Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سد دامغان گفت: سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در تراز نرمال ظرفیتی بالغ بر 21 میلیون متر مکعب دارد که اکنون حجم ذخیره آب آن به 12 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد یحیایی نیا مدیر و کارشناس سد دامغان در گفتگو با تیتریک با بیان اینکه سد مخزنی شهید شاهچراغی در تراز نرمال دارای ظرفیتی بالغ بر 21 میلیون متر مکعب است، گفت: اکنون حجم ذخائر آبی آن به 12 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ورودی و خروجی سد مخزنی دامغان در طی سالیان اخیر به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه و غیر مجاز در بالا دست سد، به شدت کاهش یافته است، افزود: حجم ورودی در سال آبی 92_91 حدود 21 میلیون متر مکعب بوده و این رقم در سال جاری و در حال حاظر در تراز نرمال به 12 میلیون متر مکعب در مخزن سد می باشد.

یحیایی نیا با بیان اینکه تامین کننده اصلی آب سد دامغان، چشمه علی است، اظهار کرد: در مسیر چشمه تا سد سه روستای حقابه بر وجود دارد که اراضی زراعی و باغی خود را از آن تامین می کنند در پایین دست نیز 23 روستا و محله شهر از آب سد حقابه بر هستند که عمده حقابه آب چشمه علی مربوط به اراضی پایین دست می باشد.

کارشناس سد دامغان با بیان اینکه بخش مهمی از آب این شهرستان از چشمه علی دامغانتأمین می‌شود، گفت: از طریق نهر کبیر چشمه علی به داخلسد مخزنی شهید شاهچراغیسر ریز می‌شد، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود آب، اضافه برداشت روستاهای پایین دست چشمه‌علی دامغان و کاهش بارندگی، میزان آب چشمه‌علی امسال افت پیدا کرده است .

یحیایی نیا در خاتمه خاطرنشان کرد: با تعامل و همکاری مطلوب دستگاه قضایی و انتظامی شهرستان دامغان تعداد 5 بند غیر قانونی که در مسیر نهر کبیر چشمه علی دامغانتوسط متخلفین درست شده بود و آب را غیر قانونی به باغات خود هدایت می کردند تخریب شد و آب به جریان اصلی خود در نهر کبیر و مسیر سد شهید شاهچراغی بازگشت که با انجام این کار و تخریب بندهای غیرقانونی و بازگشت آب به جریان رودخانه چشمه علی دامغان، میزان آب ورودی به داخل سد، تا 250 لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشمه اصلی آبگرم معدنی «موییل» در ارتفاعات دامنه کوه سبلان

دریافت 113 MB کد خبر 6095759

دیگر خبرها

  • چشمه اصلی آبگرم معدنی «موییل» در ارتفاعات دامنه کوه سبلان
  • آشنایی با خانم معلم نخبه پژوهشی دامغانی
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • پیگیری اعطای زمین و تسهیلات مسکن در روستاهای دامغان
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • رفع بحران ناترازی انرژی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی