران حرکت کردیم. لباسهایی که در سریال شهرزاد میبینید، لباسهایی هستند که در آن زمان در اروپا مد بوده است اما چون مردم در آن دوره قدرت خرید چنین لباسهایی را در ایران نداشتهاند، تنها کسانی که میتوانستند این لباسها را بخرند از آن استفاده میکردند. طراحی این لباسها خارج از واقعیت نیست و مربوط به همان سالهاست.
این طراح لباس درباره مقایسه طراحی لباس سریال شهرزاد با فیلمها و سریالهای تاریخی دیگر بیان کرد: سریالهایی مثل «کیف انگلیسی»، «معمای شاه»، «در چشم باد» و سریالهای بسیار دیگری که در این دوره از تاریخ روایت شدهاند از رسانه ملی پخش شدند که هر کدام از این سریالها بنا به دیدگاه طراح لباس سریال سبک مخصوص به خودشان را دارند اما چون «شهرزاد» در شبکه خانگی در حال تولید است بنابراین محدودیتهای رسانه ملی را ندارد برای همین نمیتوان قیاس مناسبی در این باره انجام داد. با توجه به بازخورد مخاطبان، فکر میکنم استفاده از رنگ بندیهای متنوع در لباسهای سریال شهرزاد مورد پسند عموم واقع شده است.
زکیزاده درباره اینکه تا چه اندازه برای طراحی لباس در این سریال آزادی عمل داشته است، اظهار کرد: چون آقای فتحی، خودش فرد با سوادی است، دست من را برای این کار باز گذاشته بود و به من کمک کرد. البته در فصل اول سریال کمی زمان برد تا او برای این کار به من اعتماد کند اما بعد از آن دستم برای طراحی باز بود.
او همچنین اضافه کرد: چون کار گروهی است، حتی از نظرات بازیگران هم استفاده کردهام اما در بسیاری از موارد بازیگران من را تایید و تشویق میکردند. در بسیاری از مواقع پیش میآمد که خانم علیدوستی به من میگفت، «زکیزاده دوباره چه سورپرایزی برایمان داری؟» زمانی هم که نظر خانم ایزدیار یا آقای شهاب حسینی را درباره لباسها جویا شدم، اظهار میکردند که لباسها را دوست دارند. تقریبا بازیگران، لباسها را در بیشتر مواقع میپسندید و اگر هم لباسی را دوست نداشتند به دلیل آنکه نسبت کارهای خوب به کارهای ضعیف بیشتر بود، میپذیرفتند و از برخی موارد چشم پوشی میکردند.
این طراح لباس با بیان اینکه لباس عروس شهرزاد را خیلی دوست دارد، گفت: شکوفههای سربند این لباس را با عشق درست کردم به همین دلیل نسبت به آن احساس خیلی خوبی دارم.
زکیزاده درباره بازخوردهایی که از مخاطبان برای لباسهای این سریال گرفته است، بیان کرد: بیشتر، کامنتهایی که مردم میگذارند را میخوانم. مخاطبی نوشته بود «اگر میخواهید از فروش این سریال بیشتر پول دربیاورید لباسهای شهرزاد به ویژه فصل اول را با برند خودش به تولید انبوده برسانید».
ژاله زکیزاده حدود ۲۰ سال است در حوزه طراحی لباس فعالیت میکند و طراح لباس سریالهای «یوسف پیامبر» و «شوق پرواز» بوده است. او همچنین طراح لباس سریال «امام حسین (ع)» را برعهده داشته که این سریال پخش نشد. زکیزاده دستیار طراح لباس مجموعه تلویزیونی «روشنتر از خاموشی» نیز بوده و در این مجموعه از نقاشیها و طرحهای دوره صفویه روی دیوار کاخها برای طراحی لباس الگو برداری میکرده است.
منبع: صراط نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۶۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی