Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در پرونده ويژه مذهبي اين هفته خبرگزاري ميزان به موضوع "خرافات"، دلايل شکل گيري آن و تاثيرگذاري خرافه بر جوامع مي‌پردازيم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان، خرافات و خرافه از ديرباز در هر عصر و دوره‌اي وجود داشته است و شايد تفاوت آن در زمان‌هاي مختلف تنها در شيوه ارائه اين موضوع بين افراد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در شکل‌گيري باور‌هاي خرافي بين افراد در جوامع مختلف، علاوه بر نداشتن آگاهي، مواردي مانند کسب درآمد و سوءاستفاده‌هاي مالي از افراد ساده لوح، تخريب کردن شخصيت‌هاي برجسته و مورد اعتماد مردم و همچنين عوام زدگي و حاکم شدن شرايط سرشار از جاهليت نقش مهمي ايفا مي‌کنند.


به طور معمول تاثير باور‌هاي خرافي تنها در همان دوره زماني مورد نظر بر جاي نمي‌ماند بلکه در بسياري از موارد شاهد برجاي ماندن تاثيرات اين گونه نگرش‌ها بر نسل‌هاي آينده هم هستيم چرا که بسياري از اعتقادات و باور‌ها در ميان جوامع به صورت سينه به سينه نسل به نسل منتقل مي‌شوند.

در شماره سوم از سلسله مصاحبه‌هاي پرونده ويژه ميزان با موضوع خرافات، به اين محور، زمينه‌هاي ايجاد شدن و تاثيرگذاري آن بر جوامع مي‌پردازيم.

در ادامه مي‌توانيد بخش‌هاي اول و دوم گفت و گو‌هاي صورت گرفته با موضوع "خرافات" را مطالعه کنيد:
از شکل‌گيري خرافات تا حرکت در مسير خرافي/ چگونه در مسير خرافه‌زدايي گام موثر برداريم؟

رابطه عمق خرافات با سطح فرهنگ يک جامعه/ اصلي‌ترين دليل شکل‌گيري خرافات چيست؟

سلمان محمدي کارشناس مذهبي در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان گفت: علاوه بر نداشتن آگاهي که در مواقعي باعث شکل‌گيري خرافات مي‌شود، موارد ديگري نيز در ايجاد اين موضوع و همچنين استمرار آن در طول زمان تاثير مي‌گذارد.

وي ادامه داد: در هر دوره زماني عده‌اي از افراد سودجو وجود دارند که به منظور کسب سود و درآمد از شرايط اجتماعي جامعه سوءاستفاده مي‌کنند که رواج خرافات و خرافه پرستي نمونه‌اي از اين سوءاستفاده‌ها است.


اين کارشناس مذهبي تصريح کرد: به طور معمول به چنين افراد سودجويي، فالگير و در مواردي رمال گفته مي‌شود. اين افراد با استفاده از وسايل عجيب و غريب و بيان ناگفته‌هايي که در بيشتر موارد نادرست هستند و نادرستي آن‌ها با گذشت زمان مشخص مي‌شود، سعي مي‌کنند موضوعاتي را درباره زندگي آينده افراد بگويند.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود اظهار کرد: در گذشته که حضور استعمارگران بر بسياري از کشور‌ها و مردم آن‌ها سايه انداخته بود، در مواردي شاهد بوديم که استعمارگران به منظور تسلط هرچه بيشتر بر مردم آن نواحي، از راه تغيير در عقايد و باور‌هاي مردم آن مناطق وارد عمل مي‌شدند.

محمدي همچنين افزود: با نگاهي به تاريخ و اتفاق‌هايي که در طول تاريخ رخ داده، متوجه مي‌شويم که تغيير در عقايد مردم يک منطقه باعث شکل گيري خرافه و سپس خرافه پرستي در ميان مردم شده است و چنين روندي با گذشت زمان نيز ادامه پيدا کرده است.

وي توضيح داد: بنا بر شرايط حاکم در دوره‌هاي زماني مختلف، بسياري از قدرتمندان و حاکمان عرصه سياست و اقتصاد به منظور جلوگيري از الگو قرار گرفتن شخصيت‌هاي مذهبي، تاريخي و علمي آن عصر براي عموم مردم اقدام به ترويج و اشاعه خرافه در مورد آن افراد مي‌کردند و اينگونه زمينه‌اي را براي دور کردن مردم از اين شخصيت‌ها فراهم مي‌آوردند.


اين کارشناس مذهبي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به يکي از دلايل ديگري که در شکل گيري خرافه و رواج خرافه پرستي در ميان مردم نقش بسزايي داشته است، اظهار کرد: يکي از موضوع‌هايي که در تمامي دوره‌ها وجود داشته و با پيشرفت‌هاي علمي در عصر‌هاي جديد نيز ارتباط چنداني ندارد، اين است که گاهي اتفاق‌هايي نظير بروز برخي از بيماري‌هاي سخت در زندگي انسان رخ مي‌دهد که در چنين شرايطي محور‌هاي علمي کاري را از پيش نمي‌برند به همين جهت انسان متوسل به راه‌هايي مانند خرافه و زير شاخه‌هاي اين موضوع مانند جادو مي‌شود.

وي يادآور شد: درواقع انساني که در رويارويي با مشکل خود به چنين راهکاري متوسل مي‌شود، به ناتواني و درماندگي رسيده و در چنين لحظه‌هايي هميشه افرادي سودجو وجود دارند که از موقعيت پيش آمده براي اين انسان‌ها سوءاستفاده کنند.

محمدي تصريح کرد: در هر دوره زماني افرادي وجود دارند که عادت به بزرگ نمايي و غلو کردن درباره برخي از موضوعات و يا برخي از شخصيت‌ها دارند و با ادامه دادن چنين رويکردي به طور خواسته يا ناخواسته خرافه پرستي را رقم مي‌زنند.

وي ادامه داد: بسياري از افرادي که درباره موضوعات مختلف بزرگ نمايي بيش از اندازه انجام مي‌دهند، از روي علاقه اين کار را انجام مي‌دهند در حالي که در عمل متوجه مي‌شويم افراد مورد نظر نه تنها سودي براي اين اشخاص در بر نداشته اند، بلکه در مواقع حساس حتي از کمک کردن به آن‌ها شانه خالي مي‌کنند.


اين کارشناس مذهبي توضيح داد: در برخي شرايط و بنا بر دلايل مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نقش افراد دانا، آگاه، عالم و آشنا به امور مختلف کم رنگ مي‌شود و افراد ناآگاهي که با چنين اموري آشنايي ندارند، انجام دادن و مديريت کردن امور را در دست مي‌گيرند و اينگونه وضعيتي نابسامان را رقم مي‌زنند که تاثير آن تنها با گذشت زمان مشخص مي‌شود. در اين راستا مي‌توان از وضعيت نامساعد و شرايط جاهليت حاکم در دوره پيش از پيامبر اکرم (ص) نام برد و به همين دليل بود که اعراب جاهل همه تلاش خود را براي مخالفت با خاتم پيامبران (ص) به کار گرفته بودند چراکه از نابود شدن قدرتشان و روي برگرداندن مردم از خرافه‌ها و بت هايشان وحشتي عجيب داشتند.

وي خاطرنشان کرد: تاثيري که خرافات و خرافه پرستي بر جوامع بر جاي مي‌گذارد بسيار وسيع و گسترده و در عين حال غير قابل انکار است که بسياري از آن‌ها در سال‌هاي آينده مشخص مي‌شود با اين حال مي‌توان به تحريف شدن شخصيت‌هاي برجسته در عرصه‌هايي همچون تاريخ و اجتماع، عقب ماندن از پيشرفت‌هاي علمي و توسعه در امور فرهنگي، هدر رفتن منابع و امکانات و همچنين تبليغات وارونه در جهت مخالف با هدف گذاري‌هاي صحيح براي يک جامعه و افراد آن به عنوان نمونه‌اي از اين اثرگذاري‌ها اشاره کرد.

گفت و گو: بهاره کنجکاوفرد

انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است

فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: در تمام هفتاد و شش سالی که از تشکیل حکومت صهیونیستی و اشغال سرزمین‌های فلسطین می‌گذرد، چنین چیزی سابقه نداشته است. جنبشی گسترده در اعتراض به جنایات جنگی اسرائیل و قتل عام مردم غزه که طی شش ماه اخیر سی و چهار هزار کشته بجا گذاشته، دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفته است.

میزان جنایات جنگی اسرائیل اینبار به‌حدی بود که وجدان افکار عمومی را جریحه دار کرد و شاید وتو شدن طرح تشکیل کشور فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا هم به گسترده‌تر شدن اعتراضات منجر شده باشد. امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

دیگر خبرها

  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • پایان رقابتهای فوتبال جام روستایی مریوان با حضور گسترده مردم