Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-03@03:59:57 GMT

حمل و نقل کانتینری فشرده تر می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۰۳۹۳

حمل و نقل کانتینری فشرده تر می شود

انتظار می رود روزهای تابستان برای آرامش برنامه ریزی شده باشند اما حمل و نقل جهانی کانتینری در حال تجربه بزرگترین تحولات است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ،برخی از این تحولات را جلوتر از اتفاق افتادنشان پیش بینی کردیم. ادغام کاسکو و OOIL که از چندی پیش شایعه شده بود سرانجام به حقیقت پیوست و در زمان وقوع چندان تعجبی را برنیانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت کشتیرانی کاسکو دلیل منطقی را برای جذب شرکت OOIL داشت. این شرکت در حقیقت با این اقدام رقیب خود را از صحنه بیرون کرد و در عین حال سومین کشتیرانی بزرگ دنیا شد. این اقدام برای خانواده تانگ نیز که دارنده شرکت کشتیرانی OOIL بود با به دست آوردن 6.3 میلیارد دلار، منطقی بود.
همانطور که پیش از این در خبرها دیدیم، مدیر عامل شرکت کشتیرانی NYK نیز برای اخذ مدیریت شرکت جدید Ocean Network Express که ادغامی از سه شرکت بزرگ ژاپنی است اقدام کرد. در این میان این شرکت با نام مخفف ONE از برقراری سرویس های جدید پس از گذراندن مراحل قانونی خود در سال آینده خبر داد.
به هر حال با ادغام کشتیرانی های ژاپنی و جذب OOCL از سوی شرکت کاسکو، صنعت حمل و نقل کانتینری کوچکتر از همیشه شده است. هم اکنون هفت کشتیرانی بر حمل و نقل کانتینری دنیا با جمعا 1.3 میلیون TEU ظرفیت ، تسلط دارند و هشتمین کشتیرانی نیز کمتر از نصف این ظرفیت را دارا است.
آیا فشرده شدن صنعت حمل و نقل کانتینری مهم است؟ برای حمل کنندگان بار، این امر به معنی رقابت کمتر و حق انتخاب کمتر است.
به هرحال ریسک هایی در این خصوص وجود دارد واین زمانی است که شرکت کشتیرانی مرسک با حمله سایبری مواجه می شود که این شرکت را به مدت یک ماه درگیر خود می کند به طوریکه بر طبق گفته های این شرکت، با این حمله سایبری، این شرکت مجبور به مدیریت 16 درصد کل تجارت دنیا به صورت دستی شد.
تصور اینکه این موضوع برای یک یا دو شرکت دیگر به طور همزمان اتفاق بیفتد به نظر دور از انتظار است همانطور که این اتفاق برای مرسک نیز دور از واقعیت بود.
نکته مهم این است که فشرده شدن شرکت ها، ریسک بیشتری در پی دارد و خطرات احتمالی را مهلک تر می کند.

عملیات بندری در اپراتور APM نرمال شد

تحلیلگران شرکت تامین کننده بار صنعت حمل و نقل کانتینری از تاثیر ناچیز حمله سایبری اخیر بر ترمینال های APM خبر دادند.
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت تامین کننده بار صنعت حمل و نقل کانتینری در کپنهاگ موسوم به SeaIntel، عملکرد ترمینال های APM را در کوتاه مدت عادی توصیف کرد و بر عدم تاثیر جدی بر نوسانات عملیات آن بعد از حمله سایبری اخیر تاکید کرد.
SeaIntl گفت: پس از حمله سایبری به ترمینال های APM عملیات مدیریت و جابه جایی بار برای چند روز متوالی سرعت کندی گرفت اما نرمال گزارش شد.
این گزارش ضمن اشاره به تاثیر جدیِ حمله سایبری اخیر به ترمینال های خاص ادامه داد: ترمینال های تمام خودکار مانند ترمینال Maasvlakte II در بندر روتردام هلند عملیات خود را به مدت یک هفته و به طور کامل متوقف کردند. در مجموع تاثیر این حمله بر عملکرد تمامیِ 68 ترمینال APM ضعیف اعلام شد.
در همین راستا، مدیر SeaIntl گفت: پس از حمله سایبری تا چند روز شاهد تاخیر در زمان رسیدن شناورها و طولانی شدن اقامت آنها در لنگرگاه بودیم اما این روال طبیعی است و علت آن تنها حمله سایبری نیست.
این درحالی است که در بدترین شرایط ایجاد شده در روتردام شناورها مجبور به تغییر مسیر شدند و مدت اقامت آنها به طور میانگین دو برابر شد و به سه روز رسید.

نرخ کرایه حمل فله برهای پاناماکس ثابت ماند

برغم فعالیت تجاری پایین تر، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس ثابت و پایدار باقی ماند
به گزارش گروه بین الملل مانا بازار فله بر پاناماکس در هفته گذشته روند کندی به ویژه در منطقه آتلانتیک به خود گرفت، اما نرخ کرایه حمل این شناور ثابت باقی ماند و کارگزاران هم چنان انتظار بروز یک جهش در هفته آینده را می کشند.براساس ارزیابی های مبادلات شاخص بالتیک، اجاره زمانی فله بر پاناماکس به هشت هزار و 575 دلار در روز سه شنبه هفته گذشته افزایش یافت، این رقم درهفته گذشته آن، هشت هزار و 575 دلار در روز بوده است.
علاوه بر این، شاخص بالتیک برای شناورهای پاناماکس با رشد پنج واحدی، از یک هزار و 62 واحد به یک هزار و 69 واحد ارتقا یافت.
یک کارگزار مستقر در سنگاپور گفت: بازار نسبتا در هفته گذشته آرام بود، اما علیرغم اینکه نرخ ثابتی به تثبیت نرسید، اما این بدان معنی نیست که نرخ کرایه ها روند نزولی را در پیش گرفته اند.
این گزارش در پایان به نقل از VesselsValue نوشت: دست کم سه فروند شناور پاناماکس با رنج سنی بین چهار تا 16 سال، در هفته گذشته دست به دست شدند، شناورها از هفت میلیون و 500 هزار دلار تا 15 میلیون و 200 میلیون دلار فروخته شدند.

احتمال پایان ادغام کشتیرانی های کانتینری!

موسسه مشاوره ای AlizPartners در آخرین گزارش خود از کاهش احتمال ادغام و خرید سهام بخش حمل و نقل کانتینری جهان در صنعت کشتیرانی خبر داد.
پس از آخرین خرید سهم شرکت کشتیرانی OOIL هنگ کنگ از سوی کشتیرانی کاسکو چین، احتمال می رود ادغام ها و خریدهای اصلی در بخش حمل و نقل کانتینری پایان یابد.
مدیر عامل دفتر AlixPartners در هنگ کنگ گفت: شرکت کشتیرانی کاسکو برای دستیابی به هم افزایی و برای حل خرید سهام OOIL هنگ کنگ به زمان نیاز دارد. این درحالی است که خطوط بزرگ و اصلی اقدامات مورد نظر خود را پیش از این انجام داده اند و دیگر نیازی به ادغام با دیگر خطوط کانتینری ندارند.
وی افزود: تا سال آینده شش خط کانتینری اصلی متشکل از مرسک دانمارک، MSC سوئیس، کاسکو چین، CMA CGM فرانسه، هاپاگ لوید آلمان و K Line،MOL،NYK (به عنوان یک خط) خواهیم داشت که با احتساب سفارشات جدید بیش از 70 درصد ظرفیت بازار را تامین خواهد کرد.
از سوی دیگر، سه شرکت دیگر در مقایسه با خطوط نامبرده بسیار کوچک هستند و اورگرین تایوان، یانگ مینگ تایوان و HMM کر? جنوبی را دربرمی گیرد، به ترتیب شش، سه و دو درصد از ظرفیت کانتینری جهان را تشکیل می دهد.
وی در ادامه ضمن اشاره به وجود دو خط بزرگ و یک خط کوچک در هر سه ائتلاف افزود: آیا دو خط بزرگ کانتینری نیازی دارند که شرکت های کوچک را در خود ادغام کنند؟
به بیانی دیگر، ائتلاف موسوم به 2M متشکل از دو خط حمل و نقل کانتینری مرسک و MSC است و خط هیوندای (HHM) کر? جنوبی را به عنوان خط کوچک در خود جای داده است که در واقع عضو رسمی این ائتلاف نیست اما در همکاری های استراتژیک برای انجام مبادلات خرید و فروش نقش قابل توجهی دارد.
ائتلاف اقیانوسیه نیز از دو خط بزرگ CMA CGM فرانسه و کاسکو چین به همراه اورگرین تایوان تشکیل شده است. همچنین، سومین ائتلاف موسوم به THE متشکل از هاپاگ لوید، سه خط کانتینری ژاپن و یانگ مینگ تایوان به عنوان خط کوچک تر است.
بر همین اساس، مدیر عامل موسسه AlixPartners گفت: چشم انداز ادغام شرکت های حمل و نقل کانتینری در جهت محدود کردن سهم بازار گامی به جلو برداشته است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۰۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حمله پهپادی یمن به کشتی سیکلادیس

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حمله هوایی آمریکا و انگلیس به شمال غرب یمن
  • فیلم/ حمله پلیس به دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضائیه از فرآیند امور در بزرگترین و تخصصی‌ترین بندر کانتینری کشور
  • امیری: بازی هفته بعد جدال مرگ و زندگی است/ یک امتیاز فاصله چیزی نیست که کنار بکشیم+ فیلم
  • فیلم/ حمله موشکی به بندر اشغالی ایلات
  • (ویدئو) حمله پهپادی یمن به کشتی سیکلادیس
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده MCS Aries در سلامت کامل هستند
  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده «MCS Aries» در سلامت کامل هستند