Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس حوزه علمیه خاتم گفت: امام صادق(ع) وارث مصباح امام حسین و کشتی سیدالشهدا گردید تا از طریق حوزه درس و بحث،علم و دانش تشیع را در مسند و جایگاه خود قرار دهد و شیعیان را به ساحل نجات برساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازطنین خاتم؛امام جعفر صادق (علیه السلام) در روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.

نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله است. شهادت آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، در ۶۵ سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی در شهر مدینه اتفاق افتاد و محل دفنش در قبرستان بقیع است.

کارشناس حوزوی و امور مذهبی در گفتگو با خبرنگارطنین خاتمبا تسلیت ایام شهادت پیشوای ششم شیعیان، اظهار داشت:زندگی گهربار امام جعفر صادق ( ع ) مصادف بود با خلافت خلفای بنی امیه و بنی عباس که هر یک به نحوی موجب تألم و تأثرآن حضرت شدند و سرانجام در دوران خلافت منصور دوانیقی در سن 65 سالگی به شهادت رسیدند.

مهم ترین اتفاقات حیات مبارک امام صادق علیه السلام

لیلا کشاورزی گفت: در دوره امام صادق علیه السلام جنگ میان بنی امیه و بنی عباس، قیام زید، قیام ابومسلم خراسانی، تنش میان حاکمان و ائمه معصومین علیهم السلام گسترش یافته است. لذا می توان مهم ترین اتفاق در دوره زندگی ایشان را همان درگیری و جنگ میان دو حکومت دانست.

فعالیت های سیاسی امام صادق علیه السلام

کارشناس حوزه درباره فعالیت های سیاسی امام صادق (ع) افزود:برخلاف تصورعمومی،حرکت امام صادق (ع) تنها در زمینه‏های علمی (با تمام وسعت و گستردگی آن) خلاصه نمی‏شد،بلکه امام فعالیت سیاسی نیز داشت، ولی این بُعد حرکت امام، بر بسیاری از گویندگان و نویسندگان پوشیده مانده است..

وی خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین فعالیت های سیاسی امام صادق (ع) را میتوان در تهدید مکرر دستگاه حکومت آن زمان بر علیه ایشان دانست که با وجود دوری امام از مرکز خلافت و سکونت درمدینه، باز هم از دست منصور عباسی امنیت و راحتی نداشتند.

کشاورزی گفت:منصورعباسی هفت بار امام را احضار که در همه این جریانات، تصمیم به قتل امام داشته است بنابراین میتوانیم بگوییم دلیل احضارهای مکرر ترس از فعالیت های سیاسی ایشان بود.

وی افزود: از دیگر فعالیت های سیاسی امام،اعزام نمایندگان به منظور تبلیغ امامت به مناطق مختلف،منع همکاری یاران و شیعیان با حکومت عباسی و برخورد لفظی با منصور عباسی بود.

امام صادق: رئیس مذهب شیعه

کارشناس حوزه علیمه خواهران خاتم اظهار داشت: امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه می دانند؛دلیل این موضوع این بوده است که در دوران ایشان دانشگاه شیعه پروری تشکیل و چهار هزار شاگرد زیر دست ایشان پرورش داده شد و آنان به صورت غیر مستقیم در شهرهای خود،باورها و احادیث را منتقل کردند.

وی افزود:در زمان امام صادق (ع) مبانی و اندیشه شیعی در بیشتر حوزه های سیاسی و اجتماعی و باورهای عقیدتی وجود داشت بنابراین در این دوارن امام صادق‌(ع) با توجه به آزادی نسبی پیش آمده به دلیل درگیری های داخلی امویان و عباسیان با پرورش 4000 شاگرد زبده، حیات بخش مکنب راستین محمدی(ص) و مذهب تشیع علوی گردید که از زمان امام علی (ع) در تنگنای اختناق و وادی خون و غارت و قتل عام به سر می برد.

کشاورزی خاطر نشان کرد:امام صادق(ع) وارث مصباح امام حسین و کشتی سیدالشهدا گردید تا از طریق حوزه درس و بحث،علم و دانش تشیع را در مسند و جایگاه خود قرار دهد و شیعیان را به ساحل نجات برساند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است

مراسم عزاداری شهادت صادق آل محمد (ص) امروز در سراسر کشور برگزار می‌شود و شب گذشته هم، در استان‌های کشور مراسم عزاداری برگزار شد.

یکی از مراسم‌هایی که قرار است امروز برگزار شود در میدان امام حسین علیه السلام تهران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مسئول برگزاری اجتماع طلاب و روحانیون استان تهران در برنامه «سلام خبرنگار» درمورد این اجتماع و عزاداری‌هایی که قرار است امروز در تهران برگزار شود، اظهار کرد: مراسمی در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود چراکه به مدت پنج سال است اجتماع روحانیون را داریم. ان شاءالله، امسال این مراسم با حضور طلاب و مردم پایتخت‌نشین با شکوه‌تر برگزار خواهد شد و آنها در این مراسم حضور خواهند داشت.

مسئول برگزاری اجتماع طلاب و روحانیون استان تهران مطرح کرد: چینش برنامه‌هایی که امسال در میدان امام حسین (ع) داریم به این شکل است که موکب‌هایی در سطح میدان امام حسین علیه‌السلام برقرار است و از مهمانان عزیز و عزاداران پذیرایی خواهیم داشت و علاوه بر این، بخش کلیپ و سخنرانی مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران و مسئول مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) را داریم و هر سال، از مداحان مختلفی برای اقامه عزا استفاده می‌شود که امسال نیز، از بزرگوارانی مثل حاج حسین هوشیار و حاج مجید شعبانی و حاج روح الله بهمنی بهره می‌بریم. ان شاءالله، عموم مردم و طلاب از این برنامه فیض کامل را ببرند.

این مراسم از ساعت ۱۷ بعد از ظهر امروز، شنبه ۱۵ اردیبهشت برگزار خواهد شد و با نماز مغرب و عشاء به اتمام خواهد رسید. 

او درمورد احیای حوزه در نگاه امام جعفر صادق علیه السلام گفت: احیای حوزه علمیه توسط امام جعفر صادق (ع) صورت گرفته به این دلیل است که تأسیس حوزه علمیه با اولْ پیامبر بود و تکمیل آن توسط نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله وسلم، حضرت محمد مصطفی (ص) صورت گرفت و بعد از پیامبر اکرم (ص) که نیاز به احیای حوزه علمیه وجود داشت ائمه اطهار (ع) به فراخور زمان و شرایطی که داشتند این کار را انجام دادند و در زمان امام جعفر صادق علیه السلام با توجه به شرایطی که وجود داشت به تربیت شاگردانی مثل ابوحمزه ثمالی، محمد مسلم و... پرداختند که اگر فقهای ما بخواهند فتوایی دهند و حکم شرعی صادر کنند وقتی برای این دو شاگرد امام جعفر صادق علیهم باشد موردتأیید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی ادامه داد: امام جعفر صادق علیه السلام احیای حوزه علمیه را داشتند و کسانی که به شرف مذهب جعفری مشرف می‌شوند به این دلیل است که احیاء‌گر آن امام صادق علیه‌السلام بوده‌اند و به همین دلیل، خودشان را مدیون حضرت علیه‌السلام می‌دانند. این در حالی است که دشمنان در همه ادوار تلاش کردند حوزه علمیه را بر اساس شایعه‌ها و حوادث مختلف تخریب کنند و در این دوران نیز، این مسائل وجود دارد و اگرچه در زمان امام جعفر صادق علیه السلام فضا مهیا‌تر بود. اما امام جعفر صادق (ع) احیای حوزه علمیه را به نحو احسن انجام دادند. به همین دلیل، حوزه علمیه خودش را مدیون امام جعفر صادق (ع) می‌داند و قواعد و اصول و نکات و روایاتی که از طریق شاگردان امام جعفر صادق (ع) به دست ما رسیده است. 

مسئول برگزاری اجتماع طلاب و روحانیون استان تهران عنوان کرد: یکی از توصیه‌های خاصی که امام جعفر صادق (ع) در فرمایشات خود داشته‌اند و برای همه انبیاء است و اگر همه طلاب و آحاد مردم به این بُعد توجه کنند خیلی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی ما حل خواهد شد و آن هم، بُعد عقل است. 

امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «اکمل الناس عقلا أحسنهم خلقا» «عاقل‌ترین مردم خوش‌خلق‌ترین آنهاست.» 

او افزود: در روایت دیگری است که محمد بن سلیمان دیلمی از پدرشان نقل می‌کنند: پدرم خدمت امام جعفر صادق علیه السلام رسید و عرض کرد: فلانی در عبادتش، فضلش، نماز شب و درس حوزه علمیه خواندنش، دین داریش و... فلان درجات را رعایت می‌کند و بسیار هم، اهل رعایت کردن است.

امام جعفر صادق علیه السلام پرسیدند: عقلش چطور است؟ 

دلیل این بیانات امام جعفر صادق علیه السلام به این خاطر بود که یکی از درجه‌های عقل، خودش را در حُسن خلق نشان می‌دهد.

محمد سلیمان دیلمی گفت: از عقلشان خبر ندارم. 

امام جعفر صادق (ع) فرمودند: ثواب و پاداش عملی که 

خداوند متعال برای عبادات می‌خواهند بدهند به اندازه عقول است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • مکتب کلامی امام صادق علیه السلام و امتداد آن تا عصر حاضر
  • آذربایجان شرقی عزادار صادق آل محمد
  • آیا امام صادق (ع) فقط گوشه‌ای می‌نشست و درس می‌داد؟
  • آذربایجان شرقی عزادار صادق آل محمد(ع)
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است
  • شهادت رئیس مکتب تشیع تسلیت باد
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری