Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، با اشاره به طلب ۱۱ میلیارد تومانی مرکز درمان هموفیلی از بیمه ها، گفت: چرخه تامین داروی بیماران هموفیلی در مخاطره است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد قویدل اظهارداشت: کانون هموفیلی ایران در رابطه با یک درمانگاه کوچک بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر مطالبه دارد. سازمان تامین اجتماعی پرداخت هایش منتهی به پایان آذر ماه ۱۳۹۵ و بیمه سلامت ایرانیان منتهی به شهریور ۱۳۹۵ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین حجم مطالبات مرکز درمانی متعلق به این موسسه در حوزه دارو های بیماران هموفیلی است . مطالبات این موسسه ازهر یک سازمان خدمات درمانی و تامین اجتماعی بالغ بر ۵ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان است. تداوم این وضعیت عملا چرخه تامین دارو را دچار مشکلات جدی می نماید.

وی تاکید کرد: در بحران ماه های انتهایی سال گذشته دارو های بیماران در یک اقدام غیر کارشناسی از بیمارستان امام خمینی ( ره ) به دارو خانه ایی در مرکز شهر با مراجعین بسیار انتقال داده شد و قدیمی ترین مرکز درمان بیماران هموفیلی در کشور عملا دیگر داروخانه ندارد . اتخاذ این تصمیمات که با روش «پاک کردن صورت مسئله» اتخاذ می شود هیچ توجهی به منافع بیماران ندارد و بیماران با رنج و سختی و با گذاشت وقت زیاد موفق به دریافت دارویی می شوند که برای آنها حیاتی است . خارج کردن داروخانه از محل مرکز ارایه خدمت بیماران هموفیلی که دارای مشکلات عدیده مفصلی هستند و عملا سفر های درون شهری همراه با استرس مخاطره خونریزی را دارد، فقط نتیجه اش افزودن به مشکلات بیماران است. متاسفانه صاحبان دارند سرمایه نفش خود را در سیاست گذاری دولت در دانشگاه های علوم پزشکی تحمیل می نمایند.

قویدل گفت: توجه رئیس جمهوری به یک نکته مهم و اساسی جلب می نماییم . در شرایطی که یکی از اهداف مهم طرح تحول سلامت عدم ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان است، چرا به جای اینکه سازمان های بیمه گر مطالبات بیمارستان امام خمینی (ره) را بدهند کاملا بر خلاف رویه طرح تحول سلامت بیماران هموفیلی که مشکلات مفصلی و حرکتی دارند و به هنگام خونریزی بدترین کاری که به انها تحمیل می کنند سفرهای درون شهری برای گرفتن داروی مورد نیاز برای توقف خونریزی است. در حال حاضر بیماران هموفیلی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) جهت گرفتن داور به داروخانه ایثار با یک ازدحام خاص مراجعه می نمایند و به شدت به وضعیت موجود معترضند، اما با صبوری تحمل می نمایند تا از طریق رایزنی و آگاه سازی مسئولین مشکل حل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرکز درمان جامع هموفیلی ایران هم در معرض این مخاطره قرار دارد و از قرار سرمایه داران بزرگی وجود دارند که این تعویق پرداخت ها توسط سازمان های بیمه گر انها را به سرمایه گذاری توام با صبر راغب نموده است. آنها کاملا بر خلاف رویه طرح تحول دارو خانه را به بیرون بیمارستان هدایت و در این داروخانه های جدید سرمایه گذاری تضمینی می کنند.

قویدل گفت : ظرفیت های شرکت های پخش یا تمام شده یا رو به اتمام است . همه دنبال سرمایه دارانی می گردند که آنقدر پول داشته باشندمشکل انها راحل کنند . رئیس جمهور محترم ضرورت دارد به یاری بیماران بشتابند. با کمک سازمان مدیریت و مجلس راهکاری برای حل این موضوع پیدا کنند. ما در ایران متاسفانه سازمان های بیمه گر حرفه ای نداریم و زمستان سازمان های بیمه گر از نفس دولت گرم می شود.

وی افزود: بدهی های معوق دولت به سازمان های بیمه گر یک بحران بزرگ است و اجازه نمی دهد گردش مالی اکنون این سازمان ها به چرخه گردش مالی خدمات سلامت برگردد و مناسبات آنها با طرف قرار داد این سازمان ها عادی شود. تا موضوع چرخه گردش مالی عادی نشود و سازمان های بیمه گر نتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند این مشکل حل نخواهد شد. توجه ریاست جمهموری و مقامات وزارت بهداشت را به یک نکته مهم جلب می نماییم.

قویدل توضیح داد: اگر قبول داریم طرح تحول سلامت یک دستاورد مهم دولت تدبیر و امید است، که هست، از این دستاورد باید مراقبت به عمل آید. اینکه دارو در کشور موجود باشد .پرداخت هزینه آنهم توسط دولت تضمین شده باشد. اما دارو در شرکت های پخش یا حبس باشد و یا شرکت پخش رغبتی به دریافت آن نداشته باشد و یا از کابوس اوراق قرضه آرامشش به هم بریزد، ظلم بزرگی به بیماران و از جمله بیماران هموفیلی است. فراموش نکنیم یک روز تاخیر در تحویل دارو ها به خصوص در حوزه هموفیلی می تواند سرنوشت کودکی را تغییر دهد و جان وی را به مخاطره بیاندازد. یکی از اقلام دارویی بیماران هموفیلی بیش دو هفته است در گرو پرداخت بدهی هایی است که عملا منبع آن در اختیار سازمان های بیمه گر است. ما از آقای روحانی می خواهیم کمک بفرمایند سازمان های بیمه گر مطالبات ما را بدهند، این یک استمداد است! امیدواریم شنیده شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۱۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟

از سوی دیگر بسیاری از داروهای خارجی نیز نایاب بوده و برخی از بیماران از نبود این داروها شکایت دارند، اما پرسش اصلی اینجاست که با توجه به وجود داروهای داخلی چرا بسیاری از مردم از داروهای خارجی استفاده می‌کنند؟

چرایی مشکلات تهیه دارو خارجی برای برخی از بیماران

بسیاری از بیماران نسبت به تهیه داروهای خارجی شکایت دارند، در همین زمینه محمدرضا کشاورز، بازرس هیئت مدیره انجمن درباره چرایی مشکلات تهیه برای برخی از بیماران اظهار کرد: در حوزه کمبود دارو با دو موضوع رو به رو هستیم؛ یکی بحث کمبود ارز مرغوب و تحریم و دیگری دیرکرد تخصیص اعتبار و ارز از بانک مرکزی که مورد دوم نقش بسیار پررنگ تری در کمبود دارو بیماران خاص دارد، در واقع وقتی در پرداخت وجه تاخیر ایجاد می‌شود، چرخه تولید با کندی مواجه می شود و جبران این کمبود پس از تخصیص وجه، ۳ تا ۶ ماه زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: تغییر ارز ترجیهی به ارز نیمایی یکی از عوامل گرانی دارو بوده است ولی برای جبران گرانی دارو شرکت‌های بیمه موظف شده اند تا مابه‌تفاوت قیمت‌های قبلی و جدید را پرداخت کنند.

مردم به سمت استفاده از داروهای خارجی می‌روند

بازرس هیئت مدیره انجمن داروسازان ادامه داد: البته بسیاری از اقلام دارویی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، اما بسیاری از پزشکان تاکید بر استفاده نمونه خارجی دارند که با توجه به ارزی که به شرکت‌ها داده شده نمی‌توان توقع داشت کمبود در این زمینه وجود نداشته باشد.

کشاورز در ادامه با اشاره به گران فروشی برخی از داروخانه‌ها و افزایش قیمت‌ها گفت: تمامی قیمت‌ها در برنامه و آدرس اینترنتی دارویاب ثبت شده است، اگر مرکزی قصد گران فروشی داشته و قیمتی خارج از قیمت اعلام شده ارائه کرده است مردم می‌توانند تخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده تا با متخلفان برخورد جدی شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالاست تا حدی که کشورهای متقاضی دارو نیز به این مهم اشاره می‌کنند، بر لزوم حمایت ویژه از صنعت داروسازی کشور تاکید کرد: رویه تولید دارو در کشور به لحاظ تعداد و کیفیت رو به رشد است. خرد جمعی صنعت دارو به سمت رفع نیاز جدید دارویی کشور پیش می‌رود و توفیقات خوبی در این حوزه دارد. در بخش‌های پیشرو مثل بیولوژیک و موارد مشابه توفیقات رو به افزایش است.

پیکانپور بیان کرد: توفیقات رو به افزایش است و نوید آینده خوبی می‌دهد. اگر به صنعت داروسازی کشورهای مشابه نگاه کنیم می‌بینیم بخش قابل توجهی از اقدامات در سطح پکیجینگ محقق می‌شود و در بخش فرمولاسیون و ماده اولیه از ما عقب‌تر هستند و این سبب شده که در مراودات بین‌المللی دست خود را به سمت ایران دراز کنند. این موضوع تامین کمّی پا به پای تامین کیفی پیش رفته است. حساسیت بر شاخص‌های کیفی چه از سمت رگولاتور و چه کارخانجات اعمال شده و کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالا است تا حدی که کشورهای متقاضی دارو به این مهم اشاره می‌کنند.

وی افزود: رگولاتور نسبت به کیفیت دارو همواره حساس بوده است، لذا ریکال (جمع‌آور) یک محصول برای ما نقطه مثبت است که نشانگر دقت و اهمیت کیفیت دارو است و اگر جایی شاخص‌های کیفی مشکلی داشته باشد بدون اغماض ما وظیفه مربوط به کیفیت خود را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی در جذب نخبگان توفیقات جدی داشته است، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان سلامت در بخش دارو متمرکز هستند.

حسین خلیلی، رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران با اشاره بر این که "آیا داروهای ایرانی به اندازه داروهای برند خارجی کیفیت و اثربخشی دارند؟ " اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد داروهای موجود در کشور در داخل ایران فرموله می‌شوند. بخشی از مواد اولیه این داروها در داخل کشور تولید و بخشی نیز وارد کشور می‌شوند. این موضوع که مواد اولیه وارد می‌شود مختص ایران نیست؛ برای مثال ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشوری مانند آمریکا نیز از هند و چین وارد این کشور می‌شود، زیرا تولید برخی مواد اولیه صرفه اقتصادی ندارد و واردات آن به صرفه‌تر است.

وی افزود: در مورد داروها، بازه‌ای برای میزان اثربخشی و کیفیت تعریف می‌شود؛ برای مثال گفته می‌شود که اگر یک دارو بالای ۹۷ درصد ایمنی و اثربخشی داشته باشد قابل قبول است؛ بنابراین ممکن است یک دارو ۹۸ درصد و یک دارو ۹۹ درصد اثربخشی داشته باشد، اما همین یک درصد اختلاف در ماده مؤثره یا خلوص، ممکن است روی بروز عوارض ناشی از مصرف دارو تأثیرگذار باشد یعنی عوارض را کمتر یا بیشتر کند.

وی ادامه داد: ممکن است عوارض یک داروی ایرانی کمتر یا بیشتر از یک داروی برند خارجی باشد و این موضوع بین داروهای مختلف متفاوت است، اما آنچه اهمیت دارد این است که دارو ایمن و اثربخش باشد.

رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران گفت: تمام داروهایی که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت می‌کنند از نظر ایمنی و اثربخشی در بازه مورد قبول برای فارماکوپه‌های جهان است و اینطور نیست که در بازه استاندارد ایمنی و اثربخشی نباشد.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • کشف محموله دارو در زابل