Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:38:14 GMT

نارضایتی هندوانه‌کاران جوین از قیمت هندوانه

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۸۳۴۶

نارضایتی هندوانه‌کاران جوین از قیمت هندوانه

جمعی از کشاورزان هندوانه کار جوینی از کاهش شدید قیمت هندوانه ناراضی و مدعی شده‌اند پایین بودن قیمت هندوانه سبب شده هزینه‌های تولید محصول چندین برابر بیشتر از قیمت فروش باشد.

یکی از هندوانه کاران جوینی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: کاهش قیمت محصول هندوانه باعث زردی و خسارت به محصول شده و از طرفی دلالان نیز به خاطر افت قیمت تمایلی به خرید محصول ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی کریمی ادامه داد: هر سال 10 هکتار سطح زیر کشت هندوانه داشتم اما امسال با وجود اینکه فقط 2 هکتار سطح زیر کشت این محصول قرار دادم اما هزینه‌های اجاره آب، کود و کارگر تامین نشد.

این کشاورز با اشاره به اینکه سال گذشته هر کیلو هندوانه 4000 ریال از کشاورزان خریداری می‌شد، تصریح کرد: امسال هندوانه از کشاورزان کیلویی هزار ریال خریداری می‌شود و در بازار تهران و شهرستان‌‎ها بیش از 6000 ریال به فروش می‌رسد.

کریمی افزود: از مسئولان تقاضا داریم با ارائه برنامه و راهکار مانع ورشکستگی کشاورزان شوند.

یک کشاورز دیگر جوینی نیز گفت: قیمت خرید هندوانه آنقدر پایین است که حتی هزینه آبیاری محصول را تامین نمی‌کند، کشت بی رویه برخی محصولات در این شهرستان تعادل بازار در منطقه را به هم می‌زند و باعث زیان به کشاورزان می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هندوانه در استان‌های دیگر هم کشت و با اختلاف چند روزه نسبت به منطقه جوین و جغتای وارد بازار می‌شود، قیمت این محصول در منطقه جوین و در کشور به شدت کاهش می‌یابد.

قارزی کاهش صادرات محصول نسبت به سنوات گذشته، قیمت بالای حمل و نقل، به صرفه نبودن انتقال هندوانه به استان‌های مجاور و زیاد بودن دلالان و واسطه‌ها را از دیگر عوامل کاهش قیمت این محصول دانست.

وی با اشاره به ظرفیت شهرستان جوین در کشت محصولات زعفران، گل محمدی و انگور گفت: کشاورزان باید از کشت صیفی‌جات و شیوه سنتی به سمت کشت گلخانه‌ای و محصولات کم آب و پربازده حرکت کنند که مقرون به صرفه است.

کشت ارقام کم مصرف و پربازده برنامه جهاد کشاورزی جوین

مدیر جهاد کشاورزی جوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه کشت هندوانه نیاز به آب فراوانی دارد، گفت: با توجه به بحران آب و کاهش سفره‌های زیر زمینی شهرستان، کشت گونه‌های زراعی کم مصرف و پربازده متناسب با اقلیم منطقه و مدیریت مصرف بهینه و هوشمند شدن چاه‌های برداشت آب از برنامه‌های مهم این اداره است.

علیرضا هاشم آبادی اظهار کرد: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت محصول هندوانه از 1055 هکتار به 200 هکتار کاهش یافت و در نتیجه آن 3600 تن هندوانه از مزارع این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال گذشته 500 درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت هندوانه ارتباط مستقیم با جهاد کشاورزی ندارد، افزود: کشاورزان به جای کشت محصولاتی چون هندوانه که نیاز به آب زیادی دارد و زیان‌ده و محصول آن بیمه نمی‌شود به کشت دانه‌های روغنی کلزا و کنجد، پسته و زعفران روی بیاورند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۸۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید علی طاهری اطاق‌سرا اظهار داشت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور برنج‌های در انبار مانده کشاورزان را در دو ماه گذشته خرید و این اتفاق به افزایش قیمت برنج ایرانی انجامید.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید برنج اعلام شد

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبارها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبارها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مطلوب برنج‌کار برای هر کیلو برنج با وجود هزینه‌ای که باید برای کشت برنج خرج شود رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است، اما برای این قیمت تقاضایی وجود ندارد در نتیجه برنج‌کار مجبور است از سود خود کم کند تا بازار را از دست ندهد به نظر می‌رسد امسال برنج از برنج‌کار با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری شود.

طاهری از وضعیت خوب ذخایر آبی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برداشت همین وضعیت برقرار باشد و مشکل تامین آب نداشته باشیم.

وی در نهایت برآورد کرد که محصول برنج امسال از شالیزارهای مازندران به بیش‌تر از یک میلیون تن برسد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228858 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید