Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:35:49 GMT

تحقیق اخوان درباره قرآن از بهترین تحقیقات اوست

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۸۱۷۳

تحقیق اخوان درباره قرآن از بهترین تحقیقات اوست

محمدکاظم کاظمی با بیان این‌که اخوان به لحاظ سنخیت فکری شاید با قرآن و گرایش‌های اسلامی همسو نباشد، گفت: یکی از بهترین و جامع‌ترین تحقیقات اخوان درباره آیاتی است که در قرآن کریم موزون افتاده است.

به گزارش ایسنا، این شاعر در نشست «کتاب‌خوان شعر» که با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب در پاتوغ کتاب مشهد برگزار شد، درباره معرفی مجموعه مقالات اخوان به نام «حریم سایه‌های سبز» اظهار کرد: یکی از اولین، آخرین و جامع‌ترین تحقیقات مهدی اخوان ثالث درباره آیاتی که در قرآن کریم موزون افتاده است، به شمار می‌رود که در ۶۰ الی ۷۰ صفحه آن‌ها را بیان می‌کند و شاعران مختلف از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اخوان ثالث یک گرایش نسبتا ملی و ایرانی داشت و فردی بود که با صراحت در آثار خود تسلط عرب در جامعه و فرهنگ عربی در جامعه ایرانی را نقد می‌کند و به جامعه قبل از ایران برمی‌گردد و به لحاظ سنخیت فکری می‌توان گفت شاید با قرآن و گرایشات اسلامی زیاد همسو نباشد اما عملا مقالاتی را می‌نویسد که آن‌ها را به علامه امینی تقدیم می‌کند.

کاظمی تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که هنگامی که فرد به مرتبه‌ای از معنویت برسد می‌تواند چنین مقالات باارزشی را خلق کند و از این جهت است که تحقیقات اخوان خشک و بی‌روح نیست و بیشتر افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

او افزود: اخوان شاعری بود که در کنار سرودن شعر، توانایی بسیار زیادی در نثر داشت به این معنی که نثر بسیار زیبا و پخته‌ای می‌نوشت و می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های نثر روزگار را آثار مهدی اخوان ثالث نام برد چراکه اگر در میان نثرهای ادبی، پژوهشی و تحقیقی دیگر جست‌وجو کنیم نثر اخوان یکی از بهترین نمونه‌ها است.

این شاعر و پژوهشگر اظهار کرد: با جرات و قاطعیت می‌توان گفت با وجود اینکه شاعران دیگری مانند شفیعی کدکنی، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و... نثرهای بسیار زیبایی داشتند و به لحاظ دانش و آگاهی نسبت به مبانی نثر، تاریخ ادبیات، بلاغت و نمونه‌های دیگر در مراتب بسیار بالایی قرار دارند اما هیچ‌کدام از آثار آن‌ها به زیبایی نثر اخوان نیست.

او با بیان این‌که نثر اخوان به قدری زیباست که حتی می‌تواند افراد کم‌حوصله را به سمت خود بکشاند، تصریح کرد: آثار نثر اخوان ثالث به گونه‌ای است که می‌توان از آن‌ها مطالب زیادی را آموخت و برای نوشتن بسیار موثر است، افرادی هستند که نوع نگارش آن‌ها متاثر از نثر مهدی اخوان ثالث است و این یکی از نکات بسیار برجسته او به شمار می‌رود.

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های اخوان وسعت اطلاعات و مطالعات عجیب این فرد در حوزه فرهنگ، دانش و ادب است و اخوان هم در حوزه ادبیات امروز منتقد دارد و هم این‌که در زمان خودش به شاعران نقد داشته و می‌توان از او به عنوان یک منتقد بسیار خوب یاد کرد.

او با بیان این‌که اخوان به عنوان یک منتقد مطرح نیست اما نمونه‌های بسیار جذابی در مجموعه مقالات خود دارد، گفت: وسعت عجیب اطلاعات او در ادبیات کهن شاخصه‌ مقالات او به شمار می‌رود.

این شاعر اضافه کرد: ادبیات دوره صفویه از جمله مقالاتی است که بسیار مطلع و آگاه به ادبیات کهن است؛ حتی مطالبی را که در ادبیات کهن نوشته بسیار کاربردی و مفید است و مطالعات و پژوهش‌های او بسیار کارآمد و آگاهی‌دهنده است و نسبت به جنبه‌های مختلف ذوقی، به ما نگرش می‌دهد.

او در ادامه گفت: اولین جلد از مجموعه مقالات اخوان در سال‌های بسیار قدیم نزدیک به ۵۰ سال پیش نوشته شده که دارای چند بخش مختلف مانند «گاهی فکر کردم» تاملات و تفکرات شاعر را بیان می‌کند و در چند یادداشت از تفکرات و تاملات خود سخن می‌گوید و یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه گشت و گذار است که در حوزه ادبیات و آثار دیگر شاعران را مرور می‌کند.

کاظمی بیان کرد: بعد از درگذشت مهدی اخوان ثالث یکی از یاران او مرتضی کاخی مابقی مقالات او را گردآوری و نیز منتشر می‌کند که «حریم سایه‌های سبز» از جلد دوم مجموعه مقالات اوست که در این مقاله به موضوعاتی مانند آگاهی و شناخت، نقد شعر و... پرداخته است.

***

مهدی آخرتی در ادامه این نشست به معرفی کتاب «بی‌چشم‌داشت» پرداخت و گفت: این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی شهرستان ادب در سال ۹۵ و در ۸۵ صفحه به چاپ رسیده و مولف این کتاب موسی عصمتی است. این کتاب دارای یک مجموعه غزل است که در انتها چند شعر سپید هم توسط شاعر سروده شده است.

او افزود: جلد این کتاب بسیار هوشمندانه طراحی شده و عنوان کتاب بسیار با مولف آن مرتبط است و تصویر روی جلد هم با عنوان کتاب بسیار ارتباط دارد.

این شاعر تصریح کرد: زبان موسی عصمتی چه در غزل و چه در دیگر آثار، زبانی بسیار صمیمی است و یک شکل تکامل‌یافته در این شعرها وجود دارد که مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند.

او اظهار کرد: در شعر سه نوع مخاطب وجود دارد؛ مخاطب توده، عام و خاص. مخاطب توده افرادی هستند که نه شعر می‌خوانند و نه علاقه‌ای به شعر دارند، مخاطب عام افرادی هستند که شعر را به صورت تخصصی متوجه نمی‌شوند اما می‌خوانند و بسیاری از مخاطبان از این دسته هستند و در آخر مخاطب خاص افرادی هستند که به صورت تخصصی شعر را نقد می‌کنند و باید گفت که این کتاب برای مخاطبان عام و توده مطلوب است.

آخرتی در ادامه گفت: این کتاب تنوع مضامین دارد و باعث می‌شود هر شعری را که می‌خوانیم بعد از اتمام آن سراغ شعر دیگر برویم و این نکته بسیار مثبتی است و ردیف و قافیه این کتاب هر چندکه نو نیستند اما مخاطب را خسته نمی‌کنند و حتی فرد را به طرف خود جذب می‌کنند.

این شاعر درباره چرایی موفقیت شعرهای اجتماعی در جذب مخاطب، بیان کرد: بعد از جنگ تحمیلی شاعران ما به درون‌گرایی روی آوردند و باید توجه داشت که برون‌گرایی در اشعار ما تنوع ایجاد می‌کند.

***

همچنین محمدرضا معلمی در این نشست به معرفی کتاب «راهبندان» پرداخت و افزود: می‌توان گفت که ما رباعی را به نام عرفان‌پور می‌شناسیم و دلیل استقبال بسیاری از شاعران از رباعی، اشعار میلاد عرفان‌پور است.

او افزود: عرفان‌پور اولین رباعی را در سن ۱۸ سالگی به چاپ رساند و بعد از آن، چند کتاب دیگر مانند «پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است»، «جشن فراموشی‌ها» و«بی‌خبری‌ها» را سروده است.

این شاعر خاطرنشان کرد: رباعی‌ها، زبان و نگاه این شاعر و نیز برون‌گرایی در شعر باعث شد تا استقبال زیادی از سوی مخاطبان نسبت به شعرها و مضامین متنوعی که می‌بینیم داشته باشد و موضوع رباعیات عرفان‌پور شامل عاشقانه، آیینی، خداشناسی و... است.

او افزود: کتاب «راهبندان» توسط موسسه فرهنگی شهرستان ادب چاپ شده و بیشتر مضامین این کتاب به عنوان کتاب اشاره دارد که از شش فصل با موضوعات و مضامین مختلف مانند هستی‌شناسی، رباعیات آیینی، مضامین عاشقانه و... تشکیل شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت. متن این شعر را به شرح زیر است:

«دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم‌

بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم»

کد خبر 748328

دیگر خبرها

  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • درخواست غزه از گوترش برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی درباره کشتار بیمارستان ناصر