Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@03:04:15 GMT

معتبرترين و مهمترين جوايز ادبي جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۰۱۷۶۳

خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند - امين فرج پور: در چند روز گذشته خبري منتشر شد درباره دلايل بي‌تأثير بودن اغلب جوايز ادبي در ايران که به بهانه آغاز به‌کار جايزه جديدي به نام احمد محمود نوشته شده بود. در آن مطلب اشاره شده بود که جوايز ادبي مهم دنيا، به دليل استمرار و نيز معيارهاي مشخص انتخاب شده‌اند و تقدير از آثار و نويسندگان هرکدام به اين دليل که سلايق خاصي را بي‌توجه به فرامتن‌هاي سياسي - تبليغاتي و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. پوشش مي‌دهند، جايگاهي تثبيت شده يافته‌اند؛ و به اين دليل هم برنده شدن اثر يا نويسنده‌اي در آنها مي‌تواند در حکم اعتبار و افتخاري بزرگ براي آنان محسوب شود و به عبارت بهتر برنده را در مدت زماني کوتاه بدل به يک برند در حرفه‌اش کند...

جوايز ادبي مهم که در قالب‌هاي گوناگوني از پول نقد يا تنديس و مدال و... ساير نمادهاي اعتباري اغلب توسط نهادهاي دولتي، فرهنگستان‌ها، انجمن‌هاي ادبي، بنيادها و يا اشخاص منفرد به آثار ادبي برگزيده شده داده مي‌شوند، يکي از مهمترين راه‌هاي تشويق نويسندگان و شاعران به انجام فعاليت‌هاي ادبي و نيز يکي از محرک‌هاي اجتماعي براي گرم‌تر شدن بازار ادبيات به شمار مي‌آيند.

اين را نيز بايد اضافه کرد که اين جوايز در سطوح گوناگوني وظيفه حمايت از نويسندگان را عهده‌دار مي‌شوند. ارزش نقدي برخي جوايز ادبي آنچنان قابل توجه است که مابقي عمر نويسنده را تضمين مي‌کند و اين خود مي‌تواند مرهمي بر دغدغه‌هاي فکري نويسنده شده و او را در خلق ديگر آثار برجسته و ماندگار کمک کند. اما همه چيز اين جوايز در مبلغ جوايز نقدي خلاصه نمي‌شود. در واقع فارغ از جايزه نقدي بيشترين سود برخي جوايز از مطرح شدن نام نويسندگان به واسطه اين جايزه‌ها و به تبع آن فروش بيشتر آثار و بالا رفتن ميزان ترجمه آثار به نويسندگان مي‌رسد.

مطلبي که در پي مي‌آيد، نگاهي دارد به برخي از مطرح‌ترين جايزه‌هاي بين‌المللي کتاب و ادبيات...

جايزه‌ ملي کتاب آمريکا




يکي از فراگيرترين جوايز ادبي جايزه ملي کتاب آمريکا است که همه ساله در ماه نوامبر برگزيدگانش را در ٤ بخش ادبيات داستاني، ادبيات غيرداستاني، شعر و نويسندگان جوان با يک جايزه نقدي ١٠هزار دلاري و نشان برنز مورد تقدير قرار مي‌دهد... جايزه کتاب ملي که در ‌سال 1936 به دست انجمن کتاب‌فروشان آمريکا بنياد نهاده شد، در طول جنگ جهاني دوم فعاليتي نداشت و سپس در‌سال 1950 توسط 3 سازمان فعال در صنعت کتاب مجدد راه‌اندازي شد. نويسندگان و ناشران غيرآمريکايي پيش از جنگ واجد شرايط دريافت جايزه بودند، ولي درحال حاضر جايزه به نويسندگان آمريکايي براي کتاب‌هايي اهدا مي‌شود که در حدود ‌سال اهداي جايزه در آمريکا منتشر شده باشد. عنوان شده که اين جايزه هدفش تجليل از بهترين آثار ادبي آمريکا براي گسترش مخاطبان آنها به منظور ارتقا دادن ارزش نوشتن خوب در آمريکاست.

جايزه ادبي بوکر من

بي‌ترديد معتبرترين جايزه ادبي دنيا بوکر من است؛ که برنده شدن در آن قطعا آينده نويسنده‌اش را تضمين مي‌کند. اين جايزه که به آثار داستاني تعلق مي‌گيرد، با نام کوتاه بوکر شناخته مي‌شود؛ و نام‌هايي چون مارگارت اتوود، ايشي گورو، موراکامي و... که در سال‌هاي اخير اين جايزه را برنده شده‌اند، مي‌تواند بهترين نشانه براي اعتبار و جايگاه آن باشد... جايزه بوکر من هر‌ سال به بهترين رمان انگليسي‌زبان که از سوي شهروندان انگليسي ‌زبان يا همسو با بريتانيا نوشته شده باشد، اعطا مي‌شود.

ثابت شده که اين جايزه تأثير بسيار زيادي بر فروش و ترجمه‌ کتاب در سطح جهان دارد؛ و البته گذشته از اين تأثير غيرمستقيم جايزه‌اي ٥٠هزار پوندي نيز براي برنده‌ به همراه دارد. بايد اضافه کرد که به اين جايزه از ‌سال ٢٠٠٥ بخش بين‌الملل نيز اضافه شده است و هر دو‌سال يک جايزه ٦٠هزار پوندي به بهترين نويسنده‌ در جهان که کتابش به انگليسي ترجمه شده باشد، داده مي‌شود.

از‌ سال ١٩٩٢ بخش روسي به اين جايزه اضافه شده است. در جايزه بوکر آسيايي نيز در آغاز تنها کشورهاي آسياي شرقي درنظر گرفته مي‌شدند، اما از‌ سال ٢٠١١ آثار ادبي کشورهاي ايران، قزاقستان، قرقيزستان، ترکيه و تاجيکستان نيز که به انگليسي ترجمه شده باشند، داوري خواهند شد. به تازگي بوکر عربي هم از سوي امارات و با حمايت جايزه بوکر من آغاز به کار کرده است...

جايزه ادبي پن فاکنر

يکي از معتبرترين جوايز ادبي دنيا جايزه پن فاکنر است که از ‌سال ١٩٨١ به اين سو همه ساله اهدا مي‌شود. اين جايزه به همراه جايزه نقدي ١٥هزار دلاري‌اش از سوي بنياد فاکنر - که به نام ويليام فاکنر، نويسنده برنده نوبل نامگذاري شده است - به بهترين نويسنده‌ سال اهدا مي‌شود؛ با اين توضيح که برندگان بايد تبعه آمريکا باشند. همچنين علاوه بر برنده اصلي اين جايزه، ٤نويسنده‌ که به مرحله‌ نهايي اين جايزه رسيده‌اند، نيز، هرکدام ٥٠٠٠ دلار جايزه نقدي دريافت مي‌کنند.

جايزه پن فاکنر که بخشي از جوايز بنياد پن محسوب مي‌شد، تاکنون به نويسندگاني چون جان ادگار وايدمن، توبياس وولف، اي. ال. دکتروف، آني پرولکس، فيليپ راث، ريچارد فورد، مايکل کانينگهام، جان آپدايک، جوزف اونيل، دبورا آيزنبرگ و... اهدا شده است...

جايزه ادبي نوبل




با ارزش‌ترين جايزه ادبي دنيا که فارغ از تمام مواهبش براي برنده جايزه نقدي يک‌ميليون دلاري نيز به همراه دارد، نوبل است؛ که همه ساله به کارنامه کاري يک نويسنده تعلق مي‌گيرد. اين جايزه از ‌سال ١٨٩٥ به اين سو درحال برگزاري است و با نگاه به کتاب‌هاي انگليسي يا ترجمه‌شده به زبان انگليسي، کليت کارنامه کاري يک نويسنده را مدنظر دارد... برنده جايزه نوبل يک مدال طلا، ديپلم افتخار و يک جايزه نقدي دريافت مي‌کند که ميزان جايزه نقدي به درآمد بنياد نوبل در آن‌ سال بستگي دارد. ماريو بارگاس يوسا، هرتا مولر، اورهان پاموک، آليس مونرو، دوريس لسينگ، ‌هارولد پينتر، وي. اس. نايپل، گونتر گراس و ژوزه ساراماگو شماري از برندگان جايزه ادبي نوبل در بيست‌سال اخير هستند.

جايزه ادبي سروانتس

جايزه ادبي سروانتس بعد از نوبل با ارزش‌ترين جايزه نقدي را در اختيار برگزيدگانش قرار مي‌دهد؛ جايزه‌اي بالغ بر ١٢٥هزار يورو؛ که از سوي وزارت فرهنگ اسپانيا و به ياد ميگل دو سروانتس نويسنده اثر جاودانه دون کيشوت به نويسندگان اسپانيايي ‌زبان داده مي‌شود. اين جايزه که در‌ سال ١٩٧٦ بنيان نهاده شده است، به منظور ارج نهادن به زبان اسپانيايي از سوي آکادمي زبان اسپانيا اهدا مي‌شود. بورخس، اکتاويو پاز، ماريو بارگاس يوسا و کارلوس فوئنتس از برگزيدگان اين جايزه بوده‌اند.

جايزه ادبي گنکور

معتبرترين، قديمي‌ترين، مشهورترين و بحث‌برانگيزترين جايزه ادبي کشور فرانسه که براساس وصيت ادموند دو گنکور- نويسنده و منتقد فرانسوي - در‌ سال ١٨٩٦ بنا شده است. اين جايزه هر ‌سال به بهترين کتاب داستاني فرانسوي که همان ‌سال منتشر شده باشد، داده مي‌شود. هر نويسنده در زندگي ادبي خود تنها يک‌بار برنده اين جايزه مي‌شود. در اين ميان، رومن گاري يک استثنا به شمار مي‌آيد که يک بار اين جايزه را در‌ سال 1956 براي رمان ريشه‌هاي آسمان و يک بار با نام اميل آژار در ‌سال 1975 براي رمان زندگي در برابر خود دريافت مي‌کند.

علاوه بر اعطاي اين جايزه به رمان، آکادمي اين جايزه چهار برگزيده نيز در بخش رمان اول، داستان کوتاه، زندگينامه و شعر هم معرفي مي‌کنند. جايزه گنکور مبلغ ناچيزي را به برگزيده خود اهدا مي‌کند، اما علاوه بر شهرت نويسنده، اين جايزه بر فروش آثار نيز موثر است. طاهر بن جلون، مارگريت دوراس، پل کنستان و... شماري از برندگان اين جايزه معتبر هستند...

جايزه‌ کتاب کاستا




جايزه کاستا به‌عنوان يکي از معتبرترين و مشهورترين جايزه‌هاي ادبي، که در آن تنها کتاب‌ها و نويسندگان مطرح انگلستان و ايرلند مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند، در ٦بخش رمان اول، رمان، زندگينامه‌، داستان کوتاه، شعر و کتاب کودکان برگزيدگان خود را معرفي مي‌کند. جايزه کاستا براي برگزيدگان هر بخش ٥٠٠٠ پوند جايزه نقدي است؛ و البته برنده برندگان که از ميان اين٦ برگزيده انتخاب مي‌شود، جايزه اصلي ٣٠هزار پوندي کاستا را به‌عنوان جايزه دريافت مي‌کند.

اين جايزه که از ‌سال ١٩٧١ کار خود را به‌عنوان جايزه ادبي وايت برد آغاز کرده و سپس در‌ سال ٢٠٠٦ به جايزه کتاب کاستا تغيير نام داده است، از دوره جديدش در‌ سال ١٩٨٥ به اين سو جايزه اصلي‌اش را 11 بار به رمان، ٥ بار به رمان نخست، ٦ مرتبه به آثار زندگي‌نامه‌اي و ٧ بار به مجموعه شعر اختصاص داده است. الان در حدود هفت - هشت‌سال مي‌شود که بخش داستان کوتاه کاستا نيز به فهرست بخش‌هاي اين جايزه افزوده شده است.

جايزه ادبي فمينا
ديگر جايزه مهم ادبي فرانسه جايزه ادبي فمينا است که در‌سال ١٩٠٤ از سوي ٢٢ نويسنده مجله زندگي زيبا که بعد فمينا نام گرفت، بنيان نهاده شد. داوران اين جايزه زن هستند، اما لزوما برگزيدگان آن از زنان نيستند. آنتوان دوسنت اگزوپري سرشناس‌ترين نويسنده برنده‌ اين جايزه است که در‌ سال ١٩٣٠ براي پرواز شبانه موفق به دريافت آن شد.

جايزه آستريد ليندگرن

جايزه آستريد ليندگرن که يکي از معتبر‌ترين جايزه‌هاي ادبي در حوزه کتاب کودک است، پس از مرگ آستريد ليندگرن - نويسنده سوئدي کتاب‌هاي کودکان و نوجوانان - به بهترين برنامه يا برترين افراد در حوزه ادبيات کودک و نوجوان اهدا مي‌شود. اين جايزه يکي از گران‌ترين جايزه‌هاي ادبيات کودک محسوب مي‌شود و 5000 کرون سوئد به برگزيده خود اعطا مي‌کند. در ايران شوراي کتاب کودک، موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات کودکان و کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان سه نهادي هستند که مي‌توانند نامزدهاي خود را براي دريافت اين جايزه اعلام کنند.

جايزه پوليتزر




جايزه ادبي پوليتزر که در روزنامه‌نگاري، روزنامه‌نگاري آنلاين، ادبيات و موسيقي اعطا مي‌شود، در ‌سال ١٩١٧ در آمريکا پايه‌گذاري شده است و به ياد جوزف پوليتزر و از سوي دانشگاه کلمبيا در نيويورک برگزار مي‌شود. بخش ادبي اين جايزه که پوليتزر براي داستان ناميده مي‌شود، يکي از هفت جايزه پوليتزر آمريکايي است که هر ساله براي داستان، نمايشنامه و موسيقي اعطا مي‌شود. پوليتزر داستاني را که توسط يک مؤلف آمريکايي ترجيحاً در برخورد با زندگي آمريکايي نوشته شده و در طي تقويم‌ سال پيش چاپ شده باشد به رسميت شناخته و به ارزيابي مي‌نشيند. در کل جايزه پوليتزر در ٢١ بخش اعطا مي‌شود که در ٢٠ بخش هر برگزيده ١٠هزار دلار دريافت مي‌کند و برگزيده بخش روزنامه‌نگاري يک مدال طلا نيز علاوه بر جايزه نقدي دريافت مي‌کند. جويس کارول اوتس، ‌اي ال دکتروف، جومپا لاهيري، فيليپ راث و... شماري از برندگان اين جايزه در سال‌هاي اخير هستند...


جايزه ادبي اورنج

جايزه ادبي اورنج که درواقع جايزه ادبيات داستاني زنان است، يکي از جايزه‌هاي مطرح انگليسي است که به نويسندگاني از هر مليت اعطا مي‌شود که رمان‌شان را به انگليسي نوشته و آن را در انگليس منتشر کرده باشند. کمپاني اورنج برگزارکننده اين جايزه ٣٠هزار پوندي است.

جايزه ادبي ‌هانس کريستين اندرسن

جايزه ادبي ‌هانس کريستين اندرسن تقريبا مهمترين جايزه ادبي در حوزه ادبيات کودک و نوجوان است که گاه نوبل کوچک خوانده مي‌شود. اين جايزه که هر دو ‌سال يک بار از سوي دفتر بين‌المللي کتاب براي نسل جوان در دو بخش به نويسندگان و تصويرگران اهدا مي‌شود، به نام‌ هانس کريستين اندرسن، نويسنده افسانه‌هاي کودکانه دانمارکي، نامگذاري شده است و برگزيدگان آن جايزه خود را از دست ملکه دانمارک دريافت مي‌کنند.

انتخاب نويسندگان و تصويرگران ممتاز برنده جايزه آندرسن تا‌ سال 2002 به عهده هيأتي از داوران بين‌المللي بود که همگي در زمينه ادبيات کودکان و نوجوانان (تأليف و تصوير) صاحب‌نظر بودند، از‌ سال 2002 هيأت داوران به دو بخش مجزا تقسيم شد: بخشي مسئول داوري تصوير و بخشي در کار داوري تأليف مشغول شدند. از ايران تاکنون چهار دوره توران ميرهادي، يک دوره ثريا قزل اياغ، دو دوره زهره قاييني و دو دوره نيز منصوره راعي اين جايزه را داوري کرده‌اند. از تصويرگران ايراني فرشيد مثقالي برنده اين جايزه شده و هوشنگ مرادي کرماني مورد تشويق‎ هيأت داوران اين جايزه قرار گرفته است.

جايزه‌ کتاب اول گاردين



براي نويسندگان تازه کار جايزه کتاب اول گاردين شايد مهمترين جايزه‌اي باشد که مي‌تواند آينده کاري آنها را به سطحي فراتر ارتقا دهد؛ چرا که اين جايزه هر ‌سال آثار کتاب اولي‌هاي انگليسي‌زبان يا آثار نويسندگان نوقلم ديگر زبان‌ها را که به انگليسي ترجمه شده‌ باشند، بررسي و مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. عنوان شده که هدف اين جايزه‌ که کتاب‌هايي را در همه‌ ژانر‌ها در نظر دارد، معرفي استعداد‌هاي تازه در ادبيات است.

اين جايزه از سوي گروهي از نويسندگان و خوانندگان کتاب‌ها بررسي مي‌شود و برنده‌ جايزه کتاب اول گاردين، ١٠‌هزار دلار به همراه تبليغ کتابش در روزنامه‌ گاردين دريافت مي‌کند. از برندگان پيشين جايزه کتاب اول گاردين مي‌توان به کالين برت، زدي اسميت، کوين پاورز، يي‌يون لي و دونال رايان اشاره کرد. ‌هاروکي موراکي، جومپا لاهيري، ادنا اوبراينو ران راش نيز ديگر برندگان اين جايزه البته در بخش داستان کوتاه هستند...


جايزه ادگار آلن‌پو

جايزه ادگار آلن‌پو که مهمترين جايزه ادبيات جنايي جهان محسوب مي‌شود، توسط انجمن نويسندگان رازگون آمريکا (Mystery Writers of America) هر ساله براي بزرگداشت نام اين نويسنده آمريکايي به جنايي‌نويسان برگزيده آمريکايي در بخش‌هاي ادبيات داستاني، غيرداستاني و فيلمنامه تلويزيوني اعطا مي‌شود.

جايزه‌ کتاب شيخ زايد

جايزه کتاب شيخ زايد که يکي از معروف‌ترين جوايز ادبي جهان عرب محسوب مي‌شود، هر ساله در ٩ بخش مختلف برگزار مي‌شود و درمجموع مبلغ ٧‌ميليون درهم، معادل ٢١٢‌هزار دلار به هر نويسنده اعطا مي‌شود. از آن‌جا که پيوند ادبيات عرب با زبان اسپانيايي زياد است، اهداکنندگان جوايز شيخ زايد تصميم گرفتند تا از اين پس بهترين کتاب اسپانيايي زباني را که درباره فرهنگ عربي نوشته‌شده را نيز انتخاب و از آن با اهداي جايزه تجليل کنند.

جايزه‌ ادبي کشورهاي مشترک‌المنافع

اين جايزه با هدف تشويق نويسندگان و با همکاري سازمان‌هاي جهاني ادبي قصد گسترش فعاليت‌هاي ادبي را در ٥٤ کشور عضو جامعه کشورهاي مشترک‌المنافع دارد. اين جايزه هر‌ سال در دو بخش رمان و رمان اول اعطا مي‌شود.

جوايز ادبي دولتي ايران

جايزه کتاب سال

کتاب ‌سال جمهوري اسلامي ايران عنوان يک جايزه دولتي جهاني است که هر ساله در بهمن‌ماه و با تأييد نهايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به نويسندگان برگزيده در بخش‌هاي کليات، فلسفه اسلامي، فلسفه غرب، دين، علوم اجتماعي، زبان، علوم کاربردي، هنر، ادبيات و تاريخ اعطا مي‌شود. جايزه جهاني کتاب ‌سال در ايران براي نخستين‌بار در ‌سال ١٣٧٢ برگزار شد. اين جايزه به منظور شناسايي و معرفي کتاب‌هاي برتر علمي، ادبي و پژوهشي در دو حوزه اسلام و ايران و بزرگداشت پديدآورندگان اين آثار، توسط خانه کتاب ايران برگزار مي‌شود.

دبيرخانه جايزه جهاني فروردين ماه هر سال، با درج فراخوان از طريق وب‌سايت رسمي جايزه جهاني کتاب‌ سال و همچنين آگهي در رسانه‌ها و اطلاع‌رساني مناسب در داخل و خارج از کشور از نويسندگان، پژوهشگران، صاحب‌نظران، ناشران، کانون‌ها، موسسه‌هاي علمي‌ـ‌پژوهشي دعوت مي‌کند، کتاب‌هاي پيشنهادي خود را که طي‌ سال ميلادي گذشته و براي نخستين‌بار انتشار يافته، تا پايان تيرماه به دبيرخانه اعلام و ارسال كنند و مراسم اهداي جوايز برگزيدگان جايزه جهاني کتاب ‌سال در دهه فجر هر‌ سال برگزار خواهد شد. به برگزيدگان هر رشته تنديس جايزه جهاني، لوح تقدير به امضاي رئيس‌جمهوري و جايزه ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اهدا مي‌شود و ميزان جايزه به پيشنهاد هيأت‌علمي و تصويب معاون فرهنگي قابل افزايش يا کاهش است.

جايزه جلال آل‌احمد



جايزه ادبي جلال آل‌احمد يک جايزه ادبي دولتي است که به‌ منظور معرفي آثار برگزيده ادبيات داستاني در ايران پايه‌گذاري شده است. اين جايزه به نام جلال آل‌احمد نويسنده مشهور ايراني که از بزرگترين روشنفکران معاصر جهان است، نامگذاري شده است و با تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي در‌ سال 1387 نخستين دوره خود را در سالروز تولد آل‌احمد آغاز کرد. موسسه خانه کتاب ايران مسئول برگزاري اين جايزه بود اما در حال حاضر بنياد ادبيات داستاني مسئوليت برگزاري اين جايزه را به عهده دارد.

هدف از اهداي جايزه ادبي، جلال آل‌احمد ارتقاي زبان و ادبيات ملي‌ـ‌ديني مبني بر بزرگداشت پديدآورندگان آثار برجسته، بديع و پيشرو است و تشويق و ترغيب نويسندگان، منتقدان، مستندنويسان و تاريخ‌نگاران بايد در جهت اهداف پيش گفته باشد و حوزه مورد ارزيابي هيأت داوران اين جايزه، شامل آثاري است که با موضوع: داستان، نقد ادبي، مستندنگاري و تاريخ‌نگاري به چاپ رسيده باشند.

نيمه نخست هر‌ سال دبيرخانه جلال آل‌احمد، با درج آگهي فراخوان در روزنامه‌هاي کثيرالانتشار و رسانه‌هاي جمعي، از تمام نويسندگان، منتقدان و تاريخ‌نگاران دعوت مي‌کند تا آثار خود را تا پايان تيرماه به دبيرخانه ارسال كنند و پس از بررسي و ارزيابي توسط هيأت داوران، هر ‌سال طي مراسمي همزمان با سالروز تولد جلال آل‌احمد (دوم آذرماه) به برگزيدگان جوايز تعيين شده در اين آيين‌نامه اهدا خواهد شد. اين جايزه که گران‌ترين جايزه ادبي کشور به شمار مي‌رود، به نفرات اول برگزيده در هرکدام از رشته‌هاي اين جايزه، نشان ادبي جلال آل‌احمد، تنديس، لوح تقدير به امضاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و ١١٠ سکه بهار آزادي اهدا مي‌کند.

جايزه ادبي پروين اعتصامي


اين جايزه دولتي به نام پروين اعتصامي که از او با عنوان «مشهورترين شاعر زن ايران» ياد مي‌شود، نامگذاري شده است. هدف از برگزاري جايزه ادبي پروين اعتصامي و اهداي جايزه آن بزرگداشت مقام و شخصيت شاعر نامدار ايران پروين اعتصامي، رشد و اعتلاي خلاقيت‌ها و آفرينش‌هاي ادبي بانوان، ترويج و تقويت زبان فارسي در خارج ازکشور، ايجاد پيوند بين ادبيات ملل به‌ويژه در حوزه جهان اسلام، معرفي چهره‌هاي شاخص زنان اديب و پژوهنده و تقدير از زنان در عرصه زبان و ادب فارسي است.

جايزه پروين اعتصامي در حال حاضر توسط بنياد ادبيات داستاني برگزار مي‌شود. اين جايزه در چند حوزه شعر، ادبيات داستاني، ادبيات نمايشي، پژوهش‌هاي ادبي و ادبيات کودکان برگزار مي‌شود. دبيرخانه جشنواره پروين اعتصامي نيمه نخست هر سالي که مراسم اهداي جايزه برگزار مي‌شود، با درج آگهي فراخوان در روزنامه‌هاي کثيرالانتشار و رسانه‌هاي جمعي، از تمامي بانوان اهل قلم اعم از شاعران، نويسندگان، مترجمان، منتقدان و پژوهشگران دعوت مي‌کند که آثار خود را تا پايان شهريورماه آن‌ سال به دبيرخانه ارسال كنند، جوايز جايزه هر دو ‌سال يک‌بار طي مراسمي مقارن با روز تولد پروين اعتصامي (نيمه دوم اسفندماه) اهدا مي‌شود و به نفرات برتر در هرکدام از موضوعات، تنديس، لوح تقدير به امضاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جايزه ويژه که به پيشنهاد دبير هيأت امنا و تصويب هيأت ‌امنا در هر دوره تعيين مي‌شود، اهدا مي‌شود.

جايزه قلم زرين

جايزه قلم زرين هر ساله همزمان با روز ملي قلم توسط انجمن قلم ايران برگزار مي‌شود. انجمن قلم ايران طي فراخواني از کليه ناشران، نويسندگان، شاعران، پژوهشگران، منتقدان و مولفان مجاز براي شرکت در اين جايزه دعوت مي‌كند و حوزه‌هاي ادبي ازجمله نقد و پژوهش ادبي، داستاني بزرگسال، شعر بزرگسال، داستان کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان که براي نخستين‌بار در همان‌ سال منتشر شده‌اند را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

جشنواره قلم زرين، در‌ سال 1380 توسط هيأت موسس انجمن قلم ايران تأسيس شد و بادوام‌ترين و درعين‌حال معتبرترين و گران‌ترين جايزه غيردولتي کشور و تنها جايزه رسمي است که در ابتداي تابستان برگزار مي‌شود و منتخبان خود را معرفي مي‌کند. گزينش، معرفي و تقدير از آثار شايسته ادبي، تکريم و تقدير از مولفان و پديدآورندگان آثار برگزيده و معرفي آثار برتر به جامعه ازجمله رويکردهاي اين جايزه محسوب مي‌شود.

جايزه لاک‌پشت پرنده

اين جايزه هر سال توسط جمعي از نويسندگان کودک و نوجوان ايران معرفي مي‌شود که حاوي عناوين بهترين کتاب‌هاي منتشر‌شده در کشورمان است و مرجع خوبي است براي کساني که علاقه‌مند خريد کتاب خوب و مناسب براي کودکان هستند. در اين ليست کتاب‌ها بر مبناي امتياز لاک‌پشت دريافت مي‌کنند. کتاب‌ها بر مبناي گروه سني و گروه موضوعي و همچنين، برحسب رأي داورها با امتياز ٦ لاک‌پشت (کتاب‌هاي بسيار عالي)، ٥ لاک‌پشت (کتاب‌هاي عالي)، ٤ لاک‌پشت (کتاب‌هاي خيلي خوب) و ٣ لاک‌پشت (کتاب‌هاي خوب) معرفي مي‌شوند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...

به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقه‌ای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌۵» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت:‌ نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ۶» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • گزارش جنگ غزه نیویورک تایمز برنده پولیتزر ۲۰۲۴ شد
  • در دومین مرحله قرعه کشی پذیرنده ملی شاید شما برنده باشید
  • شکست شمشیرباز اول جهان در فینال مسابقات جایزه بزرگ سئول
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند