Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:42:29 GMT

امام جعفر صادق(ع)؛ بنیانگذار فقه جعفری

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۳۱۱۸

امام جعفر صادق(ع)؛ بنیانگذار فقه جعفری

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه 28 تیر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** امام صادق (ع)؛ اندیشه ساز جهان تشیع
25 شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) است. امام همامی که به عنوان بنیانگذار فقه جعفری با طراحی مکتبی نظام مند، زمینه ساز انقلابی علمی و فرهنگی در میان پیروان خویش شد و با ارایه مستندها و استدلال های محکم، از وقوع هرگونه انحراف و کجروی در دین مبین اسلام جلوگیری کرد.

روزنامه«ایران» با درج یادداشتی با عنوان«آموزگار مدرسه آزاداندیشی شیعه»‌ که به قلم اسماعیل علوی نگاشته شد، آورده است: بیست و پنجم شوال مصادف با شهادت امام جعفرصادق(ع) ششمین پیشوای معصوم از نسل پیامبرخاتم(ص) است.در دوران حیات پر برکت آن حضرت شرایطی فراهم آمد تا خلوص و اصالت‌های مکتب محمدی(ص) پس از یک قرن انزوا، یک بار دیگر به آستانه باور و عقیده جامعه اسلامی بازگشته و به معرفی شریعت از منبع وحی اهتمام شود. همچنین در نتیجه تلاش مسئولانه آن حضرت برملازمت رهبری اجتماع با ویژگی‌های علمی و فضایل معنوی و عدالت تأکید شده و یک بار دیگر اسلام با نهایت صلابت جلوه‌گر شد. به‌گونه‌ای که دانشمندان و باورمندان هر عصری به احترام آن حضرت سر فرود آورده اند.

در ادامه می خوانیم: دانش امام صادق(ع) چشم‌ها را خیره و دل‌ها را از هیبت خود پر کرده است و بار دیگر مسلمانان را متوجه این حقیقت قرآنی می‌سازد که خاندان پیامبراکرم(ص) از هر پلیدی دور بوده و محور و سمبل مشروعیت دینی‌اند.در نتیجه روشنگری‌های دینی امام صادق(ع) اسلام ناب به کرسی اقتدار بازگشت و رویکرد عبور از مناقشات فرعی به سمت تربیت علمی، فکری، عقیدتی و اخلاقی آحاد امت اسلامی استمرار یافت و بقای خط اصیل شریعت محمدی(ص) در میان امت استمرار یافت. در زمان امام صادق(ع) فرقه‌های زیادی سر بر آورده بودند و کفر و زندقه به فضای جامعه اسلامی نفوذ کرده و جان تازه‌ای گرفته بود. امام صادق(ع) بنای جامعه‌ای صالح که مسئولیت ریشه دار کردن خط اهل بیت(ع) در میان امت اسلامی را بر دوش دارد بنیان نهاد و با تربیت دانشمندانی در رشته‌های مختلف به سلامت فکری امت در آینده نزدیک و دور اندیشید و بذر آزاداندیشی را در دل‌ ها نشاند.

روزنامه «خراسان»‌ در مطلبی با عنوان «تقریب بر پایه علم و اخلاق، در سیره امام صادق(ع)» به گفت وگو با آیت ا... حسینی خراسانی، عضو جامعه مدرسین پرداخت و نوشت:‌ امام صادق(ع)، نه تنها در دوران امامتشان، بلکه در دوره‌های بعدی تاریخی و نیز تا قیام قائم آل‌محمد(عج)، تأثیرگذار بودند، هستند و خواهند بود. آن حضرت افزون بر ارائه آموزه‌های صحیح اسلامی در ابعاد مختلف فقهی، فلسفی، کلامی، تفسیری و علمی در دوران حیات بابرکتشان، جهادی بی‌اَمان را برای رو کردن دست دروغگویان و نشان دادن انحراف منحرفان آغاز کردند. این یکی از مهم ترین ویژگی‌های شخصیتی آن بزرگوار است؛ ایستادگی در برابر «تحریف غُلات» و «تأویل جاهلین». امام صادق(ع) با جریانات بدعت‌گذار و الحادی، مانند دهریون که تفکرات انحرافی را در جامعه اسلامی اشاعه می‌دادند، به مبارزه برخاستند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: بسیاری از سران سرشناس مذاهب مختلف اسلامی، مانند «ابوحنیفه» و «مالک بن أنس»، با واسطه یا بی‌واسطه، در عرصه‌های مختلف، اعم از کلام، فقه و حدیث، شاگرد امام صادق(ع) بودند و به این شاگردی افتخار می‌کردند. «آلوسی» در کتاب «مختصر التحفة الاثنی عشریه»، با اشاره به دو سال شاگردی «ابوحنیفه» نزد امام صادق(ع)، از او نقل کرده است که گفت:«لولا السنتان لهلک النعمان؛ اگر آن دو سال دانش اندوزی نزد جعفر بن محمد(ع) نبود، نعمان(ابوحنیفه) هلاک شده بود.» یکی از ویژگی‌های شخصیتی امام صادق(ع) این بود که با حفظ مواضع صحیح و مراقبت از اصول مسلّم مکتب اهل‌بیت(ع)، با پیروان دیگر مذاهب اسلامی به بحث و گفت‌وگو می‌ پرداختند و به مشکلات و مسائل علمی آنها پاسخ می‌دادند. بنابراین، باید آن حضرت را نماد «اخلاق تقریبی» دانست. سفارش آن حضرت به پیروانشان، حُسن سلوک با پیروان دیگر مذاهب اسلامی بود.

روزنامه«اطلاعات» در یادداشتی با عنوان«پیشوای صادق»‌می نویسد: عصر امام صادق(ع) عصر برخورد و تضارب آرا و عقاید گوناگون در حوزه کلام، فلسفه، فقه، عرفان و... می‌باشد و طبیعی است که امام با شناخت دقیق جریانات فکری موجود و ریشه‌ها و خاستگاه‌های آنها، بهترین فرصت را برای ارائه معارف ناب اسلامی و بسط و گسترش مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام پیدا می‌کند و مذهب شیعه جعفری را بر شالوده کتاب و سنت بنیان می‌نهد. نکته شایان توجه اینکه تساهل و رواداری و عدم تعصب و تنگ‌نظری از جمله خصوصیات بارز حرکت علمی فرهنگی این امام همام است که موجب گردید زعامت فکری عصر خود را برعهده بگیرد و حوزه‌ای عظیم با هزاران شاگرد فرهیخته و صاحب‌نظر تأسیس نماید. این ویژگی، مختص به امام صادق(ع) نیست، بلکه سایر ائمه اطهار نیز چنین اسلوب و شیوه‌ای را در پیش می‌گرفتند. استاد شهید مطهری به نمونه‌ای از روحیه رواداری این بزرگواران اشاره می‌‌کند و می‌گوید: «از نکات عجیب تاریخ ائمه این است که در عصر خود آنها علوم یونانی و هندی رواج یافت و احیانا بعضی آثار یونانی ترجمه شد و کوچکترین اشاره‌ای به صورت اعتراض به این کار خلفا که پول فراوانی هم خرج می‌کردند نشد.

محمد کوکب در ادامه این یادداشت آورده است: حوزه‌های علمیه که وارثان به‌حق مکتب امام صادق(ع) هستند و مسئول حفظ و حراست از میراث گرانسنگ مذهب جعفری، ‌امروز در کوران جریانات فکری مدعی هدایت بشر به ساحل نجات و رستگاری، وظیفه‌ای بس دشوارتر از دهه‌ها و سده‌های پیشین دارند؛ چه، اینک جهان به دهکده‌‌ای تبدیل شده که بر اثر پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و گسترش فضای مجازی و نیز بهره‌برداری مکاتب رقیب از پیچیده‌ترین علوم و فنون روز و نفوذ و تأثیر تبلیغات مسحورکننده، دیگر روشهای تبلیغ و هدایت قدیمی کارآیی خود را از دست داده‌اند.

روزنامه«رسالت» با انتخاب یادداشتی با عنوان«سیری در سیره صادق آل یاسین (ع)»‌آورده است:‌ امام صادق علیه السلام شیخ الائمه است، از همه ائمه دیگر عمر بیشتری نصیب ایشان شد، شصت و پنج‏ساله بود که از دنیا رحلت فرمود.عمر نسبتا طویل آن حضرت و فتوری که در دستگاه خلافت رخ داد که امویان و عباسیان سر گرم زد و خورد با یکدیگر بودند فرصتی طلایی برای امام به وجود آورد که بساط افاضه و تعلیم را بگستراند و به تعلیم و تربیت و تاسیس حوزه علمی عظیمی بپردازد، جمله‏ «قال الصادق‏» شعار علم حدیث گردد، و به نشر و پخش حقایق اسلام موفق گردد.از آن زمان تا زمان ما هر کس از علما و دانشمندان اعم از شیعی مذهب و غیره که نام آن حضرت را در کتب و آثار خود ذکر کرده‏اند با ذکر حوزه و مدرسه‏ای که آن حضرت تاسیس کرد و شاگردان زیادی که تربیت کرد و رونقی که به بازار علم و فرهنگ اسلامی داد توام ذکر کرده‏اند، همان طوری که همه به مقام تقوا و معنویت و عبادت آن حضرت نیز اعتراف کرده‏اند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم:‌ شیخ مفید از علمای شیعه می‏گوید آن قدر که آثار علمی از آن حضرت نقل و در همه بلاد منتشر شده، از هیچ کدام از علمای اهل بیت نقل نشده است. اصحاب حدیث نام کسانی را که در خدمت آن حضرت شاگردی کرده‏اند و از خرمن وجودش خوشه گرفته‏اند ضبط کرده‏اند، چهار هزار نفر بوده‏اند و در میان اینها از همه طبقات و صاحبان عقاید و آراء و افکار گوناگون بوده‏اند. محمد بن عبد الکریم شهرستانی، از علمای بزرگ اهل تسنن و صاحب کتاب معروف الملل و النحل، درباره آن حضرت می‏گوید: «هو ذو علم غزیر و ادب کامل فی الحکمة و زهد فی الدنیا و ورع عن الشهوات.» یعنی او،هم دارای علم و حکمت فراوان و هم دارای زهد و ورع و تقوای کامل بود،بعد می‏گوید مدتها در مدینه بود،شاگردان و شیعیان خود را تعلیم می‏کرد و مدتی هم در عراق اقامت کرد و در همه عمر متعرض جاه و مقام و ریاست نشد و سرگرم تعلیم و تربیت‏بود.

در آخر کلامش در بیان علت اینکه امام صادق توجهی به جاه و مقام و ریاست نداشت این طور می‏گوید:«من غرق فی بحر المعرفة لم یقع فی شط،و من تعلی الی ذروة الحقیقة لم یخف من حط.»یعنی آن که در دریای معارف غوطه‏ور است‏به خشکی ساحل تن در نمی‏دهد،و کسی که به قله اعلای حقیقت رسیده نگران پستی و انحطاط نیست.

** نقش زنان در تحولات ساختاری جامعه
توجه به نقش زنان در توسعه اجتماعی و واکاوی و الزامات مقتضی برای توانمندسازی این قشر که حدود نیمی از جمعیت کشور را در بر می گیرند، ضرورتی به شمار می رود که باید به نحو دقیق تری بررسی و ارزیابی شود. لزوم مشارکت زنان در توسعه ابتکار نظریه جدیدی نیست و دیرزمانی است که استفاده و بهره گیری از تمامی نیروها برای حصول اهداف از پیش تعیین شده به عنوان یک اصل بدیهی پذیرفته شده است.

روزنامه«قانون» در یادداشتی با عنوان«رویکرد منشور حقوق شهروندی به حقوق زنان» آورده است:‌ در عصر حاضر گفتمان حقوق بشر و حقوق شهروندی در سطوح بین المللی و داخلی مطرح و در عمل تبدیل به معیاری برای سنجش فاصله یک حکومت تا حکمرانی خوب شده است. منشور حقوق شهروندی را نیز می‌توان گامی موثر برای نزدیکی شیوه‌های حکمرانی در ایران به موازین حکمرانی شایسته دانست. تبیین چیستی و ماهیت این منشور نیازمند تحلیل‌های موشکافانه است، اما همنوا با مقدمه آن می‌توان گفت: «این منشور با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌مشی دولت»، موضوع اصل 134 قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌شده‌اند یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هر گونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم، تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.

الهه ذابح کارشناس ارشد حقوق عمومی در ادامه این یادداشت می نویسد:‌ رویکرد منشور درباره حقوق زنان جالب و پراهمیت است. ماده 3 آن تصریح می‌کند: « حق زنان است که از برنامه‌ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب و آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تامین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به‌خصوص دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت، برخوردار باشند».

روزنامه«ایران» با یادداشتی با عنوان«میرزاخانی، نماد خودباوری و تلاش زنان» می نویسد:‌ نقش مؤثر زنان ایرانی در دوران جدید (بخصوص از مشروطه تاکنون) بر کسی پوشیده نیست؛ زنان هنرمند، دانشمند و نامداری که در زمینه‌های گوناگون توانسته‌اند به فرهنگ، هنر، دانش و... کشورمان خدمت کنند. زنانی مانند: صفیه میربابایی یار و همسر جبار باغچه‌بان، صدیقه دولت آبادی روزنامه‌نگار و از فعالان جنبش مشروطه، شیرین بیانی مترجم، استاد و پژوهشگر تاریخ، مرضیه برومند کارگردان سینما و تلویزیون، ژاله علو بازیگر و صداپیشه، مهستی بحرینی مترجم چیره‌دست، لیدا فریمان قهرمان تیراندازی، نیلوفر اردلان خانم گل رقابت‌های فوتسال، کیمیا علیزاده زنوزی قهرمان تکواندوی المپیک ریو، آذر نفیسی نویسنده و استاد دانشگاه جانز هاپکینز، آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج، حمیرا مشیرزاده مترجم و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و... که در باب هر کدام از این ستارگان می‌توان به تفصیل سخن گفت. زنانی که با اعتماد به نفس و تلاش مستمر به جایگاه‌های بلندی دست یافتند و با سختکوشی بن‌بست ‌ها را گشودند.

پریسا عظیمی ‌نژادان عضو انجمن جراحان امریکا در ادامه این یادداشت آورده است: مریم میرزاخانی هم یکی از زنان موفق ایرانی بود که متأسفانه در جوانی درگذشت و جهانی را داغدار کرد. زنی خودساخته و کوشا که دانش ریاضی مدیون کارهای علمی ارزنده اوست. به نظر نگارنده، آنچه در بررسی زندگی افراد موفق جای تأمل دارد و کمتر به آن توجه می‌شود این است که آنان به خودباوری رسیده و با کار و کوشش فراوان و غنیمت شمردن دوره جوانی به قله‌های بلند علمی، فرهنگی، ورزشی و... دست یافته‌اند. محمد علی اسلامی ندوشن، نویسنده سرشناس کشورمان بارها در مقالات خود این موضوع را متذکر شده که «جوانان قدر وقت و عمر خود را نمی‌شناسند» و صد افسوس که چنین است و تا زمانی که نظام تعلیم و تربیت ما به طور جدی برای رفع این نقص کاری انجام ندهد، استعدادهای زیادی تلف خواهد شد. با وجود این شخصیتی مانند مریم میرزاخانی یکی از جوانان موفق ایرانی بود که با تکیه بر توانایی‌های خود بسیاری از موانع را پشت سر گذاشت و در زمینه علمی به اوج موفقیت رسید.

روزنامه«اعتماد»‌ در مطلبی با عنوان«زنان، آموزش و پرورش و آزمونی که بدهکار است» به گفت وگو با فاطمه تندگویان پرداخت و ‌نوشت: ««اگر به عنوان گزینه نباشم حاضرم مصاحبه کنم در غیر این‌صورت تمایلی به مصاحبه ندارم که ما هم از ایشان خواستیم صرف نظر از این موضوع نظرشان را در مورد تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط یکی از زنان توانمند ابراز کند که او اینگونه پاسخ داد: به نظر من در حال حاضر با بحران مدیریتی که آقایان در آموزش و پرورش به وجود آوردند هیچ‌یک از خانم‌ها صلاح نیست‌ وزیر شوند.»

در ادامه این گفت وگو آمده است: بیش از ٥٣ درصد از پرسنل آموزش و پرورش را خانم‌ها تشکیل می‌دهند حضور بانوان در بخش «صف» و نیز «مدیریت‌های تحتانی» پررنگ است. می‌توان ادعا کرد که تقریبا مدارس دوره ابتدایی تحت مدیریت بلامنازع زنان هستند در حال حاضر ٢ معاون از ١١ معاون وزیر آموزش و پرورش زن هستند. پستی نیز به نام «مدیرکل امور زنان و خانواده» در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد در حال حاضر، پست‌هایی مانند معاونت رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و معاونت دفتر وزارتی نیز در اختیار زنان است.

روزنامه«شهروند» در گزارشی با عنوان«زنان امیدوار»‌ به بررسی دلایل بالابودن امید به زندگی در زنان نسبت به مردان پرداخت و آورد:‌ در گذشته پدر و مادر بچه‌های خود را به گور می‌سپردند و اکنون بچه‌ها پدر و مادر خود را. کافی است نگاهی به زندگی اقوام خود بیندازیم، در بین نزدیکان، افراد سالمند زیادی را می‌بینیم که بعد از فرستادن فرزندان به خانه بخت به تنهایی زندگی می‌کنند، پدیده ‌ای که شاید در کمتر از سی‌سال گذشته به ‌ندرت دیده می‌شد، اما این‌ روزها شاهد افزایش روز افزون آن به ‌ویژه در بین زنان سالمند به دلیل افزایش طول عمر و بالارفتن امید به زندگی‌شان هستیم.

در ادامه آمده است:‌ امید به زندگی یکی از مهمترین شاخص‌های تعیین سلامت است و به وسیله این شاخص می‌توان به‌راحتی کشور مورد نظر را با کشورهای مختلف از نظر وضع سلامت مقایسه کرد. در دویست‌سال گذشته میزان این شاخص به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه به سرعت افزایش یافته است، سرعت بالای این افزایش به دلیل وارداتی‌بودن دانش و خدمات پزشکی به این کشورهاست. با این وجود، در کشورهای توسعه‌یافته نرخ امید به زندگی بیشتر از کشورهای درحال توسعه است، همچنین در کشورهای توسعه‌یافته امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است.

** گردشگری پایدار و توسعه جهانی
جامعه جهانی کنونی متوجه این موضوع شده که گردشگری با شتاب باورنکردنی در حال توسعه و فراگیر شدن است. گردشگری پدیده ای به شمار می رود که از منابع طبیعی، فرهنگی و انسانی استفاده می کند و باید به بخشی از تلاش جهانی برای دست یابی به توسعه پایدار تبدیل شود.

روزنامه«قانون» در مطلبی با عنوان«توسعه گردشگری با ثبت در یونسکو»‌به گفت وگو با محمد مهدی شرافت، مدیرکل پیشین استان یزد پرداخت و آورد: در روزهای نخستی که پرونده ثبت جهانی یزد به یونسکو ارسال شد، بحث فقر در زیرساخت‌های گردشگری یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران میراث فرهنگی یزد بود. این استان به‌لحاظ رشد گردشگر در چهار سال اخیر، رشد بالایی داشته به‌گونه‌ای که رتبه نخست جذب گردشگر خارجی در کشور را به‌خود اختصاص داده است. در ابتدای دولت یازدهم آمار گردشگران خارجی در یزد 12هزار نفر بود که در پایان دولت به 116هزار گردشگر خارجی رسید. اما این رشد 10 برابری گردشگران خارجی مستلزم برنامه‌ریزی و بودجه اختصاصی برای این بخش است. این مساله‌ای بود که مسئولان شهر جهانی لیون نیز به ما گوشزد کرده‌اند. در سفری که به لیون داشته‌ایم، آن‌ها گفتند که پس از ثبت جهانی باید منتظر هجوم گردشگران به شهر باشیم.

در ادامه این گفت وگو آمده است:‌ اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از راه‌های توسعه زیرساخت‌های گردشگری است. با ظرفیت بسیار بالایی نیز مواجه شدیم و بخش خصوصی استقبال خوبی از این موضوع انجام داد. درحال حاضر معادل ظرفیت هتل‌های یزد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهر وجود دارد. همچنین یزد فاقد هتل پنج ستاره نیست بلکه یک هتل با این شرایط در شهر وجود دارد. چندین هتل چهار ستاره ممتاز نیز داریم که آن‌ها می‌توانند با اضافه کردن بخش‌هایی به پنج ستاره ارتقا پیدا کنند.

روزنامه«کسب و کار» در گزارشی با عنوان«زمینه‌های حضور چین در بازار گردشگری ایران»‌نوشت: ایران و چین به‌لحاظ تجاری و سرمایه‌گذاری روابط دیرینه‌ای دارند که این روابط درحال گسترش است و باید به حوزه گردشگری هم تسری پیدا کند. از سال 2011 ایران به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری چین انتخاب شده و در فهرست مقاصد گردشگری چین قرار گرفته، که امید است به یک بازار گردشگری برای چین تبدیل شود. چین تجربه خوبی در ساخت ‌وساز خصوصاً در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی دارد و با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که ایران در این حوزه دارد، مرمت این بناها می‌تواند آن‌ها را تبدیل به فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در حوزه گردشگری کند.

در ادامه آمده است: ایران در مسیر راه ابریشم واقع شده است و با توجه به اینکه راه ابریشم امروز به‌عنوان یک برند در حوزه گردشگری و میراث ‌فرهنگی مطرح است، ظرفیت ارزشمندی برای گسترش روابط گردشگری ایجاد می‌کند. چین می‌تواند ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد حوزه گردشگری سلامت خود انتخاب کند. با توجه به فعالیت‌های خوبی که چین در حوزه گردشگری دریایی دارد و تصمیم ما برای گسترش این گردشگری، انتظار می رود که چین بتواند سرمایه‌گذاری جدی را در حوزه گردشگری دریایی و ساحلی در ایران انجام دهد.

روزنامه«گسترش تجارت» در یادداشتی با عنوان«کافه‌گردی، پدیده‌ای جوان پسند» می نویسد: کافه‌گردی؛ شاخه‌ای جوان از گردشگری است. این بخش با گردشگری شهری، نوستالژیک، تاریخی، هنری و غذایی مرتبط است؛ با این همه در ایران رشد چندانی ندارد. کارشناسان گردشگری معتقدند کافه‌گردی قدمت کمی دارد و نمی‌تواند به عنوان شاخه نوستالژیک، خاطرات چندانی را در ذهن گردشگران شهری و داخلی زنده کند. اما این شاخه یکی از راه‌های متداول گردش از سوی بسیاری از هنرمندان نامی کشور بوده و آنها می‌توانند الگوی مناسبی برای توسعه این حوزه گردشگری به ‌شمار روند. دیدارهای دوستانه، ‌مطالعه، استراحت، جدا شدن از اضطراب‌های روزمره و نوشتن؛ فعالیت ‌هایی هستند که در کافه‌های شهر انجام می‌شوند.

صبا رضایی در ادامه این یادداشت می نویسد:‌ در بسیاری از شهرهای اروپایی کافه‌گردی یک شاخه پردرآمد از گردشگری به شمار می‌رود و پاریس فعال‌ترین آنها است. به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری، یکی از ویژگی‌های بارز گردشگری پاریس کافه‌های آن است. در قرن 20 هنرمندان معروف دنیا که به نسل گمشده معروف هستند در کافه‌های پاریس با یکدیگر دیدار می‌کردند و به جز کافه‌هایی که گرترود استاین و ارنست همینگوی در آنها قهوه می‌خوردند و می‌نوشتند دیگر کافه‌ها نیز رونق بسیاری یافتند، چراکه این هنرمندان به عنوان الگوی مردم کافه‌گردی را متداول کردند. در ایران تورهای کافه‌گردی جدی گرفته نمی‌شوند اما هم کافه‌های قدیمی در تهران وجود دارند و هم در سایت‌های گردشگری کافه‌های جدید ایجاد شده‌اند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: امام اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز هفتم اردیبهشت در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق، اظهارکرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این مورد توجه قرار می‌گیرد که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما مهمتر از همه، اراده قوی و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی که حکام آن‌ها افراد دست‌نشانده، سرسپرده و بی‌لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند را شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشسته‌اند، بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان‌داری می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان، خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید اما پیش از این‌ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی‌ها هرگز در فتح‌المبین و خیبر عقب‌نشینی نمی‌کنند.

علم‌الهدی ادامه داد: یک عده افراد کوته‌فکر بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست. اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده‌ایم، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد، تهران، تبریز، قم و اصفهان تکرار شود. امام اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی‌گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت‌گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری‌مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

علم‌الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری‌مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست، بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان‌داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه‌ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ شود.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود، زیرا جهت‌گیری انقلاب در جامعه ما با میدان‌داری مردم محقق می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه دهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • «وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کرد
  • امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد
  • کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است
  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی