Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@23:34:43 GMT

علایم آزار جنسی در کودکان و پیامدهای آن

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۸۷۳۴

علایم آزار جنسی در کودکان و پیامدهای آن

با وجود اینکه بهترین عامل مشخص کننده‌ آزار جنسی کودک، افشای این مطلب توسط خود کودک است اما باید بدانیم که کودکان معمولاً به دو دلیل درباره آزاردیدگی جنسی خود صحبت نمی‌کنند: یا هنوز متوجه ماهیت آزارگرانه موقعیت نمی‌باشند یا می ترسند به درد سر بیفتند و محبت والدین و دوستان را از دست بدهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، آزار جنسی یک مشکل جهانی و یکی از مخرب‌ترین انواع کودک آزاری است؛ یک تصور غلط درباره آزار جنسی این است که کودکان فقط توسط غریبه‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرند در حالی که واقعیت آن است که یک مزاحم جنسی معمولاً فردی است که برای کودک و حتی خانواده او آشناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اغلب موارد، مزاحمان جنسی مرد هستند اما زنان نیز حدود یک پنجم از آزار جنسی پسربچه‌های زیر 13 سال را به خود اختصاص می‌دهند.

تقریبا یک سوم از مزاحمت جنسی هم توسط کودکان بزرگتر انجام می‌شود. بنابراین اگر کودک درباره رابطه‌هایی صحبت می‌کند که شامل فعالیت جنسی هم می‌شود یا اگر کودک درباره فعالیت‌های جنسی نامناسب که با حقه و اجبار توسط کودکان بزرگتر به او تحمیل می‌شود صحبت می‌کند باید احتمال مزاحمت جنسی را جدی گرفت و به منظور متوقف کردن این فعالیتها اقداماتی انجام داد.
لازم به ذکر است، کودکانی که از لحاظ جنسی مزاحم بچه‌های دیگر می‌شوند به کمک تخصصی نیاز دارند. هر قدر درمان آنها زودتر شروع شود بیشتر و بهتر به درمان پاسخ خواهند داد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند کودکان بزرگتر یا نوجوانانی که مزاحمت جنسی برای کودکان ایجاد می‌کنند و درمان دریافت نمی‌کنند، به مزاحمتشان تا دوران بزرگسالی ادامه خواهند داد .

چه‌طور می‌توان احتمال داد که کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته است؟

با وجود اینکه بهترین عامل مشخص کننده‌ آزار جنسی کودک، افشای این مطلب توسط خود کودک استاما باید بدانیم که کودکان معمولاً به دو دلیل درباره آزاردیدگی جنسی خود صحبت نمی‌کنند: یا هنوز متوجه ماهیت آزارگرانه موقعیت نمی‌باشند یا می ترسند به درد سر بیفتند و محبت والدین و دوستان را از دست بدهند.

البته نشانه‌های جسمانی یا تغییرات رفتاری وجود دارند که سرنخ‌هایی در مورد احتمال مورد آزار واقع شدن کودک در اختیار والدین قرار می‌دهند. این علائم و نشانه‌ها به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

علائم جسمانی، علائم هیجانی، علائم رفتاری و علائم جنسی

علائم جسمانیِ آزارِ جنسی کمتر رایجند و شامل جراحتهایی در داخل یا اطراف اندام جنسی کودک مانند تورم یا جوش، خارش، ترشحات غیر معمول یا ترشحات خونی از منطقه جنسی، عفونت دستگاه ادراری، ابتلا به بیماریهای آمیزشی، سردرد و معده درد مزمن می‌باشد.

علائم هیجانی بیشتر معمول‌اند و شامل خشم نامتناسب با موقعیت، اضطراب، سرکشی، افسردگی، گریه‌های زیاد بی دلیل، و افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی است .

علائم رفتاری نشانه‌هایی مانند اختلال خواب، شب ادراری، کابوسهای شبانه، تحریک پذیری، مشکلات خوردن، استمناء، در خود فرو رفتن، امتناع از رفتن به مدرسه، اختلال در تمرکز، کاهش عملکرد تحصیلی، امتناع ناگهانی از رفتن به خانه یک دوست یا یکی از افراد خانواده بدون ذکر هیچ دلیل مشخص (با این استدلال که برای مثال، من دیگر او را دوست ندارم)، ترس از افراد و مکان‌های جدید، گوشه‌گیری، فرار از خانه و انجام رفتارهای آزارگرانه را در برمی‌گیرد (شایان ذکر است که نشانه‌های رفتاری ممکن است در وقایع استرس‌زای دیگری مانند طلاق والدین، اعتیاد والدین، مرگ یکی از عزیزان و .... نیز دیده شود، از این رو لحاظ کردن مجموعه‌ای از علائم مختلف برای تشخیص الزامی است).

تاثیر آزار جنسی در کودکان چیست؟

کودکان و نـوجوانانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، از یـک سـری اختـلالات روانـــی و رفتاری باشـدت کم و زیاد هم در کوتاه مدت و هم در دراز مـدت رنـج می برنـد.

از جـمله ایـن مشـکلات :

افـسردگـی اضطـراب احساس گناه ترس اختلالات جنسی گوشهگیری بستـه بـه شـدت حـادثـه، قــربانیان آزار و اذیت جنسی می توانند ترس و اضطراب خاصـی نسبت به جنـس مـخـالـف خـود داشتـه بـاشنـد و از خـود رفـتــارهای جنسی نامتعادل بروز دهند.

تاثیرهای ابتدایی و موقتی سوء استفاده جنسی تا 2 سال پس از اتمام آزار و اذیت ادامه خواهد داشت. این تاثیرات بسته به شرایط و مراحل رشد کودک، مختلف می باشد، اما به طور کلی می توان اظهار داشت که شامل موارد زیر هستند:

رفتارهای بازگشتی در کودک (مانند مکیدن انگشتان و خیس کردن جای خواب) اختلالاتی پیرامون خواب مشکلات خوراکی مشکلات رفتاری و تحصیلی در مدرسه و عدم مشارکت در فعالیت های جمعی مدرسه و اجتماع

از سوی دیگر مشکلاتی که پیرو سوء استفاده های جنسی در افراد ایجاد می شود، می تواند تا مدت ها ادامه داشته باشد و حتی تا دوران بزرگسالی نیز به قوت خود باقی بماند.

افرادی که در کودکی خود به نحوی مورد سوء استفاده های جنسی قرار گرفته اند در بزرگسالی دچار افسردگی می شوند. به علاوه میزان بالای اضطراب در اینگونه افراد می تواند منجر به ایجاد رفتارهای مخرب نظیر شراب خواری، استفاده از مواد مخدر، حملات ناگهانی استرس، اختلالات اضطراب محیطی، و بی خوابی شود.

بسیاری از قربانیان در زمان بزرگسالی با شریک جنسی خود مشکل پیدا می کنند و از نظر جنسی قادر به دنبال کردن زندگی سالمی نخواهند بود.

قربانی کردن مجدد نیز از دیگر عوارضی است که اینگونه افراد مرتکب آن می شوند. تحقیقات گویای این مطلب هستند که قربانیان آزار و اذیت جنسی در دوران کودکی به احتمال زیاد در بزرگسالی خود به دیگران تجاوز می کنند و یا در روابط جنسی سوء استفاده گرایانه شرکت می نمایند.

آیا کودک می تواند از آزار و اذیت جنسی بهبودی پیدا کند؟

در بررسی تاثیرات سوء آزار و اذیت های جنسی، محققان و روانشناسان به نتایجی دست پیدا کردند که به واسطه آن می توانند تا حدودی تاثیرات این حادثه ناگوار را در زندگی قربانیان کاهش دهند. البته این امر نیازمند تحقیقات گسترده تر در این زمینه می باشد، اما به هر حال از عوامل دخیل در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن کودک مدت زمان تعداد دفعات شدت آزار و اذیت میزان فشار بکار گرفته شده ارتباط آزار دهنده جنسی با کودک تعبیر و تفسیر کودک از آزار جنسی و سرعت در میان گذاشتن آن با سایرین نیز از دیگر عواملی است که می تواند بر روی عواقب کوتاه مدت و دراز مدت سانحه تاثیر بسزایی بگذارد. اما به هر حال یکی از دلایل عدیده ای که یک کودک را می تواند در معرض آسیب های جنسی قرار دهد، ناآگاهی است.

کودکانی که می توانند به یک بزرگسال قابل اعتماد جریان را بازگو کنند در مقایسه با کودکانی که قضیه را همچنان بازگو نشده نگه می دارند، با آسیب کمتری مواجه خواهند شد. همچنین کودکانی که به محض قربانی شدن قضیه را بازگو می کنند، خیلی کمتر از کودکانیکه این مطلب را برای سال ها مانند یک راز نگه می دارند لطمه می بینند.

برخی از محققان در پی پاسخ دادن به این سؤال هستند که آیا این امکان وجود دارد که فرد مورد آزار جنسی قرار گرفته، بتواند به طور کامل بهبود پیدا کند یا خیر؟ ......

مطالعه بر روی کودکان و نوجوانانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، نشان می دهد که حمایت از جانب خانواده، حمایت از جانب اقوام، عزت نفس بالا، و داشتن روحیه مذهبی می توانند در کمک کردن به آنها در بهبود از آسیب و صدمه موثر باشد.

تحقیقات نشان می دهد که پیوستن به کارگاهها و کنفرانس های مربوط به آزار و اذیت جنسی کودکان، مطالعه در این مورد، و مشورت با روانپزشک می تواند به آنها کمک کند و سبب شود که راحت تر به زندگی نرمال گذشته خود باز گردند.

تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که مقوله زمان نیز در این مبحث یکی از کلیدی ترین فاکتورها برای بهبودی محسوب می شود.
مشاوره و سایر سرویس های پشتیبانی نیز در این میان خالی از تاثیر نخواهند بود. یکی از مهمترین عوامل بهبود کودک به نحوه مادری و حمایت خانوادگی کودک باز میگردد. البته این امر در شرایطی مطرح می شود که شخص آزار دهنده یکی از اعضای خانواده نباشد و اگر بوده، خانواده را ترک کرده باشد.

یادداشت از نوش آفرین علی اکبری کارشناس ارشد رواشناسی بالینی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۸۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم