Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مرحوم کاسه ساز مي‌گفت من احساس خطر مي‌کنم که سينماي آپارتماني ژانر قالب در سينماي ايران شود. من چنين سينمايي را قبول ندارم.

سرويس فرهنگ و هنر مشرق - حاج حبيب الله کاسه ساز زماني که فيلم اکشن و رزمي محافظ را تهيه کرد در يک برنامه راديويي در سال 1389 حاضر شد و وقتي که مجري برنامه از او پرسيد چرا فيلم محافظ را تهيه کرده ايد؟ آيا مخاطبان سينما فيلم رزمي مي‌بينند؟ حاج «حبيب الله کاسه ساز» خروشيد و سخناني بر زبان آورد که مثل اغلب نظريات مدون و صريحش در حوزه سينما گم و گو مي شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج جبيب از مجري برنامه پرسيد من احساس خطر مي‌کنم که سينماي آپارتماني ژانر قالب در سينماي ايران شود. من چنين سينمايي را قبول ندارم سينمايي که محصور است و مردم را محصور مي کند و در نتيجه تفکر محصور مي شود. من سينمايي متنوع را دوست دارم که حرکت در آن باشد، مجاهدت در آن باشد، رشادت و جوانمردي در آن باشد و مردم دائما در حرکت باشند نه اينکه در يک آپارتمان محصور باشند.


حبيب کاسه ساز خودش را مجاهد سينما مي‌دانست و اعتقاد داشت پاي سينماي جمهوري اسلامي بايد ايستاد و سينماي جمهوري اسلامي بايد بازتابي از ارزش ‌هاي جمهوري اسلامي باشد.
حاج حبيب تلاش مي‌کرد که وضعيت سينماي ايران را متحول کند و به قول خودش از شر سينماي آپارتماني که تفکر و انديشه را محصور مي کند نجات دهد. فارغ از اين مسئله حاج حبيب اعتقاد داشت که سينماي ايران صنعتي نمي شود مگر پشتوانه صنفي محکمي داشته باشد به همين دليل او از مجاهدان کوشاي جامعه صنفي تهيه کنندگان سينماي ايران بود و از بدو فعاليت‌هاي مجدد اين صنف بسيار کوشيد که جايگاه اين صنف در سينما به مرتبه متعالي ارتقا يابد. او به خاطر همين مجاهدت مدتها سنگ باران شد و در سال 1392 زمانيکه تغيير و تحولات سينمايي عمده اي در خانه سينما صورت گرفت چه بسيار همتايانش در مقابلش ايستادند تا مديريت حاج حبيب بر خانه سينما تثبيت نشود و با تغيير دولت در همان سال متاسفانه مرد ارزشمند سينما و تلويزيون ايران در حوزه تهيه کنندگي را ناجوانمردانه از مدار جريان مديريت کنار گذاشتند.
**در همين رابطه ببينيد: فيلم/ آخرين مصاحبه حبيب الله کاسه‌ساز
حاج حبيب به پليس ايران و نمايش پليس ايراني بسيار علاقه‌مند بود. اغلب آثار سينماي پليسي را حاج حبيب سينماي ايران تهيه کرد و بيشترين همکاري را با موسسه ناجي هنر داشت و براي انجام چنين کاري با همه وجود و اعتقاد راسخي که داشت اين کار را انجام مي داد.
حاج حبيب در محافل بسياري به صراحت هدفش را از تهيه و توليد فيلم و سريال پليسي اعلام مي کرد و ابايي از اين موضوع هم نداشت. مي‌گفت اگر در حوزه پليس ايراني کار نکنيم خستگي به تنشان خواهد ماند. فيلم کارناوال مرگ که درباره پليس ايراني و يک ناهنجاري بزرگ است با همه اختلاف‌ها و بي مهري هاي کارگردان فيلم و کنار کشيدن از پروژه ، توسط ايشان ساخته شد. حاح جبيب در اقدامي عاجل، آستين ها را بالا زد و گفت من بايد اين فيلم را با دقت بيشتري بسازم تا هم پليس ايراني را در آراسته‌ترين شکل ممکن نشان دهم و هم اينکه يک ناهنجاري بزرگ در زيست اجتماعي امروز مردم را تصور کنم.در پروسه توليد و ساخت فيلم کارناوال مرگ در حق حاج حبيب خيلي جفا شد اما حاج حبيب ايستاد و مردانه از اولين و آخرين اثر در حوزه کارگرداني دفاع کرد.

حالا در شرايطي اين جملات را به نگارش درميآوريم که حاج حبيب به سوي ابديت کوچ کرده است مردي که تا آخرين لحظه دست از مجاهدت براي تحول در سينماي مات زده ايران دست برنداشت.کساني که حاج حبيب را مي شناسند مي دانند که در دوران توليد فيلم اخراجي‌ها، بسيار سرخوش و خوشحال بود. به اغلب معتمدانش مي گفت دارم يکي از مهمترين فيلم هاي دوران زندگي‌ام را مي‌سازم و مي‌دانم دينم را به خيلي از رزمندگان و ايثارگران ادا خواهم کرد، مردان جنگجويي که روي پرده سينماي از فراموش شدگانند.

حاج حبيب در دوران دفاع مقدس در صف نخست دفاع ايستاده بود و به همين دليل فيلم‌هايي با تم دفاع مقدس را بسيار دوست داشت. از فيلمسازاني که در حوزه دفاع با او هم آوايي داشتند، بسيار حمايت مي کرد و به همين دليل علاقه خاصي به رسول ملاقلي پور داشت و اين دو موفق شدند که در پروژه اي مشترک فيلم مزرعه پدري را بسازنند. حاج حبيب خيلي تلاش مي کرد بتواند با رسول ملاقلي پور همکاري کند اما اين همکاري دوباره ميسر نشد و ملاقلي پور حاج حبيب را تنها گذاشت. شايد غمگين‌ترين روز زندگي حاج حبيب روز پر زدن رسول بود. نسلي که با عشق در کنار يکديگر، روزهاي جنگ و دفاع را پشت سر گذاشته بودند و پس از چند سالي سينما ميدان نبرد دوباره آنان بود.حاج حبيب نمي توانست غم و اندوهش را در ميان جمع بروز دهد و به همين دليل پس از کوچ رسول ملاقلي پور تا مدت‌ها بار اندوه عميقي را با خود يدک مي‌کشيد.


حاج حبيب در سينما عاشق جمشيد هاشم پور بود. در مورد او اعتقاد خاصي داشت و قلبا هاشم پور را دوست داشت. در هر اثري که تهيه مي‌کرد تمام تلاش خود را بکار مي‌گرفت تا جمشيد هاشم پور را به پروژه هايش دعوت کند. اين علاقه را بارها به زبان آورده بود و مي گفت سينماي ايران قدر جمشيد هاشم پور را نمي‌داند.
حاج حبيب کاسه ساز هرگاه هنرمندان به ملاقات مقام معظم رهبري مي‌رفتند يک پايه اين ملاقات‌ها بود، اما هيچگاه به اين پايه بودن پاسخي نمي‌داد. مثل رياکاران موج سوار سينما از رهبري در سخنانش خرج نمي کرد و به اين مسئله بسيار اعتقاد داشت که فرمايشات راهبردي رهبر را بايد در سينما عملياتي کرد و با شعار دادن کاري نمي توان کرد.
يکبار در يک محفل خصوصي در يکي از هيئات هنري، يکي از تهيه کنندگان سينما داشت حسابي از رهبري خرج مي کرد و سخنان رياکارانه اي را بر زبان مي آورد، حاج حبيب آرام نيشگونش گرفت و گفت فلاني تو اگر خيلي در بند رهبري هستي چرا فلان فيلم دختر پسري را در فلان دوره سياسي ساختي؟ رويت مي‌شود اين فيلم را به حضرت آقا نشان دهي؟ بنشين سر جايت و اينقدر از رهبري خرج نکن. حاج حبيب به شوخي در آن مجلس خصوصي گفت اغلب مسئولان اجرايي طي بيست و اندي سال اخير مثل تو هستند، عکس رهبري را بالاي سرشان مي‌گذارنند اما بر عکس رهبري عمل مي کنند. در سينماي ايران کمتر کساني مثل حاج حبيب پيدا مي‌شوند که حرف و عملشان يکي باشد.
سينماي ايران گوهر گرانقدر و ارزشمندي را از دست داده است ، يکي از مجاهدانش را روحش شاد و خاطره ‌اش گرامي.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۴۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی پور /غضنفری: در عوض رأی دادن به قالیباف، وعده خودرو و وام چندصدمیلیونی دادند/حبیب زاده: تکذیب می کنم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیرا کامران غضنفری که با لیست صبح امید(رائفی پور) جزو منتخبان تهران برای ورود به مجلس دوازدهم است در یادداشتی که منتشر کرده، مدعی دادن وعده هایی از جنس وام و خودرو و عضویت در کمیسیون مورد علاقه در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف شده است. او در این یادداشت مدعی شده؛« یکی از اطرافیان جناب قالیباف، تلفنی از اینجانب برای دیداری در مجلس شورای اسلامی دعوت کرد. موضوع را که سوال کردم، گفتند که حضوری با هم صحبت خواهیم کرد. در زمان وعده کرده شده به طبقه دهم ساختمان شیخ فضل الله نوری رفتم. در آنجا به غیر از خود میزبان، دو نفر دیگر از نمایندگان منتخب شهرستان ها هم حضور داشتند. پس از احوالپرسی و بیان مقدماتی، متوجه شدم که موضوع اصلی، جلب نظر نمایندگان جدید برای ریاست آقای قالیباف می باشد. از بنده در مورد کمیسیونی که مایل به عضویت در آن هستم سوال کردند و هنگامی که گفتم کمیسیون مربوطه ظاهراً متقاضی زیاد دارد و احتمالاً نوبت به بنده نخواهد رسید، گفتند این چه حرفی است؟ چه کسی از شما شایسته تر! بعد هم لیست افرادی که اظهار تمایل برای عضویت در آن کمیسیون کرده بودند را یکی یکی می خواندند و می گفتند مثلاً آقای شماره یک را به کمیسیون الف می فرستیم، آقای شماره ۲ را به کمیسیون ب می فرستیم، آقای شماره ۳ را به کمیسیون ج می فرستیم و … یعنی که جای شما در این کمیسیون محفوظ است و دغدغه رفتن به آن کمیسیون را نداشته باشید و ما خودمان آن را حل خواهیم کرد!»

او سپس مدعی شده که بحث اعطای وام های چند صد میلیونی و خودرو نیز مطرح شد، و تاکید کرده؛« برداشت بنده از جلسه مذکور آن بود که با دادن وعده قرار گرفتن در کمیسیون مورد نظر، دادن وعده خودرو، وام و … قرار است نظر نمایندگان منتخب را نسبت به ریاست جناب قالیباف، جلب کنند. البته از یک ماه قبل نیز بنده از دوستان متعددی اخبار مشابهی را دریافت کرده بودم که با منتخبین شهرستان ها تماس گرفته می شود و آنها را به مجلس دعوت می کنند و با دادن وعده های مشابه، از آنان خواسته می شود که به ریاست ایشان رای بدهند.»

این ادعا اما آیا صحت دارد؟

حبیب‌زاده، منتخب مردم مرند در مجلس شورای اسلامی روایت کامران غضنفری از دیدار با یکی از مدیران مجلس را ناصحیح دانست و به تسنیم گفت: «من در آن جلسه مورد اشاره دکتر غضنفری بوده‌ام، به هیچ وجه بحثی درباره قول و وعده برای رأی دادن به ریاست مجلس نبوده و خلاف‌گویی است».

حبیب‌زاده که در این جلسه حاضر بوده، در ادامه به آنچه در این جلسه اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: « آنچه بوده توضیحات اینجانب درباره اعتقادم به مدیریت آقای قالیباف بوده که آقای غضنفری در این میان از آن مقام محترم اجرایی درخواست کرد که درباره عدم تصویب طرح صیانت و فضای مجازی از رئیس محترم مجلس سوال کند، من یک سرباز حضرت آقا و فردی بدون وابستگی به هیچ جریانی هستم و آقای غضنفری را هم فردی دلسوز دیدم اما روایت ایشان صحیح نیست».

این نماینده منتخب مجلس دوازدهم در پایان تصریح کرد: «در آن جلسه آن مسئول مربوطه از آقای غضنفری مدارکش را گرفت و کارهای کارت تردد ایشان به مجلس را برایش انجام داد و خیلی هم احترامش کرد و حرفهای وعده مالی و کمیسیون غیرواقعی هست، در آستانه آغاز کار مجلس دوازدهم بدون حاشیه ها باید دنبال خدمت بی منت به مردم و فداکاری برای انقلاب و مردم باشیم».

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899685

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی پور /غضنفری: در عوض رأی دادن به قالیباف، وعده خودرو و وام چندصدمیلیونی دادند/حبیب زاده: تکذیب می کنم
  • سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام