Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرد که کشورش مانند گذشته به حمايت از بخش ترک نشين جزيره قبرس ادامه خواهد داد.

به گزارش ايرنا، اردوغان روز پنجشنبه در پيامي به مناسبت بزرگداشت روز `20 آگوست؛ عيد صلح و آزادي قبرس` بخش ترک نشين جزيره قبرس را `جمهوري ترک قبرس شمالي` ناميد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در اين پيام خود که خطاب به مطصفي آکينجي رهبر بخش ترک نشين قبرس صادر شده، اعلام کرد که ترکيه کماکان ضامن صلح، آزادي و ثبات در جزيره قبرس و منطقه شرقي درياي مديترانه خواهد بود.
وي همچنين تاکيد کرد: `ديگر کسي انتظار سکوت ترکيه در قبال بن بست در وضعيت جمهوري ترک قبرس شمالي و اعمال محدوديت غيرقانوني به اين کشور را نداشته باشد.`
در اين پيام رئيس جمهوري ترکيه آمده است: `چهل و سومين سالگرد عمليات صلح قبرس که اقدام عليه موجوديت ترک‌هاي قبرس را ناکام کرده و عيد صلح و آزادي را به ارمغان آورد، تبريک مي گويم.`
وي اضافه کرد: تعهد ترک هاي قبرس به برقراري صلح و ثبات در جزيره و تلاش براي رسيدن به راه حل صلح اثبات شده و طرف ترک به رغم تمامي محدوديت نامشروع و ناعادلانه، همواره بر ارزش هاي دموکراتيک و همبستگي تاکيد کرده و با غلبه بر هر نوع سختي نشان داده که از اراده اي راسخ و قدرتي عظيم برخوردار است.
وي در اين بيانيه خود اضافه کرده است: در تلاش اخير دبيرکل سازمان ملل متحد که در راستاي برقراري صلح پايدار و جامع در جزيره قبرس انجام شد، طرف يوناني به حسن نيت و نگرش صادقانه بخش ترک نشين با موضعي غيرقابل انعطاف و سازش ناپذير پاسخ داد و نشست مجدد کنفرانس قبرس در مونتاناي سوئيس متاسفانه به همين سبب بي نتيجه ماند.
به گزارش ايرنا، بينالي يلدريم نخست وزير ترکيه نيز که صبح امروز به منظور شرکت در مراسم چهل و سومين سالگرد `عيد صلح و آزادي قبرس` وارد لفکوشا مرکز بخش ترک نشين قبرس شده بود، اقدامات يکجانبه بخش روم نشين قبرس را خطرناک، غيرمنتظره و عامل ايجاد بن بست در مذاکرات صلح دانست.
وي افزود: منابع انرژي شرق درياي مديترانه فرصتي براي همکاري است، اما اقدامات يک جانبه بخش روم نشين قبرس در زمينه استخراج آن غيرمنتظره، خطرناک و باعث ايجاد بن‌بست است.
وي اضافه کرد: `ترکيه و مردم جمهوري قبرس ترک شمالي از منافع و حقوق خود در چارچوب قوانين بين المللي دفاع خواهند کرد و تمام طرف‌ها را به مسئوليت‌پذيري در اين خصوص فرامي‌خوانم.`
وي اظهار کرد: بخش ترک نشين جزيره قبرس تاوان ناسازگاري طرف يوناني ‌نشين را مي‌دهد و اين امر تناقض و ناعدالتي بزرگي است و به همين دليل بايد اقدامات لازم براي پايان محدوديت‌هاي ناعادلانه و بي‌پايه و اساس عليه مردم ترک جزيره قبرس انجام شود.
به گزارش ايرنا، کنفرانس صلح قبرس که به مدت 10 روز در شهر کرانس مونتاناي سوئيس در جريان بود، پنجشنبه گذشته بدون کسب نتيجه به پايان رسيد.
طرفين ترک و يوناني مذاکره همديگر را به کارشکني و علت به نتيجه نرسيدن اين مذاکرات صلح متهم کردند.
چاووش اوغلو وزير امور خارجه و رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري و نخست وزير و چند مقام ديگر ترکيه پيش از اين چند بار اين دور از مذاکرات صلح قبرس را آخرين دور مذاکرات اعلام و عنوان کرده بودند که اگر قرار است توافقي صورت گرفته يا راه حلي ارائه شود، بايد در همين مرحله ارائه شود.
دور نخست کنفرانس صلح و اتحاد قبرس با هدف دستيابي به راه حل فراگير براي مساله قبرس به ميزباني اسپن بارت ايده مشاور ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در 12 ژانويه امسال در ژنو برگزار شده بود و دور دوم آن نيز در تاريخ 28 تا هفتم جولاي در شهر کرانس مونتاناي سوئيس برگزار شد.
در اين کنفرانس علاوه بر موضوع تضمين امنيت، چگونگي شکل گيري نظام قانوني قبرس در خلال ديدارهاي دو طرف نيز مورد بررسي قرار گرفت.
در مذاکراتي که در ژانويه امسال در شهر ژنو سوئيس انجام شد، طرفين با ارائه نقشه ها و همچنين شرکت کشورهاي ديگر به عنوان ضامن مذاکرات که براي اولين بار به وقوع پيوست، قدم هاي مهمي را براي حل مساله تقسيم قبرس برداشتند که در دستور کار قرار گرفتن کنفرانس هايي با موضوع امنيت و کشورهاي ضامن صلح، از اقدامات مهم در مذاکرات ژنو بود.
جزيره قبرس که در داخل درياي مديترانه واقع شده، در پي اختلاف بين آتن و آنکارا در سال 1974 و پس از درگيري هاي نظامي بين دو کشور به دو بخش ترک نشين (شمالي) و رومي ـ يوناني ـ نشين (جنوبي) تجزيه شد.
بخش جنوبي و يوناني نشين قبرس به عنوان يک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسميت شناخته مي شود و عضو اتحاديه اروپاست، ولي بخش شمالي(ترک نشين) جزيره قبرس فقط توسط ترکيه به عنوان يک کشور به رسميت شناخته شده است.
از سال 1974 تاکنون تمام تلاش هاي سازمان ملل متحد و ديگر مجامع بين المللي براي حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش اين جزيره که يکي از مشکلات اصلي و اختلافات بين آتن و آنکارا محسوب مي شود، به بن بست خورده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه درباره قطع روابط تجاری دو طرف واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز جمعه در پایان جلسه مشورتی مدعی شد تل‌آویو در پاسخ به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر قطع روابط تجاری با این رژیم اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده است.

روزنامه الحره نوشت، از جمله اقدامات رژیم صهیونیستی در پاسخ به این تصمیم ترکیه، تلاش برای کاهش هرگونه رابطه اقتصادی بین آنکارا، تشکیلات خودگردان فلسطین و غزه است چرا که ترکیه بزرگترین واردکننده به تشکیلات خودگردان فلسطین است و مجموع واردات آن به تشکیلات خودگردان حدود ۱۸ درصد است.

همچنین رژیم صهیونیستی از مجامع اقتصادی بین‌المللی درخواست خواهد کرد مجازات علیه ترکیه را به دلیل نقض توافقات تجاری بررسی کنند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی همزمان با کمک به بخش‌های صادراتی متضرر از اقدام ترکیه، فوراً برای یافتن جایگزینی برای اقتصاد این کشور در تمامی زمینه‌ها و محصولات مختلف تلاش خواهد کرد.

روز پنجشنبه ترکیه اعلام کرد قصد دارد تا زمانی که رژیم صهیونیستی اجازه دهد کمک‌های انسانی وارد غزه شود، تمامی مبادلات تجاری با این رژیم را به حالت تعلیق درآورد. این درحالی است که آنکارا ماه گذشته نیز محدودیت‌هایی را بر صادرات ترکیه به فلسطین اشغالی اعمال کرده بود.

در همین زمینه، وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که رژیم صهیونیستی به جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه به غزه اجازه دهد، صادرات و واردات مربوط به این رژیم به حالت تعلیق درمی‌آید.

کاتس در واکنش به این اقدام ترکیه مدعی شد: هرگز تسلیم اخاذی اردوغان و تهدیدهای او نمی‌شویم. اقتصاد اسرائیل قوی‌تر از دیکتاتوری همچون اردوغان است که توافقات را نقض و به نفع حماس کار می‌کند.

وی در ادامه ادعا کرد «هر کسی که اقدامات یکجانبه علیه اقتصاد اسرائیل اتخاذ کند پاسخ مناسب و دردناک دریافت خواهد کرد. اردوغان می‌خواهد به اسرائیل آسیب وارد کند اما در نهایت اقتصاد فلسطین را متضرر می‌کند».

کاتس این تصمیم ترکیه را «گام شگفت‌انگیز دیگر از سوی دیکتاتوری که آرزوی سلطان شدن دارد» خواند.

ترکیه امروز هم اعلام کرد تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تجارت با رژیم صهیونیستی را که سالانه حدود هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، متوقف می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • از اعتصاب اساتیددانشگاه نیویورک تا حمایت دانشگاه‌های ترکیه از غزه
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • اردوغان: دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد