Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- ايران از هر گونه پيشنهاد گفتگو، از جمله طرح ابتکاري شوراي همکاري خليج فارس که توسط وزير امور خارجه کويت به ايران ارائه شد، استقبال کرد. رئيس جمهور ما راهي کويت شد، تا به اين طرح پاسخ مثبت دهد. متأسفانه، به محض اينکه ايران طرح را پذيرفت، عربستان که از قضا بخشي از گروهي است که خودش باني اين طرح بود، آن را رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاري آريا، وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با شبکه تلويزيوني پي بي اس گفت آمريکا، ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي کند، در حاليکه متحدان خود آمريکا علناً در اين زمينه سابقه دارند.
ظريف در مصاحبه با چارلي رز، مجري برنامه شبکه تلويزيوني پي بي اس، گفت سياست آمريکا در برابر ايران در مسيري اشتباه قرار دارد.
چارلي رز، مجري شبکه پي بي اس در ابتداي مصاحبه گفت محمدجواد ظريف اينجا حضور دارد. او از سال 2013 ميلادي تاکنون وزير امور خارجه ايران بوده است. او مذاکره کننده ارشد ايران در مذاکرات هسته اي ايران بود که در سال 2015 ميلادي حاصل شد. روز دوشنبه اين هفته، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، پايبندي ايران به برجام را تأييد کرد، اما روز سه شنبه، دولت آمريکا با اعلام تحريم هاي جديدي (عليه ايران) خاطرنشان کرد آمريکا به هدف قرار دادن فعاليت هاي بدخواهانه ايران نظير حمايت از تروريسم، برنامه هاي موشکي و نقض حقوق بشر از سوي اين کشور ادامه مي دهد.
اين، دوازدهمين بار است که آقاي ظريف (براي گفتگو) پشت اين ميز مي نشيند. خوشحالم که باز هم اينجا حضور پيدا کرديد. خوش آمديد.
ظريف گفت من هم از اين بابت خوشحالم.
چارلي رز گفت از آخرين باري که شما را ديدم اتفاقات بسياري رخ داده است. امروز برايم شرح دهيد که به نظر شما روابط ميان ايران و آمريکا چگونه است؟ رئيس جمهور جديدي (در آمريکا) روي کار آمده است و ما توافق هسته اي را داريم؛ رئيس جمهور (آمريکا) مي گويد که شما (به متن برجام) پايبند هستيد، اما روح آن را نقض کرده ايد. شما نيز اشاره کرديد که آمريکا برخي بندهاي توافق را نقض کرده است. به طور کلي، روابط ميان ايران و آمريکا چگونه است؟
ظريف گفت آمريکا متأسفانه سياست خصمانه اي در برابر ايران داشته است و دولت کنوني(آمريکا) نيز حتي سياست خصمانه تري را در قبال ايران در پيش گرفته است. به نظر من، اين سياست ها اشتباه است و اتهامات مطرح شده عليه ايران ديگر تکراري شده اند و در واقعيت، هيچ محک يا آزموني نيست که مؤيد اين اتهامات باشد. کافي است آمريکا فقط به اين (باصطلاح) «دستاوردهايش» در منطقه ما نگاه و بررسي کند که به چه چيزهايي رسيده است. همه تصميم هاي آمريکا اشتباه بوده است. متحدانش، يکديگر را به حمايت از تروريسم متهم مي کنند؛ به اعتقاد من، آمريکا بايد نگاه تازه اي به اوضاع منطقه ما بيندازد و ببيند که منافعش در کجاست، چگونه به مسائل مهم ثبات و امنيت در منطقه ما رسيدگي مي کند و خودش تصميم بگيرد قرار است چه جايگاهي داشته باشد.
چارلي رز گفت اما همانطور که مي دانيد در کنفرانس يا همان اجلاس رياض، عربستان و برخي از کشورهاي هم پيمان عرب از آمريکا خواستند که در منزوي کردن ايران به آنها بپيوندد. بنابراين، آنها نيز معتقدند شما به فعاليت هاي مبادرت مي کنيد که آمريکا نيز به آنها اشاره کرده است.
ظريف پاسخ داد من از شما مي پرسم که چه کساني در حملات تروريستي يازده سپتامبر نقش داشتند؟
چارلي رز پرسيد به نظر شما چه کساني در اين حملات نقش داشتند؟ آيا اينها افراد مشخصي بودند يا اين حمله توسط کشور عربستان صورت گرفت؟
ظريف گفت ما قطعاً مي دانيم که افرادي از عربستان سعودي، پانزده نفر از آنها (در اين حملات نقش داشتند). همچنين مي دانيم که طرز فکر آنها يا همان ايدئولوژي وهابيت نيز از عربستان آمده است. اگر از سال 2001 ميلادي تا کنون را بررسي کنيد، يا حتي اگر از سال 1998 تا کنون را بررسي کنيد، تقريباً 94 درصد، اگر نگوييم بيشتر، حوادث تروريستي در سراسر جهان را افراد متعلق به اين مکتب فکري، به راه انداخته يا مرتکب شده اند؛ اين مکتب فکري نيز ايدئولوژي رسمي عربستان است که با چندين ميليارد دلارهاي نفتي در سراسر دنيا تبليغ و ترويج مي شود و افراطي گري را در همه جا گسترش مي دهد. مايه تأسف است، زيرا ما معتقديم که بايد روابط خوبي با همسايگانمان داشته باشيم و مي خواهيم با همسايگان خود روابط حسنه داشته باشيم، اما آنها بايد در خصوص سياست هايشان تصميم بگيرند. متأسفانه معيار آمريکا اين نيست که آيا کشوري از تروريسم حمايت مي کند يا خير؛ معيارش اين است که آيا آنها، تجهيزات نظامي قشنگ را از آمريکا خريداري مي کنند يا نه.
چارلي رز پرسيدآيا فکر مي کنيد که اين آزموني براي آمريکا باشد؟
ظريف پاسخ داد رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده بود به عربستان سعودي نخواهد رفت، مگر اينکه قبلاً مطمئن شده باشد که همه اين قراردادها (تسليحاتي با عربستان) روي ميز قرار دارد.
چارلي رز گفت او معتقد است که اين کار، شغل ايجاد مي کند و اين علت را براي فروش تسليحات به عربستان برشمرده است.
ظريف گفت ايجاد شغل کار خوبي است، اما اين نبايد معياري باشد براي اينکه چه کسي از تروريسم حمايت مي کند.
چارلي رز گفت آنچه مي خواهم با شما مطرح کنم و گمان کنم براي مردم آمريکا جالب باشد، اين است که تروريسم دقيقا چيست و تروريست کيست؟
به عنوان مثال، آيا موافقيد که القاعده، سازمان تروريستي است؟
ظريف پاسخ داد: بله.
چارلي رز پرسيد آيا موافقيد که داعش، سازمان تروريستي است؟
ظريف پاسخ داد: بله.
چارلي رز پرسيد آيا حزب الله، سازمان تروريستي است؟
ظريف گفت خير.
چارلي رز پرسيد: اما حزب الله در فهرست گروه هاي تروريستي قرار دارد.
ظريف پاسخ داد آنها در فهرست سازمان هاي تروريستي آمريکا قرار دارند.
چارلي رز گفت (آنها در سازمان هاي تروريستي مختلف) از جمله ما قرار دارند.
ظريف گفت نه، بگذاريد دوباره يک معيار در نظر بگيريم. بياييد سازمان ملل را به عنوان ساز و کار و دستگاه قابل قبول براي تعريف اينکه چه کسي تروريست است يا خير، در نظر بگيريم. دستکم بياييد يک دستگاه چند جانبه را (به عنوان معيار) بپذيريم. براي ما پذيرفتني نيست که آمريکا همزمان دادستان، قاضي، هيئت منصفه و مأمور اجراي قانون باشد! ما مي توانيم از معيارهاي مختلفي استفاده کنيم. يکي از آنها اين است که ببينيم چه کسي در فهرست تروريست ها يا کشورهاي تروريستي در شوراي امنيت قرار دارد. آمريکا عضو دائم شوراي امنيت است و ما هيچ نقشي در شوراي امنيت نداريم. شوراي امنيت نيز طالبان، القاعده، داعش و (جبهه) النصره را به عنوان سازمان هاي تروريستي مي شناسد.
چارلي رز پرسيد: ايران نيز همين طور (هريک از اين چهار گروه را تروريست مي داند)؟
ظريف پاسخ داد بله، اما متأسفانه متحدان آمريکا، عربستان و امارات عربي متحده، دو تا از سه کشوري بودند که طالبان را به رسميت شناختند. پيش از آنکه آمريکا، به دنبال حادثه يازده سپتامبر، (حکومت) طالبان را سرنگون کند، فقط سه کشور بودند که طالبان را به رسميت شناختند، که دو تا از آنها عربستان سعودي و امارات عربي متحده بودند. عربستان و امارات، هم پيمانان آمريکا هستند. نمي خواهم از عربستان انتقاد کنم، بلکه در اين باره صحبت مي کنم که آمريکا، ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي کند، در حاليکه متحدان خود آمريکا علناً در اين زمينه سابقه دارند. اکنون نيز آنها سرگرم افشاي اين هستند که کدام يک از آنها در حمايت از داعش، جبهه النصره و ديگر سازمان هاي تروريستي، پيش دستي کرده است. بياييد خودمان را به غفلت نزنيم.
چارلي رز گفت اجازه دهيد يک مسئله را روشن کنم؛ البته مي خواهم اطمينان يابم که شما زمان کافي داشته باشيد و من نيز همه سؤالاتي که ذهن آمريکايي ها را به خود مشغول کرده است، بپرسم. آيا معتقديد که عربستان از القاعده حمايت مي کند؟ به اعتقاد شما، عربستان از جبهه النصره که اکنون با نام هاي جديدي فعاليت مي کند، حمايت مي کند؟ آيا معتقديد که عربستان از داعش حمايت مي کند؟
ظريف گفت من معتقدم مبلغ هنگفتي از پول عربستان سعودي براي حمايت از اين سازمان هاي تروريستي هزينه مي شود.
چارلي رز گفت اما اين نه دولت عربستان، بلکه اشخاص و گروه هاي غيردولتي هستند که چنين کاري مي کنند.
ظريف گفت در واقع، برخي از آنها، فرزندان (دست پرورده) دستگاه اطلاعاتي عربستان هستند. ما مي دانيم زماني که القاعده با (نيروهاي) شوروي (در افغانستان) درگير شد، دست پرورده دستگاه اطلاعاتي عربستان بود. همان طور که گفتم دولت طالبان که از القاعده حمايت مي کرد، تنها توسط سه کشور به رسميت شناخته شد. دو تا از آن کشورها عربستان و امارات عربي متحده بودند.
چارلي رز گفت و ديگري هم پاکستان بود؟
ظريف گفت:(پاکستان) يک کشور همسايه است. نمي خواهم به آنها (مقامات دولت پاکستان) بپردازم، زيرا آنها ضرورت هاي خاص خود را دارند و به عنوان کشور همسايه، مشکلات خودشان را دارند. اما عربستان و امارات عربي متحده که از صحنه دور بودند. اين را مي گويم چون ايران، پاکستان و برخي از کشورهاي شوروي سابق همگي همسايه (افغانستان و دولت طالبان) بودند. عربستان و امارات حتي نزديک اين منطقه نيستند، اما از آنها حمايت کردند. آنها دولت (طالبان) را به رسميت شناختند و پول (هزينه کردند). اين روشن است، کافي است از هر مقام دستگاه اطلاعاتي که مي خواهيد بپرسيد؛ بخش زيادي از پولي که به داعش و النصره منتقل شد، از اين کشورها آمده است.
چارلي رز گفت اما نه لزوماً از سوي خود دولت هاي (عربستان و امارات)؟
ظريف گفت خب، در اين باره بايد تحقيق شود. اينجا نيامده ام که کسي را متهم کنم. خود ما از سوي افراد بسياري به چيزهاي زيادي متهم شده ايم و مطمئن نيستم که متهم کردن ديگران کار درستي باشد. آنچه مي گويم اين است که ايدئولوژي (تروريسم) از عربستان آمده است و همه اين اشخاص پيرو انديشه سلفي و وهابي هستند که متأسفانه دولت عربستان رسماً آن را ترويج مي کند. اين ايدئولوژي در سراسر دنيا گسترش يافته است و همه کساني که به اقدامات تروريستي مبادرت مي ورزند، به نوعي تحت تأثير اين ايدئولوژي قرار گرفته اند.
چارلي رز گفت اما اجلاسي برگزار شد که در آن قرار شد خاستگاه تروريسم افراطي و بنيادگرا به رسميت شناخته شود. طبق نتايج اين اجلاس، همچنين در اسلام بايد اين شناخت ايجاد شود که کدام عناصر مي کوشند با ربودن دين يا سوء استفاده از آن، به فعاليت هاي تروريستي روي آورند و همه مسلمانان اعم از شيعه يا سني بايد مخالف اين عناصر باشند. اين چيزي بود که آنها در اين اجلاس گفتند.
وزير امور خارجه ايران پاسخ داد با اين مسئله موافقم و چنين تلاشي را تحسين خواهم کرد. به اعتقاد من، همه بايد در راستاي مبارزه با انديشه هاي افراطي با يکديگر همکاري کنند. مبارزه با آنها نيز نبايد فقط جنبه نظامي داشته باشد. اين مسئله به مراتب عميق تر است و براي مقابله با افراطي گري و تروريسم بايد راهبردي جامع ايجاد شود. افراطي گري و تروريسم از نااميدي سرچشمه مي گيرد. افزون بر طرز فکر مبتني بر نفرت و طرد شدگي، زمين و بستر حاصلخيزي که اين نظريه پردازان يا در واقع عوام فريبان از آن براي استخدام سربازان و تروريست هاي جديد استفاده مي کنند، بايد خشک شود.
طرز کار اين است که هويت، اميد، کرامت و آينده اقتصادي (به افراد) دهيم. اينها کمبودهايي است که در منطقه (خاورميانه) و حتي در غرب وجود دارد. عجيب است که برخي افرادي که انسان هاي بي گناه را سر مي برند، بدون هيچ مشکل و با لهجه افرادي که انگليسي و فرانسه زبان مادري آنها است، به اين دو زبان سخن مي گويند. علتش اين است که آنها در جوامع خودشان با محروميت روبرو بوده اند و حس مي کنند در جوامع خودشان به هويت آنها حمله شده است. به همين علت است که آنها به اشتباه وارد اينگونه خشونت افراطي مي شوند تا با اين حس محروميت مقابله کنند. ما بايد براي مقابله با اين موضوع، راهبردي فراگير داشته باشيم.
چارلي رز گفت گمان کنم آمريکا با آنچه هم اينک گفتيد، موافق است.
ظريف گفت اميدوارم همين طور باشد.
مجري برنامه گفت در اين باره صحبت شد که بايد دلايل ريشه اي اقبال برخي افراد به فعاليت هاي گمراه کننده و روي آوردن آنها به اقدامات خشونت باري که لزوماً قصد آن را نداشته اند، پيدا شود؛ ظاهراً چيزي مانند نااميدي و جستجو براي هويت، اشخاص را به اين کار سوق مي دهد.
ظريف گفت اين، نتيجه عوامل متعدد است.
چارلي رز ادامه داد چرا نبايد درک مشترکي در اين زمينه ايجاد شود؟
ظريف گفت ما معتقديم بايد درک مشترک در اين زمينه وجود داشته باشد، زيرا معتقديم اين تروريست ها همان اندازه که تهديدي براي ما به شمار مي روند، تهديد عليه عربستان و ديگران محسوب مي شوند. به همين علت، ايران بارها خواستار گفتگو شده است. مي دانيد که ايران از هر گونه پيشنهاد گفتگو، از جمله طرح ابتکاري شوراي همکاري خليج فارس که توسط وزير امور خارجه کويت به ايران ارائه شد، استقبال کرد. رئيس جمهور ما راهي کويت شد، تا به اين طرح پاسخ مثبت دهد. متأسفانه، به محض اينکه ايران طرح را پذيرفت، عربستان که از قضا بخشي از گروهي است که خودش باني اين طرح بود، آن را رد کرد. بايد ببينيم به کدام سو پيش مي رويم. به اعتقاد من، ما در اين منطقه و حتي در سراسر دنيا، سرنوشت مشترک داريم. در اينجا با اوضاعي روبرو نيستيم که شما بتوانيد به قيمت (لطمه زدن به) ديگران، پيروز شويد.
چارلي رز گفت شما احتمالاً با بسياري از سران جهان عرب گفتگو کرده ايد. البته مي دانيم ايران، کشوري عرب نيست، بلکه پارسي است. اما بگذاريد ديدگاه سران عرب را براي شما بازگو کنم. همان طور که هنري کيسينجر (وزير امور خارجه اسبق آمريکا) در سخنان خود مي گويد، سخن آنها (سران عرب ) اين است که ايران بايد تصميم بگيرد که آيا مي خواهد يک کشور باشد يا يک (جنبش) انقلاب. آيا ايران مي خواهد يک (جنبش) آرمان گرا باشد، يا يک کشور؟ ايران بايد تصميم بگيرد. اينها سخنان کيسينجر است. کشورهاي عرب و ديگران نيز در منطقه شما مي گويند آنها (ايراني ها) وارد کشورهاي ما مي شوند و مي کوشند در امور کشورهايمان مداخله کنند. ايراني ها در عراق حضور دارند. ايراني ها مي کوشند در عربستان سعودي و امارات عربي متحده تأثيرگذار باشند. اين، اتهامِ اصلي آنها عليه ايران است.
ظريف پاسخ داد قبل از هر چيز بايد بگويم ما وارد هيچ کشوري نشده ايم، مگر اينکه دولت آن کشور از ما دعوت کرده باشد. ما در عراق حضور داريم، زيرا دولت عراق، نه تنها دولت بغداد، بلکه دولت کرد در اربيل از ما خواست که براي مبارزه با داعش به آنها کمک کنيم. در سوريه نيز اين کار را به دعوت دولت (سوريه در) دمشق انجام داديم.
چارلي رز گفت پس نيروهاي شبه نظامي ايراني در عراق حضور دارند؟
ظريف پاسخ داد نه اين طور نيست، ما (در آنجا) مستشاران (نظامي) داريم و نه نيروهاي شبه نظامي. ما در هر دو کشور عراق و سوريه و همچنين در منطقه کردستان عراق و در پاسخ به دعوت دولت هايي که از ما خواستند اقدام کنيم، مستشاران نظامي داريم. همه مي دانند اگر ايران فوراً براي کمک به آقاي (مسعود) بارزاني در منطقه کردستان عراق اقدام نمي کرد، امروز به جاي اينکه ناچار باشيد موصل را دست جنگجويان داعش آزاد کنيد، مجبور بوديد براي اربيل و بغداد مبارزه کنيد. ايران، در مدت دو ساعت خودش را به آنجا رساند تا به درخواست ها پاسخ دهد. سياست ما همواره حمايت از کساني بوده است که با تروريسم و افراطي گري مبارزه مي کنند. همان طور که گفتم اين سياست، هميشگي بوده است. در سال 2001 ميلادي، اين ما بوديم که از کساني که با القاعده مبارزه مي کردند، حمايت کرديم. احتمالاً تنها کشوري که فعالانه از کساني حمايت کرد که بعداً دولت آينده افغانستان را تشکيل دادند، ايران بود. ما کساني بوديم که از مبارزه با تروريسم و افراطي گري در عراق و سوريه حمايت کرديم. ما در داخل عربستان نقشي نداشته ايم؛ در واقع همان طور که وليعهد تازه عربستان گفت اين کشور مي کوشد جنگ را به داخل خاک ايران بکشاند.
چارلي رز گفت آيا اين دقيقاً همان چيزي است که وليعهد عربستان گفته است؟
ظريف پاسخ داد بله، اين دقيقاً همان چيزي است که او گفت.
مجري برنامه گفت وليعهد عربستان گفت شما (ايراني ها) به دنبال رويارويي با ما هستيد و ما ترجيح مي دهيم در داخل ايران بجنگيم تا در عربستان. بخشي از سخنان او اين بود که آنها (ايراني ها) دنبال ما آمده اند.
ظريف گفت بله، ما با بخش ابتدايي سخنان او مخالفيم، اما نمي توانيم فراموش کنيم که او شخصاً به تلاش براي راه انداختن ترور در داخل خاک ايران، اقرار کرده است.
چارلي رز گفت سعودي ها مي گويند مي خواهند شما را از تبديل شدن به بازيگر اصلي و مسلط در منطقه بازدارند. برنامه کاري آنها نيز همين است.
ظريف گفت منطقه ما، بازيگر غالب نخواهد داشت. به عقيده من، تلاش براي تبديل شدن به قدرت مسلط (هژموني) در منطقه ما، محکوم به شکست است، همان طور که تلاش براي سلطه جهاني نيز محکوم به شکست است. ما از اين مرحله در تاريخ بشريت عبور کرده ايم که يک کشور، هر اندازه که قدرتمند و حتي خود آمريکا بخواهد چنين کاري کند. حتي خود آمريکا نمي تواند سلطه جهاني داشته باشد. در منطقه ما هيچ کسي نمي تواند سلطه داشته باشد. ما اين موضوع را درک کرده ايم. اميدوارم عربستان نيز اين را درک کند. مشکل همين است، ما تلاش نمي کنيم عربستان را از منطقه طرد کنيم.
چارلي رز پرسيد آيا اذعان داريد که شکايت آنها (سعودي ها) از همين است؟
ظريف پاسخ داد آنها از اين مسئله به عنوان پوشش (و بهانه اي) استفاده مي کنند تا توضيح دهند که چرا همه تصميم هاي آنها اشتباه بوده است. سؤال من بسيار روشن است: چرا آنها هميشه از طرف اشتباه جانبداري کرده اند؟ زماني که صدام حسين در سال 1980 ميلادي به ايران حمله کرد، آنها از او هواداري کردند.
چارلي رز گفت آمريکا از صدام حسين حمايت کرد.
ظريف گفت نه تنها آمريکا از صدام حمايت کرد، بلکه همه از جمله (عربستان سعودي) چنين کاري کردند. چرا آنها اين تصميم اشتباه را گرفتند؟ در سال 1988 ميلادي، پس از آنکه جنگ صدام عليه ايران پايان يافت، صدام از تسليحات خود عليه کساني استفاده کرد که او را به لحاظ مالي تأمين کرده بودند. آن زمان، ما به ياري آنها (مردم کويت) شتافتيم و از کويت که صدام حسين آن را اشغال کرده بود، حمايت کرديم. اما آنها از اين تجربه درس نگرفتند. متأسفانه آنها بعداً از طالبان و سپس از القاعده و جبهه النصره حمايت کردند.
چارلي رز گفت آمريکا و شما، هر دو جزء مخالفان طالبان بوديد. پس از حادثه تروريستي يازده سپتامبر نيز همان طور که مي دانيد آمريکا، طالبان را پاکسازي کرد.
ظريف پاسخ داد، بله، من نيز گفتم عربستان سعودي، تصميم هاي اشتباه گرفته است. البته آمريکا نيز در ابتدا برخي تصميم هاي اشتباه را اتخاذ کرد.
مجري برنامه گفت آيا اين يکي از مواردي نبود که شما در مخالفت با طالبان در جبهه مشترک قرار داشتيد؟
ظريف پاسخ داد، خب، هر دو ما (ايران و آمريکا) مخالف طالبان بوديم؛ اينکه آيا ما در جبهه مشترک قرار داشتيم، مسئله اي است که تاريخ بايد درباره آن قضاوت کند.
چارلي رز پرسيد امروز، ايران دنبال چيست و مي خواهد چه نقشي را در جهان ايفاء کند؟
ظريف پاسخ داد ايران، کشوري است که توانسته است دوام بياورد. با وجود فشارها، جنگ و تحريم، ما توانستيم پيشرفت کنيم و دستاوردهاي علمي داشته باشيم. اين در شرايطي است که هر نوع محدوديتي عليه کشور و مردم ما وضع شد. حتي دانشجويان ما از تحصيل در رشته هاي فيزيک و مکانيک در دانشگاه هاي غرب، منع شدند. با وجود اين، ما فقط به يک علت پيشرفت کرديم و آن هم اين است که ما از اندازه (کشورمان)، اوضاع جغرافيايي و منابع ملي خودمان راضي هستيم. ما جاه طلبي هاي جهاني نداريم و مهم تر از همه به مردم کشور خودمان متکي هستيم. ما براي استقلال، امنيت و پيشرفت اقتصادي خودمان به خارجي ها متکي نيستيم. خوشحال مي شويم که با دنياي خارج، همکاري داشته باشيم، اما به آنها متکي نيستم؛ بلکه امنيت و مشروعيت ما برگرفته از مردم خودمان است.
آقاي ماتيس، وزير امور خارجه آمريکا چند روز پيش گفت انتخابات رياست جمهوري ايران، ساختگي است؛ چون فردي تصميم گرفته است چه کساني در انتخابات رياست جمهوري نامزد شوند. او، اين واقعيت آشکار را ناديده گرفت که آيا مردم ايران، ده ساعت در صف هاي (رأي گيري) انتظار کشيدند تا در انتخابات ساختگي رأي دهند؟ يا بدتر از اين، آيا مردم (ايراني ها) در لس آنجلس، چهار ساعت در صف انتظار ايستادند (تا در انتخابات نمايشي شرکت کنند
چارلي رز پاسخ داد ماتيس، نکته ديگري را يادآوري کرد و آن هم اينکه برخي قصد داشتند نامزد انتخاباتي شوند، اما اين اجازه به آنها داده نشد. شما از امکان رأي دادن به کساني سخن مي گوييد که اجازه يافتند نامزد انتخابات رياست جمهوري (ايران) شوند.
ظريف پاسخ داد هزار و دويست نفر براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري ايران، داوطلب شدند. آيا جايي در دنيا وجود دارد که بتواند با 1200 نامزد، انتخابات برگزار کند؟ بايد روندي وجود داشته باشد تا کساني که احتمالاً واجد شرايط لازم نيستند، حذف شوند.
چارلي رز گفت اما گفته مي شود برخي از افراد واجد شرايط نيز وجود داشتند که ظاهراً ديدگاه هايشان براي صدور اجازه نامزدي در انتخابات رياست جمهوري، بيش از اندازه اعتدال گرا بوده است.
ظريف پاسخ داد: واقعيت اين است که در همه کشورهاي دموکراتيک، روندي وجود دارد که از طريق آن داوطلبان (و نامزدها) حذف مي شوند. اينجا (در آمريکا) شما انتخابات درون حزبي و مقدماتي داريد. ساير کشورها نيز ابزارهاي ديگري دارند.
مجري برنامه گفت اما همه داوطلبان مجاز هستند در انتخابات مقدماتي (آمريکا) شرکت کنند و علت حذف آنها نيز اين بود که (در رأي گيري) بازنده شدند.
ظريف گفت اما اشخاص براي شرکت در رأي گيري، باز هم به شمار (مشخصي) امضاء نياز دارند. بنابراين، در همه جا سازوکاري وجود دارد. من نمي خواهم در امور داخلي ساير کشورها مداخله کنم، زيرا چنين کاري خلاف قوانين بين المللي است. در اينجا به عنوان يک ناظر و نه وزير امور خارجه ايران مي توانم به شما بگويم که اگر فردي پول يا حمايت هاي مالي ضروري را از سوي شرکت هاي بزرگ يا منابع ديگر نداشته باشد، قادر نخواهد بود در انتخابات (آمريکا) شرکت کنيد.
مجري برنامه گفت البته اشخاصي مانند برني سندرز ، عمدتاً از کمک هاي مالي کوچک استفاده کردند و عملکرد ستاد انتخاباتي سندرز نيز بسيار موفق بود.
ظريف پاسخ داد اما با همه احترامي که براي سناتور سندرز قائلم بايد بگويم که او نهايتاً به عنوان نامزد اصلي (حزب دموکرات آمريکا) انتخاب نشد. خلاصه اينکه نوعي فرآيند گزينش و بررسي صلاحيت وجود دارد. اينجا در آمريکا نيز افرادي هستند که اعتقاد دارند فقط اعضاي تشکيلات حاکم مي توانند براي انتخابات نامزد شوند. مردم مي توانند ادعاهاي بسياري را مطرح کنند، اما نهايتاً اين خود مردم آمريکا هستند که بايد قضاوت کنند آيا آزادي عمل لازم را دارند يا خير و با آمدن به پاي صندوق، اين را نشان خواهند داد. ايراني ها چه در داخل ايران و چه در لس آنجلس آمريکا مي توانستند در خانه هايشان بمانند. فقط به اين سؤال پاسخ دهيد؟ چرا ايراني هايي که براي چند نسل در آمريکا زندگي کرده اند، چهار ساعت در صف هاي انتظار در لس آنجلس مي ايستند تا رأي دهند؟ آيا اين کار را براي انتخاباتي ساختگي و نمايشي انجام مي دهند؟
چارلي رز گفت بگذاريد به شما بگويم چرا، زيرا افراد همواره به کشوري که در آنجا متولد شده اند، عشق مي ورزند.
ظريف گفت نه اينگونه نيست، انسان ها از کار بيهوده رويگردان هستند. البته که آدم ها (به زادگاهشان) عشق مي ورزند. مي دانم هم وطنان من که در آمريکا سکونت دارند و متأسفانه ترامپ نيز با دستور ممنوعيت مسافرتي خود به آنها توهين کرده است، به کشور زادگاه و همچنين کشوري که در آن سکونت دارند، علاقه دارند.
چارلي رز گفت در برخي موارد، اين انقلاب (اسلامي ايران) بوده است که به آنها (ايرانيان مقيم آمريکا) اهانت کرده است و آنها دارايي ها يا چيزهاي ديگري را از دست داده اند.
ظريف پاسخ داد فقط در خصوص گروه کوچکي از آنها چنين اتفاقي رخ داده است. اين، يک واقعيت تاريخي است و فرآيندهايي براي رسيدگي (و جبران) آن وجود دارد. اما همين افرادي که در آمريکا زندگي مي کنند، نه صرفاً به خاطر عشق به کشورشان، بلکه به اين علت که متوجه شدند انتخاب واقعي وجود دارد، چنين کاري کردند. آنها مي دانستند نامزدهايي با ديدگاه ها و چشم اندازهاي مختلف وجود دارد. اگر شما زبان فارسي بلد بوديد و مناظره هاي (انتخاباتي) ما را تماشا کرده بوديد، مشاهده مي کرديد مناظره هايي بسيار مشابه و حتي شديدتر از مناظره هاي شما (آمريکايي ها)، داخل ايران برگزار مي شود.
در پاسخ به سؤال شما بايد بگويم ما به مردم خودمان متکي هستيم و به همين علت است که از ابعاد، جمعيت و جايگاه جغرافيايي خودمان رضايت داريم و به دنبال ثبات هستيم. ما خواستار ثبات در منطقه و همچنين در داخل کشورهاي منطقه هستيم. ما نمي خواهيم داخل کشورهاي منطقه آشوب وجود داشته باشد و ما با حمايتمان از مردم عراق، مردم سوريه و حتي مردم کويت زماني که صدام حسين اين کشور را اشغال کرده بود، اين را نشان داده ايم.
چارلي رز گفت در اين باره بايد به چند نکته اشاره کنم. به عنوان مثال، طبق اعلام دستگاه هاي اطلاعاتي آلمان، شما هنوز براي داشتن توانمندي هسته اي، اشتياق زيادي داريد.
ظريف پاسخ داد ما همين الان نيز توانمندي هسته اي داريم و از گزينه سلاح هسته اي، چشم پوشي کرده ايم.
مجري برنامه گفت آيا به علت رنج تحريم ها چنين کاري کرديد؟
ظريف گفت نه، ما مدت ها قبل از شروع تحريم ها، چنين کاري کرديم. به عقيده من، تحريم ها اشتباه و نابجا بود و هيچ نتيجه اي نداشت.
مجري برنامه گفت عقل سليم و نظر تقريباً همه اينگونه است که تحريم ها به اندازه هاي برايتان دردناک شده بود که تصميم گرفتيد به پاي ميز مذاکره بياييد. شما گفتيد تحريم ها را برداريد و ما توافق مي کنيم!
ظريف گفت چارلي، من در 23 مارس سال 2005 ميلادي و پيش از آنکه همه اين تحريم ها وضع شود، پيشنهادي را به فرانسه، انگليس و آلمان ارائه کردم. آن زمان، من اينجا (در مقر سازمان ملل در نيويورک) نماينده (ايران) و همچنين مذاکره کننده هسته اي بودم. آن زمان، رئيس جمهور کنوني ما مذاکره کننده ارشد هسته اي بود و من نيز به نمايندگي و در کنار او مذاکره مي کردم. پيشنهادي که آن زمان دادم، به توافق نهايي که ما ده سال بعد به آن رسيديم، بسيار شباهت دارد.
ظريف در پاسخ به اين سؤال که پس چرا دستيابي به توافق اينقدر طول کشيد، گفت:« به شما خواهم گفت، زيرا آن زمان جان بولتون نماينده دولت جرج بوش در سازمان ملل در وزارت امور خارجه آمريکا نشسته بود و از شکل گيري اين توافق جلوگيري کرد. امروز نيز او تلاش مي کند دوباره همان کار را تکرار کند».
چارلي رز گفت اما جان بولتون ديگر عضو دولت آمريکا نيست. همان طور که مي دانيد اختلاف نظرهاي جدي درباره توافق هسته اي ايران وجود دارد.
ظريف پاسخ داد مي دانم. بنابراين، تحريم ها نبود که ايران را به پاي ميز مذاکره آورد. آمريکا به اين نتيجه رسيد که گزينه غني سازي در حد صفر (براي ايران) که از سال 2003 تا 2013 ميلادي، آن را پيگيري کرده بود، هيچ نتيجه اي برايش نخواهد داشت. اما نتيجه تحريم ها چه بود؟ تحريم ها، مشکلات اقتصادي بسياري براي ايران ايجاد کرد؛ در اين زمينه با شما موافقم که (مشکلات اقتصادي زيادي ايجاد شد)، اما آيا هدف تحريم ها اين بود، يا هدف تحريم ها، تغيير سياست ايران بود؟
چارلي رز پرسيد شما چه فکر مي کنيد؟
ظريف پاسخ داد به نظرم، هدف تحريم ها، تغيير سياست ايران بود.
چارلي رز پرسيد منظورتان تغيير سياست ايران در زمينه تسليحات هسته اي است؟
ظريف گفت نه، در خصوص سانتريفيوژها. زيرا همه اين را مي دانستند. برآورد اطلاعات ملي شما در سال 2007 ميلادي، در زمان رياست جمهوري جرج بوش و قبل از روي کار آمدن باراک اوباما اعلام کرد و به اين نتيجه رسيد که ايران ديگر دنبال تسليحات هسته اي نيست؛ در اينجا از ديدگاه آنها (مسئولان مربوطه در آمريکا) نقل قول مي کنم، زيرا ما خودمان مي گوييم که هرگز دنبال سلاح هسته اي نبوده ايم.
مجري برنامه پرسيد اما همه مقامات دولت اوباما معتقد بودند شما به دنبال تسليحات هسته اي هستيد.
ظريف گفت: آنها اشتباه کردند.
چارلي رز ادامه داد جان کري (وزير امور خارجه سابق آمريکا) و باراک اوباما چنين اعتقادي داشتند و آن را بر زبان آوردند. نمي خواهيد بگوييد در آمريکا، اين ديدگاه وجود نداشت که شما به دنبال تسليحات هسته اي بوديد؟
ظريف گفت: هيچ کسي از خطا و اشتباه مبرا نيست. ادعايي که آنها مطرح کردند، اشتباه بود. آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه نوامبر سال 2015 ميلادي، اين را مشخص کرد که اين باصطلاح «ابعاد نظامي احتماليِ» برنامه هسته اي ايران ناچيز بوده است و به همين علت بود که آنها، پرونده را بستند. اين اتفاق در ماه نوامبر سال 2015 ميلادي رخ داد و شوراي حکام آژانس نيز که نمايندگان آمريکا و همه متحدان اين کشور در آن حضور دارند و ايران در آنجا نماينده ندارد، قطعنامه اي (در اين زمينه) داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶

براساس اعلام فیفا، این نهاد بین‌المللی با شرکت آرامکو عربستان قرارداد همکاری چهارساله امضا کرده است.

به گزارش ایرنا، بر این اساس، آرامکو در جام جهانی ۲۰۲۶ مردان و ۲۰۲۷ زنان شریک تجاری فیفا خواهد بود.

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا دراین‌باره گفت: این شراکت ما را در برگزاری موفق رویداد‌های ممتاز یاری و در حمایت از ۲۱۱ فدراسیون عضو حمایت خواهد کرد.

جام جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی مشترک سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است
  • بعد از سوپرکاپ در عربستان؛ مسابقات لالیگا در آمریکا!
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است