Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه آمار چک‌هاي برگشتي بصورت ماهانه منتشر مي‌شود، اعلام کرد:آمار چک‌هاي مبادله اي مربوط به کل کشور از فروردين ماه امسال در پايگاه اطلاع رساني اين بانک منتشر شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز به نقل از بانک مرکزي ، تا آذرماه سال 1393، آمار چک‌هاي مبادله‌اي به صورت غيرمکانيزه و بر مبناي آمار اخذشده از اتاق پاياپاي اسناد بانکي تهيه و صرفاً با لحاظ اطلاعات مربوط به استان تهران در گزارش شاخص‌هاي ماهانه اقتصادي منتشر مي‌گرديد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ليکن از آن زمان به بعد، بانک مرکزي به‌منظور ايجاد بستر لازم جهت اعمال نظارت متمرکز بر جريان وجوه، انجام کنترل‌هاي قانوني و مقرراتي و همچنين کاهش مدت زمان تسويه بين بانکي، اقدام به ايجاد سامانه‌اي تحت عنوان «سامانه مديريت الکترونيکي چک (چکاوک)» نمود.

براساس اين گزارش، سامانه مذکور با قابليت پذيرش و پردازش الکترونيکي تصوير، داده‌ها و اطلاعات چک و با هدف حذف گردش فيزيکي چک مابين شعب و واحدهاي بانکي مستقر گرديد. همچنين به منظور استقرار کامل سامانه چکاوک در کليه استان‌هاي کشور و بهره‌برداري از اطلاعات اين سامانه در تهيه گزارش‌هاي قابل اتکاء، از شهريورماه 1395 کارگروهي به‌منظور بررسي عملکرد و پايش اطلاعات سامانه مذکور در بانک مرکزي تشکيل گرديد؛ به نحوي که پس از بررسي‌هاي جامع انجام گرفته توسط کارگروه فوق‌الذکر ، گزارش «آمار چک‌هاي مبادله‌اي» مربوط به کل کشورنه فقط استان تهران) از فروردين‌ماه سال 1396 بصورت ماهانه در پايگاه اطلاع‌رساني بانک مرکزي (آمار و داده‌ها < آمارهاي اقتصادي < چک‌هاي مبادله‌اي) قرار گرفت. اين گزارش، اطلاعات جامعي از عملکرد چک‌هاي بين بانکي را در قالب «چک‌هاي مبادله‌اي»، «چک‌هاي وصولي»، «چک‌هاي برگشتي»، «چک‌هاي برگشتي به تفکيک علل»، «چک‌هاي رمزدار وصولي» و «چک‌هاي وصولي بر حسب عادي و رمزدار» ارائه کرده و با ارائه اطلاعات به تفکيک استانهاي کشور، قابليت مقايسه‌پذيري عملکرد چک‌هاي مبادله‌اي در سطح کل کشور را فراهم مي‌نمايد. هم ‌اکنون آخرين گزارش عملکرد چک‌هاي مبادله‌اي مربوط به خردادماه سال 96 است که از طريق پايگاه اطلاع رساني بانک مرکزي در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

بانک مرکزي در خصوص ادعاي عدم انتشار آگاهانه رشد اقتصادي در سال 1394 توسط اين بانک هم عنوان کرده که اين موضوع، از اساس غيرکارشناسي و غيرمستند است. معاون اقتصادي بانک مرکزي اخيرا در يک نشست خبري همزمان با اعلام نرخ رشد اقتصادي براي نه ماهه سال 1395، نرخ رشد اقتصادي نه ماهه و سال 1394 را به انضمام جزئيات دقيق آماري آن جهت مقايسه عملکرد رشد اقتصادي در هر دو دوره اعلان عمومي کرد و بانک مرکزي نيز در همان تاريخ، گزارش کامل ارائه شده در کنفرانس را در پايگاه اطلاع‌رساني خود منتشر نمود.

اين بانک در خصوص تاخير و همزماني انتشار آمار رشد اقتصادي سال 1394 با رشد اقتصادي نه ماهه 1395 نيز توضيح داده است، با وجود بند (ج) ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه درخصوص مرجعيت مرکز آمار ايران در انتشار آمار رسمي کشور، ابهاماتي را در خصوص انتشار اطلاعات رشد اقتصادي توسط بانک مرکزي بوجود آورده بود که خوشبختانه با ابلاغ بند (پ) ماده 10 قانون احکام دائمي برنامه‌هاي توسعه کشور در خصوص تکليف بانک مرکزي به توليد و ارائه آمارهاي تخصصي، شرايط براي انتشار مجدد ارقام رشد اقتصادي که با اندکي وقفه مواجه شده بود، فراهم گرديد. ضمن اينکه تغيير سال پايه اطلاعات حساب‌هاي ملي از سال 1383 به 1390 زمان‌بر بوده که همين موضوع نيز فرايند انتشار آمارهاي جديد را با اندکي تاخير مواجه نمود.
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی استان کارگری است و بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان از کارگران هستند. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در جشنواره امتنان استان مرکزی (تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه)، اظهار داشت: استان مرکزی استان کارگری است و بیش از 60 درصد بیمه شدگان اجباری استان از کارگران و حداقل 650 هزار نفر در استان مرتبط با بخش کارگری هستند که این مهم حساسیت استان را ویژه می‌کند، در حال حاضر وضعیت استان در حوزه کار و تولید در یک ثبات مبتنی بر امنیت قرار دارد و نرخ بیکاری در این استان کاهش قابل توجه و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته است که نشان از موفقیت جامعه کار و تولید دارد.

وی افزود: برخی شهرستان‌های استان در گذشته با مشکل بیکاری مواجه بودند، اما اکنون با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند، تولید جزو لاینفک نظام کارگری به شمار می‌رود، تلاش دولت سیزدهم در کشور و استان بر این بوده که نامگذاری سال‌های اخیر را به عنوان فرمان رهبری به شایستگی پیاده کند که توفیقات خوبی نیز در استان رقم خورده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در بخش دولتی تلاش شده نسبت به بررسی مسائل کارگری و واحدهای دارای حقوق معوق بررسی لازم صورت گیرد، عنوان کرد: سال گذشته نسبت به سال ماقبل واحدهای دارای حقوق معوق 50 درصد کاهش  داشته است. سال گذشته 550 مصوبه در حوزه‌های مختلف بانکی، تامین اجتماعی؛ گمرک و غیره در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی و پیگیری شده است. همچنین سال 1401 به میزان  223 و در سال گذشته نیز 497 واحد اقتصادی با اشتغال نزدیک 2 هزار نفر به مدار تولید برگشتند و اکنون موضوع حادی در این خصوص وجود ندارد.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن در شهر اراک حدود یک هزار واحد مسکونی در حال ساخت است در حالی که در مسکن مهر اراک 1400 واحد مسکونی ساخته شده بود که این اقدامات نیازمند نیروی کار است که متاسفانه نیروی کار به ویژه نیروی متخصص وجود ندارد و این مهم سبب چالش شده است.بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری تولید، مادر حل بسیاری از مشکلات از جمله معیشت، اشتغال و بیکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری برای هر هفته سه محور دارد مبنی بر اینکه در این روز فرصتی ایجاد می‌شود که ابتدا آن قشر معرفی و سپس از فعالان آن عرصه تقدیر شود و در نهایت نیز فرصتی برای بیان مشکلات و چالش‌ها حوزه مربوطه است.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • دو هزار،‌۶ هزار، هشت هزار....فهرست کارخانه‌های احیا شده را منتشر کنید/ هر بار هزار تا زیادتر می‌شود!
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم