Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پیش زمینه برخی از اختراعات پزشکی داستان های جالبی است که شاید کمتر کسی از آنها آگاه باشد. به عنوان مثال رومیان والین افرادی بودند که از الکتروتراپی برای قلب استفاده کرده اند و یا چسبی زخم از یک احساس عاشقانه برای زخم همسر ساخته شده است. در بسته خبری پیش رو چند مورد از این موارد را مطرح کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، پیش زمینه برخی از اختراعات پزشکی داستان های جالبی است که شاید کمتر کسی از آنها آگاه باشد. به عنوان مثال رومیان والین افرادی بودند که از الکتروتراپی برای قلب استفاده کرده اند و یا چسبی زخم از یک احساس عاشقانه برای زخم همسر ساخته شده است. در بسته خبری پیش رو چند مورد از این موارد را مطرح کرده ایم.

الکتروتراپی برای درمان بیماری قلبی

پزشكان روم اولین کسانی بودند که برای درمان بیماری‌های قلبی از الکتروتراپی استفاده کردند.

پزشكان روم اولین کسانی بودند که برای درمان بیماری‌های قلبی از الکتروتراپی استفاده کردند. آنان با قراردادن مارماهی الكتريكى برروی سینه بیماران، امراض قلبی آنان برطرف میگردد.

گوشی طبی (Stethoscope)

مخترع گوشی طبی پزشکی فرانسوی RENNE LAENNEC بوده است که ایده ای که در سال 1816 به ذهن خود رسید آن را عملی ساخت. وی در ابتدا از یک لوله چوبی که بلند بود و انتهایی باریک داشت استفاده نمود.

همین وسیله ساده بعدها دچار تغییر و تحول گشت و به گوشی های طبی امروزی تبدیل شده است.

چسب زخم (Band aids)

چسب زخم برای اولین بار سال 1920 از سوی جانسون ارل دیکنسون اختراع گشت. زمانی که همسر ارل انگشتانش را با چاقو برید و زخمی شد ارل انگشتان وی را با گاز و مقداری چسب و با اضافه کردن پارچه آن را استریل نمود. بعد ها رییس وی سعی نمود نوآوری وی را گسترش بدهد و وی را معاون شرکت بهداشتی خود نمود و بدین ترتیب تولید چسب زخم گسترش یافت بطوری که امروزه از بنیادی ترین ابزار پزشکی است.

انتهای پیام/

منبع: آفتاب
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۶۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این اکتشاف می تواند نشانگرهای مشترک جدیدی برای افسردگی و بیماری های قلبی فراهم کند که به توسعه درمان هایی برای هر دو بیماری منجر شود.

هر دو بیماری مذکور مشکلاتی برای سلامت در جهان به حساب می آیند. طبق تخمین های اولیه ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و از سوی دیگر ۶۲۰ میلیون نفر به بیماری های قلبی مبتلا هستند. برای مدت های طولانی تخمین زده می شد عوامل دخیل در سبک زندگی دلایل اصلی ارتباط میان این دو بیماری هستند. سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب دلیل اصلی هر دو بیماری تلقی می شدند.

مولفان پژوهش جدید یک ماژول ژنی را به عنوان گروهی از ژن ها تعریف کرده اند که الگوی بیان مشابهی در شرایط مختلف دارند و به همین دلیل از لحاظ عملکرد مرتبط هستند.

بینیشا میشرا محقق دانشگاه تامپر در فنلاند در این باره می گوید: ما پروفایل بیان ژنی در نمونه خون افراد مبتلا به افسردگی و بیماری های قلبی را رصد کردیم و ۲۵۶ ژن در یک ماژول ژنی یافتیم که بیان آنها در سطح بالاتر یا پایین تر از متوسط، افراد را در معرض خطر ابتلا به هر دو بیماری قرار می دهد.

این تحقیق براساس پژوهش جوانان فنلاندی(YFS) انجام شده که عوامل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی از کودکی تا بزرگسالی را بررسی می کند. این تحقیق در سال ۱۹۸۰ میلادی با حضور ۳۵۹۶ کودک و نوجوان ۳تا۱۸ ساله آغاز شد. محققان الگوریتمی را به کار گرفتند و با استفاده از داده های جمع آوری شده ۲۲ ماژول ژنی از خوشه بندی سلسله مراتبی ماتریس عدم تشابه کشف کردند که حاوی ۱۴ تا ۱۰۳۶۷ ژن مرتبط بودند.

نتایج تحقیق نشان داد یک ماژول ژنی به نام darkred با ۲۵۶ ژن ارتباط زیادی با هر دو بیماری دارد. این تحقیق در ژورنالFrontiers of Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 6098098 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • برپایی نمایشگاه مشاغل دانش‌آموزی زارچ 
  • برپایی نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دختران دانش آموز
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • سردار آزمون وسط معرکه | دستاورد؛ جدا کردن!
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند
  • دو رکورد جدید و نخستین دستاورد تاریخی لیونل مسی
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • ترکیب رئال زیر و رو شد: 10 تغییر مقابل کادیز
  • دستگاه قضا ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود