Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-30@09:56:28 GMT

مردی با صدای خش‌دار می‌گفت «خداحافظ»

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۶۲۳۷

مردی با صدای خش‌دار می‌گفت «خداحافظ»

گروه فرهنگ و هنر: امروز نهمین سالگرد درگذشت مردی است که سه بار مهمترین جایزه بازیگری در ایران را به خانه برده است.

به گزارش بولتن نیوز، خسرو شکیبایی در بیست و هشتمین روز تیرماه سال 1387، رخت تن را واگذاشت و سفر ابدی‌اش را آغاز کرد. او در عمر 64 ساله خود در 49 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد و در دوره‌ای حضورش در فیلم‌ها، به تضمینی برای فروش فیلم بدل شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت‌های جذابی از تولید خسرو شکیبایی، مردی که در خانواده محمود بود و در هنر خسرو خوانده می‌شد. می‌گفتند پدر وی همسر دیگری داشته است و مادر وی پس از دعا به درگاه خدا برای داشتن فرزندی سالم اما حتی سیاه، خسرو شکیبایی را از خداوند گرفته است.

شکیبایی فراز و نشیب‌های فراوانی را در عمر هنری خود پشت سر گذاشت. دوبله، تئاتر و البته سینما. نقطه درخشش شکیبایی در سینمای ایران، وقتی بود که در نقش حمید هامون، مقابل دوربین داریوش مهرجویی رفت. این فیلم که حتی در کارنامه هنری داریوش مهرجویی نیز فیلمی درخشان و خاص محسوب می‌شود، با اقبال بسیار مخاطبان و منتقدان و داوران جشنواره و ... روبرو شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در دستان خسرو شکیبایی قرار دهد.

شکیبایی به سنت مألوف ستاره‌ها تمایل چندانی به مصاحبه نداشت و می‌گفت: مصاحبه کردن مانند راه رفتن روی لبه تیغ است، می‌ترسم پایم ببرد و پایین بیفتم. ازاین‌رو مصاحبه‌های اندکی از وی وجود دارد. او مرد صحنه بود و ترجیح می‌داد روی سن تئاتر یا مقابل دوربین‌های تلویزیونی حرف‌هایش را بزند.

او در عمر هنری خود توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم‌هامون، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم کیمیا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم سالاد فصل را از آن خود کند. همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم اتوبوس شب نیز به وی تعلق گرفت.

از سینما تا تلویزیون

خودش درباره حضورش در تلویزیون روایت‌هایی دارد. در مصاحبه‌ای گفته بود: "بعضی‌ها به من می‌گویند به تلویزیون نرو یا کار در تلویزیون افت دارد. من می‌گویم مگر چند سال دیگر قرار است در سینما بازی کنم. ضمن اینکه به نظرم کار در تلویزیون تا حدودی مشکل‌تر است. شما باید جوری بازی کنی که تعدادی آدم که سرشان به کار و روزمرگی‌های خانوادگی گرم است متوجه شوند و با کار ارتباط وگرنه طبیعی است که هر تماشاگری بلیت می‌خرد و به سینما می‌رود برای تماشای فیلم؛ اما در تلویزیون ممکن است با بازی خوب و درستتان اعضای یک خانواده را دعوت کنید به تماشا دریک زمان مشخص. من با اعتماد کامل در تلویزیون بازی می‌کنم و در هر کاری که بازی می‌کنم این امیدواری وجود دارد که کار خوبی از آب دربیاید."

او در پربیننده‌ترین سریال‌های دهه هفتاد نیز نقش ایفا کرد. سریال خانه سبز که چند ماهی قبل از شبکه جهانی آی فیلم بازپخش شد، نقطه درخشان حضور وی در قامت یک بازیگر بود. سریالی خانوادگی به دستمایه‌های طنز که سبب شد بینندگان فراوانی برای دنبال کردن آن چهارشنبه‌ها پای تلویزیون بنشینند و داستان رضا و فرید و عمه و علی و ... را دنبال کنند. پیش‌ازاین نیز روزی – روزگاری جای خود را در خانه‌های ایرانی باز کرده بود.

شکیبایی در کارنامه هنری خود، کار با برجسته‌ترین کارگردانان نسل خود را در کارنامه داشت. داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی. بااینکه تا آخرین روزهای حیات پرکار بود اما در جایی از سینما گله کرده و گفته بود: چند سال پیش در جزیره کیش مشایخی را دیدم خیلی گله‌مند بود و می‌گفت: سینما دیگر متعلق به جوان‌هاست. آن زمان به این حرف اعتقادی نداشتم اما حالا یواش‌یواش دارم می‌فهمم که حرف درستی زده بود. انگار ما به سن و سالی رسیدیم که دیگر قصه نداریم. برخلاف بازیگران خارجی که تا وقتی توان دارند نقش‌های مختلف به آن‌ها پیشنهاد می‌شود و بازی می‌کنند. جک نیکلسون از جوانی تا حالا مطرح است. هنوز هم برایش نقش محوری می‌نویسند و هنوز هم از عهده نقش‌هایش برمی‌آید.

این هنرمند که سال‌ها از بیماری دیابت رنج می‌برد، در بیست و هشتمین روز از تیرماه، با صدای خش‌دار خود، واژه خداحافظی را زمزمه کرد و دیار فانی را ترک گفت. در آخرین مصاحبه‌اش از آرزویش برای بازگشت به صحنه تئاتر سخن گفت، اتفاقی که هر گز نیفتاد.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز سه‌شنبه ۱۱‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات

ساعت پخش زنده دیدار تیم‌های شمس آذر قزوین و پیکان در لیگ برتر همچنین بایرن مونیخ و رئال مادرید در لیگ‌های اروپا از شبکه سه و ورزش، سایت آنتن و آپارات مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدارهای مهم فوتبال امروز دنبال می‌شود که ساعت و لینک پخش همه این دیدارها در ادامه آمده است:

ساعت پخش زنده فوتبال امروز سه‌شنبه

لیگ برتر ایران (شمس آذر قزوین - پیکان) ساعت ۱۸:۲۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، شبکه ورزش

جام حذفی عربستان (الاتحاد - الهلال) ساعت ۲۱:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ قهرمانان اروپا (بایرن مونیخ - رئال مادرید) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌، شبکه سه

چمپیونشیپ انگلیس (کاونتری - ایپسویچ) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن

کد خبر 749227

دیگر خبرها

  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز سه‌شنبه ۱۱‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • استقلال می‌خواهد صدای کامیون‌ها را نشنود و راحت بخوابد!
  • صحبت‌های گزارشگر تلویزیون درباره اسرائیل وسط بازی فوتبال
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز دوشنبه ۱۰‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • ساعت پخش زنده بازی منچسترسیتی و ناتینگهام فارست از تلویزیون+ شبکه ۳ و آنلاین
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • ساعت پخش زنده بازی تاتنهام و آرسنال‌ از تلویزیون+ شبکه ۳ و آنلاین
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • بیانیه تند تراکتور علیه تلویزیون؛ چرا در مورد حق پخش چیزی نمی‌گویید؟
  • ساعت پخش زنده بازی منچستر یونایتد و برنلی از تلویزیون+ شبکه ۳ و پخش آنلاین