Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت ملی نفت ایران بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مکلف شده است، ۱۰ قرارداد توسعه‎ای میدان‌های نفت و گاز را تا پایان امسال به نتیجه برساند و مقدمات این کار در قالب مناقصه و مذاکرات به صورت موازی در حال انجام است. آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، پس از شکستن سد تحریم‌ها و از بین رفتن موانع از سر راه توسعه میادین نفتی و گازی ایران، بازار بین‌المللی نفت شاهد امضای تفاهم‌نامه‌های زیادی بین وزارت نفت و شرکت‌های بین‌المللی نفتی بزرگ دنیا بود که بر اساس این قراردادها شرکت‌های خارجی باید مطالعات خود را روی میادین مورد نظر انجام می‌دادند و نتیجه مطالعه خود را بعد از شش ماه به شرکت ملی نفت اعلام می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس تاکنون حدود ۲۶ جلد نتیجه مطالعه از شرکت‌های بین‌المللی و ایرانی به شرکت ملی نفت ارائه شده است که اکثر آن‌ها متعلق به شرکت‌های بین‌المللی است.
جزییات امضای MOU بین شرکت متن و شرکت‌های خارجی‌ها
برای مذاکره بین شرکت‌های خارجی و میادین نفتی تحت اختیار شرکت متن، گروه‌های مذاکره کننده‌ای تشکیل شده که در این گروه‌ها تفاهم‌نامه یا MOU هایی که با شرکت‌های خارجی منعقد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با مطالعات فنی میادین نحوه ادامه کار تعیین می‌شود.
تاکنون برای توسعه میدان دارخوین ۳ با شرکت‌های انی ایتالیا و غدیر ایران MOU امضاء شده است که نتایج مطالعه آن‌ها هنوز اعلام نشده است. همچنین برای توسعه بند کرخه با شرکت OMV اتریش مذاکراتی انجام شده و MOU امضاء شده و این شرکت نتیجه مرحله اول مطالعات خود را ارائه کرده‌ است.
برای میدان چنگوله نیز با شرکت DNO نروژ، GPN روسیه و PPTP تایلند MOU امضاء شده که شرکت DNO نروژ در حال ارائه گزارش نهایی، شرکت GPN روسیه در حال مطالعه و شرکت PPTP تایلند گزارش نهایی خود را داده است.
با توجه به اینکه مناقصه میدان نفتی آزادگان نیز جزو ۱۰ قراردادی است که باید تا پایان سال امضا شود، برای توسعه این میدان نفتی با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، صنعت نفت و گاز پرشیا، اینپکس ژاپن و تنکو MOU امضاء شده که برخی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را ارائه داده‌اند. برای توسعه میدان گازی کیش نیز با شرکت غدیر، انی و گزپروم نفت و شل و صانع MOU امضاء شده است.
همچنین احتمال می‌رود برای توسعه میدان نفتی آذر قرارداد IPC با سروک آذر به امضا برسد.
مذاکره مناطق نفت خیز جنوب با غول‌های نفتی
شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت زاروبژ نفت روسیه تفاهم‌نامه همکاری(MOU) امضا کردند که این تفاهم‌نامه با هدف مطالعه ٢ میدان رگ‌سفید (مخازن آسماری، بنگستان و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان) به امضا رسیده است. بر اساس این تفاهم‌نامه شرکت زاروبژ نفت حداکثر ۹ ماه زمان دارد تا مطالعات خود را برای توسعه و افزایش تولید نفت این دو میدان انجام داده و نتایج آن را به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه کند.
همچنین بین مناطق نفت خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس در اواخر سال ۱۳۹۵ برای توسعه میدان کرنج ارائه تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است می‌کند. این کنسرسیوم همزمان روی شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتیجه مطالعه خود را تا شهریورماه ارائه خواهد کرد.
البته مذاکره برای توسعه میدان شادگان علاوه بر کنسرسیوم پرگس با سه شرکت تنکو، پاسارگاد و شلمبرژه نیز ادامه دارد. این درحالی است که شرکت پاسارگاد روی میادین کرنج، پارسی و شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتیجه مطالعه شادگان را زودتر از مخازن دیگر ارائه کند.
زیر و بم امضای تفاهم‌نامه میادین نفت مرکزی با شرکت‌های نفتی
برای میادین نفت مرکزی هشت MOU امضاء شده است، یکی از این MOU ‌ها متعلق به شرکت OMV و برای میدان چشمه‌ خوش بوده که این شرکت MOU خود را تحویل داده است. همچنین شرکت WINTERSHALL اقدام به تحویل MOU خود به میدان دهلران کرده است.
در حالی که MOU‌های دیگر متعلق به شرکت‌های زاروبژنفت برای میادین آبان و پایدار غرب، تاتنفت برای میدان دهلران، PGNIG برای میدان سومار، PTTEP برای میدان دال‌پری، گازپروم برای میدان چشمه‌خوش و پتروناس نیز برای میدان چشمه‌خوش بوده است.
بر اساس این گزارش علاوه بر موارد ذکر شده، بین شرکت ملی نفت ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مطالعه توسعه میادین سوسنگرد، چشمه‌خوش و پایدار غرب، شرکت نروژی دی‌ان‌او (DNO)برای مطالعه توسعه میدان نفتی چنگوله، پرتامینای اندونزی برای ماطلعه توسعه میدان‌های آب تیمور و منصوری نیز تفاهم نامه همکاری امضا شده است و صنعت نفت ایران بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته و در انتظار مهمان بعدی خود نشسته است.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

شرکت ملی نفت ایران با هدف مطالعه توسعه میدان‌های گازی و تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز هفت تفاهم‌نامه همکاری به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلون دلار با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید سه‌شنبه صبح (۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم با هدف تأمین پایدار و رفع ناترازی گاز کشور و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی، اقدام‌هایی گسترده‌ را طرح‌ریزی و اجرا کرده است. در این زمینه می‌توان به امضای قرارداد و اجرای طرح‌های توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه گام نخست میدان گازی کیش، پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، طرح‌ ضربتی توسعه میدان‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی و .... اشاره کرد.

شرکت ملی نفت ایران برای تحقق این اهداف و توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدام‌ها، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج همیشه فارس با تخمین حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید حدود روزانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب گاز با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای کامل قراردادهای طرح‌های یادشده، ضمن افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی، ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

براساس برنامه‌ریزی‌ها یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری یادشده برای انجام مسئولیت‌ اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تأمین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های به مطالعه و توسعه بالادستی میدان‌های گازی کشور می‌پردازند که گامی مؤثر برای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته‌شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌های توسعه میدان‌های گازی «زیره و خارتنگ» و ساختار اکتشافی «دارنگ»، توسعه میدان‌های گازی «سفید زاخور، سفید باغون و هالگان»، توسعه مخازن «خامی زیلایی و کارون» و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، توسعه میدان گازی «عسلویه غربی» و ایستگاه تقویت فشار کنگان، توسعه مخازن «خامی شهیدان، زیلایی و کارون»، توسعه میدان‌های گازی «میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید» و توسعه میدان‌های گازی «اهواز و مارون خامی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد صنعت نفت امضا می‌شوند.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به تملکات میدان شهید مطهری قم
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌ با خارجی‌ها
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله