Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@10:53:35 GMT

پیوستن به شبکه ریلی؛ مولفه توسعه اقتصادی اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۷۹۵۵

پیوستن به شبکه ریلی؛ مولفه توسعه اقتصادی اردبیل

تحقق رویای دیده شدن قطار واقعی در اردبیل می تواند جامعه گسسته استان را به یک جامعه متحد تبدیل کرده و اردبیل را به عنوان استانی خلاق در زمینه ی صنایع خلاق در جهان معرفی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ابصارخبر، راشد پرستار مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد مدیران جوان، خدمت و تلاش در یادداشت خود به توسعه استان اردبیل پرداخت و نوشت: وابستگی های تکنولوژیکی برای توسعه نواحی، دسترسی به تکنولوژی متناسب با ظرفیت اداری، اقتصادی و اجتماعی از ضروریات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامنه نفوذ خدمات نیز متفاوت است.

منظور از دامنه نفوذ عبارت از فاصله ای است که خدمات می توانند گسترش یابند و یا مردم برای خرید یا استفاده از خدمات آن فاصله را طی می کنند. هر چه ناحیه نفوذ وسیعتر و تراکم جمعیت آن بیشتر باشد، امکان ارائه خدمات مناسب، بیشتر است. بین دسترسی آسان و وجود ارتباطات مناسب با برخورداری جمعیت از خدمات، رابطه منطقی وجود دارد. یعنی در مسیرهایی که ارتباطات مناسب تر وسیله نقلیه در دسترس، امکان استفاده از خدمات شهری افزایش می یابد و در بسیاری موارد مذکور حتی با وجود برخورداری از خدمات آموزشی به دلیل دسترسی بهتر و برتری کیفیت خدمات شهری، مردم استفاده از خدمات شهری را ترجیح می دهند.
امروزه فقدان مدیریت خلاق نه تنها موجب عدم توسعه فضای عمومی و جمعی به عنوان بستر شهر خلاق می شود، بلکه در نهایت باعث تخریب فضای عمومی شهر و خلاقیت ساکنین شهر می شود.

شهر خلاق در حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری است. مبنای شهر خلاق بر حضور فعالانه و نقش آفرینی شهروندان در برنامه های مدیریت شهری است. شهر خلاق شهری است که پیوسته در حال دگردیسی و زایش مولفه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است و سعی دارد، در این فرآیندها، گروه های مختلف اجتماعی و افراد جامعه را در درون خود مشارکت دهد.
و به عبارتی بهتر شهر خلاق شهری است که از نوآوری ها و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می کند و تفکر خلاق ساکنان، همگام و هماهنگ با مدیریت استانی و شهری حرکت می کند. و هر منطقه با توجه انرژی و ظرفیتی که به صنعت خلاقانه خاص اختصاص می دهد، اولویت خود را انتخاب می کند. که در این میان می توان به بسترهای زمینه ساز شهر خلاق به قرار ذیل اشاره کرد:
- تغییر پارادایمی از دولت – ملت به شهر
- تغییر از حکومت به حکمروایی و نقش کانونی اجتماعات محلی
- جهانی – محلی شدن
- اهمیت یافتن اقتصادهای فرهنگ پایه و دانش بنیان

حال برای رسیدن به مولفه های توسعه و خلاقیت در استانی با مشخصات ذیل:
استان ‌اردبیل‌ در شمال‌ غرب ‌کشور و در بین‌ نصف‌النهارات 47‌ درجه ‌و 15دقیقه ‌و 48 درجه ‌و56 دقیقه ‌طول ‌شرقی ‌و مدارات ‌37 درجه ‌و 9 دقیقه ‌و 39 درجه ‌و 42 دقیقه ‌عرض‌ شمالی ‌قرار گرفته ‌و از غرب ‌به ‌استان ‌آذربایجان‌ شرقی‌، از شمال ‌و شمال ‌شرق ‌به ‌کشور جمهوری‌ آذربایجان‌، از شرق ‌و جنوب ‌شرق ‌به ‌استان ‌گیلان ‌و از جنوب ‌به ‌استان ‌زنجان ‌محدود است‌.

این ‌استان ‌به ‌عنوان‌ جزئی ‌از منطقه ‌آذربایجان‌، شامل‌ نواحی‌ شرقی‌، شمال‌ شرقی ‌و جنوب ‌شرقی ‌آن ‌می‌شود و از لحاظ ‌شکل ‌ظاهری‌، استانی ‌است‌ مطول ‌که ‌فاصله ‌شمالی‌ترین ‌و جنوبی‌ترین ‌نقطه ‌آن ‌در حدود 290 کیلومتر و فاصله‌ شرقی‌ترین‌ و غربی‌ترین ‌آن ‌بیش ‌از 132 کیلومتر است. با توجه به شکل طولی آن در امتداد نصف النهارات، از تنوع اقلیمی قابل توجهی برخوردار می‌باشد. شهرستان ‌اردبیل‌ در اقلیم ‌خشک‌ قرار دارد که‌ ماه های ‌خشک ‌و یخبندان ‌آن ‌بیش ‌از 8 ماه ‌است‌ و شدت‌ بارندگی ‌در بهار و پائیز بوده ‌و دارای ‌زمستان ‌سرد و تابستان‌ معتدل ‌است‌. پوشش ‌گیاهی ‌در این‌ منطقه ‌به ‌صورت ‌استپی ‌بوده ‌و در شمالغرب ‌آن ‌پوشش‌ نیمه ‌جنگلی ‌نیز مشاهده ‌می‌شود. مساحت ‌استان ‌918/17880 کیلومتر مربع‌ می‌باشد که‌ حدود 07/1 درصد از مساحت ‌کل ‌کشور را تشکیل‌ می‌دهد. طول ‌مرزهای‌ این ‌استان‌ حدود 369 کیلومتر با کشور جمهوری‌ آذربایجان‌ می‌باشد. براساس نتایج سرشماری‌ عمومی ‌نفوس و مسکن ‌سال 1390 جمعیت استان بالغ‌ بر 1248488نفر داشته و طبق ‌آخرین ‌مصوبات‌ تقسیمات ‌کشوری ‌دارای‌10 شهرستان‌، 29 بخش‌، 26 شهر، 71 دهستان‌ و 1854 آبادی‌ است‌ که‌ از این ‌تعداد 1723 آبادی دارای سکنه و 131 آبادی ‌خالی ‌از سکنه ‌است‌.
توجه به ارتباطات مدرن و تسهیل در سطح استانی از جمله شبکه راه آهن درون استانی می تواند زمینه ساز توسعه شگرف و معرفی استان اردبیل به عنوان استان خلاق در سطح کشور و نهایت جوامع بین المللی باشد. و در پس آن با توجه به تاریخچه راه آهن در جهان و کشور که لکوموتیو برای اولین بار در سال 1813 در جهان مطرح شد و به فاز عملیاتی وارد شد و این تکنولوژی به کشور ما در سال 1918 وارد گشت و بعد از ارائه مدل های مختلف در گذر سال ها تا به امروز رسیده که در جهان مدرن امروزه هر روز مدل های مختلفی اعم از مغناطیسی – سریع السیر و ... عرضه می شود و جالب توجه اینکه در کشور ما هم خطوط ریلی زیادی در حال بهینه سازی خود به سمت سریع السیر هستند! و این در شرایطی اتفاق می¬افتد که بسیاری از مناطق فاقد ریل آهنی هستند.

سوالی که اینجا مطرح می شود در سال 2017 بعد از گذشت یک قرن از ورود راه آهن به کشور چرا ما موفق نشدیم این سیستم حمل و نقل استراتژیک را برای استان اردبیل به ارمغان برسانیم:

واقعا مشکل مشکل کجا بوده :
– آیا مشکل تامین اعتبار داشتیم
- آیا مشکل مدیریتی مطرح بوده است

تا جایی که هر روز اما و اگرهای بسیاری در رابطه با پروژه راه آهن اردبیل ارائه می¬شود: از جمله:راه‌آهن اردبیل- میانه سنگین‌ترین پروژه ریلی کشور به لحاظ ابعاد و وسعت اجرا است و نیازمند وقت زمان بیشتری برای اجرا است.

استان اردبیل در منطقه کوهستانی واقع شده و هزینه اجرایی کردن پروژه راه آهن اردبیل – میانه صرفه اقتصادی ندارد.یکی از ابرپروژه‌های ریلی کشور است و مردم استان اردبیل باید صبور باشند تا جایی که به عدم اختصاص بودجه مصوب در سال جاری به پروژه ختم می شود. (۹۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته اما با گذشت سه ماه از فصل کاری ریالی از بودجه امسال اختصاص داده نشده است).

با توجه به فرافکنی های ذکر شده سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است چرا با گذشت طول عمر سه دولت آنچنان که باید و شاید به این امر پرداخته نشده که در کنار این پروژه به شبکه ریلی درون استانی توجه گردد که با این حرکت استراتژیک منحصر فرد زمینه برای ظهور رونق اقتصادی و .... استان اردبیل و از همه مهمتر معرفی استان به عنوان استان خلاق در سطح کشور و جامعه بین المللی حرکت کرد.

در شبکه ریلی درون استانی تمامی شهرستان های استان از طریق خطوط ریلی به هم اتصال پیدا می کنند تا از این طریق به تحول بنیادین در جهت توسعه پایدار استان اردبیل برسیم از جمله:کاهش 7 برابری مصرف سوخت استانی(سوخت مصرفی راه آهن، تنها گازوئیل است در حالی که بخش جاده از 3 نوع سوخت گازوئیل، بنزین و گاز طبیعی استفاده می کند).
حفاظت محیط زیست (راه آهن نیاز چندانی به زمین ندارد، یک مسیر دو خطه مدرن فقط 7/13 متر زمین (عرض) را اشغال می کند در حالی که یک بزرگراه چهار باندی با ظرفیت مشابه تقریبا سه برابر زمین مذکور زمین نیاز دارد )
50 برابر ایمنی بیشتر(میزان تصادفات و مرگ و میر جاده¬ای که بسیارزیاد است کاهش پیدا می کند.).
20 برابر آلودگی کمتر(به ازای هر تن بار)سهم ناچیز در آلودگی صوتی،ظرفیت جابه جایی مسافر و کالا بالا (با توجه به کشاورزی بودن منطقه میتواند در زمینه حمل کالا و محصولات به استان های همجوار و کشور همسایه(جمهوری آذربایجان) مفید باشد.)،رفاه و راحتی بیشتر،استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر،صرفه اقتصادی بالا،تبات نرخ تعرفه در این حوزه،با توجه به توریستی بودن استان می تواند زمینه رونق این صنعت سودآور و سوم جهان را در استان توسعه دهد.
نیروی کار متخصص در این زمینه می تواند وارد استان شده و زمینه های اشتغال مهندسین را فراهم کند.
رویای دیده شدن قطار واقعی در اردبیل تحقق می یابد.
در قالب پروژه درون استانی می توان از منابع جاری استان تخصیص بودجه شود و از انتقال بودجه ی منابع استانی به کشور به دلیل اهمیت ماجرا بکاهد.
دست یافتن به سند چشم انداز صنعت حمل و نقل ریلی در افق 1404 و طرح جامع راه آهن
زمینه برای گردشگری استانی با ظهور صنایع خلاق فراهم می شود.
زمینه های اشتغال پایدار استانی فراهم می گردد.
توسعه صنایع مربوط به حمل و نقل از جمله راه آهن – شبکه های ریلی در سطح استانبا توجه به گرانی حمل و نقل هوایی و نارسایی شبکه حمل و نقل جاده ای به ویژه ضریب ایمنی پایین راه ها و افزایش سرعت و بهبود امکانات رفاهی قطارها، سرمایه گذاری روی این سیستم روز به روز در سطح جهانی در حال افزایش است.

از همه مهمتر با نگاهی به آینده اقدام به این امر مهم می تواند زمینه را برای اتصال راه آهن درون شبکه ی استانی به ریل های کشوری و بین المللی با متد پیشنهادی ذیل:
- اتصال ریل شهرستان گرمی به جمهوری اذربایجان
- اتصال ریلی به زنجان از طریق ریل خلخال
- اتصال به آذربایجان شرقی از طریق ریل مشگین شهر

حرکت کرد و جامعه گسسته استان اردبیل را به یک جامعه متحد و استانی برای دست یافتن به توسعه پایدار استانی و معرفی این استان به عنوان استان خلاق در زمینه ی صنایع خلاق در سطح کشور و جهان معرفی کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای روابط خارجی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، خاطرنشان کرد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تاثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاورد‌های توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشور‌های اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان در پایان افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرده و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • کلمبیا هم خواهان پیوستن به «بریکس» است
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • ◄ خلاصه استاندارد UIC 406 در مورد ظرفیت (شبکه ریلی)
  • افزایش تعاونی‌ها به حل مشکلات استان‌ها کمک می‌کند
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • قدردانی مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی از همکاران شبکه استانی
  • بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند
  • توسعه صنعت ریلی، معضل بیکاری سیستان و بلوچستان را رفع می کند