Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیامک ره‌پیک روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان افزود: نوع تصمیمات شورا متضمن ویژگی هایی است که طبع ذاتی آن‌ها اقتضا می‌کند که کار کارشناسی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان موثر باشد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به این که تصمیمات شورای نگهبان ویژگی های متعددی دارد، ادامه داد: این تصمیمات موضوعات بسیار متنوع و پیچیده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ره پیک تاکید کرد: شورای نگهبان در نظارت تقنینی خود در تمام مسائل مختلف در مصوبات مجلس بررسی خود را اعمال می کند، بخش تصمیمات شورا هم بررسی اساسنامه ها و یا بررسی نامه های دیوان عدالت اداری می باشد که آنها هم مسائلی پیچیده ای است، نظارت انتخابات و موضوع صلاحیت ها نیز مورد توجه شورای نگهبان است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان در طول حیات خود از بعد از انقلاب 5 هزار پرونده را رسیدگی کرده و در موضوع صلاحیت های انتخابات هم 40 هزار پرونده در انتخابات بررسی شده است.
ره پیک اظهار داشت: شورای نگهبان جزء نهادهایی است که تصمیماتش قطعی است، البته اختلاف‌هایی میان مجلس و شورای نگهبان مطرح می‌شود که به صورت استثنائا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیماتی می گرفت.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: تمام تصمیمات شورای نگهبان معطوف به حفاظت از مبانی و ارزش های جمهوری اسلامی ایران است.
ره پیک تصریح کرد: غیر از این که 6 فقیه جامع الشرایط و خبره و 6 حقوقدان خبره در شورای نگهبان حضور دارند و تصمیم می گیرند، موضوع کارشناسی هم موضوعی اساسی است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: هم اکنون مراکزی که در شورای نگهبان کار کارشناسی و پژوهشی می‌کنند فعال هستند. قبل از هر جلسه در شورای نگهبان اظهارنظر این مراکز در اختیار اعضای شورا قرار می گیرد.
ره پیک گفت: علاوه بر وظایف ذاتی این مرکز پژوهشی مجمع مشورتی فقهی که در قم مستقر است، نکات و ملاحظات مهمی در مسائل پژوهشی مطرح می‌شود. در حوزه بررسی فقهی، حقوقی و سایر مباحث ما آمادگی کامل داریم که علاوه بر مصوبات موضوعات دیگری هم که اجراء می شود، مورد بررسی این مرکز پژوهشی قرار دهیم.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اضافه کرد: در طول حیات مرکز پژوهشکده شورای نگهبان شاهد بودیم که تحولات رو به بهبودی ایجاد شده است وبیش از هزار گزارش پژوهشی از طریق پژوهشکده به شورای نگهبان ارائه کردیم.
ره پیک ادامه داد: مجمع مشورتی فقهی در قم هم تاکنون بیش از 800 گزارش را ارائه کرده است. نظرات شورای نگهبان تصمیماتی است که متضمن استدلال های فقهی و حقوقی است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: در برخی از بیانات مقام معظم رهبری تاکید شده بود که این استدلال ها به عنوان منبع غنی فقهی و حقوقی منتشر شود که این کار در سطوح مختلف در حال انجام است.
ره پیک تاکید کرد: بخشی از نظرات شورای نگهبان مثلا درباره مصوبات به صورت نظر نهایی منتشر می‌شود و بخش دیگر مربوط به استدلال ها است که در پژوهشکده مورد توجه بوده. چندین جلد در این باره منتشر شده و این کار ادامه دارد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: نظرات مختلف شورای نگهبان از نظر فقهی و حقوقی جمع بندی شده و به عنوان استدلال منتشر شده. درخصوص مشروح مذاکرات شورای نگهبان هم باید گفت این کار در حال انجام است.
ره پیک ادامه داد: در دو یا سه سال اخیر در این باره سرمایه گذاری خوبی انجام شده، حدود 30 هزار صفحه از مشروح مذاکرات در حال آماده سازی است و مراحل آخر خود را طی می‌کند. بیش از 40 جلد از مشروح مذاکرات شورای نگهبان در حال آماده شدن برای انتشار است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تاکید کرد: کار دیگری هم که در حال انجام است این است که قبل از تصمیم نهایی طرح و لوایح و ارسال به مجلس همکاری های بین مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت و شورای نگهبان شکل گرفته که امر مفیدی است یعنی قبل از اینکه طرحی نهایی شود بررسی های مفیدی انجام شود این همکاری مدت زیادی است با مجلس بوده ولی با دولت هم اخیرا انجام شده است.
ره پیک اضافه کرد: پیشنهادی داریم مبنی بر این که بعضی از موضوعات مهم کشور مورد بررسی مقدماتی قرار گیرد و راه حل هایی برای آنها پیش‌بینی شود مانند انتخابات، بودجه و برنامه های پنج ساله که موضوعاتی است که در مجلس، دولت چالش هایی را ایجاد می‌کند.
ادامه دارد...
سیام**٩١٢١**3061**خبرنگار: سمیه لاری*انتشاردهنده: امیر کاردان راد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۱۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین، مهدی شمس‌آبادی امروز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: این استان دارای ظرفیت‌ها، ابنیه ها و آثار تاریخی ارزشمندی است که باید حفظ و حراست شود.

وی افزود: باوجود تمام ظرفیت‌های فعال شده، این امکان وجود دارد که برخی افراد اقداماتی در خصوص تخریب، جابجایی و یا انتقال آثار تاریخی به صورت غیرقانونی انجام دهند که هم به منظور جلوگیری از قاچاق آثار و هم در راستای انسجام بخشی، تسهیل و تسریع در امور حقوقی و قضایی پرونده‌های مرتبط به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سیستان و بلوچستان ضرورت دارد تا تدابیر ویژه‌ای داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در کنار این موارد، پرونده‌هایی در حوزه میراث‌فرهنگی وجود دارد که نیازمند بررسی تخصصی‌تر است که بر همین اساس و به پیشنهاد مدیرکل میراث فرهنگی استان، شعبه ویژه رسیدگی به این پرونده ها در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل می‌شود تا با سرعت، دقت و به صورت دقیق‌تر و در کوتاه‌ترین زمان مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار اظهار کرد: خوشبختانه همکاری و مساعدت دادستانی مرکز استان با این اداره کل قابل تقدیر بوده و همواره همراه و همیار این اداره کل در رسیدگی به امور بوده است که جای تقدیر دارد.

محمدهادی طهرانی‌مقدم افزود: در رابطه با حفاظت صیانت از ابنیه های تاریخی شاهد ترک فعل هایی هستیم که می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به این آثار که هویت ملی ما محسوب می‌شود وارد کند اما همراهی و همکاری دستگاه قضا در ممانعت و جلوگیری از این کار بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که با ورود جدی دادستانی و اقدام ارزشمند و موثر معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان به نتیجه مطلوب رسید پیگیری موضوعات مرتبط با خدمات بهداشتی و طهارت اسلامی و نظارت بر این موضوع در سطح استان بود که با دستور ویژه سرپرست معاونت حقوق عامه مرکز استان نتایج مطلوبی کسب شد که مورد تقدیر وزارت‌خانه نیز قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این نظارت ها باعث شد میزان شکایات در این حوزه کاهش یابد و شکایات، پیشنهادات شهروندان و مسافرین به سامانه ۰۹۶۲۹ در کمتر از ۲۴ساعت رسیدگی و پاسخ داده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال
  • صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان
  • حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
  • حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد 
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان
  • افزایش ۲۰ درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم
  • شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد