Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پاها، يکي از اندام‌هاي مهم بدن ما هستند که راه رفتن را تسهيل مي‌کند. شايد کمتر کسي به ساختار پا توجه کند که همين مساله، مي‌تواند دردسرهايي را به همراه داشته باشد.
خوب است بدانيد که پاي همه افراد، ساختاري صاف ندارد و در بسياري از افراد پاها از زمان کودکي به شکل ايکس (X) يا پرانتز هستند که همين مساله در بزرگسالي، مي‌تواند مشکلاتي را به‌وجود بياورد به همين دليل بايد نسبت به اين نوع پاها آگاهي داشت و براي درمان آنها اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر علي ترکمان، متخصص ارتوپدي و آسيب‌هاي ورزشي، فلوشيپ زانو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران، نکاتي را که بايد در اين رابطه بدانيد، به شما مي‌گويد.
درباره رشد پا، بيشتر بدانيد
وقتي يک نوزاد به دنيا مي‌آيد، در ابتدا پاهاي او حالت پرانتزي دارد، ولي بتدريج و در حدود دو سالگي، اين حالت از بين مي‌رود. بعد از سن دو سالگي به بعد، پاها دچار حالت ايکس (X) مي‌شود. با گذشت زمان و با نزديک شدن به سن حدود چهار سالگي، شکل ايکس به‌وجود آمده در پا کمتر مي‌شود و تقريبا در سن حدود 9 سالگي اين شکل ايکس مانند، از بين مي‌رود و پاها شکل طبيعي به خود مي‌گيرند و صاف مي‌شوند. شکل پاها در برخي از افراد به حالت طبيعي برنمي‌گردد و به‌صورت ايکس يا پرانتزي از زمان کودکي باقي مي‌ماند که اين مساله مشکلاتي را براي اين دسته از افراد، به‌وجود مي‌آورد. هنوز علت اصلي اختلال در پاها، مشخص نشده است و تنها در موارد نادر، نرمي استخوان مي‌تواند با اين اختلالات در پا همراه باشد ولي اين بيماري، دليل اصلي ابتلا به اختلالات پاي ايکس يا پرانتزي محسوب نمي‌شود.
هميشه خسته هستيد؟
چنانچه پاي ايکس يا پرانتزي درمان نشود، فرد در سن بالا مي‌تواند دچار آرتروزهاي شديد شود. آن دسته از افرادي که پاهاي پرانتزي دارند، عضلات بيرون ساق پا و ران آنها دائما دچار کشش خواهد شد، به همين دليل يک نوع درد و خستگي در بخش‌هايي از پاهاي اين دسته از افراد به وجود مي‌آيد. آن دسته از افرادي هم که پاهاي ايکس دارند نيز، درد و خستگي دائمي در ناحيه داخل ساق پا و رانشان احساس مي‌کنند. علاوه بر اين مبتلايان به پاي ايکس، به‌دليل برخورد زانوها به يکديگر، براحتي نمي‌توانند بدوند يا با سرعت راه بروند. ناراحتي‌ها و دردهاي ناشي از پاي پرانتزي و ايکس، معمولا از حدود سن 30 سالگي به بعد، ايجاد مي‌شود و به طور کلي به علت مراجعه ديرهنگام به پزشک متخصص، در زانوها خوردگي و ساييدگي شديد ايجاد مي‌شود.

چطور بايد تشخيص داد؟
والدين بايد وضعيت پاهاي کودک خود را بررسي کنند، براي اين منظور کودک در حالي‌که پاي خود را جفت کرده است بايد بايستد و يک نفر نيز در روبه‌روي او قرار بگيرد. اگر بين قوزک داخلي در زمان جفت ايستادن، حدود10 تا 15 سانتي‌متر فاصله باشد، کودک به پاي ايکس شکل مبتلاست.
ولي در صورتي‌که بين دو زانو فاصله‌اي زياد مثلا بيش از 10 سانتي‌متر وجود داشته باشد، کودک داراي پاي پرانتزي شديد است. هر يک از اين اختلال‌ها بايد توسط پزشک متخصص ارتوپدي بررسي شود و اقدامات درماني لازم، براي آن صورت بگيرد.

حرکات اصلاحي موثر است؟
بسياري از افراد تصور مي‌کنند که مشکلاتي چون پاي ايکس يا پرانتزي را با حرکات اصلاحي مي‌توان به آساني درمان کرد، در حالي‌که اين باور نادرست است و حرکات اصلاحي درمان اصلي پاي ايکس يا پرانتزي محسوب نمي‌شود. حرکات اصلاحي بيشتر به رفع خستگي عضلاتي که دائما تحت فشار هستند، کمک خواهد کرد و مي‌توان براي کاهش اين مشکل، در کنار درمان اصلي از آن کمک گرفت. خيلي از والدين تصور مي‌کنند که ورزش روي تشديد مشکلات پاي پرانتزي يا ايکس فرزندشان تاثيرات سوء مي‌گذارد، در حالي‌که اين باور نادرست است و ورزش هيچ تاثيري روي شدت بخشيدن به اين مشکل ندارد. آن دسته از کودکاني که پاي ايکس دارند، ممکن است به دليل ساختار پايشان و برخورد زانوها به يکديگر، تمايلي براي دويدن نشان ندهند. البته به طور کلي اين مشکل بيشتر در سنين بالا ديده مي‌شود و تنها دسته‌اي از کودکان در سن کم با اين مشکل مواجه مي‌شوند.
باورهاي نادرست ديگري نيز در رابطه با پاي پرانتزي و ايکس وجود دارد، براي مثال برخي از افراد تصور مي‌کنند که پاي ايکس يا پرانتزي مي‌تواند فشار به ستون فقرات را ايجاد کند در حالي‌که ارتباط چنداني بين ستون فقرات و اين مشکل وجود ندارد. تنها آن دسته از افرادي که پاي ايکس دارند، مي‌توانند دچار تغيير شکل در مچ پا شوند، به همين دليل علاوه بر درمان‌هاي اصلي، کفي طبي براي اين دسته از افراد تجويز خواهد شد تا مچ پا يا کف پاي صاف آنها، برايشان مشکل ايجاد نکند.

اين جراحي ترس ندارد
پاهاي پرانتزي يا ايکس، حتي در شرايطي که مقدار آن کم باشد، بايد توسط پزشک متخصص ارتوپدي، مورد بررسي قرار بگيرد و حتما درمان شود. کودکان زير ده سال مبتلا به اين اختلالات بايد به صورت دوره‌اي براي معاينه و بررسي به پزشک متخصص ارتوپدي مراجعه کنند تا ميزان تغيير شکل پاها به‌صورت مداوم، تحت‌نظر پزشک باشد. علاوه بر اين براي اين کودکان، کفش مخصوص و زانوبند در نظر گرفته مي‌شود. بعد از سن ده‌سالگي، استفاده از زانوبند براي کودک چندان راحت نيست به همين دليل ممکن است پزشک متخصص ارتوپدي، جراحي را در نظر بگيرد که تشخيص اين مساله بر عهده پزشک است. درمان را تا سن 50 تا 60 سالگي نيز مي‌توان انجام داد، ولي هر چه سن کمتر باشد، درمان راحت‌تر است و احتمال جراحي نيز کمتر خواهد بود. برخي از والدين نسبت به جراحي پاهاي فرزندشان ترس دارند و به همين دليل مانع از انجام اين کار مي‌شوند در حالي‌که عمل جراحي بستن صفحه رشد استخوان، يک عمل ساده محسوب مي‌شود و يک پزشک متخصص ارتوپدي ماهر، آن را بخوبي انجام مي‌دهد و جاي هيچ نگراني‌اي نيست. با توجه به اين‌که بالا رفتن سن مي‌تواند عمل جراحي و اختلالات پا را سخت‌تر کند و باعث آرتروز و ساير مشکلات ‌شود، در صورت تشخيص متخصص ارتوپدي، اين کار بايد سريعا در سن کم انجام شود.
منبع : جام جم آنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۸۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ رونمایی بازی کالاف دیوتی ۲۰۲۴ مشخص شد؟

فصل رویداد‌های صنعت بازی از راه رسیده و یکی از آنها مراسم سالانه‌ی بازی‌های ایکس باکس است. رویداد سالانه‌ی ایکس باکس قبلاً بخشی از نمایشگاه E۳ بود، اما با تعطیل‌شدن E۳، به‌عنوان مراسمی کوچک‌تر و به‌صورت زنده برگزار می‌شود.

در وب‌سایت رسمی ایکس باکس، جزئیات زیادی درمورد رویداد سالانه ارائه نشده است، اما مایکروسافت تأکید دارد که این رویداد در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) به‌صورت زنده ازطریق همه‌ی کانال‌های رسمی ایکس باکس از جمله یوتیوب پخش خواهد شد. احتمالاً پس از مراسم اصلی، رویداد دیگری برای رونمایی نسخه‌ی جدید Call of Duty برگزار می‌شود.

در بخشی از توضیحات مایکروسافت آمده است: «امروز اعلام کردیم که رویداد بازی‌های ایکس باکس امسال در تاریخ ۹ ژوئن (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد. درست مثل رویداد دو بخشی سال گشته که با نمایش استارفیلد همراه بود، بلافاصله پس‌از نمایشگاه شاهد برنامه‌ای مفصل درمورد قسمت جدید یکی از مجموعه‌های محبوب خواهیم بود، اما فعلاً نمی‌توانیم چیز زیادی در این مورد ارائه دهیم.» احتمالاً منظور مایکروسافت نسخه‌ی جدید بازی محبوب Call of Duty بوده است.

مایکروسافت می‌گوید: «این اولین نمایشگاه ما است که در آن علاوه‌ بر عناوین شرکت‌های دیگر، شاهد بازی‌هایی از استودیو‌های تحت مالکیت‌مان ازجمله اکتیویژن، بلیزارد، بتسدا و استودیو بازی‌سازی ایکس باکس خواهیم بود.»

رویداد‌های بزرگ مایکروسافت معمولاً نقطه‌ی عطفی برای برند ایکس باکس بوده‌اند و در این مراسم‌ها علاوه‌ بر نمایش عناوین شناخته‌ شده، شاهد معرفی‌های بزرگی بوده‌ایم.

منبع: زومیت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • تاریخ رونمایی بازی کالاف دیوتی ۲۰۲۴ مشخص شد؟
  • جزئیات حادثه واژگونی خودروی ایکس ۵۵ پرو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • ماجرای واژگونی وحشتناک ام وی ام X55 چه بود؟
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد