Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@17:17:22 GMT

حوزه ICT نیازمند واکنش سریع همراه با تصمیم درست

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۲۶۳۷

حوزه ICT نیازمند واکنش سریع همراه با تصمیم درست

پول‌نیوز - یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم از فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند وظیفه‌ مسئولان حوزه فناوری اطلاعات را واکنش سریع همراه با تصمیمات درست در قبال این تغیرات تکنولوژیکی دانست.

سیدعلی اصغر بهشتی شیرازی- عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت، با تاکید بر اینکه باید در مقابل ورود تکنولوژی‌های جدید استراتژی‌های مشخصی داشته باشیم، اظهار کرد: فناوری‌های جدید دیر یا زود به هر حال وارد کشور می‌شوند اما نکته مهم این است تصمیم‌گیری درست مسئولان ما داشتن استراتژی برای برخورد دولت با آن فناوری است و باید بدانیم که اگر ما نتوانیم برای تکنولوژی‌های جدید تعیین تکلیف کنیم، برای ما تصمیم می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در ارتباط با فضاهای جدید فناوری‌ اطلاعات باید اولویت‌های ها را مشخص کرد و گفت: برخی از حوزه‌های تکنولوژیکی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خیلی کلان است که دولت باید در اینجا حمایت کند و برخی حوزه نیز سرمایه کمتری نیاز دارد که در اینجا شرکتهای خصوصی باید وارد عرصه شوند. همین‌طور برخی از حوزه‌های جدید ارتباطاتی و اطلاعاتی نیاز به بومی‌سازی دارند که این حوزه‌ها باید در اولویت قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت حوزه‌هایی از فناوری‌های نوین حرکت کنیم که امکان بومی‌سازی دارند، گفت: برای ارتقای برخی از حوزه‌ها و همکاری‌ با شرکت‌های بزرگ نیازمند داشتن شرکت‌های بومی و داخلی هستیم؛ برای نمونه برای همکاری‌ با شرکت عظیم گوگل ما باید که یک شرکت محلی داشته باشیم که برای رسیدن به این مهم بخش خصوصی باید وارد عمل شود.

مدیر کل مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اولویت‌های حاکمیتی در فضای الکترونیکی بیان کرد: ما در دانشگاه علم و صنعت پروژه پیام‌رسانی داخلی را مطرح و پیگیری کرده‌ایم چرا که معتقدیم نباید اجازه داد تا اطلاعات کاربران داخلی به خارج از کشور منتقل شود. در این راستا بخش خصوصی داخلی باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد و نباید در این حوزه‌ها به شرکت‌های خارجی اولویت دهیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای تقویت زیربناهای لازم اجرایی باید از بخش خصوصی کمک گرفت برای نمونه در حوزه صنعت تلفن همراه، دولت نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد در اصل توان دولت باید روی بخش‌هایی باشد که در آن محصول شرکت های خصوصی خریداری می‌شود چرا که می‌توان بخش خصوصی ر ا در حوزه‌ای خاص تقویت کرد.

این روزها بحث ورود فناوری‌های جدید به کشور خیلی داغ است. در صدر این فناوری‌ها اینترنت اشیاء قرار دارد که حوزه بسیار جذاب در حوزه فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی است و از طریق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم می شود؛ تصور کنید وقتی در یک روز گرم تابستانی در راه منزل هستید و برای خنک شدن خانه تان در هنگام ورودتان گوشی همراه خود را روشن و کولرتان را روی درجه خیلی خنک تنظیم کنید!؟

اصطلاح «اینترنت اشیاء» اولین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ بکار برده و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنیا معرفی گردید. اینترنت اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها امروزه در کشورهای توسعه یافته در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز در ایران مقدامات استفاده از آن به صورت تجاری فراهم نشده است.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با هدف حمایت‌ از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور و رفع نیازهای صنایع مرتبط با معدن، رویدادهای به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه و نوآورانه معدنی را  برگزار می‌کند.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از فرصت لازم برای ارائه دستاوردها و توانمندی‌هایشان به بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی بهره‌مند می‌شوند.

در قالب این رویداد، شرکت‌های بخش‌های خصوصی و دولتی، ضمن بیان نیازها و اقلام اولویت‌دار، با ظرفیت‌ها و محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در رویداد، آشنا می‌شوند.

یکی از لازمه‌های اصلی برای ارائه دستاوردهای دانش‌بنیان، برخورداری از سطح فناوری بالاتر از میانگین و راهبردی بودن آن است. این محصول یا خدمت می‌بایست یکی از نیازهای حیاتی و اساسی صنعت را تامین کند به طوری که در کاهش وابستگی به واردات و توانمندسازی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین در این رویداد ضمن تشریح و تبیین نیاز، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربردهای محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها بیان می‌شود.

محصولات دانش‌بنیانی که این رویداد ارائه می‌شوند می‌بایست در تولید پایدار، ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها کمک به بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی‌ها کمک کنند.

این فناوری‌ها در تولید انرژی‌های پاک، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات، بهبود تعمیر و نگهداری، ارتقای افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نقش خود را به اثبات برسانند.

بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و پیشرفته نظیر فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات و هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی، تحول دیجیتال، فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی و حفاظت از محیط‌زیست از اولویت‌های رویداد هم‌رسانی نیازهای فناورانه است.

در صورتی‌ که محصولی بومی‌سازی شده باشد، باید ضمن برخورداری از مزیت‌های تجاری و رقابتی از توانمندی رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه و قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی برخوردار باشد. ‌شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند با شرکت در این رویداد از فرصت برابر و مشابه با سایر شرکت‌ها برای ارائه و معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان و نوآورانه خود به صنایع بهره مند شوند و در مسیر تجاری‌سازی محصولات و خدمات خود قرار بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر بیش از حد به دیگران وابسته می شوید بخوانید
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • دیدگاه کارشناس در مورد قضاوت بنیادی فر در بازی نساجی و پرسپولیس
  • مشکل بارسا با نایکی: دعوا سر اسم لواندوفسکی!
  • اکوسیستم فناوری کشور زیر سقف «اینوتکس ۲۰۲۴»
  • سودان: امارات بیش از ۴۰۰ محموله سلاح و مهمات برای نیروهای واکنش سریع فرستاده است
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • سودان: چاد از طریق امارات به واکنش سریع کمک می‌کند