Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@21:45:10 GMT

هنر و تجربه فیلمسازان را جسور می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۷۵۸۰

هنر و تجربه فیلمسازان را جسور می‌کند

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی «چشم شب روشن»، اکبر نبوی در ابتدا ضمن گرامیداشت سالروز درگذشت خسرو شکیبایی، درگذشت حبیب‌الله کاسه ساز را تسلیت گفت و از وی به‌عنوان یکی از بدنه‌های اصلی سینمای دفاع مقدس یاد کرد.

وی همچنین عنوان کرد: گروه سینمایی هنر و تجربه در سینمای ما طی سال‌های اخیر با حمایت حجت‌الله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منتقد از شهرام مکری به‌ عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه نام برد و از وی پرسید: چه بحث‌ها و ضرورت‌هایی بین افرادی چون شما و جمال امید، هوشنگ گلمکانی، ایرج تقی پور، سیف‌الله صمدیان، جعفر صانعی مقدم و امیرحسین علم الهدی با حجت‌الله ایوبی به وجود آمد که گروه هنر و تجربه شکل گرفت؟

مکری کارگردان سینما در پاسخ نبوی گفت: من با دعوت در شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه حضور پیدا کردم و تا پیش از دعوت من به این شورا، سیاست‌هایی وجود داشت و من در جریان بازتاب این سیاست‌ها قرار گرفتم.

وی افزود: سابقه این گروه به ‌پیش از انقلاب هم می‌رسد چراکه در آن زمان چند بار تلاش‌هایی شده بود که گروه سینمایی برای نمایش فیلم‌هایی با عناوین مخاطب خاص و آسمان باز شکل بگیرد. راه‌اندازی گروه هنر و تجربه یک ایده قدیمی است و گروه فعلی تداوم بیشتری در جریان برقراری این سیاست دارد.

حجم فیلم‌های تولیدشده با سالن‌های سینمایی ما متناسب نیست

مکری اظهار کرد: تعداد تولیدات سینمای ایران با روند نمایش فیلم در ایران تطبیق ندارد که از دلایل عمده آن می‌توان به کمبود سالن‌های سینما اشاره کرد و حجم فیلم‌های تولیدشده با سالن‌های سینمایی ما متناسب نیست.

قرار گرفتن فیلم‌های باکیفیت در خارج از روند اکران، به راه‌اندازی گروه هنر و تجربه انجامید

وی در تکمیل صحبت‌هایش گفت: با افزایش حجم فیلم‌ها که شامل فیلم‌های مختلفی چون مستند، آماتور و فیلم‌های مخاطب خاص هستند، تعداد فیلم‌های اکران نشده بالا می‌رود و این شَک به وجود می‌آید که فیلم‌های باکیفیتی در خارج از روند اکران وجود دارند که بنا بر دلایلی امکان اکران و نمایش آن‌ها وجود ندارد؛ مجموعه این اتفاقات باعث شد تا سازمان سینمایی در دوره آقای ایوبی به این فکر بیافتد تا تلاش خود را برای اکران فیلم‌های خاص به کار گیرد و درنتیجه گروه هنر و تجربه شکل گرفت.

اهالی خانه سینما و اعضای شورای صنفی نمایش مخالف گروه هنر و تجربه نیستند

این فیلم‌نامه‌نویس تأکید کرد: اهالی خانه سینما و اعضای شورای صنفی نمایش از مخالفان گروه هنر و تجربه نیستند و نقد آنها به برخی از عملکردها بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در امر سیاست‌گذاری احتیاج به الگوهایی داریم و بیشترین الگوبرداری برای سینمای ایران ، تا به امروز از سینمای امریکا و فرانسه بوده است.

الگوبرداری ایوبی از CNC فرانسه برای راه اندازی هنر و تجربه

این کارگردان ادامه داد: حجت‌الله ایوبی با الگوبرداری از CNC (سازمان حمایت از سینما در فرانسه) ساختار گروه فیلم و تجربه در ایران را شکل داد که فراتر از سینما تِک است و سابقه شکل‌گیری آن از دهه ۵۰ است. در این سازمان فیلم‌های مناسبی برای نمایش هنر و تجربه مانند فیلم‌های باکیفیت که امکان رویارویی با مخاطب را پیدا نکرده‌اند، فیلم‌هایی که دستور زبان سینما را گسترش دهند، فیلم های کلاسیک، فیلم های مستند و فیلم‌های کوتاه وجود دارند.

مکری ادامه داد: وقتی ما تولید چنین فیلم‌هایی را داریم باید شرایطی را برای نمایش آن‌ها فراهم کنیم. از طرفی دیگر وقتی سیاست‌های سینمایی ایران به این سمت گرایش پیدا می‌کند که ما به‌ جای حمایت دولت در تولید به حمایت پس از تولید بپردازیم، می‌توانیم به روش‌هایی چون افزایش سالن‌های سینما و حمایت از پس از تولید اشاره‌کنیم.

وی درباره تعداد سینماهای گروه هنر و تجربه گفت: این گروه ۴ سالن اصلی تهران در سینما فرهنگ، موزه سینما، خانه هنرمندان و پردیس کوروش دارد و در سالن چارسو نیز به‌تازگی سانسی برای این گروه اضافه شده است.

در ادامه همایون اسعدیان پیرامون سیاست گذاری انجام شده برای راه‌اندازی گروه هنر و تجربه گفت: دغدغه اصلی همه اهالی سینما این است که مبادا گونه‌ای از سینما غالب شود و عرصه را بر گونه‌های دیگر تنگ کند، این ربطی به هنر و تجربه ندارد. زمانی که یک فیلم کمدی در سینما با استقبال مواجه می‌شود باعث خوشحالی و درعین‌حال نگرانی برای اهالی سینما است زیرا این سوال برایشان مطرح می‌شود که آیا این امر ما را به سمتی می‌برد که امکان اکران فیلم‌هایی که این‌گونه نیستند، سخت شود؟

شکل گیری گروهی مثل هنر و تجربه در همه جای دنیا به حمایت دولت نیاز دارد

وی ادامه داد: ما باید شرایط تنفس را چه برای آثار سینمایی با هرگونه نگاه و چه برای مخاطبان که خوراک‌های مختلف دارند فراهم کنیم. در این عرصه ما نباید وارد بحث کمّی شویم بلکه باید کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار دهیم و شکل‌گیری گروه‌هایی مانند هنر و تجربه در همه جای دنیا به حمایت معنوی دولت نیاز دارد.

کارگردان «طلا و مس» بیان کرد: حدود ۱۰ سال پیش که در شورای صنفی اکران بودم، با تعداد زیادی از فیلم‌ها آشنا شدیم که امکان اکران آن‌ها در سینما نبود و هرسال به تعداد آن‌ها افزوده می‌شد. از همان زمان، ما به این فکر افتادیم تا کاری کنیم که این فیلم‌ها نیز به اکران برسند ضمن اینکه گروه هنر و تجربه تا حد زیادی به علت نوع سازماندهی در این راستا موفق بود.

نمی توانیم در برابر انبوه تولیدات بی تفاوت باشیم

وی خاطرنشان کرد: جهش فناوری فیلم‌سازی را سخت کرده و ما با انبوهی از تولیدات روبرو هستیم که نمی‌توانیم در برابر آن‌ها بی‌تفاوت باشیم. زمانی که این گروه راه‌اندازی شد، در بخش اکران عام، طی ۲ سال گذشته حدود صد فیلم بار خود را از روی اکران برداشت.

اکران ۷۶ فیلم دارای پروانه نمایش در گروه هنر و تجربه تا پایان اسفند ۹۵

در ادامه کارگردان فیلم «ماهی و گربه» آماری در رابطه با فعالیت‌های هنر و تجربه ارائه داد و عنوان کرد: تا پایان اسفند سال ۹۵گروه هنر و تجربه ۷۶ فیلمی که دارای پروانه نمایش سینمایی بودند اکران کرد و این‌گونه آثار مسیر قانونی تولید فیلم را طی کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تداوم گروه هنر و تجربه خوش‌شانسی است که در مواجهه با بعضی از آدم‌ها داشته است؛ که می توان برای مثال به همسویی جریان قالب خانه سینما و همسویی جریان قالب شورای صنفی نمایش اشاره داشت.

مفتخریم که حق اقلیت را در یک جامعه اکثریت رعایت می کنیم

این عضو شورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه گفت: ما باید مفتخر باشیم حق اقلیت را در یک جامعه اکثریت رعایت می‌کنیم چراکه فیلم‌های مخاطب خاص تعریف اقلیت را در شکل سینمای اکثریت پیدا می‌کند.

مکری بیان کرد: حتی افرادی که به جریان اقتصادی سینمای هنر و تجربه معترض هستند باید دقت کنند که اگر مسیر هدایت چنین فیلم‌هایی وارد جریان اصلی سینمای ایران شود، جریان اقتصادی مدنظر چقدر می‌تواند ضربه ببیند؟

در ادامه نبوی فیلم «گاو» داریوش مهرجویی را در حوزه سینمای داستانی حرفه‌ای، اولین فیلم تجربی جدی سینمای ایران دانست و فیلم «باد ما را خواهد برد» مرحوم عباس کیارستمی را در رده فیلم‌های تجربی برشمرد و عنوان کرد که آیا آثار تجربی قابلیت حمل این بار معنایی سنگین را دارند و آیا یک هنرمند به تجربه جدیدی در این نوع آثار دست خواهد زد؟

کارگردان فیلم «یک روز بخصوص» در پاسخ به این سوال نبوی گفت: متاسفانه در نام‌گذاری‌ها نامی را انتخاب می‌کنیم که به تبعات آن در سینما فکری نمی‌کنیم لذا نام هنر و تجربه باری را دارد که این فیلم‌ها ندارند.

وی افزود: فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری تجربه زبانی ارزشمندی است. وقتی فیلم‌هایی که در اکران عمومی نمی‌توانند مخاطب داشته باشند، از نگاه من فیلم های آماتور و با ساختارضعیفی هستند ولی باید نشان داده شود، همچنین باور من این است که وقتی به‌طور مثال علیرضا داود نژاد با موبایل به بازار می‌رود و فیلمی تهیه می‌کند یعنی در حال تجربه زبانی است و این اتفاق در همه جای دنیا مرسوم است.

فیلم «گاو» داریوش مهرجویی مدل جدیدی از سینما را در ایران کلید می‌زند

مکری نیز در پاسخ این سوال نبوی که وقتی یک گروه سینمایی با این مفهوم بلند به وجود می‌آورد آیا به فکر عوارض آن‌هم بوده است، گفت: بعد از انقلاب روایتی وجود دارد که فیلم «گاو» داریوش مهرجویی کلیدی می‌شود برای اینکه در سینمای بعد از انقلاب مدلی از سینما امکان حیات پیدا کند و آنچه قبل از سینما جریان اصلی سینمای ایران بوده از حیات بازمی‌ایستد و از طرف دیگر بعد از انقلاب نمایش فیلم خارجی ادامه پیدا نمی‌کند.

چگونه می‌توان فیلم با ساختار آمریکایی اما با مدل ایرانی تولید کرد؟

مکری در تکمیل حرف هایش افزود: در سال‌هایی عده ای دیگر در سینمای ایران گفتند اگر جای جریان اصلی را خالی کنیم چگونه می توانیم فیلم هایی با معیارهای ملی و اسلامی و انقلابی تولید کنیم؟ این موضوع بین موافقان و مخالفان آن‌ مورد بحث قرار گرفت که امروز آنچه ما به‌ عنوان سینمای تجربی می‌شناسیم ریشه‌ای در آن دوران دارد و این سوال مطرح است که چگونه می‌توانیم فیلم با ساختار آمریکایی اما با مدل ایرانی تولید کنیم؟!

اسعدیان در ادامه این بحث گفت: جریان سینمای بعد از انقلاب کاملا مشخص است. تعدادی از فیلم‌سازان جوانی مانند علیرضا داوودنژاد و سیروس الوند که قبل از انقلاب هم کارکرده بودند، بعد از انقلاب همان سینمای بدنه کلی را با همان ساختار ادامه دادند و اگر شعار انقلابی در آثار داده شده، به این معنا نیست که سینمای ما زبان جدید دارد برای مثال می توان به فیلم «شیلات» اثر مرحوم میر لوحی اشاره کرد.

وی ادامه داد: جریان دیگری در بنیاد فارابی به رهبری آقای سید محمد بهشتی ایجاد شد که در آنجا بسیاری از فیلم‌سازان همین زبان را برگزیدند که به عنوان نمونه می‌توان به «آن‌سوی مه» به کارگردانی منوچهر عسگری نسب اشاره داشت که فیلمنامه آن بر عهده سید محمد بهشتی بود و تجربه ناموفقی بود.

کارگردان سریال «بچه‌های خیابان» تصریح کرد: این نوع نگاه که ما زبان جدید سینمایی را تجربه کنیم در دهه اول نداشتیم.

سینمای تجربی، سینمایی است که کاری نوآورانه در زبان انجام می دهد

شهرام مکری نیز اظهار کرد: وقتی در رابطه با واژه سینمای تجربی صحبت به میان می‌آید به معنای سینمایی است که سعی در انجام کار نوآورانه در زبان سینما دارد.

اسعدیان گفت: بدنه اصلی سینما را سینمای سرگرمی تشکیل می‌دهد اما من به‌شخصه برای سرگرمی به سینما نمی‌روم و خوراک فرهنگی نیز می‌خواهم و فیلم‌سازانی با این طرز فکر باید وجود داشته باشد تا اینگونه فیلم ها را بسازند اما با این تعابیر با حرکت‌هایی که به‌اشتباه می‌رویم، شرایطی فراهم می‌کنیم که دچار توهم شویم و وزن خود را گُم کنیم و این امر سبب اختلافاتی می‌شود . اگر هرکس سر جای خود قرار بگیرند اختلاف به وجود نمی‌آید.

تنها راز موفقیت گروه هنر و تجربه نمایش فیلمهای خوب در آن است

مکری نیز ارزیابی خود را نسبت به آثاری که در سینمای هنر و تجربه ساخته‌شده بیان کرد و افزود: در دوره‌ای که سومین شماره نشریه هنر و تجربه منتشر شد قرار بود مقاله‌ای با این موضوع بنویسم که این گروه چه قله‌هایی را فتح خواهد کرد؟ من تنها راز موفقیت این گروه را این دانستم که فیلم خوب در آن به نمایش درآید و الا شرایط کمی از نظر من اتفاق مثبتی نیست.

وی به آمار بالای نمایش فیلم‌های گروه هنرتجربه که عددی بالغ بر۴۶۲ فیلم دارای پروانه ساخت که بازبینی شده بودند اشاره کرد و اظهار کرد: از این میان حدود ۲۰۰فیلم به معنای واقعی قابلیت اکران در این گروه را داشت.

فشار فیلمهای پشت اکران در هنر و تجربه را کم کرده‌ایم و تعداد نمایش فیلم‌ها پایین می‌آید

کارگردان مستند «اردک آبی» ادامه داد: فشار فیلم‌های پشت اکران را کم کرده ایم و برنامه بلندمدت ما این است که تعداد نمایش فیلم‌ها را پایین آوریم.

کارگردان «گربه ماهی» سینمای ایران را به صنعت خودروسازی تشبیه کرد که نیازی را بدون رقیب خارجی تامین می کند و برای این منظور سالن سینما کم و ترافیک آن زیاد است.

محافظه کارم و هنر و تجربه به من جسارت می دهد

در ادامه گفتگو اسعدیان خود را بسیار محافظه‌کار و سینمای هنر و تجربه را مکانی دانست که قرار است جسارتی را که وی ندارد به او بدهد.

وی افزود: وقتی می‌بینم علیرضا داوود نژاد با این سن جسارت‌هایی دارد می‌گویم که او سینما را پیش می‌برد و افراد محافظه‌کار مثل من برخلاف این هستند.

نگاه به هنر و تجربه فقط این نباشد که ۱۰۰ فیلم را اکران کردیم

کارگردان «مرد آفتابی» ادامه داد: نیاز است در جاهایی دانشکده‌های سینمایی آموزش هایی دهند و در جایی دیگر دولت حمایت کند که شاید از میان افرادی که فیلم آماتور و یا تجربی می سازند، اتفاق خوبی برای من نوعی بیافتد. اگر هنر و تجربه خارج از این کارکرد باشد که فقط دلمان خوش است که صد فیلمی که در سال نمی توانستیم اکران کنیم، به اکران درآمد تمام شد.

اسعدیان ابراز داشت: این بدترین نوع نگاه به گروه هنر و تجربه است؛ که فکر کنیم سالی حدود ۱۰۰ فیلم را از حوزه اکران خارج کردیم.

هنر و تجربه باید جسور باشد و مشکل فعلی سینمای ایران تلاش برای تولید فیلمسازهای شبیه به هم است

مکری تکمیل کرد: من نیز فکر می‌کنم سینمای هنر و تجربه باید جسور باشد و پیشنهادهایی به جریان اصلی سینما بدهد مثل سینماهای مستقل فرانسه و آمریکا. این جسور بودن نیازمند تشویق ما و فراهم کردن فضای لازم است. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر سینمای ایران دچار آن است سعی سینما برای تولید فیلم‌سازهای شبیه به هم است.

وی تصریح کرد: ما در انتخاب بازیگران، فیلم‌سازان و داستان‌ها جسور نیستیم. هنر و تجربه این جسارت را به وجود می‌آورد و آن را پرورش می‌دهد.

این فیلمساز در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که به گروه هنر و تجربه عنوان دولتی را می‌دهند، چه منظوری دارند؟ آیا منظور آنها این است که این گروه تحت حمایت دولت است؟یا گروهی است که برای دولت تبلیغات می‌کند؟ در حدود صد فیلمی که در گروه هنر و تجربه پخش‌شده ،آمار شگفت انگیزی به دست آمده که کمترین تعداد تهیه‌کنندگان دولتی وجود داشتند.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندبال ایران در مسیر توسعه قرار دارد

کارشناسان هندبال معتقدند کمبود تجربه ما نسبت به تیم‌های اروپایی موجب شده است تا کار سختی را در جهان داشته باشیم و این اختلاف را می‌توان با اردوهای تدارکاتی پی‌درپی و نزدیک بهم تا حدودی جبران کنیم. برخلاف جهان ما در آسیا تجربه خوبی داریم و می‌توانیم عملکرد بهتری را در آسیا از خود به نمایش بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیست‌وچهارمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جوانان دختر جهان از سی‌ام خرداد تا دهم تیر به میزبانی مقدونیه شمالی برگزار می‌شود. تیم‌ملی هندبال جوانان دختر کشورمان در گروه A این رقابت‌ها قرار دارند و با رومانی، هلند و برزیل هم‌گروه هستند.

ملی‌پوشان دختر کشورمان در نخستین دیدار خود مقابل هلند صف‌آرایی می‌کنند، در دومین دیدار خود به مصاف رومانی رفته و در آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی مقابل برزیل به میدان می‌روند. دو تیم برتر هر گروه برای کسب رده‌های اول تا شانزدهم راهی مرحله اصلی می‌شوند و دو تیم سوم و چهارم هر گروه برای کسب رده‌های شانزدهم تا سی و دوم به مرحله پرزیدنت کاپ می‌روند.

برای رقابت با اروپا زمان نیاز داریم

آزاده گیلانی، کارشناس هندبال در رابطه با فاصله هندبال ایران با کشورهای اروپایی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تجربه‌ای که در مسابقات جهانی دوره گذشته در کشور اسلوونی داشتم تیم ما برای اولین بار در این رده سنی جوانان در مسابقات جهانی حضور پیدا کرده بود، به‌طور واقع از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی خوب بازی کردند، اما تجربه ما نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است.

وی می‌افزاید: ما در آسیا می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و جزو چهار تیم باشیم، اما برای رقابت با اروپا هنوز به حد مورد نیاز نرسیده‌ایم. کشورهای اروپایی هندبال را بسیار سرعتی، مدرن و با تمرکز و دقت بالا در سیستم‌های دفاعی شناور بازی می‌کنند و هندبال‌شان از ما جلوتر است. زمان می‌برد تا ما بتوانیم این فاصله را جبران کنیم چرا که سال‌های حضور ما در این میادین بسیار کم است، به‌طور حتم با تداوم داشتن حضور ایران در این میادین جهانی ما به درجه‌ای از تکامل برسیم که بتوانیم بسیار راحت جزو ۱۶ تیم صعود کننده باشیم و بتوانیم یک مقام آبرومند را در این مسابقات کسب کنیم.

کارشناس هندبال عنوان می‌کند: بازیکن‌ها می‌توانند از تجربیات مربی‌های تحصیل کرده خود بهره ببرند. از بحث رسانه‌ها برای کم کردن فاصله هندبال ایران با هندبال مدرن می‌توانند استفاده کنند، زمانی که ما بازیکن بودیم این بستر فراهم نبود و ما فقط به دانش خود مربی اکتفا می‌کردیم.

قد؛ ملاک کاملی برای بازیکنان نیست

وی تصریح می‌کند: از لحاظ دیدگاه و فلسفه مربی‌گری بچه‌هایی که در این نسل ورزش می‌کنند از ما جلوتر هستند، اما از لحاظ فیزیک بدنی، تیم‌ملی دهه ۸۰ به‌شدت قد بلند بود و میانگین قدی بالاتری از ۱۷۰ سانتی‌متر داشت، اما اکنون این اتفاق خیلی مشهود نیست. از نظر من در هندبال نباید قد بلند ملاک باشد چرا که شاهد هستیم که تیم کره با میانگین قدی ۱۶۰ وارد مسابقات می‌شود، اما بهترین نتایج را کسب می‌کند و همه این‌ها به‌خاطر هماهنگی، مربیگری و تمرینات بدنسازی منظم است که این موضوع بسیار در کسب نتیجه تأثیرگذار است.

گیلانی بیان می‌کند: تیم‌ملی ما یک اردو را پشت سر گذاشت، بازیکنان حاضر هستند و زیر نظر مربیان تمرین می‌کنند، تمرکز این دوره بر ارتقای سطح آمادگی‌جسمانی بازیکنان است و زمان زیادی تا شروع مسابقات نداریم.

وی تشریح می‌کند: ما در گروه A این رقابت‌ها قرار داریم و با رومانی، هلند و برزیل هم‌گروه هستیم. تیم‌های رومانی و هلند که صاحب سبک هستند و سال‌های در میادین بازی کرده و مقام‌آور بودند. تیم برزیل نیز ۱۶ دوره در این مسابقات حضور داشته است، امیدوارم نمایش چشمگیری داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت کادر تیم‌ملی بتوانیم نتیجه خوبی رقم بزنیم.

کارشناس هندبال خاطرنشان می‌کند: همان‌گونه که هندبال در ایران در حال پیشرفت است، کشورهای دیگر در بحث توسعه هندبال نظر ویژه‌ای دارند و به‌طور حتم حضورشان نسبت به مراتب قبل قابل ارتقا و پیشرفت است. در مسابقات جهانی شاهد حضور تیم‌های بهتری حتی نسبت به دوره‌های گذشته هستیم.

هدف اصلی ما کسب تجربه است

وی بیان می‌کند: نتیجه مسابقات را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، اما می‌توانم آرزو کنم که تیم‌ملی کشورمان موفق شود از گروه خود جزو دو تیم ابتدایی صعود کند. گروه، گروه سختی است و امیدوارم بازیکنان بتوانند عملکرد خود را کامل به نمایش بگذارند و امیدوارم نتیجه خوبی را کسب کنند. صرفاً برای کسب مقام در این مسابقات حاضر نخواهیم شد، هدف اصلی ما حضور تیم‌ملی کشورمان در میادین جهانی است تا بازیکنان ما بتوانند تجربه کسب کنند. بهترین‌های دنیا در این مسابقات روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و زمان می‌برد تا زمانی که بازیکنان ما به پختگی لازم برسند.

گیلانی عنوان می‌کند: باید بازی‌های تدارکاتی بیشتری برای اعزام تیم‌هایمان لحاظ کنیم چرا که هر بازی تدارکاتی به اندازه چند جلسه تمرین سطح توانایی بازیکن را افزایش می‌دهد و به مربیان کمک می‌کند بتوانند نقاط ضعف و قوت تیم را بشناسد، با سیستم‌های جدید آشنا شود و توانایی مقابله با تیم‌های حرفه‌ای را داشته باشد. اگر تعداد بازی‌های تدارکاتی برای اعزام تیم‌های ملی افزایش یابد به‌طور حتم تیم شایسته‌تری می‌تواند در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کند.

وی تاکید می‌کند: از صمیم قلب آرزو می‌کنم هندبالی که در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است با همین سرعت به پیشرفت خود ادامه دهد تا به جایگاهی که لایق آن است در میادین آسیا و جهان برسد. از زحمات فدراسیون هندبال برای فراهم کردن بستری که بازیکنان در شرایط خوب تمرین کنند تشکر می‌کنم.

هندبال کشورمان در حال پیشرفت است

متین نجدسمیعی، کارشناس هندبال در رابطه با سطح هندبال ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سطح هندبال ایران در مجموع یک سطح متوسط رو به بالا است، در آسیا حرف‌های بیشتری برای گفتن داریم، اما در هندبال جهان تک ستاره‌های خوبی داریم که حرف‌های خوبی برای گفتن دارند. در بخش تیمی ما یک تیم سطح متوسط قلمداد می‌شویم.

وی می‌افزاید: معیار قیاس ما در بخش دختران مهم است، اگر به نسبت سایر رشته‌های توپی کشور مقایسه کنیم که از سطح خوبی برخوردار است، جزو رشته‌هایی است که چندین سهمیه جهانی داشته است و حرف‌هایی برای گفتن در کشور خودمان داشته است. در سطح آسیا در چند سالی که بازیکنان‌مان را اعزام می‌کنیم همیشه مقام‌های قهرمانی تا رتبه‌های خوبی داشته‌ایم و تازه قدم به سطح جهانی گذاشته‌ایم، اما باز هم نتایج قابل قبول و غیرقابل قبولی را داشته‌ایم که می‌توانیم بگوییم همه برای محک زدن تیم ما بوده است. در مجموع اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم باید بگوییم هندبال کشورمان در حال پیشرفت است.

کارشناس هندبال بیان می‌کند: در حال حاضر تیم‌ملی جوانان به‌صورت تیمی و با کادر جدید کار خواهد کرد و در سال‌های گذشته بازیکنان با گروه دیگری کار کردند، اما اکنون تجربه چند دوره اعزام دارند و همچنین هر کدام از این بازیکنان ستاره تیم‌های لیگ‌برتری‌شان بودند. این موضوع جای امیدواری دارد که پخته‌تر از قبل وارد میادین خواهند شد. امیدوارم برایند فعالیت کادر جدید و تجربه نسبی بازیکنان به نتایج خوبی ختم شود.

جوانی؛ سن اوج ورزشکاران است

وی تصریح می‌کند: مسابقات جهانی همیشه از سطح بالایی برخوردار بوده است و بالاترین سطح هندبالی که می‌شود روی آن بحث کرد همین مسابقات جهانی است. به‌طور حتم سطح مسابقات بسیار بالا خواهد بود و گروه سنی بازیکنان، گروه سنی اوج همه بازیکنان در همه کشورها است.

نجدسمیعی تشریح می‌کند: بسیار امیدوار هستیم که این تیم بتواند عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه دهد و انسجام تیمی خوبی داشته باشد، اکنون بازیکنان ما با تجربه‌تر از قبل هستند، امید داریم که با اشتباهات کمتر بازی زیباتر و فنی‌تری را به‌نمایش بگذارند تا بتوانند نسبت به دفعات گذشته عملکرد بهتری داشته باشند و نتایج بهتری نیز کسب کنند.

در میادین جهانی کم‌تجربه هستیم

وی عنوان می‌کند: تیم ما در گروه سختی قرار گرفته است، همه تیم‌های خوب و با سابقه‌ای هستند و تجربه ما کماکان در میادین جهانی از تمام تیم‌ها کمتر است. کار سختی را در پیش داریم، اما به کسب نتایج خوب امیدواریم.

کارشناس هندبال خاطرنشان می‌کند: در رشته هندبال به‌ویژه دختران مشکل فضا را داریم و سالن‌ها و سانس‌های خوبی در اختیارمان قرار نمی‌گیرد که این موجب می‌شود افرادی که علاقمند هستند موفق به فعالیت در این رشته نمی‌شوند، البته این موضوع در کلانشهرها بیشتر به چشم می‌آید. مشکل کمبود اسپانسر و امکانات را داریم و محصولاتی که نیاز رشته هندبال است به مقدار لازم نداریم و این کمبودها احساس می‌شود.

سبک آموزش هندبال تغییر کرده است

وی بیان می‌کند: سبک آموزش مربی‌ها و آموزش دیدن بازیکنان نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و رو به پیشرفت است چرا که مربیان به‌طور دائم با دوره‌های بین‌المللی و آموزش‌هایی که دیده‌اند بروز می‌شوند و این موضوع در آموزش پایه بسیار تأثیر گذار بوده است. تکنیک‌های پایه اصلاح می‌شود و نسل به نسل تکرار می‌شود. حضورمان در میادین بین‌المللی نیز بسیار پررنگ بوده است و می‌توانیم این پیشرفت را روز به روز بیشتر از قبل حس کنیم.

آمادگی و اهداف دیگر تیم‌ها کار را برای ما سخت می‌کند

مریم نوذری، بازیکن تیم‌ملی جوانان هندبال درباره سطح مسابقات پیش‌رو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سطح مسابقات پیش‌رو بسیار بالا است و تیم‌هایی که در این مسابقات شرکت می‌کنند با آمادگی کامل و هدف کسب سهمیه وارد این مسابقات می‌شوند که این موضوع کار را برای ما سخت می‌کند.

وی می‌افزاید: تیم‌هایی مانند کره، ژاپن و چین تیم‌های قدرتمندی هستند که از نظر من رقبای جدی ما خواهند بود.

بازیکن تیم‌ملی جوانان هندبال عنوان می‌کند: اردوها از شرایط خوبی برخوردار است، اما امیدوارم تعداد اردوهای بیشتر و با زمان‌های نزدیک‌تری داشته باشیم تا بتوانیم با یکدیگر هماهنگ شده و عملکرد خوب و دلخواهی را رقم بزنیم.

وی تصریح می‌کند: سطح بازی‌ها و رقابت‌ها در بازی‌های ملی بیشتر است، تیم‌هایی همانند کره، چین و ژاپن که از لحاظ فنی و تجربه از باقی تیم‌ها فراتر هستند باعث بالا رفتن سطح بازی‌ها می‌شود.

حضور در تیم‌ملی بخش کوچکی از اهدافم بود

نوذری اذعان می‌کند: حضور در تیم‌ملی بخش کوچکی از اهدافم بود که موفق شدم تا حدودی به آن برسم. اهداف به‌مرور بزرگ‌تر می‌شوند چرا که روزی هدف من بازی در باشگاه‌های بزرگ بود که برای رسیدن به آن تلاش‌های بسیاری انجام دادم.

وی بیان می‌کند: اسفند سال گذشته در استعدادیابی مسابقات نوجوانان باشگاه‌های کشور برای مسابقات آسیایی به میزبانی هند برای اولین‌بار به تیم‌ملی دعوت شدم که در نهایت اعزام نشدیم، اما تجربه خوبی داشتم چرا که موفق شدم تا حدودی نتیجه تلاش‌هایم را شاهد باشم.

به گزارش ایمنا، همانگونه که کارشناسان بیان کردند تجربه هندبال ما در میادین جهان به دلیل حضور کمی که به هم رسانده‌ایم، کم است و این موضوع کار را برای ما سخت می‌کند. در مقابل گروهی که در آن قرار داریم گروه سختی است و بازیکنان باید همه تلاش خود را انجام دهند تا از گروه صعود کنند. این اختلاف سطح را می‌توان با اردوهای تدارکاتی و نزدیک جبران کرد تا بازیکنان تجربه کسب کنند و مربیان بتوانند نقاط ضعف تیم را شناخته و آنها را رفع کنند.

گزارش از مهسا زین‌العابدینی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 748584

دیگر خبرها

  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • هندبال ایران در مسیر توسعه قرار دارد
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی