Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قانونگذار اجازه داده علي رغم توافق طرفين برخلاف مصلحت طفل يا خودداري مسئول حضانت از انجام تکاليف توافق شده، دادگاه دخالت کند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، طبق قوانين ايران حضانت فرزند تا رسيدن طفل به سن بلوغ (در دختران 9 سالگي و در پسران 15 سالگي) به عهده والدين است و شخصي که حضانت به او محول شده است، حق خودداري از حضانت و يا اسقاط حق را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به عبارت قانوني "حضانت حق و تکليف ابوين است"؛ بدين معني‌که والدين حق دارند حضانت و سرپرستي كودك خود را به عهده گيرند و قانون جز در موارد استثنايي نمي‌تواند آنان را از اين حق محروم كند و از سوي ديگر آنان مكلف هستند تا زماني كه زنده هستند و توانايي دارند، نگهداري و تربيت فرزند خويش را به عهده گيرند.

چنانچه در اثر عدم مواظبت و يا انحطاط اخلاقي پدر و مادري كه طفل تحت حضانت او است صحت جسمي يا تربيت اخلاقي طفل در معرض خطر قرار گيرد، دادگاه مي تواند با تقاضاي بستگان، قيم و يا رئيس حوزه قضايي ترتيب مقتضي ديگري را براي حضانت كودك اتخاذ کند.

مواردي كه مي تواند از مصاديق تغيير حضانت باشد عبارتند از:

اعتياد زيان آور به الكل – مواد مخدر – قمار .

اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء.

ابتلاء به بيماري رواني به تشخيص پزشكي قانوني.

سوء استفاده از طفل يا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقي مانند فساد ، فحشاء – تكدي‌گري، قاچاق.

تكرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

در صورت وجود موارد فوق, پدر يا مادري که حضانت طفل را برعهده دارد اگر مشمول موارد فوق شده باشد با حکم دادگاه صلاحيتش سلب و فرزند از وي گرفته مي‎شود.
به عبارتي مطابق ماده 41 قانون حمايت خانواده، هرگاه دادگاه تشخيص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداري و ساير امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است يا در صورتي که مسؤول حضانت از انجام تکاليف مقرر خودداري کند ويا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذي ‌ حق شود، مي ‌ تواند در خصوص اموري از قبيل واگذاري امر حضانت به ديگري يا تعيين شخص ناظر با پيش ‌ بيني حدود نظارت وي با رعايت مصلحت طفل تصميم مقتضي اتخاذ کند.
بنابراين اصل بر صلاحيت اشخاص در توافق اراده است. از طرفي ديگر اصل بر اجراي تعهد توسط طرفين است ولي از آنجا که ممکن است هر يک از زوجين از ايفا وظايف و و‌تماليف متعهد شده نسبت به طفل خودداري کند در نتيجه طفل از حمايت اجتماعي محروم بماند.
پس قانونگذار اجازه داده علي رغم توافق طرفين برخلاف مصلحت طفل يا خودداري مسئول حضانت از انجام تکاليف توافق شده، دادگاه دخالت کند.

انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۹۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ قطره از بارش‌های پراکنده در استان خبر داد و افزود: بیشترین بارش ها برای شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فارسان، لردگان، خانمیرزا و فلارد پیش بینی می‌شود.
وی از عشایر و کوهنوردان خواست از اتراق در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

 

دیگر خبرها

  • افشای راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ ها
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ها
  • راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • امام جمعه تهران خطاب به متدینین: انگ زدن به یکدیگر مصلحت نیست
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت مرحومه معصومه حائری
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت