Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی سناریوی آمریکا برای مرحله پس از آتش بس در جنوب سوریه از امتیازات بزگ غرب به محور مقاومت حکایت دارد، به گونه‌ای که واشنگتن در ازای عدم حضور ایران و حزب الله، حاضر است مشروعیت دولت سوریه در این مناطق را بپذیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری الشرق الجدید در مقاله‌ای نوشت که راهکارهای رسیدن به توافق آتش بس در جبهه جنوب مشخص بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلوگیری از امتداد دامنه جنگ سوریه به اردن و رژیم صهیونیستی و جلوگیری از کشیده شدن التهاب موجود در فضای مناسبات روسیه و آمریکا به سمت درگیری‌های نظامی همان عواملی بود که آتش بس را باعث شده بود. همچنین مشخص است که موضوع مورد توافق یعنی توقف عملیات نظامی و راکد گذاشتن هر نوع عملیات نظامی ارتش سوریه به شرطی است که تثبیت توقف عملیات نظامی از طریق نظارت نیروهای روسیه انجام شود، چرا که دولت سوریه هر نوع مشارکت نظامی آمریکا در سامان‌دهی آتش‌بس را رد کرده است. دمشق معتقد است که آمریکا بر ضد دولت سوریه وارد عمل شده و موجودیتش در این کشور نه از سوی دولت سوریه بلکه از سوی شورای امنیت مشروعیت ندارد، این در حالی است که موجودیت نظامی روسیه در سوریه مشروعیت قانونی دارد.

برخی سایت‌های مخالف سوریه و روزنامه‌های غربی از جمله روزنامه لوموند فرانسه از سناریویی خبر می دهند که آمریکا با پشتیبانی اسرائیل و اردن به دنبال اجرای آن است. یک مسئول اردنی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس به این سناریو اشاره کرد و گفت که می‌توان مذاکرات را برای قرار دادن برخی مناطق تحت حاکمیت دولت سوریه انجام داد، اما این موضوع مرتبط با قدرت [دولت سوریه] در جلوگیری از توسعه حزب الله و ایران به سمت خط آتش بس در جولان و مرزهای اردن است.

به‌ عبارت ‌دیگر بر اساس این سناریوی آمریکایی امکان تقویت آتش‌بس و تعویق عملیات به شکل نهایی در صورت رسیدن به توافق برای محدود کردن استقرار نظامیان مسلح به نیروهای نظامی سوریه در خط آتش بس در جولان و مرزهای اردن وجود دارد، البته باید تضمین هایی ارائه شود که بر اساس آنها حزب‌الله لبنان و ایران در این مناطق موجودیتی نداشته باشند. شاید منظور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز همین بود که گفت در صورتی که هر توافقی به نفوذ ایران و حزب‌الله لبنان و پر کردن خلأ ناشی از آتش بس نینجامد، اسرائیل از این آتش بس استقبال می کند.

البته شکی نیست که برای رسیدن به توافق باید مسایل زیر حل‌ و فصل شود:

اول: میزان آمادگی برای پایان دادن به موجودیت تمامی جریان‌های مسلط در منطقه شامل توافق و تسلیم شدن آمریکا و اردن و رژیم صهیونیستی به انحصار موجودیت نظامی نیروهای سوریه در این مناطق در شرایط مختلف. به صورت کلی تبدیل آتش بس به توافق در صورت عدم وجود این شرط قابلیت اجرا ندارد.

دوم اینکه توافق مذکور به تقویت روند تجزیه در کشور منجر نشود و اجازه نفوذ رژیم صهیونیستی و سرویس‌های اطلاعاتی اروپا و آمریکا را در این منطقه ندهد. اگر طرف غربی برای تعامل با این شروط پافشاری نکند، آتش بس بوجود آمده به توافق نهایی منجر نخواهد شد. البته ممکن است استمرار آتش بس به نفع دو طرف باشد. ارتش سوریه از این طریق می‌خواهد نسبت به این جبهه آسوده باشد تا بتواند به جبهه‌هایی که اولویت بیشتری دارند، رسیدگی کند و طرف‌های آمریکایی اسرائیلی و اردنی نیز می خواهند جلوی وقوع یک درگیری بزرگ منطقه را بگیرند.

انتهای پیام/

R36346/P36446/S8,90,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۶۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزیر امور خارجه کشورمان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی - تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل شده است، عیادت کرد.

امیرعبداللهیان در این عیادت که با حضور کادر پزشکی مسئول درمان ایشان انجام شد، ضمن احوال‌پرسی از دیپلمات سوری، در جریان آخرین پیشرفت‌ها در وضعیت پزشکی و درمانی او قرار گرفت و برای ایشان از درگاه خدای سبحان شفای عاجل مسئلت کرد.

پیش از این، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی اسراییل به سفارت ایران در دمشق ضمن سفر به سوریه، در حاشیه برنامه ها، با حضور در بیمارستان مرکزی دمشق، به همراه فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه از این دیپلمات عیادت کرد.

به گزارش ایرنا، عصر دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ هواپیماهای رژیم صهیونیستی در جنایتی جدید، ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را هدف حمله موشکی قرار دادند که بر اثر این جنایت، سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار «محمدرضا زاهدی» و سرتیپ پاسدار «محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و پنج نفر از افسران همراه آنان به فیض شهادت نائل آمدند.

در پاسخ به این اقدام صهیونیست‌ها، ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک کشورمان که در روز ۱ آوریل ۲۰۲۴ در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکوم نمودن و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

کد خبر 848919 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • 8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق هشت زخمی برجای گذاشت
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • بلینکن: راه‌های دیگری به جای حمله به رفح وجود دارد
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • جزئیات توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای میان تل‌آویو و مقاومت فلسطین
  • آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس
  • جزئیات چارچوب توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه