Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:56:18 GMT

چرایی عدول مخالفان دمشق از پیش شرط کناره گیری اسد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۶۵۲۲

چرایی عدول مخالفان دمشق از پیش شرط کناره گیری اسد

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بحران سوریه هنوز هم ادامه دارد و ناآرامی، کشتار و ترور آشناترین واژه ها برای مردم این کشور محسوب می شود. طی سال های اخیر بحران زیان های مالی و جانی جبران ناپذیر و بسیاری به مردم سوریه و منطقه تحمیل شده که ناشی از تحلیل نادرست غربی ها از اوضاع منطقه است.
در این شرایط، رویارویی جدی نیروهای محور مقاومت با تکفیری ها، طرح های دشمنان سوریه را ناکام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات میدان های نبرد نشان از این واقعیت دارد که ابتکار عمل در میدان ها در دست نیروهای مقاومت، ارتش سوریه و پشتیبانان نظام سوریه است.
محور مقاومت طی سال های اخیر موفق شده افزون بر افزایش سطح توانمندی و تجربه در میدان نبرد، خود را به عنوان واقعیتی انکارناپذیر در معادلات منطقه ای و بین المللی ثابت کند. پایداری مردم، ارتش و رهبران سوریه و پشتیبانان آن، سبب عقب نشینی مخالفان از موضع خود درباره براندازی نظام سوریه شد. آنها در گذشته به هیچ وجه حاکمیت سوریه را به رسمیت نمی شناختند و حتی حاضر نبودند به مدت کوتاهی با آن دولت وارد مذاکره و گفت و گو شوند.
پس از موفقیت‌های چشمگیری که ارتش سوریه در برابر گروه های تروریستی مسلح در خاک سوریه به دست آورده است، مواضع سیاسی برخی کشورها در برابر دمشق تغییر کرده و این کشورها پس از بستن سفارتخانه‌های خود در دمشق اکنون به طور غیرمستقیم قصدشان مبنی گشایش نمایندگی سیاسی در سوریه را اعلام کرده‌اند. رسانه های عربی در روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** تحول در برخی مواضع مخالفان نظام سوریه
تارنمای شبکه «المیادین» لبنان و روزنامه های «البناء» لبنان و «رای الیوم» چاپ لندن تغییر موضع مخالفان نظام سوریه را در کانون توجه قرار دادند.
روزنامه البناء به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی نوشت: فرانسه و آلمان قصد بازگشایی سفارتخانه های خود در دمشق پایتخت سوریه را دارند و با این هدف وابسته امنیتی خود را برای همکاری با دستگاه امنیتی سوریه درباره تروریسم به دمشق فرستاده اند. این تغییر موضع دیپلماتیک در شرایطی رخ داد که پاریس در چند سال گذشته در صدر کشورهایی بود که بر لزوم کناره گیری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت پافشاری می کرد. «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه به تازگی اعلام کرد این قابل پذیرش نیست که حل بحران سوریه را به کناره گیری اسد از قدرت ارتباط داد. ما این کار را در عراق و لیبی هم انجام دادیم اما پس از سپری شدن 5 سال و 10 سال با شرایط ناگوارتری از دوران رییس جمهوری پیشین روبرو شدیم.
این منبع دیپلماتیک تاکید کرد که اتحادیه اروپا آماده از سر گیری روابط با سوریه و در انتظار راه حل سیاسی است. این منبع چند علت را برای تغییر موضع فرانسه برشمرد.
این علت های عبارتند از: تنش میان اتحادیه اروپا و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، حل نشدن موضوع پناهجویان و تهدیدهای ناشی از حضور پناهجویان سوری برای امنیت اجتماعی و سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پذیرش این واقعیت از سوی دولتمردان غربی که وجود نهادهای دولتی سوریه برای حل مشکلات پناهجویان ضروری است، موفقیت ارتش سوریه در آزادسازی بخش های گسترده ای از کشور از کنترل داعش، ابراز تمایل دیرهنگام اروپا درباره لزوم ادامه فعالیت دولت سوریه به جای تلاش برای شکست دادن آن، درک این نکته که دوران سرمایه گذاری روی تروریسم با هدف سرنگون ساختن اسد به پایان رسیده است، وسوسه انگیز بودن طرح های مربوط به بازسازی سوریه و تمایل غرب برای مشارکت داشتن در این زمینه، تهدیدی که از سوی داعش و گروه های تروریستی جوامع اروپایی را تهدید می کند و تمایل غرب برای استفاده از اطلاعاتی که دولت سوریه و نهادهای امنیتی آن درباره تروریست ها دارند، آزاد سازی موصل و صحرای سوریه و نزدیک شدن زمان آزاد سازی الرقه و نیز پیش بینی ها درباره آزاد سازی دیرالزور تا آغاز فصل پاییز.
این منبع افزوده که با در نظر گرفتن چنین مسائلی، منطقی به نظر می آید که بازگشایی سفارتخانه ها گامی نخست در مسیر چرخش سیاست های اروپا درباره دمشق باشد.
روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: بحران روز افزون کنونی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یکی از نتایج پایداری ارتش سوریه و ساختارهای اصلی نظام این کشور در برابر طرح های تجزیه و تقسیم است. زمانی که کشورهای قطر و عربستان با وجود کمک های مالی و تسلیحاتی آمریکا و ترکیه در سرنگونی دولت سوریه با شکست روبرو شدند دودش به چشم خودشان رفت و اختلاف و تنش های سیاسی و قبیله ای میان آنها شعله ور شد. این تنش ها سبب شده است تا آنها دیگر فرصتی برای دخالت در موضوع سوریه نداشته باشند و نتوانند پشتیبان مخالفان مسلحی باشند که برای براندازی دولت مرکزی سوریه تجهیز می کردند.
عطوان نوشت: «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان که جمله معروفش یعنی «بشار اسد چه از راه دیپلماتیک و چه از راه گزینه نظامی باید از قدرت کنار رود» در تاریخ سیاسی به ثبت رسید، اما در پایان الجبیر این جمله را کنار گذاشت و اکنون وی از قطر که پیشتر همپیمان اصلی سعودی بود، می خواهد از موضوع سوریه کناره گیری کند.
رای الیوم افزود: دولت قطر مخالف حضور ایران در سوریه بود و امپراتوری رسانه ای خود را علیه تهران به کارگرفت و خواستار خروج همپیمانان اسد از خاک این کشور شد اما اکنون «تمیم بن حمد» امیر قطر با «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران درباره همکاری میان دو کشور بحث و گفت وگو می کند.
عطوان ادامه داد:‌ هیچ تحلیلگری،6 ماه پیش، پیش بینی نمی کرد موضع گیری کشورها درباره سوریه اینگونه دگرگون شود و خودِ اسد نیز چنین پیش بینی نمی کرد که روزی برسد دولت قطر را در کنار ایران و در فرسنگ ها فاصله از عربستان و امارات ببیند.
به نوشته تارنمای المیادین، همه هشدارها و تهدیدهای آمریکا برای دخالت نظامی در سوریه فراتر از یک جنگ رسانه ای نیست. حتی فرانسه که پیش از این از سرسخت ترین هواداران رویکرد آمریکا برای دخالت نظامی در سوریه بود، می گوید کنار گذاشتن اسد در صدر اولویت ها نیست. اکنون تهدید کردن سوریه از سوی نماینده آمریکا در سازمان ملل در مقایسه با پیروزی های سوریه و همپیمانان آن و پیام های سیاسی مسکو و دمشق بی ارزش است.
به نوشته تارنمای المیادین، به نظر می رسد ترامپ که در مناظره انتخاباتی خود با «کلینتون» گفته بود هرگونه درگیری نظامی با سوریه، به ناچار آمریکا را در برابر ایران و روسیه قرار خواهد داد اکنون به یاد همان اظهارات خود و بر سر عقل آمده است.
المیادین افزود: نشریه «فارین پالیسی» هم اظهارات «تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در برابر دبیر کل سازمان ملل را منتشر کرد. او در اظهارات خود گفته بود هدف از عملیات نظامی علیه ارتش سوریه تحقق اهداف تاکتیکی برای جلوگیری از حمله های شیمیایی و حمایت از نیروهای آمریکا است. هدف از این عملیات تضعیف دولت سوریه و تقویت مخالفان نیست. فارین پالیسی چنین اظهاراتی را نشان دهنده در تنگنا قرار گرفتن سیاست های آمریکا به شمار آورد. اظهارات تیلرسون نشان می دهد آمریکا آماده است پرونده سوریه را به روسیه واگذار کند.

** دست برتر ارتش سوریه در میدان های نبرد
روزنامه «الاخبار» لبنان و نشریه «المنار» فلسطین دست برتر نظام سوریه و همپیمانان دمشق در میدان های نبرد را مورد توجه قرار داد.
روزنامه الاخبار در گزارشی به قلم «حسن حردان» با عنوان «شاخص های پیروزی سوریه و سقوط طرح های آمریکایی» نوشت: تحولات میدان های نبرد سوریه نشان می دهد همه تلاش های آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر مبارزه با داعش و تلاش برای ترسیم خطوط قرمز در سوریه با شکست روبرو شده است. ارتش سوریه و همپیمانان آن در همه جبهه ها پیشروی های پرشتابی داشتند به طوری که تا مرزهای عراق پیشروی کرده و تهدیدهای آمریکا را نادیده گرفته و آمریکا را به چالش کشیده اند. تحولات میدان های نبرد و عرصه سیاسی و عکس العمل های قاطعانه نظام سوریه و همپیمانان آن در برابر دشمنی های آمریکا تحول راهبردی در روند جنگ علیه نیروهای تروریستی و حامیان آن به وجود آورده است. اکنون جنگ در آخرین مراحل خود است و نظام سوریه توانسته عمق این کشور را زیر کنترل خود در آورد و اکنون جنگ در اطراف مرزها در جریان است.
الاخبار در ادامه آورد: سوریه در یک قدمی بیرون راندن تروریست ها از کشور و اعلام پیروزی نهایی است. طرح ها و مانورهای آمریکا که خواهان برپایی منطقه حائل در مرزهای عراق و سوریه بود ناکام مانده است. عکس العمل ایران و روسیه در برابر حمله های پی درپی آمریکا به نیروهای ارتش سوریه حجم بالای چالش های آمریکا درباره حمله به سوریه و سنگ اندازی در مسیر پیشروی های ارتش در میدان های نبرد را نشان داد. این عکس العمل ها بار دیگر مانند سال 2013 میلادی که آمریکا را مجبور به چشم پوشی از حمله به سوریه ساخت، واشنگتن را با چالش روبرو کرده است. مسکو و دمشق با شمشیر کشیدن علیه آمریکا در سوریه ترامپ را وادار ساخته اند به مواضع صهیونیست ها تندرو در کاخ سفید پشت کند و بار دیگر گزینه بازی در لبه پرتگاه سوریه را نیازماید.
به نوشته الاخبار، «روبرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه سوم تیرماه در گفت و گو با روزنامه «الشرق الاوسط» اعتراف کرد که بازی به پایان رسیده و اسد پیروز شده است. «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین گزینه ها بسیاری برای ترامپ باقی نگذاشته است تا اصول بازی را تغییر دهد. آمریکا از سوریه عقب نشینی خواهد کرد، همان گونه که از عراق و لبنان عقب نشینی کرد.
به نوشته نشریه المنار، اگر پس از توافق آتش بس در جنوب سوریه دیده شد ترامپ احساس خوشحالی می کند، گمان نکنید او به دلیل به کار بستن راه حل های مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران سوریه لبخند می زند. بلکه او در برابر پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانان آن در منطقه تسلیم شده است. او اکنون پس از شکست خفت بار در سوریه برای حفظ آبروی آمریکا تلاش می کند. آمریکا نتوانست به بهانه ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه این مناطق را به کنترل خود در آورد. در شرق سوریه و در مرزهای عراق هم آمریکا ناکام ماند و نتوانست میان ارتش عراق و سوریه در این مناطق جدایی اندازد و گروه های تروریستی ورشکسته را گردهم آورد. همچنین آمریکا موفق نشد در جنوب سوریه مناطقی را زیر کنترل خود در آورد تا رژیم صهیونیستی را قانع سازد.

پژوهشم**9278**9279**خبرنگار: اصغر یوسفی**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کناره‌گیری وزیر اول اسکاتلند از سمت خود

 

به گزارش تابناک به نقل از الجزیره، وزیر اول اسکاتلند از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

«حمزه یوسف»، وزیر اول اسکاتلند، طی نطقی تلویزیونی از سمت خود اعلام کناره‌گیری کرد. 

وی طی این نطق گفت: «‌حاضر نیستم ارزش ها و اصول خود را معامله کنم یا صرفاً برای حفظ قدرت با کسی معامله کنم.»

یوسف افزود که تا زمان تصدی وزیر اول جدید در سمت خود باقی می‌ماند. 

دیگر خبرها

  • چرایی تشدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • تصاویری متفاوت از لحظاتی پیش از عملیات «وعده صادق»
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • کناره‌گیری وزیر اول اسکاتلند از سمت خود
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد