Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به سرمای سال گذشته اظهار کرد: یک هفته قبل از ورود سرما به استان از وقوع آن اطلاع داشتیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، سال گذشته توده هوای سرد بی سابقه‌ای وارد مازندران و موجب یخ زدگی باغات استان شد، این سرمای بی سابقه، که دمای آن به منفی 6 درجه می‌رسید، خسارت‌های زیادی را به محصولات کشاورزی به خصوص مرکبات استان وارد کرد به گونه‌ای که هزار میلیارد تومان خسارت وارده شده به باغات استان برآورد شد، دولت نیز پس از آن، متحمل هزینه‌های زیادی برای جبران خسارت تولیدکنندگان شد و در این راستا، بیش از 300 میلیارد تومان تسهیلات به باغداران خسارت دیده پرداخت کرد؛ هرچند قرار بود این مبلغ در قالب مشوق صادراتی به صادر کنندگان مرکبات پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گذر از همه‌ی این مسائل، سئوالی در ذهن متواتر شد که آیا اداره کل هواشناسی مازندران از وقوع این سرما آگاهی نداشت تا با اطلاع رسانی به باغداران، پیش از موعد، بتواند جلوی بخش زیادی از این خسارت را بگیرد؟ اگر این آگاهی وجود داشت پس چرا باغداران را از وقوع این سرما آگاه نکرد؟.

جالب تر وقتی از باغداران می‌پرسیدیم که کسی از سازمان‌های مربوطه شما را از وقوع این سرما مطلع کرده بود، با پاسخ منفی مواجه می‌شویم!! به خصوص که باغداران نمی‌دانستند در صورت وقوع سرما برای حفظ محصول خود باید چه کاری انجام دهند!

8 روز قبل، از وقوع سرما اطلاع داشتیم
چندی پیش مدیرکل هواشناسی مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این پرسش گفت: 8 روز قبل از ورود سرما به استان از وقوع آن آگاهی داشتیم و مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده بودیم.

سید محمدرضا رضوی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی استان هر دو روز یکبار با کارشناسان جهاد کشاورزی جلسه برگزار می‌کند، اظهار کرد: هرگونه نوسانات احتمالی آب و هوایی به اطلاع مدیران مربوط در سازمان جهاد کشاورزی برای آگاهی به کشاورزان می‌رسد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به سرمای سال گذشته اظهار کرد: یک هفته قبل از ورود سرما به استان از وقوع آن اطلاع داشتیم، البته پیش بینی نمی‌کردیم که سرما تا به این حد خسارت وارد کند، اما با نزدیک‌تر شدن به روز حادثه پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد.

وی افزود: 5 روز قبل از وقوع حادثه شدت بارش باران اجازه جمع‌آوری محصول را به باغداران نمی‌داد، و حتی اطلاع رسانی آن نیز کمکی به باغداران نمی‌کرد.

این سخنان رضوی موجب شد تا موضوع را با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در میان بگذاریم.

امکان جمع آوری 3 میلیون تن مرکبات در 3روز وجود نداشت!
دلاور حیدرپور با رد این ادعا که وقوع سرما 8 روز قبل پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: ضریب اطمینان بالا از وقوع چنین سرمایی به سه روز قبل از وقوع حادثه بر می‌گردد.

وی افزود: در این مقطع زمانی، سه میلیون تن مرکبات در استان تولید شده بود که 90 درصد آن هنوز روی درخت قرار داشت و به زمان برداشت نرسیده بود.

حیدرپور افزود: امکانات موجود در استان ظرفیت آن را نداشت که چنین حجم بالایی از مرکبات را منتقل و ذخیره سازی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: چگونه در طی سه روز می‌توانستیم بازار، انبارها، سورتینگ داران و ناوگان حمل و نقل را با خود همراه کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان وقوع حادثه پرتقال هنوز به زمان برداشت خود نرسیده بود، اظهار کرد: حتی در صورت برداشت نیز باغداران متضرر می‌شدند، چون محصول آنان به زمان برداشت نرسیده بود.

وی تاکید کرد: هرچند برخی از مرکبات مانند کیوی و نارنگی تا 40 درصد برداشت شده بود، اما رشد پرتقال کامل نشده و امکانات برداشت آن نیز در استان وجود نداشت.

پرهیز از حدس و گمان و بیان واقعیت‌ها
نکته قابل تامل این است که مدیران هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی می‌بایست با وجود شرایط سخت همچون بارندگی شدید و نبود امکانات لازم، اطلاع رسانی را به باغداران انجام می‌دادند و مسئولیت این موضوع را نیز بر عهده آنها می‌گذاشتند! عدم اطلاع رسانی به موقع و عدم ارائه مشاوره‌های درست و اصولی پس از وقوع حادثه موجب شد تا بر پشته‌های این خسارت افزوده شود. هر چند فعالیت سازمان جهاد کشاورزی مازندران پس از وقوع سرما برای احقاق حق باغداران قابل ستایش است، اما انتظار می‌رفت این دو نهاد همکاری بهتر و بیشتری برای پیشگیری از بروز خسارت و اطلاع رسانی صادقانه با کشاورزان می‌داشتند و از بیان حقیقت به خاطر برخی حدس و گمان‌ها پرهیز می‌کردند، چراکه هر نوع تصمیمی با زندگی تولیدکنندگان و امنیت غذایی استان در ارتباط است. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۴۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر

یعقوب شکوهی اظهار داشت: بیشترین بارش سامانه اخیر استان مربوط به شهرستان اردل با حدود ۵۳ میلی‌متر بود که باعث بروز خسارت در برخی مناطق این شهرستان شد و هم‌اکنون کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه یه لایروبی و بازسازی نیاز دارد.

وی با اشاره به ریزش سنگ و رانش زمین در بخش‌هایی از شهرستان اردل مانند جاده‌های بخش میانکوه و تنگ درکش‌ورکش، افزود: البته هیچ‌کدام از جاده‌های این شهرستان بسته نشد و تلاش راهداران برای ربزش‌برداری و پاکسازی محور‌های ارتباطی ادامه دارد.

شکوهی به رعایت نکردن تقویم کوچ و اقدام عشایر شهرستان اردل نسبت به کوچ زودهنگام قبل از ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه اشاره و اضافه کرد: در این بارندگی تعدادی از عشایر اردل با مشکل مواجه شدند.

وی یادآور شد: البته از طریق مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان و فضای مجازی اطلاع‌رسانی به عشایر مبنی بر خودداری از کوچ زودهنگام قبل از ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه انجام شده بود.

بیشتر بخوانید
تخلیه آب از منازل مسکونی در شهرستان کیار

شکوهی اظهار داشت: این در حالی است که تعدادی از عشایر شهرستان اردل تقویم کوچ را رعایت نکرده‌اند و بدون توجه به هشدار‌ها و اخطار‌ها از خوزستان به سمت چهارمحال و بختیاری کوچ را آغاز کردند.

وی گفت: به‌همین منظور حدود ۱۰ درصد از عشایر دیناران شهرستان اردل در مسیر کوچ از خوزستان به چهارمحال و بختیاری دچار مشکل شدند که در همین راستا ساعت ۲ بامداد شنبه به‌همراه جمعیت هلال‌احمر و اداره امور عشایر در منطقه حضور یافتیم و مواد غذایی و نایلون برای پوشش کف و روی چادر‌ها بین این عشایر توزیع شد.

شکوهی به مطلوب شدن شرایط آب و هوایی شهرستان اردل برای روز شنبه اشاره و تاکید کرد: خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به عشایر دارای مشکل به‌علت کوچ ادامه دارد و قرار است نیرو‌های امدادی به دنگان دیناران این شهرستان اعزام شوند.

وی با اشاره به درخواست کمک تعدادی از عشایر گرفتار در پلاک زیر سه‌راهی شلیل، افزود: خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به این عشایر انجام خواهد شد.

شکوهی تصریح کرد: البته در روز جمعه عشایر دو سه نقطه این شهرستان از جمله عشایر میانکوه و دره‌شور درخواست کمک داشتند که کمک‌رسانی به آنان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داد.

وی یادآور شد: این در حالی است که مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با حضور در خوزستان به عشایر برای رعایت تقویم کوچ و خودداری از کوچ زودهنگام قبل از ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه هشدار داده بود.

شکوهی اظهار داشت: خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در شهرستان اردل به‌زودی و پس از ارزیابی‌های کارشناسی جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • باران شلاقی مهمان ناخوانده شهر ایوان غرب شد + فیلم
  • پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی
  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • سیلاب مهمان ناخوانده اهالی شهرک جوادیه شیراز شد
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است