یک بام و دو هوا، از مینو خالقی تا تتلو
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۶۸۰۵
مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان، متولد۱۳۶۴، دکترای حقوق عمومی: امیدواریم وقتی زنان میخواهند وارد عرصه سیاست شوند نگاه جنسیتی به آنها نشود و وقتی از دختربچهای میپرسیم میخواهی چه کاره شوی بگوید میخواهم یک زن سیاستمدار باشم. آفتابنیوز : «این که کاری به گذشته افراد ندارند و به راحتی میپذیرند که او توبه کرده، رویکرد مناسبی است ولی آیا این رویکرد، فقط شامل اصولگرایان است و اگر کسی، حتی تتلو، به صف محافظهکاران پیوست، پاک و منزه میشود ولی اگر کسی از جناح مقابل، دست از پا خطا کند و مثلاً در یک مهمانی خانوادگی، عکسی بیحجاب داشته باشد، نه توبهای برای او متصور است و نه صالح برای بهرهمندی از حقوق اجتماعیاش.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عصر ایران نوشت: «زمانی که مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی را از ورود به مجلس بازداشتند، در توجیه کارشان گفتند که عکسی از او دارند که حجاب بر سر ندارد و حتی آن عکس را نیز در شبکههای اجتماعی منتشر کردند. به همین سادگی کسی که توانسته بود، رأی مردم را بگیرد، به اتهام این که در سالهای قبل عکسی بیحجاب داشته، رد صلاحیت شد و از نمایندگی موکلانش بازماند.
زمان زیادی نگذشت که خوانندهای که در ادبیات رسمی «غیر مجاز و زیرزمینی» خوانده میشود، به دیدار کاندیدای اصولگرایان در انتخابات رفت و به صف ابراهیم رئیسی پیوست. در واکنش به این دیدار عکسهای سابق این خواننده که با دختران بیحجاب و مشروب و در وضعیتهای غیر متعارف با هنجارهای رسمی منتشر شده بود، بار دیگر در شبکههای اجتماعی بازنشر شد و نوشتند که کار محافظهکاران اصولگرا بدانجا رسیده که برای جذب رأی دست به دامن تتلو شدهاند.
گذشت و رئیسی هم رأی نیاورد و بعدها درباره دیدارش با تتلو از این که عکسهای او را بازنشر (و نه نشر اولیه) کرده بودند، ابراز تاسف کرد و این کار را حرام بیّن خواند و با توبهکار خواندن تتلو گفت که او تاوان داده است.
چند روز پیش نیز، تتلو در جشن یک خبرگزاری حضور پیدا کرد، در صف اول و کنار افرادی چون حمید رسایی و عزتالله ضرغامی نشست و از او تقدیر کردند.
البته این که کاری به گذشته افرادی حتی در حد تتلو هم ندارند و به راحتی می پذیرند که او توبه کرده است، رویکرد مناسبی است ولی آیا این رویکرد، فقط شامل اصولگرایان است و اگر کسی، حتی تتلو، به صف محافظهکاران پیوست، پاک و منزه میشود و اشاره به گذشته اش، «حرام بیّن» ولی اگر کسی از جناح مقابل، دست از پا خطا کند و مثلاً در یک مهمانی خانوادگی، عکسی بیحجاب داشته باشد، نه توبهای برای او متصور است و نه صالح برای بهرهمندی از حقوق اجتماعیاش.
اتفاقاً بر عکس جوی که علیه همراهی اصولگرایان و تتلو راه افتاده، معتقدم که همراه ساختن همه مردم از تتلو گرفته تا دیگران و چشم پوشیدن بر زندگی خصوصی مردم کاری است عقلانی و منطبق با حقوق شهروندی افراد اما آن چه داد مردم را درآورده، تبعیض و یک بام و دوهوایی است که محافظهکاران و هر که خدمتشان کند را یک سو میدانند و شایسته برخورداری از همه مواهب میشمارند و بقیه ملت را در سوی دیگر و شهروندان درجه دو!
منبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بی حجابی» گرهای که با دست باز میشود
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی خدابخشی- طی روزهای اخیر موضوع حجاب وعفاف به عنوان یک موضوع مهم فرهنگی یکبار دیگر با اجرای «طرح نور» از سوی فراجا و با نزدیک شدن به نهایی شدن لایحه حجاب در مجلس شورای اسلامی محور توجه قشر گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفته است.
طرحی که به دلیل نبود برنامه ریزی مدون و انجام وظیفه از سوی دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در حوزه عفاف و حجاب پس از حدود 20 ماه کش و قوس فراوان در بین ارکان مختلف تصمیم گیر فرهنگی کلان جامعه یکبار دیگر با تغییر نام از سوی نیروی انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شده تا این نیرو به تنهایی در این میدان خطیر بار سنگین بر زمین مانده دیگر نهادها را به دوش بکشید، شاید که در قبل آن اوضاع آشفته نوع پوشش در جامعه سامانی یابد.
طی ماه های گذشته موضوع حجاب و نمایش نسخه جدیدی از آن که سنخیتی با جامعه اسلامی ایرانی ندارد ابعادی فراتر از حوزه فرهنگ به خود گرفته تا شیطنت رسانه ای آن را به نماد و رویکردی سیاسی امنیتی برای رویا رویی با نظام اسلامی مبدل سازد. یقینا شرایط ایجاد شده در مقوله حجاب در این روزهای جامعه زائیده یک رویداد و یا مولفه ای تک بعدی نیست بلکه باید آن را معلولی از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست که با چاشنی فتنه انگیزی به صورت گسترده جامعه را به سه بخش درگیر، همسو و ضد تبدیل کرده است.
بر این اساس و باتوجه به قرار دادن پازل های شکل گیری این رویداد فرهنگی و اجتماعی که ردپای برنامه ریزانی غربی در آن به راحتی مشهود است باید کشف حجاب را جز در مواردی معدود که ناشی از کم دانشی و عدم برخورداری از تحلیل درست است، آن را شعاری بصری بر علیه نظام حاکمه دانست. برهمین اساس رویا رویی با آن نیاز به دست فرمانی جدید دارد، دست فرمانی که بتواند این حرام شرعی و حرام سیاسی که به چالش مهم ماه های گذشته کشور مبدل شده است را مدیریت و سلامت بصری را به جامعه ارائه کند.
حال سوال اینجاست آیا با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه باید چشم بر مقوله عفاف و حجاب بست؟ آیا می توان به بهانه حفظ وحدت و انسجام اجتماعی، انسجام دینی را نا دیده گرفت؟ پاسخ به این سوال را می توان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی یافت به گونه ای که ایشان حجاب را مولفه سوم مورد نیاز جامعه امروز بعد از موضوعات اقتصادی و منطقه ای دانسته اند. بر این اساس حجاب را باید نقطه مرکزی حکمرانی فرهنگی و نمادی از فرهنگ دیرینه مردم ایران زمین در نظام و ساختاری دینی در طول تاریخ دانست که بن مایه آن شکل دهنده ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر چشم پوششی بر این واقعیت یعنی رسیدن به نقطه پایان حکمرانی فرهنگی در ایران.
یعنی همان چیز که دشمن طی سال ها برای آن برنامه ریزی کرده و رویای شیرین آن را برای خود تصویر کرده است. رویایی که می توان آن را با اطلاع رسانی صحیح و استفاده نو آورانه از ابزارهای رسانه ای و با افزایش سطح آگاهی مردم از این فرایند به سراب تبدیل کرد.
عبور از این میدان پر مخاطره نیاز به نقشه عملیاتی دارد. متاسفانه در فرایند روایت میدان آنچنان که باید و شاید نتوانسته ایم میدان داری کنیم و عملا میدان در این بخش به شهروند خبرنگاران ضد امنیتی واگذار شده که سازنده خوراک خبری برای رسانه های معاند هستند. کسانی که به صورت عمده نقش موثری در مخالف سازی مردم با مقاله حجاب دارند اما کمتر دیده می شوند. حال باید در این میدان فرهنگی به بحث رسانه توجه ویژه ای شود تا حجاب به عنوان یک حکم شرعی در جامعه باز تعریف و مردم بر لزوم رعایت حدود آن آگاهی یابند. تحقق این مهم میسر نخواهد بود جز افزایش سواد رسانه ای مردم و استفاده درست دستگاه های تبلیغاتی از رسانه. این یعنی استفاده از ابزار فرهنگی برای یک رویداد یا تهاجمی فرهنگی.
یقینا موضوع حجاب در کشور ما کلاف سر در گم و غیر قابل حل نیست و هم زمان با یافتن سر رشته آن می توان امید به باز کردن گره آن داشت. گره ای که می شود آن را با دست باز کرد و نه با دندان. یقینا میدان مبارزه فرهنگی نیازمند نقشه عملیات فرهنگی است و در آن ترازوی رویکردهای ایجابی می بایست بر رویکردهای سلبی سنگینی کند چیزی که امروز برعکس شده و همین عامل باعث شکل گیری تقابلی جدید با حجاب خواهد شد.
انتهای پیام/