Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان گفت: از 31 خرداد امسال که این کارخانه اولین محصول را تولید کرد تا به امروز حدود 23 هزار تن تولید آهن اسفنجی داشتیم که 20هزار تن از آن به فولاد خوزستان ارسال و مورد استفاده قرار گرفته است. در این زمینه با حدود 70 تا 80 درصد از ظرفیت کارخانه به تولید پرداختیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «عباس تفضلی» در نشست خبری با موضوع تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد شادگان به روش ایرانی پرد که امروز، 27 تیرماه در محل این کارخانه در شادگان برگزار شد، اظهار کرد: فولاد شادگان یکی از هشت طرح فولادی است که در سال 1386 توسط دولت وقت به منظور محرومیت‌زدایی از مناطق محروم پایه گذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این هشت طرح فولادی که قرار بود در کشور اجرایی شود، چهار طرح با تکنولوژی بومی سازی شده جدید به نام پرد مواجه شد.

وی افزود: تکنولوژی پرد در سال 2005 در آلمان توسط شرکتMMEکه 100 درصد متعلق به سازمان ایمیدرو است بنیان‌گذاری شد و با فرصتی که دولت وقت در اختیار این طرح گذاشت این تکنولوژی به مرحله عملیاتی نزدیک شد.

تفضلی تصریح کرد: یکی از چهار طرحی که با تکنولوژی پرد قرار بود در کشور ایجاد شود، فولاد شادگان است که به عنوان پیشتاز این تکنولوژی در ایران و جهان در 31 خرداد 96 اولین محصول با کیفیت خود را بدست آورد.

وی ادامه داد: در ماه جاری این کارخانه به تولید خود ادامه داده است؛ هرچند که هر کارخانه حتی با تکنولوژی پیشرفته دوران راه‌اندازی خاص خود را تا پایدار شدن محصول طی می‌کند.

تفضلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کارخانه فولاد شادگان علی‌رغم آنکه از یک تکنولوژی نو در آن استفاده شده و آشنایی پرسنل با آن کمتر بود، اما عارضه‌های دوره راه‌اندازی کارخانه کمتر از دوران راه‌اندازی سایر کارخانه‌های مشابه بوده است.

وی گفت: از 31 خرداد امسال که این کارخانه اولین محصول را تولید کرد تا به امروز حدود 23 هزار تن تولید آهن اسفنجی داشتیم که 20هزار تن از آن به فولاد خوزستان ارسال و مورد استفاده قرار گرفته است. در این زمینه با حدود 70تا 80 درصد از ظرفیت کارخانه به تولید پرداختیم.

تفضلی ادامه داد: ظرفیت اسمی تعریف شده برای تولید کارخانه 100 تن در ساعت و به عبارتی 800 هزار تن در سال با 8 هزار ساعت کاری است که امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم.

ظرفیت فعلی تولید 1600 تا 1800 تن آهن اسفنجی است

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان اظهار کرد: با ظرفیت فعلی کارخانه، روزانه حدود 1600 تا 1800 تن تولید آهن اسفنجی می‌توانیم داشته باشیم؛ به شرط آنکه توقفات را به حداقل برسانیم.

وی افزود: گندله مورد استفاده کارخانه در حال حاضر از فولاد خوزستان تامین می‌شود و یکی از مشکلات عمده کارخانه در تداوم فعالیت تولیدی بحث تامین مواد اولیه کارخانه است. در این زمینه با رایزنی‌هایی که با ایمیدرو انجام گرفته امیدواریم که هرجه زودتر این مشکل اساسی کارخانه حل شود و ریسک توقف کارخانه از این بابت از بین رود.

واحد فولادسازی طی 2 سال احداث می‌شود

تفضلی گفت: بر حسب قرارداد مشارکتی که میان فولاد خوزستان و سازمان ایمیدرو در مردادماه سال93 برای جذب سرمایه فولاد خوزستان انجام شده است، تامین سنگ آهن موردنیاز کارخانه در تعهد دولت است که مسئولان به جد پیگیر این مساله هستنند و امیدواریم هرچه زودتر این مساله حل شود.

وی افزود: فولاد شادگان متشکل از دو واحد است که در دو فاز عملیاتی شده و خواهد شد. فاز اول این کارخانه واحد احیای مستقیم بوده که راه‌اندازی شده و فاز دوم آن نیز فولادسازی است که با توافقات انجام شده در ماه جاری، فعالیت آن از هفته گذشته آغاز شده و امیدواریم در یک پروسه 24 ماهه شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

مدیر عامل شرکت فولاد شادگان اظهار کرد: در واحد احیای کارخانه فولاد شادگان طبق روش تولید پرد، به ازای هر تن تولید حدود 0.4 نفر ساعت، نیرو نیاز داریم که در مجموع حدود 300 نیرو نیاز است.

اولویت با نیروهای بومی است

تفضلی با بیان این‌که اولویت اصلی با نیروهای بومی است مگر آنکه در بخش‌های تخصصی با کمبود نیرو در منطقه مواجه شویم، گفت: در حال حاضر حدود 300 نفر به شکل‌های مختلف در کارخانه جذب شده‌اند. بخشی از نیروها در زمان شروع طرح توسط شرکت ملی فولاد استخدام شدند. همچنین طی یک آزمون که در سال93برگزار شد 143 نفر انتخاب و جذب شد. از این 143نفر 92 نفر بومی شادگان و باقی نیروها از درون استان هستند و هیچ نیرویی از خارج استان جذب نشده است.

وی افزود: در فولادسازی نیز در زمان موردنظر با برگزاری آزمون به جذب نیروی موردنظر کارخانه خواهیم پرداخت و آموزش‌های لازم ارائه خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا دو سال آینده یک تحول دیگری در حوزه اشتغال برای بخش فولادسازی داشته باشیم.

تفضلی ادامه داد: به لحاظ منطقه‌ای با توجه به این‌که شادگان در حاشیه خلیج فارس، در کنار بندر امام و راه‌آهن قرار دارد، بهترین انتخاب از نظر جانمایی در هشت طرح فولادی کشور، فولاد شادگان بوده است.

وی گفت: امروز کارخانه‌هایی که تولید زیر 10 میلیون تن تولید داشته باشند، صرفه اقتصادی ندارند و کارخانه‌هایی که با روش سرد، آهن اسفنجی را به سمت کارخانه‌های فولادسازی می‌برند، اقتصادی بودن آن‌ها زیر سوال است اما اگر ما این کار را در ایران انجام می‌دهیم به دلیل منابع ارزانی است که در اختیار کشور است وگرنه در مقایسه با جهان این کارخانه‌ها زیان‌ده محسوب می‌شوند.

تفضلی اظهار کرد: در حال مطالعه هستیم تا اگر امکان آن وجود داشته باشد، این طرح را به روش هاردشارژ تغییر دهیم تا بتوانیم هزینه‌های دوران بهره‌برداری را کاهش دهیم. در این زمینه حتی اگر نیاز باشد هزینه‌های دوران سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم به افزایش اقتصادی شدن طرح کمک می‌کند.

وی افزود: در خصوص رعایت الزامات زیست محیطی طرح عنوان کرد: زمانی که زمین طرح انتخاب شده، مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اخذ شد و در حال حاضر مصوبه انتقال سند زمین به نام ایمیدرو و سپس به نام فولاد شادگان توسط هیات دولت صادر شده است. بنابراین از بابت منطقه به لحاظ زیست محیطی تدابیر لازم از همان ابتدا اندیشیده شده است.

تفضلی گفت: وقتی یک کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد یکسری پساب‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کند که وظیفه کارخانه است در چهارچوب استاندارهای زیست محیطی این آلاینده‌ها را به حداقل برساند.

وی ادادمه داد: فولاد شادگان این اقدامات را از قبل آغاز کرده و اکنون نیز در حال انجام آن است تا بر اساس توافقاتی که با سازمان محیط زیست داشته‌ایم، آلاینده‌های کارخانه را به حد استانداردهای موردنظر برسانیم.

تفضلی گفت: تامین مالی پروژه فولادسازی در مرحله‌ای که توسط سازمان ایمیدرو صورت گرفته است، بر اساس قراردادهای اولیه تجهیزات موردنیاز از اروپا تامین شد اما از زمانی که بحث تامین مالی به چین واگذار شد و فاینانس آن توسط شرکت‌های چینی انجام گرفت، براساس قوانین فاینانس بالای 50 درصد از کالاها باید از کشور چین تامین شود.

وی افزود: در زمینه این فاینانس قرار بوده تا بالای 65 درصد تجهیزات از چین تامین شود اما با توجه به مشکلات کارخانه‌ها در داخل کشور تدابیری توسط سازمان ایمیدرو اندیشیده شد تا این میزان به 50 درصد کاهش پیدا کند و به شکلی به تولید داخل اهمیت داده شد. در این زمینه در حوزه فولاد شادگان سهم چین از باقی مانده پروژه حدود 30 درصد است.

83 درصد تولید فولاد کشور به وسیله کوره‌های قوس الکتریکی انجام می‌شود

تفضلی بیان کرد: تنها مسیر تامین خوراک فولاد شادگان در حال حاضر فولاد خوزستان است و تعهد سازمان ایمیدرو به کارخانه، سنگ آهن است. در حال مذاکره هستیم تا سنگ آهن را دولت به فولاد خوزستان دهد و این شرکت گندله مورد نیاز کارخانه فولاد شادگان را تامین کند اما هنوز این موضوع به عمل نرسیده است.

وی ادامه داد: طرح آهن اسفنجی فولاد که در سال 1386 قرارداد آن امضا شد، سهم ارزی آن حدود 41 میلیون و 370هزار یورو و سهم ریالی آن حدود 700 میلیارد ریال بود، اما به دلیل زمان طولانی اجرای این پروژه و تورم، سهم ریالی طرح را تحت شعاع قرار داد.

تفضلی افزود: تا امروز کل سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته بر اساس نرخ‌های به روز شده نزدیک به 900 میلیارد تومان است که حدود 390 میلیارد تومان از آن قبل از انتقال به فولاد خوزستان توسط سازمان ایمیدرو انجام شده بود و باقی آن نیز فولاد خوزستان تاکنون انجام داده است.

وی با بیان این‌که ارزش اولیه قرارداد فولادسازی 74 میلیون و 240 هزار یورو و حدودا 120 میلیارد تومان است، گفت: پیش بینی هزینه‌های جانبی در حوزه‌های جانبی نیز حدود 100 میلیارد تومان است. امروز صرف نظر از هزینه‌های انجام شده برای تکمیل طرح بر اساس قراردادهایی که منعقد شده یا می‌شود، حدود 190 میلیون یورو باقی مانده ارزی و حدود 300 میلیارد تومان باقی مانده ریالی نیاز است.

تفضلی با اشاره به این‌که در دنیا دو پروسه اصلی برای تولید فولاد وجود دارد، بیان کرد: یک پروسه کوره‌های قوس الکتریکی و دیگر پروسه کوره‌های بلند هستند. حدود 75 دردصد تولید فولاد در دنیا به وسیله کوره‌های بلند و تنها 25 درصد توسط کوره‌های قوس الکتریکی انجام می‌شود اما این مساله در ایران کاملا عکس است و حدود 83 درصد تولید فولاد ایران به وسیله کوره‌های قوس الکتریکی انجام می‌شود.

اشتغالزایی برای 700 نفر با بهره‌برداری کامل کارخانه

وی ادامه داد: علت این مساله آن است که در فرآیند کوره‌های بلند نیاز به ذغال کوک داریم. محدودیت معادن ذغال کوک در کشور عامل این مساله هستند. از طرفی در کوره‌های قوس الکتریکی انرژی اصلی توسط گاز تامین می‌شود که با توجه به وجود مخازن فراوان گاز در ایران، میل به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید فولاد به روش قوس الکتریکی بیشتر است.

تفضلی یادآور شد: زمانی که تولید آهن اسفنجی و فولادسازی کارخانه به طور کامل به بهره‌برداری برسند حدود 700 نفر نیروی مستقیم در فولاد شادگان قابلیت کار دارند. با توجه به این‌که کارخانه آهن اسفنجی راه‌اندازی شده است، حدود 300 نفر در آن شاغل هستند. برای فولادسازی در ادامه به 400 نیرو نیاز است که در زمان خود از طریق برگزاری آزمون، جذب خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۸۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله

طرز علی، معاون ارزی مرکز مبادله طلا و ارز  در رسانه ملی در خصوص تامین ارز از ابتدای فروردین تا ۷ اردیبهشت ماه گفت: تامین ارز برای کالای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ۱۰۲۶ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری با نرخ ۴۱ هزار تومان ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و برای واردات در قبال صادرات با نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تامین ارز داشتیم و در مجموع ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار تامین ارز در مرکز مبادله داشتیم.

او همچنین افزود: برای کالا‌های اساسی دارو هم ۹۳۰ میلیون دلار تامین ارز در مرکز مبادله در مدت زمان مشابه صورت گرفته است و برای کالا‌های پزشکی و دارو هم ۹۶ میلیون دلار تامین شده است که در در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار ارز تامین شده است.

وی بیان کرد: تامین ارز صنایع از ابتدای سال تا کنون در سامانه نیما ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار بوده و دربخش واردات در مقابل صادرات ۶۸۹ میلیون دلار تامین شده است.

طرز علی در خصوص آمار تجمیعی معامله شمش طلای مرکز مبادله ایران گفت: تا به امروز ۲۰ حراج انجام شده است که معادل ۲ هزار ۷۱۶ کیلوگرم طلا در این بازار عرضه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد