Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:48:38 GMT

کاهش 70 درصدی مراجعات به متخصصان با کمک خودمراقبتی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۰۸۹۸

کاهش 70 درصدی مراجعات به متخصصان با کمک خودمراقبتی

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان نقش خودمراقبتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی را موثر دانست و گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی متخصصان خودمراقبتی می‌تواند میزان مراجعات به متخصصین را تا 70 درصد کاهش دهد.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر یعقوبی در مراسم افتتاحیهدومین نشست کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان به مفهوم همیاری و خودمراقبتی به عنوان نیاز مهم جامعه امروز اشاره کرد و افزود:نهادینه کردنفرهنگ خودمراقبتی می‌تواند در هزینه‌های سنگین درمانی صرفه‌جویی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطوریکه بر اساس آمار متخصصان ایجاد خودمراقبتی صحیح تا 70 درصد از مراجعات به متخصصین را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در خودمراقبتی فرد باید بهکمک فعالیت‌های آگاهانه و هدفدار مراقب خودش باشد و این مراقبت چهار بُعد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را شامل می‌شود.

در ادامهدکتر ریاضی، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان همچنینمهمترین وظیفه کانون‌هایدانشجویی همیاران سلامت روان را آموزش مؤثر و سپس انتقال آموزش‌ها به سایرین دانست و افزود:اولین نشست دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان در آذرماه سال 1395 در دانشگاه تهران و همچنین اولین همایش کانون دانشجویی همیاران سلامت روان در اردیبهشت ماه 1396 در اردوگاه شهید باهنر در شهر تهران برگزار شد.

وی در ادامه تصریح کرد:توسعه کمی و کیفی کانون‌های همیاران سلامت در دانشگاه‌ها ضرورت است که در این کانون‌ها ابتدا باید آموزش موثر ارائه شود و این آموزش‌ها را به سایرین انتقال دهند.

دکتر ریاضی همچنین هدف از برگزاری همایش فوق رامشخص کردن چارچوب فعالیت‌ها برای سال تحصیلی آینده عنوان کرد و گفت:فعالیت این کانون‌ها بایددر سه سطح درون دانشگاهی، میان دانشگاهی و برون سازمانی برنامه‌ریزی شود. چرا کههدف اصلی کانون دانشجویی همیاران سلامت روان دستیابی بهجایگاهی است که در آن به تمامیدانشجویان آموزش دهد. در واقع ما به دنبال به فعل در آوردن و به منصه ظهور رساندن ظرفیتهای دانشجویان هستیم.

در ادامه این همایشدکتر پورمحمدی، رییسدانشگاه تبریز به تلاش‌های استاندار تبریز و موفقیت در خصوص جمع آوری و سروسامان دادن به افراد معتاد متجاهر در سطح شهراشاره کرد و گفت:تمامی مشکلات و آسیب‌ها را می‌توان با نگرش جمعی برطرف کرد، بنابراین باید اراده‌ای قوی برای حل مشکلات داشته باشیم و در جهت حل آنها تلاش کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد:طرح دانشگاه عاری از دخانیات دردانشگاه تبریز در حال اجرا است و باید با آگاهی‌سازی بسترهای اجرای جدی‌تر آن را فراهم کنیم.

رییس دانشگاه تبریز همچنین تاکید کرد: لازم استنگرش مراجعه به مشاوره و روانشناسیبه فرهنگ عمومی تبدیل شود.همچنین نباید مشکلات در جامعه را بهنجار قلمداد کنیم و بگوییم همه دارند سیگار می‌کشند.

به گزارش ایسنا،‌ دومین نشست کشوری دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان روزهای 24 تا 26 تیرماه جاری به میزبانی مرکز مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در دانشگاه تبریزبرگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلفیق هنر و مفاهیم هنری برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه اقدام ارزشمندی است که اداره سلامت شهرداری تهران آن را به شکل مطلوبی در سلامت شهر بوستان لاله اجرا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند.

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

دیگر خبرها

  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • بازسازی جت پرشر دیزل تجسم توان متخصصان بومی نیروگاه رامین اهواز
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند