Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با اعلام حمایت ویژه از استارتاپها گفت: فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج فرهنگ کارآفرینی و حمایت از تولید و کالای ایران ساخت، با همکاری و اقدامات ویژه رسانه ملی و معاونت علمی در حال انجام است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ پرویز کرمی فرهنگ‌سازی و حمایت از توانمندی شرکتهای دانش‌بنیان و استارتاپها و شرکتهای خلاق و نوآور را یکی از راهبردهای معاونت علمی و فناوری خواند و اظهار کرد: قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان سرفصلهای گوناگونی را برای حمایت و توسعه هرچه بهتر شرکتهای فناور نوپا در نظر گرفته است و یکی از بندهای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و رسانه ملی، کمک هرچه بیشتر به تولیدکنندگان داخلی با معرفی و فرهنگ‌سازی دستاوردهای آنان در رسانه ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی شرکتهای حائز صلاحیت به رسانه ملی

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، شرکتهای فناور خلاق و نوآور حائز صلاحیت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معرفی می‌شوند و می‌توانند از اضافه پخش تشویقی آگهی‌های صداوسیما برای تبلیغات صرفا کالاها و خدمات دانش‌بنیان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه براساس ضوابط ابلاغی سازمان صداوسیما، شرکتهای دانش‌بنیان و نوآور برای تبلیغات در رسانه‌هایی که ذکر می‌شود، مشمول استفاده از اضافه پخش تشویقی (تخفیف) می‌شوند، افزود: صداوسیما در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تسهیلاتی را به بخشهای تولیدی و خدماتی ارائه کرده است که 200 درصد اضافه پخش برای محصولات دانش‎بنیان، 150درصد اضافه پخش برای محصولات لبنی و 120 درصد محصولات کشاورزی و دامی تولید داخلی از جمله این تسهیلات به شمار می‌رود؛ همچنین محصولات صنایع دستی و فرهنگی شامل 100 درصد حمایت اضافه پخش تشویقی می‌شوند.
حمایت از شرکتهای توانمند در تولید محصولات داخلی و ایران ساخت

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه این حمایتها شامل شرکتهایی است که با توانمندی داخلی به تولید کالا و ارائه خدمات اقدام کنند، افزود: در همین راستا، محصولات دارای شاخص ارتقا یافته سطح مصرف انرژی به سطح A و بالاتر، صاحبان کالا و خدمات برتر صادراتی، صاحبان کالاها و اختراعات ثبت شده، خدمات دانش‌بنیان، فناوریهای جدید و همچنین انرژیهای نو همچون موتور سیکلت و خودروی برقی نیز 30درصد حق اضافه پخش دریافت می‌کنند.

کرمی با اشاره به بهره‌مندی کارآفرینان معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری برای بهره‌مندی از این تسهیلات، ادامه داد: شرکتهای دانش‌بنیان و واحدهای فناور معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری که مشمول بهره‌مندی از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان هستند، از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

گسترش چشمگیر برنامه‌های فرهنگ‌ساز و ترویجی در رسانه ملی

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه به گسترش چشمگیر برنامه‌های فرهنگ‌ساز در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: با همکاری و پشتیبانی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، توانسته‌ایم برنامه‌های متنوع و مختلفی را برای فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، ارائه کنیم و در این زمینه، سلایق مختلف را در نظر داشته باشیم.

«نسیم دانش»

وی با اشاره به تعدد برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در حوزه حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان و استارتاپها و شرکتهای خلاق، نوآور و تولید محتوا برای حمایت از محصولات و خدمات ایران ساخت و نیز گفتمان‌سازی علم و فناوری در جامعه توضیح داد: در شبکه نسیم، ما برنامه «نسیم دانش» را تدارک دیده‌ایم که تاکنون بیش از 150 قسمت تولید و پخش شده و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است.

کرمی گفت: این برنامه با هدف معرفی شرکتهای دانش‌بنیان، فناوران موفق، معرفی نخبگان و سرآمدان، معرفی استارتاپها و فرهنگسازی موضوع اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان با زبانی جذاب، توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تولید و سه روز در هفته و در روزهای زوج پخش و سه بار نیز از این شبکه بازپخش می‌شود.

«صفر تا صد»

مشاور معاونت علمی همچنین به تولید برنامه «صفر تا صد» با مشارکت شبکه چهار سیما اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه با هدف معرفی شرکتهای دانش‌بنیان موفق، اساتید عرصه پژوهش و فناوران فعال کشور تولید شده است؛ در این برنامه بیشتر به موفقیتها و راه‌های رسیدن به آن، دلایل شکستها و ارائه تجربه‌های ناب و ارزشمند این اساتید و فعالان مجرب، پرداخته می‌شود و این افراد در قالب سخنرانی یا گفت‌وگو، راه‌های رسیدن به محصول یا روش مطمئن با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند که این برنامه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه چهار پخش و روزهای بعد بازپخش می‌شود.

«دات‌آی‌آر»

وی همچنین درباره همکاریهای دیگر معاونت علمی و سازمان صداوسیما برای ارائه برنامه‌هایی آموزشی و هدفمند ابراز کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که با مساعدت مدیران رسانه ملی تولید شده و مدتهاست که پخش شده، برنامه دات‌آی آر است.

او خاطرنشان کرد: این برنامه از شبکه دو سیما و با هدف معرفی استارتاپها و شرکتهای نوپا و خلاق، بنیان گذاشته شده است؛ در این برنامه همچنین به موضوع گفتمان‌سازی علمی و فناوری، معرفی مختصات زیست بوم فناوری و نوآوری، معرفی افراد فعال و موفق در تولید ثروت از علم، ارائه نقطه نظرات کارشناسان و سرآمدان این عرصه و ارائه تجربیات افراد خلاق و نوآور و همچنین ارائه ادبیات و توضیح واژگان این عرصه پرداخته می‌شود.

«بر بنیان دانش» و «دانش‌نما»

مشاور سورنا ستاری در ادامه به تولید و پخش برنامه ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «دانش‌نما» اشاره کرد که در 20 قسمت از شبکه دو، پویا و کودک به نمایش درآمد و همچنین برنامه «بر بنیان دانش» را از دیگر برنامه‌هایی دانست که با در عرصه ترویج فرهنگ علم و فناوری تولید شده است.

به گفته کرمی، برنامه ویژه «بر بنیان دانش» روزهای سه‌شنبه از شبکه خبر و با هدف فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در حوزه علم و فناوری، گفتمان‌سازی در این حوزه، معرفی شرکتهای دانش‌بنیان، پوشش و تحلیل رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های علم‌وفناوری در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

این برنامه تلاش دارد با کمک به موضوع تولید ملی و ضرورت توجه به اشتغال در کشور و معرفی کالای ایران ساخت باکیفیت، در راستای شعار سال، گام بردارد؛ بر بنیان دانش دو بار در هفته، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازپخش دارد.

پوشش قابل توجه در بخشهای خبری

پرویز کرمی پوشش خبری رویدادهای علمی و فناوری را در بخشهای مختلف خبری رسانه ملی، قابل توجه توصیف کرد و افزود: با مساعدت مسئولان رسانه ملی، شاهد پوشش بسیار خوب رویدادها و رخدادهای علمی و فناوری هستیم؛ خوشبختانه حرکت بسیار خوبی در مسیر فرهنگ‌سازی و ترویج علم و فناوری و حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان کشور و استارتاپها آغاز شده است و با همکاری معاونت علمی و رسانه ملی، موضوع اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان که دغدغه بزرگان نظام به ویژه مقام معظم رهبری به شمار می‌رود، در حال فراگیری است.

پخش مستندها از تلویزیون و حمایت ویژه رادیو

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خوب و گسترده‌ای با شبکه‌های دیگر تلویزیون دارد، گفت: هم‌اکنون با شبکه تازه تأسیس «ایران کالا» همکاری بسیار خوبی داریم؛ از این شبکه شرکتهای دانش‌بنیان معرفی می‌شوند و در حمایت از کالاهای باکیفیت ساخت داخل و در راستای تولید و حمایت از شرکتهای فعال فناور، برنامه‌های مختلفی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

R1012190/Psaadati/S2,1313/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۴۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان

یکی از فعالان حوزه کارآفرینی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور می‌داند که می‌توان در قالب پایان نامه‌های دانشگاهی اقدام به کارآفرینی در قشر دانشجویان کرد.

مهیار رفیعی فعال کارآفرینی کشور در حوزه‌های کشاورزی و زیست فناوری و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موضوع کارآفرینی و دانش بنیان از مهمترین رویکردهای حال حاضر کشور است که با در نظر گرفتن راهبردی بودن این حوزه، نیاز است تا چنین موضوعاتی مورد توجه سازمان‌های ذیربط و مراکز علمی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان آن طور که باید از بحث کارآفرینی و دانش بنیان اطلاعی ندارند و بیشتر آنها از مراحل و روال صحیح ارائه ایده تا دانش بنیان شدن، ناآگاه هستند.

رفیعی یکی از راه حل‌های پیش رو برای گسترش و پیشرفت دانش بنیانی و توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان را تشویق آنها به سمت نوآوری و ایده‌های نوآورانه در راستای برطرف کردن نیازهای اساسی کشور دانست و یادآور شد: این امر باید از سوی دانشگاه‌ها و در قالب حمایت از پایان نامه‌ها صورت گیرد.

این فعال حوزه کارآفرینی تاکید کرد: از سوی دیگر برای ترویج کارآفرینی در کشور نیاز است تا ایجاد هسته‌های فناور خلاق و روال صحیح شکل گیری آنها به عنوان یکی از سنجه‌های مهم برای پایش وضعیت دانش بنیانی کشور مورد نظر قرار گیرد. عدم توجه به شکل گیری هسته‌های فناور و عدم حمایت آنها موجب خواهد شد که کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپی با موفقیت همراه نباشد.

وی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه‌های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا باید تعاملات بین سازمانی بیشتر شود ضمن آنکه به دانشگاه‌ها به عنوان نیروی محرکه تولیدملی و دانش بنیان باید نگاه ویژه صورت گیرد تا شاهد رونق کارآفرینی و دانش بنیان در سطح کشور باشیم ضمن آنکه فعالیت هم راستا و همگام دستگاه‌های ذی‌ربط نیز می‌تواند نقش چشمگیری در اعتلا دانش بنیانی و رونق تولید ملی داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: بطور حتم حمایت از موضوع کارآفرینی و دانش بنیان موجب پیشرفت کشور در اکثر زمینه‌ها، رونق اقتصاد ملی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی