Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-07@16:32:36 GMT

دستگاه پمپ درد یا PCA و تسکین درد بعد از جراحی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۴۶۲۲

در دنیای مدرن امروزی پیشرفت علم و فناوری در همه ی زمینه ها به کمک افراد آمده است، تا جایی که می توان بسیاری از دردهای پس از جراحی را تسکین داد. دستگاهی به نام پمپ درد، در بیمارستان ها وجود دارد و در تسکین دردها به بیمار کمک خواهد کرد. در ادامه با نحوه کار این دستگاه، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پمپ درد چیست؟

دستگاه پمپ درد یا PCA یا (Patient-Controlled Analgesia) دستگاهی است که از طریق استفاده از یک پمپ تزریق پرتابل برای کنترل درد بیمار استفاده می شود. این پمپ دارای یک دکمه (دکمه بلوس) است و این دکمه در اختیار بیمار می باشد و می‌توان از انواع داروها در آن استفاده کرد.حدود 15 سال است که در بیمارستان‌های سراسر دنیا و عموما بعد از عمل جراحی از این روش برای کنترل درد بیماران استفاده می شود.

پمپ درد چگونه درد را کنترل می کند؟

پمپ های درد به این منظور ایجاد شدند که با تزریق پیوسته و تدریجی دارو شرایطی را ایجاد کنند تا بیمار در طول زمان لازم بی درد باشد.

در برخی موارد پمپی در دست بیمار قرار می‌گیرد و دکمه‌ای روی آن وجود دارد که اگر بیمار احساس درد داشته باشد آن را فشار می‌دهد تا یک دوز از دارو توسط دستگاه وارد بدنش شود. البته به این شکل نیست که بیمار هر قدر می‌خواهد پمپ را فشار بدهد و مسکن دریافت کند. حداکثر مقدار مجاز دارو که بیمار می‌تواند آن را دریافت کند، توسط متخصص تنظیم می‌شود که بیش از آن وارد بدن بیمار نشود. در موارد دیگر پمپ در دست بیمار نخواهد بود و براساس تنظیماتی که انجام شده به‌طور خودکار دارو از پمپ آزاد شده و به بدن بیمار وارد خواهد شد.

دستگاه چگونه از مصرف بیش از حد دارو جلوگیری می کند؟

این دکمه یک زمان قفل دارد که روی زمان‌هایی مثل 15 و 30 و 60 دقیقه قابل تنظیم است . بدین معنی که اگر زمان قفل دکمه 15 دقیقه باشد، وقتی که بیمار دکمه را فشار می دهد تا 15 دقیقه بعد دکمه عمل نمی کند.

این زمان قفل برای جلوگیری از Overdose شدن بیمار طراحی شده است. هر چند از لحاظ روانشناسی نیازی به توضیح زمان قفل دستگاه به بیمار نیست و بهتر است به بیمار فقط گفته شود که هر موقع احساس درد داشت از آن دکمه استفاده کند.
بدین ترتیب بیمار درد خود را تحت کنترل دارد بدون اینکه نیاز به مراقبت خاص پرستاری داشته باشد.

پمپ چه زمانی به بدن وصل می شود؟

برای استفاده از پمپ درد بعد از اعمال جراحی معمولا دو روش وجود دارد.

روش اول: بعد از بیهوش شدن بیمار و قبل از شروع جراحی، پمپ به بدن وصل می شود که این روش در مورد بی حسی اپیدورال رایج تر است.

روش دوم: پمپ در پایان عمل قبل از به هوش آمدن بیمار وصل و تزریق شروع می شود. به هر حال در هر دو روش موقعی که بیمار از حالت بیهوشی خارج می شود دردی نخواهد داشت یا دردش بسیار اندک خواهد بود.

انواع روش‌های تجویز داروی ضد درد توسط پمپ PCA

وریدی (IV)

اپیدورال(Epidural)

زیر جلدیSubcutaneous) )

منطقه ای (Regional)

انواع پمپ‌های PCA یا پمپ درد:

پمپ الکترونیکی:خود دستگاه الکترونیکی یکبار مصرف نیست ولی ست تزریق مخصوص به خودش دارد که برای هر بیمار باید تعویض گردد.

پمپ یکبار مصرف مکانیکی: کل سیستم یکبار مصرف است.

مزایای پمپ‌های درد یکبار مصرف در مقایسه با انواع الکترونیکی:

کمتر بودن خطر  Overdose شدن بیمار: چون نیاز به تنظیم خاصی ندارند و هر پمپ تنظیم ثابت دارد احتمال اشتباه انسانی در آن‌ها حذف شده است.

کمتر بودن زمان راه اندازی و نصب پمپ

عدم نیاز به آموزش پرسنل مخصوص برای کار با دستگاه

سبک‌تر بودن و راحتی بیشتر برای بیمار

عدم نیاز به باطری یا برق

عدم نیاز به سرمایه گذاری اولیه برای خرید دستگاه الکترونیکی

نداشتن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات

کمتر بودن ریسک‌های عفونتی برای بیماران و پرسنل

قیمت مناسب تر

مزایای پمپ تزریق PCA یا پمپ درد برای بیمار:

کاهش مصرف داروهای ضد درد برای هر بیمار و در نتیجه کاهش ریسک مشکلات سیستمیک برای اعضای بدن.

کاستن از زمان درخواست دارو تا زمان تزریق دارو.

بی دردی قبل از شروع درد.

عدم نیاز به تزریق دردناک.

الگوی بهتر خواب.

عملکرد بهتر ریوی بعد از عمل و عوارض کمتر تنفسی.

ترخیص سریعتر بیماران وکاهش زمان بستری و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی.

 برای بیمارستان

افزایش نرخ رضایتمندی بیماران

کاهش هزینه‌های آشکار و پنهان

درآمد زایی ناشی از فروش پمپ به بیمار

جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از داروهای مخدر

برای متخصص بیهوشی:

انجام وظیفه کنترل درد بیمار به بهترین شکل ممکن طبق یک سیستم نظامند و در نتیجه رضایتمندی بیمار او.

درآمدزایی

برای جراح:

افزایش رضایتمندی بیمار از عمل جراحی به علت بیشتر شدن کیفیت جراحی و آرامش بیمار.

عوارض استفاده از پمپ درد یا PCA

 PCA صرفا یک روش تجویز دارو می‌باشد پس اساسا عوارضی ندارد. عوارض احتمالی  ناشی از داروهای مخدر و غیر مخدر که در این روش برای کنترل درد به کار می‌روند را باید ناشی از خاصیت داروها دانست. ولی با توجه به اینکه داروهای مخدر برای تزریق، تحت کنترل دستگاه هستند به منظور ایمنی عملکرد صحیح دستگاه‌ها باید از کیفیت و تاییدیه‌ های فنی معتبر آن‌ها اطمینان حاصل کرد. در ضمن برای کسب بهترین نتیجه از اجرای روش پی سی ای بایستی تیم متخصص سرویس کنترل درد آموزش‌های لازم را درباره روش و تجهیزات آن دیده باشند.

عوارض پمپ درد برای نوزادان

درباره عمل سزارین از آنجا که قرار است مادر، شیردهی به نوزاد را انجام دهد، باید حتما به نوع و دوز داروهایی که تجویز می‌شود توجه داشت. یعنی حتما از داروها و دوزی استفاده شود که در شیر ترشح نشود و روی نوزاد تاثیر نداشته باشد. بنابراین پمپ‌ هایی که بعد از سزارین استفاده می‌شود به لحاظ دارو متفاوت از سایر جراحی‌هاست.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

 

بیشتر بخوانید:

داروهای مسکن و سلامت شما

بایدها و نبایدهای استفاده از مسکن ­ها

عوارض پس از عمل جراحی با بیهوشی

 

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌| تمرینات انفجاری «پادشاه» برای بازگشت!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حسن یزدانی که با هماهنگی کادر فنی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد شرکت نکرده، این روزها در باشگاهی در زادگاهش جویبار به‌شدت مشغول تمرینات بدن‌سازی و مرور فنون است تا بازگشتی باشکوه به میادین بین‌المللی و به‌طور اخص، تورنمنت حساس مجارستان داشته باشد.

به نقل از فرهیختگان به‌گفته فیزیوتراپ حسن یزدانی، دامنه حرکتی کتف جراحی‌شده «پادشاه» به‌طور صددرصدی برگشته و وی از نظر گردش کتف، هیچ محدودیتی ندارد. هم‌چنین حسن یزدانی این روزها تمریناتی بسیار پرفشار و انفجاری را با وزنه انجام می‌دهد که شنیده شده او حداقل ۲۰ درصد بیش‌تر از روزهای پیش از عمل جراحی وزنه زده و تحمل فشار دارد.

یزدانی که تورنمنت بسیار پرفشار و رنکینگ‌دار پولیاک‌ایمره را در پیش خواهد داشت، طی تعطیلات اخیر در محل تمریناتش پذیرای تیم پزشکی و فیزیوتراپ‌هایش هم بود تا زیرنظر آن‌ها به تمرین بپردازد و پزشکان مستقیماً در جریان آخرین وضعیت آمادگی او قرار بگیرند. به‌نظر می‌رسد یزدانی صددرصد به روزهای خوبش برگشته و بدون مشکل فیزیکی، مهیای درخشش در مجارستان شده‌است.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902966

دیگر خبرها

  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • (عکس) تمرینات مرموز حسن یزدانی در جویبار
  • انجام نخستین عمل جراحی نخاع در خرمشهر
  • جراحی نخاعی برای نخستین بار در خرمشهر
  • برطرف شدن مصدومیت حسن یزدانی به شکل کامل؛ پادشاه آماده تاج گذاری!
  • آیا عمل بینی واقعا به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند؟
  • دادرس: مشغول جراحی هستیم!
  • عکس‌| تمرینات انفجاری «پادشاه» برای بازگشت!
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/
  • سفر گروه فوق تخصصی جراحی ابن سینا به یاسوج