Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای اولین بار جزئیات جدیدی از داستان عزل ناگهانی محمد بن نایف ولیعهد قبلی عربستان و انتصاب محمد بن سلمان به جای او را منتشر کرد.

به نوشته رویترز، در شب 20 ژوئن (30 خرداد)، محمد بن نایف که در دو دهه گذشته یکی از مهره های قدرتمند در دستگاه امنیتی عربستان بود و پادشاه بعدی این کشور به شمار می رفت، برای دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان به طبقه چهارم کاخ پادشاهی این کشور در مکه احضار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یک منبع نزدیک به بن نایف، در این جلسه شبانه، ملک سلمان به او دستور داد که به خاطر اعتیادی که به داروهای آرام‌بخش پیدا کرده و بر تصمیمات و قضاوت‌های او تاثیر گذاشته است، به نفع پسرش محمد از ولیعهدی کنار برود.

به نوشته رویترز، اینکه آیا واقعا بن نایف به داروهای آرام‌بخش اعتیاد پیدا کرده است یا خیر از سوی هیچ منبعی تایید نشده است اما گفته می شود که او پس از سوء قصد نافرجامی که القاعده در سال 2009 علیه او انجام داد، به خاطر کاهش آثار جسمی و روحی آن به تجویز پزشک شروع به مصرف داروهای آرام‌بخش کرد.

با این حال، یک مقام ارشد سعودی در گفتگو با رویترز، معتاد بودن بن نایف به هر دارویی را به کلی رد و آن را ادعایی بی اساس برای برکناری بن نایف عنوان کرد. به گفته وی، ملک سلمان از مدتها پیش به فکر انتصاب پسر خود به مقام پادشاهی بود و مصرف داروهای آرام‌بخش از سوی بن نایف را بهانه ای قرار داد تا او را از سر راه پسرش کنار بزند.

کودتای خاموش بن سلمان علیه بن نایف

به گفته منابع نزدیک به بن نایف، طرح چنین درخواستی از او یک کودتای خاموش و از پیش طرح ریزی شده بود. بن نایف در اتاقی که تنها ملک سلمان و او در آن حضور داشتند، از شنیدن این درخواست شوکه شد و از پذیرفتن آن امتناع کرد چراکه او برسر برخی مسایل کلیدی از جمله جنگ یمن با محمد بن سلمان اختلافات جدی داشت و نمی توانست یک جوان 32 ساله را جانشین خود فرض کند.

با این وجود، به گفته یک منبع آگاه دیگر در دربار سعودی، همه چیز برای برکناری بن نایفاز قدرت از قبل آماده شده بود و مقاومت او نمی توانست تغییر در سرنوشت او ایجاد کند. به گفته این منبع، پس از مخالفت بن نایف با این درخواست، او به اتاق جداگانه ای در کاخ سلطنتی منتقل شد و تحت قرنطینه قرار گرفت. تلفن همراه او نیز گرفته شد و به او اجازه داده نشد با نزدیکان خود تماس بگیرد. حتی بادیگاردهای او نیز برای احتیاط بیشتر از قبل تغییر کرده بودند.

به گفته این منبع، همزمان با قرنطینه شدن بن نایف، اعضای شورای بیعت عربستان که متشکل از اعضای ارشد آل سعود است نامه ای از پادشاه دریافت کردند که در آن گفته شده بود به خاطر وضع سلامت بن نایف، خود را برای بیعت با ولیعهد جدید آماده کنند. با دستور پادشاه، از 37 نفر عضو شورا، 34 نفر از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید حمایت می کنند و مجددا با دستور پادشاه، فیلم موافقت آنها با ولیعهدی پسرش از طریق یک واسطه برای بن نایف ارسال می شود تا به کلی او را از مقاومت کردن در برابر خواست پادشاه دلسرد کند.

بن نایف شب را تا صبح در قرنطینه می گذراند اما به خاطر وضع جسمانی اش پیش از سپیده دم در برابر خواست ملک سلمان تسلیم می شود و به ماموری که در مقابل اتاق او ایستاده بود می گوید که می خواهد با پادشاه ملاقات کند. او در دیدار با ملک سلمان، با اکراه سند برکناری خود از قدرت را امضا و کاخ سلطنتی را ترک می کند.

به گفته منبع مذکور، بن نایف پس از بیرون آمدن از اتاق پاشاه، محمد بن سلمان را می بیند که با دوربینهای تلویزیونی انتظار او را می کشد و از این بابت شگفت زده می شود. این همان صحنه ای است که محمد بن سلمان، ولیعهد عزل شده را در مقابل دوربینهای تلویزیونی در آغوش میکشد و دست او را می بوسد چراکه کودتا با موفقیت به انجام رسیده بود.

بازداشت خانگی بن نایف

به گفته منایع نزدیک به بن نایف، او پس از برکناری از قدرت برای جلوگیری از حاشیه سازی در بازداشت خانگی قرار گرفته است. هیچ کس به غیر از اعضای نزدیک خانواده اش حق ملاقات با او را ندارد و ولیعهد معزول 57 ساله نیز برای دیدن هیچ کس به غیر از مادر سالخورده اش حق خروج از منزل را آن هم با همراهی نگهابان جدیدی که برای مراقبت از او گماشته شده اند، ندارد.

به گفته یک منبع دیگر نزدیک به بن نایف، او درخواست کرده است که به همراه خانواده اش برای اقامت دائم به سوئیس یا لندن برود اما ملک سلمان و پسرش با این درخواست مخالفت کرده اند.

پیام ویدئویی سلمان برای کناره گیری از قدرت آماده پخش است

به گفته یک منبع آگاه دیگر در دربار سعودی، محمد بن سلمان دیر یا زود به عنوان پادشاه جدید بزرگترین صادرکننده نفت در جهان معرفی خواهد شد. به گفته این منبع، ملک سلمان ماه جاری بیانیه انتقال قدرت به پسر خود «محمد بن سلمان» را در جلوی دوربین ضبط کرد تا در هر لحظه‌ای که لازم بود، آماده پخش باشد. برخی در دربار سعودی می گویند این پیام ویدئویی که در آن ملک سلمان از قدرت اعلام کناره گیری و پسر خود را به عنوان پادشاه آینده معرفی می کند ممکن است در ماه سپتامبر (شهریور یا مهر) از تلویزیون پخش شود.

پس از انتصاب ملک سلمان به عنوان پادشاه عربستان و قدرت گرفتن پسر او در دربار، بیشتر کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین المللی می دانستند که محمد بن سلمان پادشاه بعدی این کشور خواهد بود اما هیچ کس تصور نمی کرد مسیر رسیدن او به تخت پادشاهی با توجه به تعداد زیاد مدعیان تا این حد کوتاه باشد. بسیاری از کارشناسان غربی، روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و ارتباطاتی که محمد بن سلمان در این مدت با نزدیکان او و بویژه دامادش – جرد کوشنر – برقرار کرده است را در تسریع چرخه انتقال قدرت به او در عربستان دخیل می‌دانند.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • خوش و بش محمد صلاح با مویس، سرمربی حریف پس از به ثمر رسیدن گل دوم وست هم
  • این سکانس خلیل و سلمان در سریال نون خ پربازدید شد | ویدئو
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • (عکس) هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • (ویدئو) بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • (ویدئو) بازگشت پادشاه سابق مصر پس از ۷۲ سال غیبت