Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی>سلامت -
همشهری آنلاین:
سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از داروی Nerlynx را برای درمان مراحل اولیه سرطان سینه تایید کرد، استفاده از این دارو احتمال عود سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از مدیکال ساینس، این دارو معمولا برای درمان مراحل اولیه سرطان سینه HER2 مثبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 15 درصد از مبتلایان به سرطان سینه، با HER2 مثبت تشخیص داده می‌شوند. تومورهای سرطان سینه HER2 مثبت معمولا تهاجمی‌تر هستند و می‌توانند در سراسر بدن گسترش یابند.

معمولا به محض تشخیص سرطان سینه HER2 مثبت، درمان با Nerlynx آغاز می‌شود. این درمان یک درمان کمکی محسوب می‌شود و تحقیقات قبلی نشان می‌دهد این دارو احتمال عود سرطان را کاهش می‌دهد. این دارو آنزیم‌هایی را که باعث رشد سلول می‌شوند، مسدود می‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی استفاده از این دارو را برای بیماران بالغ تایید کرده است. تحقیقات بر روی دو هزار و 840 بیمار نشان می‌دهد این دارو ایمن و موثر است. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد دو سال پس از درمان، 94.2 درصد از بیمارانی که با این دارو درمان شده‌اند، عود بیماری نداشته‌اند و زنده‌ هستند.

سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان زنان است و بر اساس آمار موسسه ملی سرطان آمریکا، در سال 2017 میلادی حدود 252 هزار و 710 زن در آمریکا با سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند که از این میان 40 هزار و 610 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۷۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

علیرضا زالی، در جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری با مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) به منظور توسعه فعالیت‌های غربالگری، تشخیص، درمان، خودمراقبتی و تولید دانش در حوزه سرطان گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با برنامه‌ریزی فشرده و پیگیری مستمر، جنبه‌های مهم و اثرگذار این تفاهم نامه محقق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ماموریت‌گرا هستند، گفت: بر اساس نقشه آمایش ملی وزارت بهداشت، در کنار تمام مأموریت‌های ذاتی، مأموریت کنترل و پیشگیری از بیماری سرطان در سطح ملی نیز به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد و این مسئولیت جایگاه ممتازی را برای دانشگاه به ارمغان آورد.

زالی با بیان اینکه شیوع بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان در جامعه ایرانی نیاز به توجه جدی دارد، افزود: تغییر دموگرافیک و اپیدمیولوژیک، سرطان را به مسئله مبتلابه کشور تبدیل کرده و در این مسیر بیماریابی، تغییر الگوی بیماری‌ها، تغییر در اقتصاد سلامت، تغییر در نحوه مراجعات درمانی و تغییر در الگوی خدمات اولیه و پیشگیری نیاز به توجه بسیار دارد.

به گفته وی، به طور کلی تغییرات شگرف در حوزه بیماری سرطان در ایران تفاوت چندانی، به جز تغییرات متناسب با اقتضائات بومی، نسبت به سایر کشور‌ها در جهان ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: شیوع سرطان کولورکتال، مری و معده در شمال غرب و شمال شرق ایران که ناشی از ذائقه غذایی این مناطق است، باید مورد توجه قرار گیرد.

زالی ادامه داد: از طرفی به دلیل عدم حفاظت فردی زارعان و کشاورزان از پوست خود در برابر نور خورشید، سرطان پوست نیز یکی از شایع‌ترین سرطان‌های کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه ثبت بیماری‌ها و رجیستری اقدامات ویژه‌ای کرده است. همچنین وجود مرکز تحقیقات پیشرو سرطان، ارائه خدمات تسکینی و پیشتازی خدمات مراقبتی سرطان در بیمارستان‌های شهدای تجریش و کودکان مفید در سطح ملی، ظرفیت مطلوبی را در دانشگاه ایجاد می‌کند.

زالی افزود: به دلیل چنین جایگاهی در حوزه غربالگری، تشخیص و درمان سرطان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از هرگونه برنامه‌های علمی، پژوهشی، مدنی و عام‌المنفعه استقبال می‌کند.

وی از قابل پیشگیری بودن ۶۰ درصد از سرطان‌ها خبر داد و گفت: تمرکز مفاد این تفاهم نامه بر پیشگیری، اقدامی بجا است. از طرفی موضوع خودمراقبتی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های وزارت بهداشت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در تمام بیماری‌ها از جمله سرطان، پیدا کردن مدل خودمراقبتی با توانمندسازی مردم و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه اهمیت بسیاری دارد. به ویژه اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تجربه درخشانی در حوزه رابطان و سفیران سلامت دارد و این موضوع ظرفیت خوبی در زمینه ارتقای آگاهی نسبت به سرطان ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تولید دانش، خردورزی، پیشگیری و درمان مبتنی بر شواهد را مورد تأیید مجموعه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست و گفت: دانشگاه در همین مسیر در حال حرکت است و تمام پژوهش‌ها و خدمات درمانی را مبتنی بر شواهد هدایت می‌کند.

زالی افزود: تلاش ما در جهت اجرای مفاد تفاهم نامه، بهره‌گیری از برنامه‌های مستقر در حوزه مراقبت‌های اولیه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که یک نظام شناخته شده، فعال و چالاک است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته نسل هشتم سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی HIM در دانشگاه رونمایی شد و در سال پیش‌رو نیز نسل جدید آن رونمایی خواهد شد. انعطاف‌پذیری این سامانه و تسری آن از مجموعه درمانی به مجموعه بهداشتی، آموزشی و پژوهشی، ظرفیت نرم افزاری و مدیریتی مطلوبی را در اختیار مفاد این تفاهم نامه قرار می‌دهد. برنامه‌های ارجاع الکترونیک نیز در بستر این ظرفیت قابل اجراست.

زالی عنوان کرد: انعقاد این تفاهم نامه در روز آخر کاری سال نشان از عزم جدی مؤسسه مکسا و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد و متعاقب این توافق، می‌توان کنسرسیومی سه جانبه میان دانشگاه، مؤسسه و دانشگاه علوم پزشکی قم در آینده‌ای نزدیک تعریف کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: پیشنهاد من در راستای آغاز فعالیت‌ها، برگزاری جلسه‌ای مشترک با حوزه بهداشت، سپس درمان و در نهایت همکاران فنی حوزه بهره‌وری و سامانه HIM است.

وی ادامه داد: زدودن آلام ناشی از سرطان می‌تواند در اقتصاد خانواده اثرگذار باشد. گاهی آثار اقتصادی جبران ناپذیر گران بودن دارو، درمان و هزینه‌های جانبی این بیماری به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود، از طرفی سرطان یک بیماری چندوجهی است و خسارت‌های روانی و اجتماعی قابل توجهی را نیز به همراه دارد. نیاز است برنامه‌های حمایتی، ترویجی و ایجابی به نحوی باشد تا نقش مهمی در زدودن درد این بیماری از کالبد خانواده ایفا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کمبود‌های دارویی ما بیشتر خواهد شد/ نقدینگی نداشتیم که ارز بگیریم
  • ۶۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کَلپوره» یا «مریم نخودی»
  • ۹ توصیه‌ دارویی ضروری به مسافران نوروزی
  • کمبودهای دارویی هر ماه اعلام می‌شود
  • کمبودهای دارویی هر ماه اعلام می شود/ دیگران ایجاد نگرانی می کنند
  • سازمان غذا و دارو تنها مرجع اعلام کمبود‌های دارویی در کشور
  • تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه