Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-28@08:59:09 GMT

صرفه جویی راه نجات بحران مصرف انرژی

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۷۶۹۸

صرفه جویی راه نجات بحران مصرف انرژی

معاون وزیر نیرو گفت: اگر مردم تا سقف 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند نه تنها به اقتصاد کمک شایانی کرده بلکه نیاز صنعت برق را نیز کمتر خواهند کرد.
به گزارش جهان نيوز، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران ؛ مبنی بر اینکه در حال حاضر از چه الگوهای خارجی برای کنترل مصرف و کاهش مصرف انرژی استفاده می شود، گفت: هم اکنون شاهد افزایش مصرف برق کشور هستیم که این موضوع به عنوان چالشی اساسی محسوب می شود چراکه این میزان در تولید مصرف نشده و قاعدتاً تبدیل به ارزش افزوده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برای اینکه کشور بتواند پاسخگوی رشد میزان مصرف برق باشد، می بایستی همه ساله رقمی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه گذاری شود در حالی که این میزان عددی کمتر از 15 هزار میلیارد تومانی است که وزارت نیرو از مردم جهت مصرف برق دریافت می کند.
به گفته فلاحتیان باتوجه به مصرف فوق بدین طریق می بایستی همه ساله درآمد ما( وزارت نیرو) حدود 3 برابر شود تا بتوان پاسخگوی رشد 7 الی 10 درصدی مصرف برق کشور بود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به طرح های مختلف انجام گرفته برای این امر عنوان کرد: در وهله نخست تکذیب کردیم تا کارخانجات شیفت های کاری خود و زمان تعمیرات را تغییر دهند همچنین موافقت نامه های زیادی با مشترکین 250 کیلو به بالا انجام گرفت ، علاوه بر این موضوع به دارندگان چاه های کشاورزی توصیه کردیم تا در ساعات اوج بار از چاه ها استفاده نکنند.
وی افزود: با استفاده از کنترل های هوشمند در سالهای آینده به صورت آنلاین میزان مصرف برق انرژی را رصد خواهیم کرد، همچنین استراتژی ما این است تا با نصب کنترل های هوشمند، تعامل و ارتباط دو طرفه ای با مصرف کنندگان برقرار کرده و بدین گونه پیک بار را کنترل کنیم.
فلاحتیان با بیان اینکه مدیریت طرف تقاضا یکی از اصلی ترین موضوعات ما است، عنوان کرد: به منظور توجه به این مهم چه بسا همه ساله باید برای 200 ساعت اوج بار تابستان، رقمی بالغ بر 200 میلیارد تومان هزینه کنیم، لذا مدیریت پیک بار در ایام تابستان جزو مسائل مهم و مورد توجه وزارتخانه است.
وی بیان کرد: اگر مردم تلاش کنندتا سقف 10 درصد در میزان مصرف برق صرفه جویی کنند نه تنها به اقتصاد کشور کمک شایانی کرده بلکه نیاز صنعت برق را نیز کمتر خواهند کرد.
رکورد مصرف برق در تابستان 96
هوشنگ فلاحتیان همچنین در خصوص فعالیت های دولت یازدهم در حوزه برق عنوان کرد: در طول 4 سال گذشته در دوره زمانبندی فعالیت دولت یازدهم در بخش برق وزارت نیرو 54 واحد نیروگاه جدید در سطح استان های مختلف به بهره برداری رسید و توانستیم ظرفیت نیروگاه های کشور را تا مرز 77 مگاوات برسانیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: در این دوره چهارساله حدود 8 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور افزوده و طی برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این شد در طول سال جاری و قبل از تابستان سال آینده 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد شبکه سراسری شود.
فلاحتیان بیان کرد: در دوره چهارساله حدود 4ونیم مشترک اضافه شده اند و هم اکنون در مرز 34 میلیون اشتراک قرار گرفتند، همچنین در این ایام ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر به نحو قابل توجهی اضافه شد به گونه ای که در این ایام از 165 مگاوات به 4هزار مگاوات نزدیک شده و تا پایان سال ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور حداقل به 6 هزار مگاوات خواهد رسید.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: سه برابر کل تاریخ صنعت برق، نیروگاه تجدیدپذیر احداث خواهیم کرد به ویژه نیروگاه های خورشیدی وارد دار خواهند شد. همچنین شایان ذکر است طی دوره 4 ساله تلفات برق از 15.2 درصد در انتهای سال 91 به 10.7 درصد در انتهای سال 95 تقلیل یافت و این موضوع نشان از کاهش 4 درصدی تلفات برق کشور دارد.
وی عنوان کرد: در این دولت مجموعاً 2هزار و 152 روستای بالای 10 خانوار کشور از نعمت برق بهره مند شدند و هم اکنون کلیه روستاهای کددار و شناسایی شده، به شبکه سراسری برق متصل شده اند و این میزان هم اکنون، 57 هزار روستا است.
فلاحتیان در خصوص افزایش خطوط انتقال نیرو تصریح کرد: 2 هزار و 433 کیلومتر مدار خطوط انتقال جدید در این حوزه را انتقال کردیم و 3 هزار و 135 خطوط فوق توزیع ایجاد شده ومعادل 75 هزار و 243 کیلومتر مدار خطوط توزیع احداث شد و بر این اساس برق حدود 4ونیم میلیون مشترک جدید تأمین شد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار داشت: تعداد ترامسفورهای انتقال مابه میزان 105 دستگاه افزایش یافت و ترامسفورهای فوق توزیع ما نیز به عدد 330دستگاه افزایش یافت، همچنین معادل 11 هزار و700 دستگاه ترامسفور توزیع به جمع تاسیسات زیر بار شبکه توزیع افزوده شد.
وی عنوان کرد: استفاده از کنترهای هوشمند برای مشترکین پرمصرف صنعتی و سایر خدمات بود که تصمیم گیری شد تا این گونه مصرف کنندگان معادل 60 هزار کنتر هوشمند برای این دسته از مشترکین به کار گرفته شود،همچنین هم اینک معادل 130هزار کنتر هوشمند برای چاه های کشاورزی و مشترکین پرمصرف صنعت به کار گرفته شده و قرار است این میزان مجموعا تا پایان سال جاری به عدد 360 هزار برسد.
فلاحتیان افزود: در طول 4 سال گذشته موفق شدیم تا عملیات اجرایی 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید را آغاز کنیم و برنامه ریزی شده تا طی سالهای 97 و 98 میزان بیشتری وارد شبکه سراسری شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اذعان داشت: در شروع کار دولت، تعداد موسسات و تولیدکنندگان خصوصی حدود 40 شرکت بودند که هم اینک 470 شرکت خصوص در بخش تولید برق کشور در انواع سیکل ترکیبی، تجدید پذیر و ... مشغول فعالیت هستند.
وی عنوان کرد: ضریب آمادگی نیروگاه ها به عددی بالغ بر 99.5 درصد رسیده است، همچنین با استفاده از فناوری های بومی و با خلاقیت دانشمندان و نیز همکاری شرکت مپنا از طریق خنک کردن انواع ورودی توربین های گاز و ارتقا ظرفیت نیروگاه های موجود، توانستیم از نیروگاه های مذکور حدود 930 مگاوات بیشتر از حد معمول برق بگیریم.
به گفته فلاحتیان در حال حاضر ظرفیت تولید برق کشور افزایش یافت و امسال پیک بار کشور به رکورد بی سابقه 55هزار و 400مگاوات رسید و شایان ذکر است که این میزان مصرف برق در هیچ زمانی در صنعت برق کشور اتفاق نیفتاده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در حالی از امسال عبور می کنیم که در سه ماهه نخست سال جاری میزان مصرف انرژی نسبت به دوره مشابه خود 10 درصد افزایش یافته و پیک بار مصرف کشور در سال جاری در تاریخ 14 تیرماه به 55هزارو 400 مگاوات رسید در حالی که در همین تاریخ در سال 95 این عدد 52 هزار و 600 مگاوات بوده است.
وی اظهار داشت: در طول 4 سال گذشته وضعیت تأمین برق در مجموع شاخص ها به نحو قابل توجهی بهبود پیدا کرد، علاوه بر این موضوع میزان خاموشی در سال 92 به ازای هر مشترک حدود3 دقیقه بود که هم اینک این عدد به 2.6 دقیقه در شبانه روز تقلیل یافت.
فلاحتیان اضافه کرد: طی این ایام 4 ساله موافقت نامه اصولی 373 پروانه احداث به ارزش 15.8 میلیارد دلار و با ظرفیت 23 هزار مگاوات صورت پذیرفت که بیش از 97 درصد این پروانه ساخت توسط سرمایه گذاران داخلی کشور صورت انجام گرفت.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: طی سالهای گذشته شاهد صدور 4.2 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی بوده ایم و بر همین اساس رتبه اول کشور را به نسبت دیگر خدمات خود داشتیم، همچنین در این ایام معادل 32 میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش 3.3 میلیارد دلار درآمد ناشی از صدور برق را شاهد بودیم.
به گفته وی طی این دوره چهارساله موفق شدیم در کشور در زمینه ارتقا راندمان نیروگاه ها، برنامه ریزیهای لازم را انجام دهیم تا بدین طریق توربین های کلاس F را از طریق انتقال تکنولوژی وارد کشور کنیم و امید است طی سه سال آینده در زمره کشورهایی قرار گیریم که ساخت داخل ( توربین ها) را انجام می دهیم.
فلاحتیان گفت: توانستیم ظرفیت توربین های کلاس E تولید مپنا را به 180 مگاوات برای هر واحد برسانیم و علی رغم ایجاد محدودیت هایی برای تأمین لوازم یدکی توسط برخی کشورهای خارجی، با همکاری شرکت های دانش بنیان اقدام به ساخت هزار قطعه در داخل کشور کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان اذعان داشت: وزارت نیرو برنامه ریزی کرده است تا راندمان نیروگاه های 165مگاواتی را تا سقف 38.47 درصد افزایش دهد ، همچنین تلاش کنیم تا سرمایه گذاری در بخش خصوصی توسعه یابد و لازم به ذکر است در حوزه افزایش برق تجدیدپذیر قدم های بسیار خوبی برداشته شده به گونه ای که بسیاری از شرکت های خصوصی راغب به همکاری با ما هستند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد که هلال‌احمر استان کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، بابک محمودی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت در اولین جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد به زیرساخت‌های خوب کرمانشاه در بحث امداد و نجات اشاره کرد.

وی از نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد که که هلال احمر استان کرمانشاه به مرکز منطقه غرب کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور اظهار کرد: اگر کرمانشاه هاب منطقه برای مدیریت بحران شود با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند به صورت تخصصی استان‌های ایلام، همدان و کردستان را پوشش دهد.

محمودی اضافه کرد: چنانچه این درخواست مصوب شود سه تا چهار فروند بالگرد دائمی مستقر می‌شود تا پشتیبانی را در حداقل زمان انجام دهد.

وی با اشاره به بحث اربعین و استقبال زائران برای خروج از کشور از طریق مرز رسمی خسروی، تصریح کرد: باید آمادگی امدادرسانی به‌موقع داشته باشیم در این راستا سازماندهی خوبی در کشور صورت گرفته است‌.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور با اشاره به افزایش حوادث کوهستانی کرمانشاه، گفت: باید فضای ایمنی در مکوهستان‌ها با علامت‌گذاری و وجود راهنما صورت بگیرد تا علاوه بر اینکه مردم برای طبیعت‌گردی به سمت کوهستان‌ها ترغیب شوند، ایمنی آن‌ها نیز حفظ شود.

کد خبر 748366

دیگر خبرها

  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی